bestaat dresuur/lijndruk


Plaats reactie
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

30-06-2008 05:11

douwe je zult het toch een naam moete geven een Karper ruikt dan wel niet maar merkt wel op als zich iets in het water bevindt wat niet normaal of alle daags is.
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2008 09:29

Natuurlijk moet je het een naam geven maar 3000 keer is dan ook maar een kreet onderzoeken wijzen iets anders uit namelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

30-06-2008 10:10

Kees,

We kunnen er iedere naam aan plakken, maar dressuur is me te ver.
Als jij/ik of wie dan ook door ROODLICHT rijden krijgen we een bekeuring , of je hebt mazzel en loopt hem mis.

Iedere keer als dat stoplicht op rood springt stoppen de mensen, zijn deze nu allemaal gedresseerd???
Of is het een vorm van gewenning en weten wat we niet mogen,

Zie het anders, een vis die door rood licht gaat (gevaar) em mazzel heeft wordt niet gehaakt, heeft die pech (gehaakt) wordt die geflitst en is de klos.

Gr Paul
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

30-06-2008 17:24

Een vis weet donders goed als er iets mis is maar door zijn natuurlijke drang om te eten.En het gemak die wij ze geven vangen we de Karper ook.Door een voersessie dreseer je de vis waardoor de voorsichtigheid voor een groot gedeelte weg valt.Maar gaan we nu vissen op deze voer stek wordt de vis toch weer geconfronteerd met lijnen dit zal toch weer negatief werken in de vangsten.Mede door dit probleem dus conditionering op lijnen die strak staan verkies ik op het moment slappe lijnen en geen vast lood mijn vangsten zijn hier mede door vooruit gegaan.Denk ik dus we kunnen en mogen aannemen dat een vis toch zeker terughoudender is op het moment dat hij een strakke vislijn tegen komt of een groot stuk lood,dit omdat ook de leefomgefing een verandering door maakt door dat de stek bevist wordt.Zet nog eens een extra tafeltje in de woonkamer op zeker dat je dit opvalt
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

30-06-2008 18:15

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

30-06-2008 18:47

van het weekend :-?

jonge jongens/peppies/onervaren puinzooi trappers/herrie makers etcetra
die zaten dus te vissen niet zo gek ver bij mij vandaan.
in een sloot van 40 meter breed.

je kent het wel het belangerijkste van hun uitrusting was een rod pod.
maar niet zomaar een rod neeeeej! een 3 poot! 2 hengels er op toppen naar de hemel,
swingers van een kiloo stuk. en lekker gitaar spelen met je sim.
en nog vangen ook :roll: (zelfs meer als mij)
ze wisten zelfs nog eventjes de(VERHALEN-VIS) te vangen.
daar schijt ik nou spontaan van in mijn broek :oops:

en dat allemaal op een put waar 24 uur per dag 7 dagen in de week wordt gevist.
Laatst gewijzigd door stefan andriessen op 30-06-2008 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
zal wel......!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

30-06-2008 18:49

Kees,

:lol: :lol: :lol:

Maar wat heeft de KSN hier nou weer mee te maken dan?

:lol:
8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-06-2008 19:02

Kees, snap nu ook waarom Rita Verdonk zoveel aanhang heeft HA, HA.
Voor de goede orde je beide opponenten Douwe en Paul zijn geen lid van de KSN.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

30-06-2008 20:03

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2008 20:17

Kees zoals gewoonlijk haal je weer dingen door elkaar en je gebruikt ze ook door elkaar.
Ruiken en proeven, je zegt het zelf al ik begrijp dan niet dat je niet het onderscheid kunt maken.
Die neusgaten zijn ook bedekt met SMAAKpapillen waardoor ruiken weer proeven wordt.
Hoe simpel kan het ook zijn.
Maar feitelijk maakt het niks uit de karper neemt WAAR alleen niet zoals WIJ geuren en smaken waarnemen.
De reden dat ik exlid ben heeft hier totaal niets mee te maken dat ligt meer aan mij dan aan de KSN als belangenbehartiger.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

01-07-2008 06:18

Kees,

Het is een vergelijking, Remon schrijft ook al slappe lijnen en als jullie dat dressuur willen noemen so be it.

