Kwaliteit foto's in karperbladen meer dan bedroevend


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-07-2008 06:05

Tomaat! Gele kaart!
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

02-08-2008 14:24

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
PETER ANDRAE
Berichten: 108
Lid geworden op: 18-07-2008 12:15

02-08-2008 15:22

Hou maar op Kees dat loop ik hier al jaren te roepen net wat je zegt,weet je wat ik nou nog het ergste vind dat je met de huidige apparatuur ook je visje s,nachts op de foto kunt zetten net zulke mooie plaatje,s als overdag soms nog mooier,en ach zal ie wat minder zijn what the fuck.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-08-2008 21:25

ik vind dat zakken ook niks. karpers smaken veel beter als je ze direct de kop in slaat en... oh tomdiedomdiedom...

bewaarzakken verbieden? waar moet ik dan m'n particles in kiemen?
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

03-08-2008 19:24

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

03-08-2008 23:03

Peter ;

15 jaar terug konden we dat hier in t donker ook al , toen was er ook al n remote zonder draadje :P :P :P :P


Gr :wink:



Oh jah ook nog spannend tot t rolleke vol was 8) 8)
Jan Peter Teerling

04-08-2008 11:10

Lees al tijden die bladen niet meer, ben overgestapt op andere bladen. Over die bladen hoor je nooit iemand piepen of de foto al dan niet met een groothoeklens zijn genomen en of het object al dan niet de juiste proporties bezit! Een los nummer is dan ook nog eens een stuk goedkoper dan die reclamefolders met karpers.. Duidelijk een win/win situatie! :D
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

04-08-2008 11:14

de foxy zeker?

:lol: :lol: :lol:
vr gr peter
Jan Peter Teerling

04-08-2008 11:17

Laat ik het zo zeggen: Lexus zit vast een stuk langer geboeid op de WC.. :o
harm-jan dorenbos
Berichten: 37
Lid geworden op: 26-02-2008 23:12

07-08-2008 16:27

gradus scholtens schreef:Dat is voor mij wel een van de redenen om ze te laten liggen ja.


Groet,

Gradus


sorry hoor, maar ik vind dit echt een reden van niks. Het is geen blad met alleen maar plaatjes van vissen die in een lens gedrukt zijn. Het zijn bladen met informatie over onderlijnen, de nieuwste(veilige) technieken, avonturen, en de natuur. bij elk artikel staat idd ook wel een leuke foto met een grote vis, maar is dat een reden om een blad te laten liggen? Dan kun je deze site ook wel stoppen te bezoeken van deze fora, want overal zijn vissen te zien die groter lijken dan ze zijn....
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

15-08-2008 18:09

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

15-08-2008 19:49

harm-jan dorenbos schreef:sorry hoor, maar ik vind dit echt een reden van niks. Het is geen blad met alleen maar plaatjes van vissen die in een lens gedrukt zijn. Het zijn bladen met informatie over onderlijnen, de nieuwste(veilige) technieken, avonturen, en de natuur. bij elk artikel staat idd ook wel een leuke foto met een grote vis, maar is dat een reden om een blad te laten liggen? Dan kun je deze site ook wel stoppen te bezoeken van deze fora, want overal zijn vissen te zien die groter lijken dan ze zijn....


Dat is mooi dat jij dat vind,moet ik dat daarom ook vinden?
De nieuwtjes kom ik ergens anders ook wel te weten,vaak is het toch al achterhaald.
Maar er stond ook 1 van de reden,zo vind ik het dus met de nieuwtjes meevallen.
En hoef ik ook niet te lezen dat meneer a een snoeiharde run kreeg om zn delkim,toen aansloeg met zn fox hengel.Toen ging wegen in de weegzak van nash.
En tot slot weer voldaan ging slapen op zn jrc strecher.
En oja nog een belangrijke reden is dat ik na 15 jaar karper al heel veel gezlezen heb,en het uiteindelijk allemaal op het zelfde neerkomt.
Volgens mij zit dit forum toch iets anders in elkaar dat dat blad,dus stopzetten hoeft niet voor mij.
Is het zo misschien iets duidelijker? :D

Gradus
....................
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-08-2008 10:46

Vissen een meter vooruit houden en dan met een 24 mm of kleiner schuin vanaf de kop-kant op de foto zetten vind ik ook niks, maar het tegenovergestelde, een vis fotograferen vanaf 3 meter die de vanger op zijn schoot houdt vind ik nou ook niet echt fantastisch.

Het voorbeeld wat op de vorige pagina te zien is, van dat jonge jochie, nou sorry, leuk plaatje hoor, maar ik vind het wel een kut foto, als ik mijn foto’s zo had zou ik ze nog liever met een groothoek hebben.

