Slimme Karpers


Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

13-07-2008 19:00

het lijkt mij, dat als je een goede scherpe haak hebt, met een goed draaiende onderlijn, en er zwemmen vissen op je stek en je haakaas oppakt, dat je deze dan zeker vangt, vang je ze dan niet, dan mag je wel eens wat aan je onderlijn doen.
Mvg, Janieck
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

13-07-2008 19:10

Het spreekt voor zich dat je haak zo scherp mogelijk zijn. Maar verder: ik vind het hele begrip "draaiende onderlijn" flauwekul. Het idee dat deze shrinktube je haak "zou draaien" op een manier die ons goed uitkomt vind ik tevens een onzin redenering.
De karper zuigt het aas met de haak op. Dit leidt tot dwarrelingen met een lage voorspelbaarheid, ook voor de richting van de haakpunt. Het nut van een korte of lange steel of shrinktube is daardoor dus ook moeilijk te voorspellen. In ieder geval niet op een manier waarop wij vissers er wat mee kunnen.

(wel een interssant filmpje trouwens)
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

13-07-2008 21:08

Ben het helemaal met je eens Casper. Ook is de werking van je onderlijn afhankelijk van de manier van azen ( voozichtig of vol vertrouwen ), maar wat denk je van bijvoorbeeld de wegzwemrichting t.o.v. lood, aas etc. Wat niet wegneemt dat ik zeer veel aandacht aan mijn onderlijnen besteed.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

14-07-2008 19:08

[quote="janieck spithoff"]maar heb nooit mijn hengels dicht bij elkaar liggen, dit heeft natuurlijk geen enkele nut :D[/quote]

sorry, maar MOET hier even op reageren...ik zou je vertellen dat ik BIJNA ALTIJD m'n hengels naast elkaar vis soms maar 'n metertje afstand! En dit heeft vaak tot grote vangsten gezorgd! Ik heb het lang geleden van m'n vismaat geleerd (een hele oude rot) en hij (wij) (meerdere?) zijn er van overtuigd dat de dikke vaak "moeilijk" vangbare vissen bodygards hebben. Misschien lach je je dubbel...maar denk er maar eens over na...


Groeten, Ruben
You fail when you stop trying...
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

14-07-2008 19:52

He Ruben kan je dat niet anders oplossen!

Martin
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

14-07-2008 21:31

help me eens?....wat bedoel je precies?

Ik had een hele text getypt over wat ik dacht dat jij zou bedoelen maar dat is gissen dus...help me even...dan zal ik dara mijn mening/ antwoord op geven.

bedankt...
You fail when you stop trying...
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

14-07-2008 22:30

ruben mols schreef:sorry, maar MOET hier even op reageren...ik zou je vertellen dat ik BIJNA ALTIJD m'n hengels naast elkaar vis soms maar 'n metertje afstand! En dit heeft vaak tot grote vangsten gezorgd!


Het is niet "dankzij" deze aanpak dat je een paar grote vangsten hebt gedaan, maar "ondanks" deze aanpak. Als je dit niet had gedaan dan had je er zeker meer gevangen. Het belangrijkste om vis te vangen, is dat er een vis bij je aas komt, of je aas bij een vis. Daarna gaan zaken als rigs enzovoort pas een rol spelen.

Stel ik ga naar Lac du Der en leg 4 hengels een meter naast elkaar, denk je nu werkelijk dat dit meer oplevert dan dat ik die 4 hengels ieder 75 meter uit elkaar legt? Je hoeft echt geen Einstein te heten om te kunnen bedenken dat je je kansen met de eerste methode enorm verkleint. Dit principe blijft geheel overeind bij het gebruik van 2 hengels.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

14-07-2008 22:38

Casper Huizer schreef:Het is niet "dankzij" deze aanpak dat je een paar grote vangsten hebt gedaan, maar "ondanks" deze aanpak. Als je dit niet had gedaan dan had je er zeker meer gevangen


Dit is toch echt te kort door de bocht. Is namelijk geheel afhankelijk van de situatie. In veel gevallen vis is ook mijn hengels redelijk uit elkaar om mijn kansen wat te spreiden. Maar er zijn ook situaties waar er stekken zijn met een dusdanige concentratie karpers, dat ik mijn beide hengels pal naast elkaar leg. De vangsten zijn er op dat soort stekken dan ook naar. Zou ik 1 van beide hengels op een andere plek plaatsen, zou ik deze er dus voor niets bij hebben. Het voorbeeld van du Der is dus een goed voorbeeld waar dat dus totaal NIET opgaat. Hier zit de vis veel minder geconcentreerd ( of beter: helemaal niet ) op 1 bepaalde plek.
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