En ik en lid van de KSN???......... geloof dat je niet alle postings gevolgd hebt:-)))
Staat er trouwens ook kompleet buiten, ik ben geen lid nl , ik hoef ze ook niet te omarmen maar daarom kan ik achter veel dingen die ze doen nog wel staan.

Gr Paul
K. van den Herik

01-07-2008 08:03

plaatsje voor je gereserveerd, naast Frans Frentrop.
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

02-07-2008 17:14

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-07-2008 19:06

Jou vergelijking gaat mank jij vergelijkt het vermogen van de mens om te ruiken - lucht - en te proeven - lucht en smaak - met het vermogen van de karper die niet kan ruiken zo wij dat doen.
De neusgaten staan niet in verbinding met de keelholte maar zijn bedekt met receptoren om te proeven en heel misschien ook wel gebruikt worden om richting van het aas te bepalen wie weet.
Jammer maar helaas voor iemand die ik toch zo langzamerhand leer kennen als iemand met verstand van karpers en voeding.
Misschien is dat de link die je nog mist zodra je dat in gaat zien maak je een enorme sprong voorwaarts.
Dit alles wel in mijn beleving uiteraard.

Met lange antwoorden bereik je het tegendeel jij schrijft op een manier die provoceert en met alle respect moeilijk leesbaar is door de vele fouten en verdraaiingen die er in staan.
De lezers vinden het op een gegeven moment wel dierbaar, je kunt het beter met kernantwoorden onderbouwen zo moeilijk is het nu ook weer niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-07-2008 21:08

Tsja Douwe :roll:

Schipper Kees,
Gooi eens een flesje flavour in de plomp, steek je kop met reukorgaan en al ook onder water en snuffel dan eens lekker rond.
Wedden dat je niets ruikt tot op het moment dat je kop weer boven water komt, schijnt ergens ook nog normaal te zijn die werking van luchtgedragen flavours.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

03-07-2008 18:24

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2008 18:34

Zie je wel kees dat je voor smaak gaat i.p.v. geur. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Alhoewel aroma,s die ruiken waarna ze smaken ook niet allemaal natuur-zuiver zijn, natuur-identiek zegt al iets over de manier waarop het gemaakt wordt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-07-2008 19:14

chanell no.5 ruikt ook heel erg lekker maar het is niet te zuipen plus je wordt er stront lazerus van :wink:
zal wel......!
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

03-07-2008 19:33

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-07-2008 08:29

@ Schipper Kees,

er is wel een verschil tussen proeven uit het flesje en proeven nadat het in je boilie verwerkt is. En misschien is juist die chemische smaak die uitlekt wel het vlaggetje dat je je boilie voor de herkenbaarheid mee wilt geven. Dan kun je natuurlijk nog discussiëren over of dat vlaggetje bij een bananenflavour wel wezenlijk verschilt van het vlaggetje bij een aardbeien/tutti frutti/scopex enz. flavour.

Wat zeker een voordeel van het gebruik van een flavour is, is dat je bij de juiste keuze van een smaak/geur (hoe je het wilt noemen) je huisgenoten wat minder voor het hoofd stoot als je boilies draait. :D

zelf ben ik ook meer een aanhanger van het gebruik van ingrediënten die voor een bepaalde smaak van mn boilie zorgen. De puddingpoedertjes e.d. zijn me niet onbekent :P

groeten,

Paul
--------------------------------------------------------------
http://www.ghvdenhaag.nl/overdeghv/0000 ... 8d302.html
--------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-07-2008 09:11