Fotografeer zelf 9 van de 10 vissen met een zelfontspanner die 10 seconden na het indrukken van de ontspanknop een foto maakt, ik zet het statief altijd zo neer dat ik er vanaf de mat bij kan, als ik beeld vullend wil fotograferen komt dat neer op 35- 40 mm. Wat volgens mij nog steeds groothoek is (?)

Lijkt er trouwens wel op dat redelijk groothoek de norm is tegenwoordig, en als dat zo is, lekker zo laten toch. Ik bedoel, het maakt toch helemaal geen ene klootmoer uit hoe anderen hun vissen vastleggen? Een uitzondering daargelaten vind ik de eigen foto’s van de mensen die een uitgesproken afkeer van groothoekfoto’s hebben nou niet echt van dien aard dat ik zoiets heb van, zohéé jij hebt vette platen…

Als je die vis niet vooruit drukt is een groothoeklens trouwens best te gebruiken voor niet verneukeratieve foto’s, vind ik.
8)
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

16-08-2008 13:52

Als je van 10 "karpervisser's" de camera afpakt, hoeveel stoppen er dan met vissen?

Bald de boer schreef eens: Ik heb al een foto van mezelf....

groeten,
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

16-08-2008 15:34

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-08-2008 15:50

William Crommentuijn schreef:Als je van 10 "karpervisser's" de camera afpakt, hoeveel stoppen er dan met vissen?

Bald de boer schreef eens: Ik heb al een foto van mezelf....

groeten,


Maar Bald vangt dan ook nooit iets bijzonders..mocht ie een 20 kilo vis hebben, dan zet ie hem vast eerst op de plaat voor hij twee dikke sigaren opsteekt. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

16-08-2008 16:52

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-08-2008 16:56

Nee niet meer.
Niet iedereen dus.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

17-08-2008 08:49

Komt allemaal door die Danua :wink: die ving zulke grote vissen dat ze normaal niet niet meer te tillen waren en zo werd de nieuwe pose uitgevonden, ellebogen op de knietjes om zo het grote gewicht te ondersteunen waarbij de vis al wat naar voren komt .De zogenaamde schijtpose was geboren.(onstabiele houding overigens als de vis wat tegenspartelt,maar ja gelukkig ligt de mat eronder)
Ook omstreeks deze tijd werd de digicam populair met zen lenzen die beginnen in de groothoekstand,en geen mens die even doorzoomd naar 50mm natuurlijk,wat voor het digitijdperk de standaard was.En zo zie je tegenwoordig hele grote vissen met een wazig paar ogen die nog net boven de rugvin van de karper uitsteken,want scherptediepte is al helemaal een moeilijk begrip.

Gerrit
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

17-08-2008 09:58

Met je ellebogen op je knieën en gehurkt gaan zitten is gecombineerd met een schuin van voren gemaakte groothoekfoto, de meest verneukeratieve visopblaasmethode.

Je kan ook gewoon die vis op of net voor je knieën houden, dan is dat effect helemaal weg en heb je veel controle over de vis. Denk dat controle over de vis ook meer te maken heeft met de bedrevenheid van de visser dan met de houding die hij aanneemt.

Gezever van die Bald over de schijthouding begrijp ik niet, welke houding had hij dan in gedachten? Zou er een stuk of drie kunnen verzinnen als alternatief, maar die verschillen nou niet echt zo denderend.

Ik zou mijn foto’s best in 70- 50 mm willen maken, als ik dan iemand heb die voortaan per direct naar mij toekomt om dat te doen, prima hoor, anders wordt het een beetje klote, want in dat geval kan ik niet meer vanaf de mat bij de camera, en dan gaan er spartel ongevallen plaats vinden denk ik.

Maar toch denk ik dat het vooruit houden van vissen het """"probleem"""" is en niet het gebruik van een bepaalde lens.
8)
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

17-08-2008 10:55

schijthouding van bald, nu begrijp ik hem niet meer.

Wat ik bedoelde is, waarom toch koste wat kost MET elke karper op de foto. Elke vis moet en zal met de vanger op de foto, wat heb je eraan?
Parkvijver visjes, voor de 4e keer gevangen vissen.

Een mat voldoet prima, dan heb je de vis er ook superscherp op. En de herinnering wordt er niet minder om. Ik lijk wel een beetje scheinheilig, klopt ook. Ik heb ook honderden foto's gemaakt. ik belde vismaten ervoor wakker, heb zelfs wel eens vis gezakt (overdag) tot ze langskwamen.
Laatste jaren maak ik nauwelijks foto's, ik heb dit jaar nog niet 1 man/vis foto gemaakt.
En weet je, je geniet er niet minder van, juist meer. De eerste prioriteit als je vis in je net drijft is niet meer: waar is mn unster, wegen, nog een keer wegen, meten, foto's van beide kanten, alle hoeken, checken of ze wel voldoen, en dan mag ie pas weer zwemmen. Nee nu is het scheppen, haakje eruit, en je hoeft alleen maar te genieten van die mooie vis, niks meer. Binnen een minuut kan hij/ zij terug.