14-07-2008 22:45

ja, het gaat niet op als er een schooltje van een paar karpers op 1 stek zit. Maar zelfs dan vind ik het niet verstandig: na de vangst van 1 vis leg je die hengel gewoon weer op die plek en kun je de andere vissen nog vangen. Daar zijn dan geen 2 hengels voor nodig. Je weet bovendien zelden of er zo'n schooltje op je plek is of niet...

Zie het maar zo: als je een mijnenveld aan wilt leggen om de vijand te grazen te nemen, maar niet weet waar de vijand precies is of zal komen, dan verspreid je deze mijnen ook om de kans op succes te vergroten. Als je zeker weet dat de vijand over weg 1 aan zal komen, dan leg je daar wat meer mijnen neer. Maar met vissen weten we zelden hoe, waar, waarvandaan en wanneer....
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

14-07-2008 22:56

Casper Huizer schreef:ja, het gaat alleen niet op als er een schooltje van een paar karpers op 1 stek zit. Maar zelfs dan is het niet verstandig : na de vangst van 1 vis leg je die hengel gewoon weer op die plek en kun je de andere vissen nog vangen. Daar zijn dan geen 2 hengels voor nodig.


Laat ik het uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Een van mijn favoriete stekken; vier betonnen zuilen varierend van 2 tot 4 meter uit de kant. Het betreft een behoorlijk grote plas ( aftakking van een kanaal ). Toen ik deze stek begon te bevissen pakte ik er gemiddeld zo'n 5 a 6 per sessie. Alles steeds op de hengel die tussen de zuilen in lag. De andere hengel gaf geen kik. Latere sessies besloten ook maar de andere hengel tussen die zuilen ( of er net buiten ) te leggen. Opeens stegen de vangsten naar gemiddeld 10 gevangen vissen.

Uitzonderlijke situatie ? Wellicht, maar ik weet wel dat ik het zeker op andere stekken ook ga proberen. Gebeurt me namelijk wel vaker dat de ene hengel op een ''hotspot'' lijkt te liggen terwijl de andere nog geen brasem oplevert. Maar goed, dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-07-2008 23:06

ruben mols schreef:
janieck spithoff schreef:maar heb nooit mijn hengels dicht bij elkaar liggen, dit heeft natuurlijk geen enkele nut :D


sorry, maar MOET hier even op reageren...ik zou je vertellen dat ik BIJNA ALTIJD m'n hengels naast elkaar vis soms maar 'n metertje afstand! En dit heeft vaak tot grote vangsten gezorgd! Ik heb het lang geleden van m'n vismaat geleerd (een hele oude rot) en hij (wij) (meerdere?) zijn er van overtuigd dat de dikke vaak "moeilijk" vangbare vissen bodygards hebben. Misschien lach je je dubbel...maar denk er maar eens over na...


Groeten, Ruben


Ruben,

Ik heb erover nagedacht maar de clue ontgaat me.

Je hengels op een hoopje gooien is echt het domste wat je kan doen. Misschien, en ik zeg misschien op een hele grote uitzondering na.

Die uitzondering ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik ben erg benieuwd naar je bodyguard verhaal.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

15-07-2008 02:49

janieck spithoff schreef:hebben jullie ooit een water gezien, waar je zoveel vis op je stek had? :lol: :lol:


Janieck, heb je sowieso wel eens gezien hoeveel vis er op je stek rond zwemt??
Ik niet...
Maar door aastijden te volgen, te observeren, En te proberen kom je al een heel eind.

Ik ga niet op de rest van je reacties reageren, dat hebben andere al heel goed gedaan als je het mij vraagt.

Dit is geen afkrakende vraag, meer eentje uit pure nieuwsgierigheid..

Met diverse onderlijnen, haak ik de vis op willekeurige plekken in de bek.
Met onderlijn waar ik tegenwoordig mee vis, haak ik de vis in 95% van de gevallen kaasrecht in de onderlip.. In 3% van de gevallen haak ik de vis in de onderlip, maar net iets naast het midden(richting de zijkant van de bek).
En de overige 2% haak ik de vis op een gekke plek zoals boven in, hoe dat komt weet ik niet precies.

