Slimme Karpers


Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

25-07-2008 14:49

Ruben Mols schreef:

En dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn dan zal ik nu het "bodygard"verhaal uitleggen...op het bewuste water worden vrijwel ALTIJD eerst een 30er gevangen voordat die ene 40er op de mat komt! Dus STEL ze zwemmen altijd met z'n 2en de grootste laat de minder grote eerst azen ziet dat deze gehaakt wordt en begint dan zelf te eten. Afgelopen zomer nog een mooi voorbeeld volle run 30er op de mat tijdens het scheppen gaat de andere en jahoor, de 40er! En dit is niet de eerste keer! En we visten (nog geen) meter van elkaar af omdat we wetenm dat het zo loopt. Is het je ook niet opgevallen op de dvd van korda (geloof deel 6 of 5) dat er tijdens de dril gewoon weer vis op je stek zit?

Dus de grote laat de kleine eerst azen zeg jij.
Waarna deze kleinere dus gevangen wordt.
De grotere hangt dus in de buurt, en ziet de paniekerige reactie van de kleinere vis, op het moment dat de haak gezet wordt.
Toch zal deze grotere vis alsnog de fout in gaan zeg jij?

Mijn ervaring is namelijk op grote, en lang opgebouwde voerstekken gebleken dat de grotere vissen er als eerst uitkomen..
Dit heb ik vaker gezien, en niet alleen bij mijzelf.
Over die theorieën die je voor je zelf maakt aan de waterkant heb je gelijk.
Daar draait het allemaal om, mijn theorie die ik voor mijzelf heb gemaakt, is dan ook dat de grotere vissen de stek gaan domineren, mits je de juiste hoeveelheid weet te voeren.
(Ik praat hier over langdurige voerstekken!)
Ik hoef toch verder niks uit te leggen over het fenomeen voedselnijd?
Stort je een hoop voer op 1 plek, dan zal de vis rustig kunnen azen, en heeft geen haast.
De juiste hoeveelheid, en de verspreiding van je voerstek is volgens mij dan ook essentieel… Voeren op een hoop zal ik dan ook bijna nooit doen!
Want 1 ding wat bijvoorbeeld wel duidelijk is bewezen op de korda dvd’s is dat je een vis moet laten bewegen om hem te kunnen vangen.
Zij voeren ook teveel op een kleine hoop, de vis kan de tijd nemen, en gaat rustig boven op de voerstek liggen. En een negatief-geconditioneerde vis, die niet zwemt, is als je het mij vraagt bijna niet te vangen! Gelukkig maken we dit soort taferelen weinig mee op de wateren in Nederland, en vist het korda team op een zwaar dressuur water(Ik noem het maar even dressuur water, we zijn toch wel klaar over dit onderwerp lijkt me zo.. Het woord dressuur wordt al tientallen jaren gebruikt in de karper visserij, en zo zal ik het blijven noemen ook)
Toch zijn er zat wateren waarop dit zo in zijn werk gaat, en zijn er toch altijd een aantal slimmere vissen bij.
Ik hou mijn voerstek groot en verspreid. En ik wil dat de karper voor vrijwel elke boilie(waar ik graag mee vis) moet zwemmen.
De voorzichtigheid gaat er dan langzaam uit, en de karper heeft geen tijd om rustig boven op een plekje aas te gaan hangen, en rustig wat aas toch zich te nemen wanneer dit hem uitkomt(Hier komt natuurlijk weer de juiste hoeveelheid voer naar voren, die te bepalen is door het bestand te kennen, weten wat collega vissers er in gooien, en uiteraard verschillende jaargetijden)
Twee hengels vlak bij elkaar plaatsen is wat mij betreft ook niet echt zinvol(om het maar even netjes te zeggen) Je voert alleen de lijnen druk maar op, er vanuit gaande dat je met semi-strakke tot strakke lijnen vist. Aangezien het niet overal toegelaten wordt met slappe lijnen te vissen die de lijnen druk juist kunnen tegen gaan.
En als je het mij vraagt kun je op een voerstek die dus uit meerdere dagen, weken, maanden bestaat toch echt beter uit elkaar vissen.
Maar dit is mijn mening.
Let wel op ik praat hier niet over kleine plasjes, of polders, ik praat over groot water, met een goede populatie.
(met het vissen op KK heb ik geen ervaring, dus hier kan ik me niet over uitlaten)
Ik probeer er voor te zorgen dat de karper met enige afstand van elkaar vandaan aast, zodat als ik een vis op stek A vang, totale rust nog te vinden is op stek B.
Ookal laten de onderwater beelden zien, dat binnen een mum van tijd de rust weer op de stek gekeerd is, kun je toch goed terug zien, dat het aas patroon van de terugkerende vis in de meeste gevallen wel degelijk veranderd!
Buiten dit, kun je een veel groter oppervlak bevissen, en zul je als je het mij vraagt toch echt meer vis vangen door verder uit elkaar te gaan vissen.