Waarom al die foto's?
Wat moet je ermee?
oja:
Plaatsen op het forum? (soms wel 3 post's van 1 vis?)
liefst samen met wat "in scene" gezette sfeerfoto's (liefst met een gek hoedje of maskertje op, duimpje omhoog, rigje in de hand en lachen maar.)

Ontopic: dat van die kwaliteit is mij nooit zo storend opgevallen.
Juist zijn vaak die foto's die net niet naar de norm zijn gemaakt zo mooi, en lijkt de karper zo groot. Wie kent hem nog:
Chris yates in het gras met zijn 50lb+ die leek pas groot, waardeloze man/vis foto zouden er veel zeggen. Terry hearn in zijn laatste boek met "the pet" (blz 162): wat een slechte man/ vis foto. Wel 1 die echt meer dan 1000 woorden zegt...
Die foto in de karperwereld waar bart voeten een vis vathoudt in het water, je ziet alleen een wazige rug maar die leek pas groot!
Als ik dan een resent voorbeeld mag aanhalen, mourad met zn grote vangst, die eerste foto. Wat een slechte man vis foto, nee tuurlijk niet. Een echte foto! Van mij mogen die echte foto's van je maat achterblijven.

Stop aub met die eenheidsworst, geniet eerst van je vangst. En als je dan echt mooie foto's wil, ga dan niet (net als ik 10 jaar heb gedaan) in zo'n schijthouding zitten.

groeten william,
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

17-08-2008 14:48

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.

Mij werd verweten: ''wat voor visser ben je als je geen weger bij hebt''.

Ik heb nog nooit een vis gewogen. EN ik zet ze even snel op de foto als ik een heel mooie vang. (dus niet perse heel groot).

Alle andere gaan snel terug. Maar ik stoor me helmaal niet aan wat anderen doen. Zolang de vis snel en goed behandeld word. Dan is het toch goed?

Ik ben het alleen niet eens met 1 ding van je betoog. En dat is die schijthouding.

Ik vind het moeilijk om een grote vis veilig vast te houden. Mij is geadviseerd om dat dan zo te doen, elleboogjes op knieen en dan zo vanachter de vis pakken, zo heb je hem veel beter vast, en als ie gaat spartelen kan je hem zo op je mat laten glijden.

VEEEEEEEL beter dan wat ik al heel mijn leven doe. Nu heb ik het laatst ''getest'' op een vis, en ja, je hebt veel meer controle, het is veel veiliger daarom.

Niet alleen met een foto maken, maar zeker ook als je hem terug zet. (ik gebruik het liefst mijn net, maar dat kan niet altijd)

Ik snap niet waarom dat dan een schijthouding zou moeten zijn.

Als het veilig is, dan is het toch goed?
Zit hier wel vis?
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

17-08-2008 18:53

Het heet alleen maar een schijt houding omdat het net lijkt of je zit te schijten,verder wordt de afstand tussen lichaam en vis vergroot t.o.v. bijvoorbeeld het oudewetse op de knieen zitten, en de armen langs het lichaam houden.Ook de houding is gewoon stabieler als bij het hurken.
Je kunt bij de kniehouding de vis sneller en met meer controle(de vis met de rugvin naar je toe op je onderarmen laten glijdenen met je onderarmen naar de mat gaan waarbij het bovenlichaam zich gelijk boven de vis bevind) op de mat leggen bij spartelen van de vis. Probeer het maar eens.Verder vind ik het gewoon mooi als er wat meer op een foto staat dan alleen maar een vis en een half hoofd, schepnet, vistas, mat, weger,e.d. mogen best op de foto staan.Het geeft gewoon een wat interessanter plaatje. Het zegt wat meer over de visser en is een stuk leuker als je over 30 jaar nog eens door je albums kijkt .En wat de foto,s in de bladen betreft denk ik dat de schrijvers wel wat meer foto,s insturen en dat de redactie daar een selectie uit maakt.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
ron lemmens3
Berichten: 282
Lid geworden op: 15-06-2008 13:14
Locatie: bergeijk

17-08-2008 21:03

dan zal ik het nog sterker maken, ik zet elke karper op de foto lelijk of mooi maakt mij niet uit. ik geniet van elke vis (jah ook brasem :wink: )maar ik maak die fotos om na te genieten :)
wie ut klein niet eert, ist groot niet weerd ;)