Lijkt mij vrij subtiel. Even terug naar de betekenis van flavour. Dit is het Engelse woord voor zowel smaak als geurstoffen. Het wordt hier slechts gebruikt als aanduiding voor geurstof, maar de term dient voor beide. Een flavour is voor de verwerking gewoonlijk opgelost in een oplosmiddel. Dat oplosmiddel overheerst in het flesje qua smaak. Bedoeling is dat in het water de flavour zich vrijmaakt uit het oplosmiddel. De flavour moleculen zullen daarna pas hun werk kunnen doen op de receptoren van de karper. De karper heeft verschillende receptoren die allemaal hun eigen functie hebben. De functies zijn dus verschillend, maar zullen allemaal ten dienste staan van natuurlijke factoren ter ondersteuning van overleven. Houdt ook in dat er mogelijk voor bepaalde moleculen helemaal geen receptoren zijn omdat ze geen doel dienen. Je kunt daar eindeloos over debatteren, maar de materie is te lastig voor ons om daar een uitspraak over te doen. Een slok uit een flesje of een teug geur uit een zak zegt helemaal niks. Enige wat overblijft is de praktijk van het vissen. Ook beperkt, want de vangsten van karper zijn te variabel om daar goede statistiek op te bedrijven. Uiteindelijk heeft iedere karpervisser zo zijn voorkeuren. Maar of dat nog iets met de voorkeur van karper heeft uit te staan lijkt mij twijfelachtig. Niettemin, als het maar voor de karpvisser werkt. Karpervissen is een beleving en beleving is grotendeels subjectief. Opvallend is de grote zekerheid waarmee bepaalde zaken worden beweerd. Dit is arrogantie of gewoon onwetendheid. In het land der blinden is éénoog koning, zolang hij maar hard genoeg roept. Enige bescheidenheid bij dit soort moeilijke vraagstukken waar lui die erop studeren de vragen nog niet kunnen beantwoorden zou vaak wat beter passen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

04-07-2008 10:11

Meen mij te herinneren, dat op DVD 1 door de ogen van de karper, een stuk te zien is van een overgeflavourde bollie die de karper steeds liet liggen, na 2 dagen toen de flavour er zo goed als af was werd deze pas genomen.

Ook dat Fabrieksbollies en maakt niet uit welke minder snel aanbeten kregen.

De verse producten werden toch eerder opgenomen, cq herkend zo ook tijgernoten.

Meestal ga ik er van uit als ik een bollie zelf proef (stuk afbijt) en hij smaakt niet of is scherp dan laat de vis hem ook vaak liggen (dit kan suggestie zijn).

Het zijn meer factoren en niet alleen smaak/geur, komt een karper over de voerstek waait hij vaak met zijn vinnen zodat de bollies/voer/tijgernoten verplaatsen de stukken die blijven liggen laat de karper dus ook liggen.
beweegt de aanbieding natuurlijk (voorzover dat mogelijk is) is de ervaring uit beelden, dat de karper dan juist wel aanpakt.

Maar ook diezelfde karper neemt het aas rustig 3 tot 4 maal in zijn bek spuwt hem weer uit zonder dat je het merkt, en de ene keer neemt die hem wel en de andere keer laat die juist dat aas gewoon liggen.

Over het algemeen, zijn de verse producten (krill ed) bij mij favoriet maar dat is ieder voor zichzelf natuurlijk.

Gr Paul
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

08-07-2008 17:34

kees schip,
smeer jij pisang ambon in je nek?
zal wel......!
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

11-07-2008 17:24

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

11-07-2008 19:54

kees,

Ze zeggen toch ook.............!!!!!!!!!!!!!!!! vissen blijft gissen.....!!!!!!!.

Wat jij omschrijft, komt mij heel bekend voor helaas.
Zelf zit ik rustig op prive water..........................wat nog maagdelijk is, hier niks ingewikkeld gewoon nog lekker pionieren met de pen..............het kan nog .

Gewoon ouderwets mais en gaat prima, targetvissen ligt achter me................was ook een leuke periode trouwens , dit is back to basic en GEEN LIJNEN teveel in het water, en idd het vertrouwen in je eigen spullen maar zeker je eigen kunde is erg groot, en nog belangrijker heeft iemand een watersence of niet.

Ik lees maar tussen de regels door bij je kees, wens je nog veel s6 met vissen "-))

Gr Paul