Ruben Mols screef:

Omdat de vis die zich haakt blijkbaar veel minder stress bij de andere vissen teweeg brengt (korda-mijn verhaal-) dan een roeiboot of een paar lieslaarzen.
Ik geloof idd heilig in verstoring en daarom leg ik er 2 hengels op

Ruben ik heb aanbeten gehad op een water van 1.80 diep. Nog voordat ik met mijn boot terug was aan wal, vertelde mijn maat mij dat de swinger niet echt mee wou meewerken.
Eerst dacht ik eraan dat ik met mijn motor door mijn lijn was gevaren, maar toen dit niet het geval bleek te zijn en de vis dus terug zwom, pakte ik de hengel uit de steunen, en kon gaan drillen. Zoals ik eerder al zei vaarde ik dus over mijn stek heen met een motorboot, ik liet de motor gewoon stationair draaien tijdens het laten zakken van de lijn.
Zo bang hoeft de vis echt niet te zijn voor boten. Ik denk eerder dat ze zullen schrikken van de plons van je lood tijdens het inwerpen.


Ik zie dat mijn replay weer belachelijk lang dreigt te worden, sorry.. Kan er niks aan doen.. Ben eigenlijk ook nog lang niet klaar. Maar zal binnenkort even op meerdere dingen reageren.

Ik wil er even bij zeggen, dat ik het heel prettig vind hoe men op elkaar reageert in dit topic! Eindelijk kan er weer eens lekker gediscussieerd worden over deze prachtige hobby. En zo zal ik hoop ik weer zien dat een ander het niet eens is met mijn aanpak.
En hoop ik weer wat te kunnen leren van jullie.

Ruben sorry dat ik alleen jou naam er bij betrok, tussendoor in mijn reacties, reageer ik ook op andere hun posts.

MVG Marc!
Welcome to the Goodlife..
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

26-07-2008 10:27

nou marc, ik ben net thuis (5min) van een sessie van dinsdag tot en met nu. ik ben er nu ook wel achter dat ik na 3 jaar op 1 water vissen me toch wel redelijk gek heeft gemaakt! ik zie door de bomen het bos niet meer en ga nu ook zeker verhuizen naar een ander water...rust...bij nul beginnen...een schone lei!

de eerste ochtend hebben we een dubbele run gehad hij een vis en ik een vis precies te gelijk! we lagen ongeveer 5 tot 10 meter bij elkaar vandaan! en weet je wat al helemaal het maffe is...deze 2 vissen zijn vorig jaar door een andere maat ook vrijwel tegelijk gevangen (5 min tussen elke run) weer een 30er en weer die 40er...allemaal heel maf...heb er nog ene verspeeld die ochtend. verder bleef het stil!

op dat lijnen druk verhaal kan ik kort antwoorden...daar is vrijwel geen sprake van, het is makkelijk te doen op die stek!

pff ik merk dat ik niet scherp ben nu...ben moe, slecht geslapen pissed door ene paar gebeurtenissen,...ik antwoord later weer...eerst een douche en een goede maaltijd!

groeten, ruben
You fail when you stop trying...
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

26-07-2008 14:17

Marc vd Woude schreef:Toch zal deze grotere vis alsnog de fout in gaan zeg jij?

Dat is wat ik denk ja...er ligt voedsel karper moet (vroeg of laat) toch gaan vreten! Ik denk dat hij een gesprijd voerbed zeker niet kan weerstaan...dat is wel duidelijk geworden (in het voorjaar dit jaar) wanneer er 2 vissen vlak na elkaar (nog geen 5 min) gevangen worden. Toeval of niet? Maar het is meestal wel eerst een kleinere en daarna een dikke (ook wel eens 3 kleinere en dan een dikke)...

Zoals ik het al aangaf vis ik nu 3 jaar op dit water en het is een keiharde noot!Zeer moeilijk te kraken kan ik je zeggen! Door alle gebeurtenissen ga je soms "raar" denken! Vooral als die gebeurtenissen zich meerdere malen herhalen...dan komt dat "bodyguard" verhaal om de hoek kijken.

Mijn eigen ervaring is anders en daar heb jij misschien weer gelijk in
Marc vd Woude schreef:de grotere vissen de stek gaan domineren, mits je de juiste hoeveelheid weet te voeren.
(Ik praat hier over langdurige voerstekken!)

Want zelf heb ik de zwaarste vis van het water weten te vangen na 3 weken voeren zonder enige bijvangst!(dit heeft me wel 3 jaar gekost).