Hier een korte beschrijving van mijn rigs:

Combi-rig

Matriaal: Coretex(FOX), Hydro Link(Rig Marole)

Haken: Fox Armapoint SSC, Korda Wide Gape.

Laatste 2/2.5 cm weg gestript.. krimpkousje, en 2 stukjes kneedlood…
Eentje op de scheiding van het soepele, en stugge gedeelte(een wat zwaardere)
En een ander klein stukje in het midden van de rig(dit stukje zit er meer voor mijn eigen gevoel) zodat alles strak op de bodem ligt.
Mijn onderlijnen varieren van 7 tot 12cm, maar gemiddeld zijn ze 10cm lang.
Ik weet niet hoe jullie dit meten, maar ik meet het stuk tussen krimpkous en wartel, deze is dus meestal 9 a 10cm.

Met een standaard onderlijn, zonder krimpkous.. krijg ik deze inhaking waar jij het in het begin van het topic over hebt gehad, maar niet voor elkaar!
Kun je iets specifieker zijn over de door jou gebruikte rig.(lengte haak etc.)
Ik weet bijvoorbeeld dat als ik dat stukje kneedlood bij mijn rig weg zou laten, ik de vis nog vaak onderin zal haken. Maar dat slechts 70 of 60% in de onderlip zal belanden!

Ik zou dus graag willen weten hoe je vist, welke haak etc. want dat wil ik dan ook graag eens proberen! Daarbij wil ik je mee geven, dat je nooit kan weten of je rig nou goed ze werk heeft gedaan, iets wat uit dit filmpje eigenlijk goed op te maken is!
De persoon vangt wel degelijk met zijn eerste rig, alleen had hij er veel meer kunnen hebben met wellicht een wat betere rig!
Dit kun je eigenlijk alleen na gaan door een onderwater camera te plaatsen, iets waar ik niet aan moet denken! Dat is voor mij geen vissen meer! Ik zeg hier wel bij dat ik al heel wat uurtjes onderwater beelden heb bekeken om te leren..
Er één zelf plaatsen om er dan ook voor te gaan vissen zal ik echter nooit doen.
Een camere plaatsen zonder rig erbij zou ik nog wel geinig vinden, maar niet meer dan dat.

Dus ook al haak je zoals jij beweert álle vissen in de onderlip… En als voorbeeld neem ik even dat je er 5 in een nacht vissen vangt, wie zegt dat je er met een andere rig niet 7 had gevangen?? Dat zul je nooit weten helaas.. Want dat moment waarop die vis op jou stek aan het azen was, zul je nooit meer precies het zelfde terug krijgen. Dus wat dat betreft zal je nooit goed kunnen vergelijken.
Wat ik bedoel te zeggen is, ookal heeft je rig een goede inhaking, het kan altijd beter!

En kom nou maar eens op met die tover rig van je ;)

Ik zal mijn ó zo lange verhaal maar tot een einde brengen(kan nog wel uren doorgaan, maar dan ga ik jullie misschien nog vervelen!)

MVG Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

15-07-2008 12:01

Eus ik ben het idd met jou eens.
Ik ben nog steeds van mening dat er genoeg trucjes zijn om wel de dikkere vissen te pakken zonder twee hengels naast elkaar te leggen.
Ik kan het ook niet logisch plaatsen in mijn hoofd.
Maar natuurlijk zijn er praktijk ervaringen die anders uit LIJKEN te wijzen.
Maar heb je dan al eens iets anders geprobeerd om wel die 10 te vangen of die ene dikke Ruben en Niels?

Ik ben momenteel ook met een voerstek bezig de ene keer pak ik meer dan de andere keer. De ene hengel vangt sessie1 terwijl er niks gebeurt op de andere.
De andere sessie (2) precies anders om. Sessie (3) allebei???????

Dit alles wil niet zeggen dat het absoluut niet werkt!

Hoor graag jullie mening.

Martin
quinten teunissen
Berichten: 99
Lid geworden op: 16-04-2007 15:41
Locatie: den haag

15-07-2008 12:37

Martin Flierman schreef:Eus ik ben het idd met jou eens.
Ik ben nog steeds van mening dat er genoeg trucjes zijn om wel de dikkere vissen te pakken zonder twee hengels naast elkaar te leggen.
Ik kan het ook niet logisch plaatsen in mijn hoofd.
Maar natuurlijk zijn er praktijk ervaringen die anders uit LIJKEN te wijzen.
Maar heb je dan al eens iets anders geprobeerd om wel die 10 te vangen of die ene dikke Ruben en Niels?

Ik ben momenteel ook met een voerstek bezig de ene keer pak ik meer dan de andere keer. De ene hengel vangt sessie1 terwijl er niks gebeurt op de andere.
De andere sessie (2) precies anders om. Sessie (3) allebei???????

Dit alles wil niet zeggen dat het absoluut niet werkt!

Hoor graag jullie mening.

Martin


Altijd zijn er verschillende technieken en tactieken hoe mensen vissen,dan vangen ze zo dan vangen ze zus,soms met pellets erbij,soms veel voeren soms weinig,soms met pop-up soms zonder soms niet voeren soms zonder boillies voeren, er word altijd wel gevangen op deze technieken en tactieken daarom moet je gewoon doen wat je het best lijkt en veel experiementeren.

Ik vind dat er vaak te veel gewouwehoer is over welke technieken,rigs ,aas.

De enige manier om erachter te komen of je iets fout doet en hoe je het meot verbeteren is als je een onderwater camera hebt.
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

15-07-2008 14:18

idd door te vissen krijg je praktijk ervaring en dat is het beste.
Mijn vraag is nog steeds als ze al andere dingen uitgezocht hebben om met 1 hengel die dikke of die 10 vissen te pakken i.p.v. 2 hengels.
Blijven denken en doen is een must.
succes
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

15-07-2008 15:47

wow, er is veel geschreven! iets te veel om overal op te kunnen reageren...maar zal de bangrijkste punten proberen te beantwoorden.

[quote="Casper Huizer"]Het is niet "dankzij" deze aanpak dat je een paar grote vangsten hebt gedaan, maar "ondanks" deze aanpak.[/quote]

nou...ik zal je vertellen dat ik op een zeer lastig water vis om een voorbeeld te noemen tussen de 2 en 5 vissen per seizoen -uitzonderingen daargelaten- is daar goed vangen! maar dan hebben we het over echt dikke vissen... ik zit nu momenteel op 4 vissen. dus "ondanks" ik denk het niet!

[quote="Casper Huizer"]Als je dit niet had gedaan dan had je er zeker meer gevangen.[/quote]

sorry maar dit is mijn thuis water waar ik nu zo'n 3 a 4 jaar op vis en ik ken het echt wel! niet alleen van eigen ervaring maar ook van de locals! jij kunt dit niet zeggen over een water dat je niet kent, netzogoed dat ik dat niet kan zeggen op jouw thuis water.

[quote="Casper Huizer"]Stel ik ga naar Lac du Der[/quote]

Dit is een heel erg groot meer en is qua aanpak in geen enkel opzicht te vergelijken met een polderplas.

[quote="Casper Huizer"]dat je je kansen met de eerste methode enorm verkleint.[/quote]

En dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn dan zal ik nu het "bodygard"verhaal uitleggen...op het bewuste water worden vrijwel ALTIJD eerst een 30er gevangen voordat die ene 40er op de mat komt! Dus STEL ze zwemmen altijd met z'n 2en de grootste laat de minder grote eerst azen ziet dat deze gehaakt wordt en begint dan zelf te eten. Afgelopen zomer nog een mooi voorbeeld volle run 30er op de mat tijdens het scheppen gaat de andere en jahoor, de 40er! En dit is niet de eerste keer! En we visten (nog geen) meter van elkaar af omdat we wetenm dat het zo loopt. Is het je ook niet opgevallen op de dvd van korda (geloof deel 6 of 5) dat er tijdens de dril gewoon weer vis op je stek zit?

Dan nog een paar dingen waar ik graag op wil reageren...