Marc vd Woude schreef:Ik hou mijn voerstek groot en verspreid. En ik wil dat de karper voor vrijwel elke boilie(waar ik graag mee vis) moet zwemmen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen de vissen daar kennen echt de klappen van de zweep! Voeren werkt daar volgens mij juist averechts! we hebben deze vissen ook dan single hook gevangen.
De omstandigheden deze sessie waren echt vreemd en m'n kop zit echt vol met allemaal hersenspinsels over het water en kom er nu even niet uit...(het lijkt wel of ik niet helemaal in orde ben in m'n bovenkamer!)ik ga me nu dan ook concentreren op een ander water en een andere vis en zal later dit jaar weer terug keren met hopelijk een hoop nieuwe oplossingen of ideen.

p.s. ik had die kleine en hij heeft de vis die ik nog moest hebben(die hij al 6x heeft gevangen-hij zegt dat dat zijn boogie fish is-!!Hij krijgt de andere weer niet te pakken...)

Wat een raar wereldje!
You fail when you stop trying...
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-07-2008 09:12

Ik vis ook best vaak 2 of 3 hengels op een paar vierkante meter, zeker op klein water.

Niet vanwege bodyguard vissen maar meer vanwege het proberen in te spelen op de verschillende manieren van azen, en in een poging toch nog een klein beetje conclusies aan de effectiviteit van systemen verbinden, wat natuurlijk helemaal niet kan met een variabel als ‘andere stek’…

Wel kut dat nu blijkt dat ik dat beter niet had kunnen doen.

:lol:
8)
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

27-07-2008 11:28

robert de jong schreef:Wel kut dat nu blijkt dat ik dat beter niet had kunnen doen.

:lol:

Wat bedoel je hier precies mee Robert?
Welcome to the Goodlife..
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-07-2008 11:53

Er staat in dit topic dat zoiets het domste is wat je kunt doen, vandaar.

Vet zonde van mijn tijd geweest dus.

-> :lol: <-
8)
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

27-07-2008 12:25

dus je neemt zomaar alles klakkeloos over van iemand anders, zonder je eigen theorieen te hebben?

nooit doen!
You fail when you stop trying...
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-07-2008 12:29

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Dat popje, heeft een functie, ik dacht, die pijlen zijn wel genoeg.

8)
8)
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

27-07-2008 18:01

:lol:
You fail when you stop trying...
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

27-07-2008 19:07

mijn ervaring over slimme karpers die je wilt vangen is nog niet eens op wateren waar veel word gevist .op dat soort wateren moet je het vaak net anders doen als de andre doen wat ik altijd lastige klanten vind om te vangen zijn die stok oude karpers die echt alles hebben meegemaakt ,en als er nog dag en nacht word gevist word het echt pas lastig .en dan heb ik het niet over die kogelronde duitse snelgroeiers die meestal naar een jaar of twintig de pijp uit gaan gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

27-07-2008 19:54

robert de jong schreef:Er staat in dit topic dat zoiets het domste is wat je kunt doen, vandaar.

Vet zonde van mijn tijd geweest dus.

-> :lol: <-

Robert, sorry. Ik wil liever niet het hele topic opnieuw lezen.
Maar wie zou dit gezegd hebben???
ruben mols schreef:op dat lijnen druk verhaal kan ik kort antwoorden...daar is vrijwel geen sprake van, het is makkelijk te doen op die stek!

Mag ik je vragen waarom het makkelijk te doen is op die stek Ruben?
En wat het verschil dan is met andere stekken.
Als je het mij vraagt gaat die lijnen druk wel degelijk omhoog..
En ik denk dat die vis hier zeker last van zal hebben!
Ik kan ook niet onder water kijken hoor, ik lees dit af van verschillende onderwater beelden die ik heb bekeken.
Welcome to the Goodlife..
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-07-2008 20:42

Eerste posting die je ziet, 2 erna bijval.

viewtopic.php?f=18&t=49725&p=612692#p612692


Waarom wil je weten wie? Ga je 'em effe aanpakken? :lol: :lol: :lol:



De juiste interpretatie van :lol: is en blijft lastig trouwens he.
8)
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

27-07-2008 22:28

Was bang dat je mij misschien bedoelde!
Terwijl ik zei:

Twee hengels vlak bij elkaar plaatsen is wat mij betreft ook niet echt zinvol(om het maar even netjes te zeggen) Je voert alleen de lijnen druk maar op, er vanuit gaande dat je met semi-strakke tot strakke lijnen vist.

Ik bedoel dus te zeggen, dat ik het nog nooit gedaan heb, en ook niet zo snel zal doen.
Dat betekent niet dat dat slim van mij is ;)
Maar je had het dus ook niet over mij :lol:

Sarcasme word niet altijd door iedereen begrepen Robert.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

27-07-2008 23:48

Het hangt er ook vanaf wat jullie verstaan onder de hengels dicht bij elkaar vissen, vis op een bepaald water met de hengels op een meter of 5 uit elkaar en kan er de klok op gelijk zetten welke hengel er als eerste gaat, kan er ook donder op zeggen dat als de een gaat de ander er met een half uur ook vandoor is, is het dan zinvol om 2 totaal verschillende stekken te bevissen, om zo de hengels meer verspreid te hebben liggen? denk het niet.