[quote="Casper Huizer"]na de vangst van 1 vis leg je die hengel gewoon weer op die plek en kun je de andere vissen nog vangen.[/quote]

Stek verstoord? (voorbeeld DVD korda)

[quote="Casper Huizer"]Zie het maar zo: als je een mijnenveld aan wilt leggen om de vijand te grazen te nemen, maar niet weet waar de vijand precies is of zal komen, dan verspreid je deze mijnen ook om de kans op succes te vergroten.[/quote]

We voeren niet alleen om het vertrouwen van de vis te winnen maar kan ook zijn om ze op een bepaalde plek terug te laten keren, toch? dus weet je wel waar ze zijn (of komen)

[quote="Casper Huizer"]Maar met vissen weten we zelden hoe, waar, waarvandaan en wanneer....[/quote]

Wil niet bijdehand overkomen maar:
hoe? zwemmend
waar? vaak wara je gevoerd hebt...daarom voeren we meestal
waarvandaan? eeeh ja ze trekken rond dus dat doet er niet zo toe
wanneer? dat weten we idd niet (maar daarom zitten we ook meestal meer dan 2 uurtjes ;)) tenzij er op een water heel duidelijk een trekroute is (ik ken wateren waar je de aanbeten bijna met de klok gelijk kunt zetten)

[quote="Eus Molewijk"]Je hengels op een hoopje gooien is echt het domste wat je kan doen.[/quote]

Als je dit hierboven leest, begrijp je me dan 'n beetje en denk je er dan nog zo over?

[quote="Marc vd Woude"]
Ik zal mijn ó zo lange verhaal maar tot een einde brengen(kan nog wel uren doorgaan, maar dan ga ik jullie misschien nog vervelen!)

MVG Marc[/quote]
en Ruben! ;-) lang stuk...maar ik hoop dat jullie me begrijpen en nogmaals het werkt op DIT water (veel hengeldruk etc.)
You fail when you stop trying...
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

15-07-2008 16:41

Het is duidelijk dat je niets hebt begrepen van het grootste deel van mijn verhaal....Dat je normaal 2 a 5 vangt en nu al 4 hebt zegt ook niks: het aantal is veel te klein om van een fatsoenlijke steekproef te kunnen spreken.

En dat met die stek verstoren valt ook wel mee. Een Korda CD is bepaald geen betrouwbaar uitgevoerd experiment en het zegt dan ook weinig. Natuurlijk is er even een verstoring maar de rust keer terug. Maar als je wel heilig gelooft in die verstoring, waarom leg je dan toch 2 hengels op die ene stek neer als die zo verstoord raakt :wink: ?

Ik blijf erbij: 2 hengels op 1 meter leggen is vrijwel altijd niet de efficientste manier van vissen maar als je denkt van wel, ga lekker je gang 8)
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

15-07-2008 17:12

Ik wil niet dat deze gedachten wisseling of hoe je het wilt noemen een vervelende ondertoon krijgt dat zou ik namelijk heel erg vervelend vinden want ik respecteer ieder z'n methode of aanpak...

[quote="Casper Huizer"]Het is duidelijk dat je niets hebt begrepen van het grootste deel van mijn verhaal....[/quote]

Ik heb...net zoals ik nu doe, op iedere vraag of gedachte gereageerd en denk dat ik het best goed begrepen heb...?

[quote="Casper Huizer"]Dat je normaal 2 a 5 vangt en nu al 4 hebt zegt ook niks: het aantal is veel te klein om van een fatsoenlijke steekproef te kunnen spreken.[/quote]

Het aantal is misschien wel klein maar als dit bijv al 5 jaar lang zo is dan lijkt mij het toch best betrouwbaar...

[quote="Casper Huizer"]Een Korda CD is bepaald geen betrouwbaar uitgevoerd experiment en het zegt dan ook weinig.[/quote]

Helemala mee eens, het is zeker een vertekend beeld van de werkelijkheid omdat ze een heel water voor zich alleen hebben voor een langere periode maar dat vis telkens terugkomt op de voerstek (ook na het vangen van een vis) is een feit en uit mijn verhaal (met die 30er en 40er) blijkt dat dat verhaal dus klopt.

[quote="Casper Huizer"]Maar als je wel heilig gelooft in die verstoring, waarom leg je dan toch 2 hengels op die ene stek neer als die zo verstoord raakt :wink: ?[/quote]

Omdat de vis die zich haakt blijkbaar veel minder stress bij de andere vissen teweeg brengt (korda-mijn verhaal-) dan een roeiboot of een paar lieslaarzen.
Ik geloof idd heilig in verstoring en daarom leg ik er 2 hengels op ;)

Heb ik volgens juo echt ongelijk geef dan je mening, maar wel met argumenten anders kan ik er nog niets mee.

vergeet niet dat dit gewoon leerzaam is voor iedereen die dit leest of wil lezen. En mocht ik bot overkomen, excuus daarvoor dat is totaal niet mijn bedoeling...

groeten, ruben
You fail when you stop trying...
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

15-07-2008 17:32

Je komt niet bot over hoor. (Ik mischien wel in mijn vorige post... :oops: )
Het gaat er denk ik om wat je uitgangspunt is: ik denk dat karpers wat heen en weer zwemmen en vroeg of laat weer een keer langs op je visplek komen. Ligt daar wat, dan eten ze dat en zwemmen dan weer verder enzovoort.

Als je er echter van uit gaat dat ze continue heel dicht op 1 plek liggen omdat je daar gevoerd hebt okee, dan vis je op 1 plek. Maar dat geloof ik dus niet en ik ga dus uit van rondzwemmende vissen. Ook al heb je ergens gevoerd. En als je daarvan uit gaat, dan is de kans dat een karper op 1 van 2 in gebruik zijnde visplekken langskomt nu eenmaal groter dan dat een karper op de enige visplek langskomt.

In de stress van (roei)boten valt ook wel mee volgens mij: karpers worden gevangen pal naast waar mensen zwemmen en ook gelijk nadat boten (zelfs grote rivierschepen) ergens gevaren hebben.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

15-07-2008 17:53

oke klopt helemaal! helemaal mee eens met het rondzwemmende verhaal! Er zijn op dit water echter wel echte hotspots de vissen liggen niet continu daar maar zwemmen natuurlijk ook rond.

Maar de ervaring is dat het vissen met 2 hengels op die hotspot heel effectief is de dikke vissen worden zelden als eerste gevangen...eerst pak je een hoge 20er of een vis ergens in de 30 en dan pak je pas die 40er!

stel dat je versprijd vist dan is de kans dus groter dat je een kleine vis vangt stel dat dit snachts gebeurd dan moet je snachts dus je boot in om naar de stek te varen...ik vind het te veel gedoe en gestress in de periode na de 1e vis...dan wacht ik liever een half uurtje en als het dan nog niets heeft opgeleverd dan leg ik de hengel er weer bij...

en idd wat je zegt zwemmende mensen bootjes het maakt allemaal niet zo veel uit. ik heb ook vis gezien vanuit mn bootje...maar voor MIJN GEVOEL laat ik die plek eerder met rust op deze manier (ook ik heb meegemaakt dat ik uitvaar, bij de kant ben en al een run krijg -maar dat zijn dan wel echt de uitzonderingen-)

we begrijpen elkaar iig...das al heel wat ;)
You fail when you stop trying...
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

15-07-2008 18:34

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-07-2008 18:36

Eus Molewijk schreef:Je hengels op een hoopje gooien is echt het domste wat je kan doen. Misschien, en ik zeg misschien op een hele grote uitzondering na.

Die uitzondering ben ik nog niet tegen gekomen.


Dat je die uitzondering zelf nog niet bent tegengekomen, wil niet zeggen dat die bepaalde situatie niet bestaat. In het door mij gegeven voorbeeld heeft het mij heel wat extra vissen opgeleverd.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

15-07-2008 18:46

[quote="schipper kees"]en het is vaker bewezen dat grotere vissen met 2 of 3 bij elkaar zwemmen maar of deze nu bodyguard spelen[/quote]

Klopt weet ik ook echt niet zeker maar als jij 4 dagen in de week aan het water zit ontwikkel jij ook theorieen toch? Ik althans wel! en dat is nou precies een wereldje die iedere visser voor zichzelf creeert. Dat valt me ook juist zo op als ik met andere over het vissen praat...mooi toch...

[quote="schipper kees"]even een tip stifriggs kunnen wel eens een vis vangen die al jaren niet meer gevangen is.
en als met stiff-riggs zit te vissen dan gebruik ik een ander systeem.[/quote]

?
You fail when you stop trying...
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

15-07-2008 19:07

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

15-07-2008 19:24

kzie niet war er vandert isz ;)

maakt ook niet zo veel uit allemaal,...ik ga nu lkkr nijmegen in...bierrrrrrrrrr

liters, ruben
You fail when you stop trying...