bestaat dresuur/lijndruk


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-06-2008 23:23

Ach ja, maar alles herhaalt zich.

Een karper schrikt van een parasiet, dus kan ook schrikken van de aanraking van een lijn. Zoiets als die tik op je rug als je die niet verwacht. Daarna gaat hij gewoon weer verder waar hij mee bezig was.

Dat karper uit de buurt van lijnen blijft kan een andere oorzaak hebben. Ik heb al eens de weerkaatsing van licht door de lijn genoemd.

We praten hierover met de overtuiging van een vaste waarheid. Maar veelal zijn het aannames. Niks mis mee, zolang je blijft beseffen dat je van een aantal aannames uit gaat die je verder helpen. Je moet wat.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-06-2008 23:26

Douwe,

UIteindelijk is gaan vissen ook een herhaling van de vorige keer dat je bent wezen vissen maar het blijft leuk. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-06-2008 07:13

De vergelijking slaat nergens op maar dat is mijn mening.
Een uitgekauwd topic-item kun je toch moeilijk goed vinden tenzij je te beroerd bent geweest om te zoeken.
De enige dressuur die bestaat zit tussen de oren van de visser, vaak is het een vergoelijking van eigen falen of niet willen leren van je eigen fouten EN successen vooral het laatste wordt nog wel eens vergeten.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

26-06-2008 07:58

asdrwbfgdts vsh wkolzlo

Hierboven had kunnen staan: wie dit leest is gek.

We hebben afgesproken dat we het schrijven zoals ongeveer op de 2e regel. Het is maar hoe je het afspreekt en dan weet iedereen wat er bedoelt wordt.

Roep je dressuur in een paardenmanege hebben ze het over poortjes springen en op de maat huppelen.

Heb je het over dressuur bij karpervissen weet elke karpervisser wat er bedoelt wordt. Al 30 jaar.

Gelukkig hoef ik geen gelijk over een term die een 30 jaar gebruikt wordt en ooit fout is vertaald uit het engels.

concreto

1978 hadden mijn ouders een caravan op de put in Ottoland, kwamen er toen al regelmatig korsten.

Tot en met de vrijdag van de seizoensopening liet ik de karpers op het steiger achter de caravan uit mijn hand eten. No probleem.

Zaterdagmorgen na 1e licht en de 1e lijnen te water was dat over.

Dressuur/ conditionering of weet ik veel? De helft van de vissen zaten net in het water.

btw conditioneren denk ik zelf weer aan mijn dochter die der haar aan het doen is....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-06-2008 08:43

Klinkt zuur Klaas. Ik haal het alleen maar aan voor de duidelijkheid omdat beide termen uitdrukkelijk in hetzelfde bericht worden gebruikt. Plaats het bovendien tussen haakjes omdat ik het ook bijzaak vind. Wil zeker geen gelijk hierover (wat een onzin opmerking zeg). Dat karpers geconditioneerd kunnen worden is vastgesteld. Daar hoeven we in dit topic niet echt meer over te twisten. Hoe het in zijn werk gaat kunnen we wellicht nog iets van opsteken. Of het wel of niet bestaat is inmiddels een uitgekauwde discussie, maar het mechanisme is onduidelijk en vol van speculaties.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

26-06-2008 10:08

nix zuur aan ook slechts een vaststelling

Denk dat de piloot vis van de Baets dicht bij de waarheid is. Vissen kopieren gedrag van elkaar.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-06-2008 10:19

Als meer karpers gevangen worden, en daarom hun gedragspatroon aanpassen, neemt de kans dat andere karpers dit overnemen toe. Zou heel goed kunnen. Dat dit in gang gezet wordt door één pilot vis lijkt mij echter onwaarschijnlijk. Maar is wel een duidelijke illustratie van het mechanisme. Je hebt maar een deel van de karpers nodig om het gedrag van de hele groep aan te passen.

Zwakte in mijn betoog is dat dit aanpassen van gedragspatronen wel eens gewoon vanuit natuurlijk gedrag zal zijn. Aanpassen van een gedragspatroon tot geheel onnatuurlijk gedrag (= dressuur) zou wel eens onmogelijk kunnen zijn met karpers.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

26-06-2008 10:28

Voor de beestjes is alles natuurlijk, gevaar=vluchten

spuwen en opzuigen en weer uitspuwen voer.

Ga maar eens een aquarium zaak in. Bijna elke vis doet dit.

kwijtspeen haak door NIET te vluchten. Misschien vinden ze het vangen niet erg en nemen ze het op de koop toe dus vluchten hoeft niet meer, zou niet weten waarom... :)
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

26-06-2008 16:38

Ik heb geen idee wat ik nu zeg, het is alleen maar iets wat in me opkomt.

In hoeverre neemt een karper vibraties in het water waar? Als ik naar mijn lijn kijk als ik aan het vissen ben (strak of slap), die lijn beweegt altijd. Al is het door golfslag of door de wind.

Ik denk maar even hardop: Kan dit karper ook niet afschrikken?
Nu hoor ik jullie denken: Maar rietstengels bewegen toch ook?
Persoonlijk denk ik dat een lijn door het water een compleet ander effect geeft dan een rietstengel oi.d. Met name als een lijn strak staat.



Als ik aan de waterkant zit en er slaat +/- 300m verderop een deur dicht, zie ik de hele kleine visjes wegduiken. Dit doet mij vermoeden dat een karper ook sterk is in het waarnemen van trillingen/geluid (correct me if I'm wrong).

Benieuwd naar reacties,

Albert.
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-06-2008 17:29

Voor drukverschillen - een trilling is ook een drukverschil - hebben ze de zijlijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

26-06-2008 17:40

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

26-06-2008 17:48

Is het dressuur??

Of is het een aangeboren "alarmsytsteem" (in de vorm van de zijlijn, bedankt Douwe)?

Een simpel voorbeeld:

Je zit tv te kijken met een lekker biertje in de hand. Gaat je huis ineens trillen.. Dan ga jij ook geen borrelnoten halen, toch?

Bij heftige trillingen ga je een veilige plek zoeken, maar dat is dan toch ook geen dressuur?

Gr. Albert
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

26-06-2008 18:04

Jeroen Hof op't schreef:Beste Kees,

Nylon is inderdaad zwaarder dan water, alléén vis ik mijn lijn gevlochten op afstand. Maar zelfs op de grotere wateren in Nederland vis ik vrijwel nooit verder dan 120 meter, dus ga je met nylon daar verder overheen dan vraag ik me weer af in hoeverre de rek weer een factor wordt?? Toch zijn er vissers die erbij zweren op 200 meter met nylon te gaan liggen vissen, tja niet mijn keuze simpel.

Water A in mijn verhaal kent inderdaad een flinke hengeldruk, water B daarintegen zeker niet. Ik bedoel 6 vissers op 300 hectare? Dat is 3.000.000 m2 ofwel 450 voetbal velden, die 6 vissers zorgen hier zeker niet voor hengeldruk. Dat er toch dressuur op deze wateren kan optreden is nog steeds een feit, niet alle spots leveren namelijk karper op, en niet op alle spots bevind zich karper. Ik moet er even bijzeggen dat die negatieve conditionering plaatselijk is en nog niet gevoelig voor het gehele water. Toch vissen de overige 5 vissers met hetzelfde aas, dit omdat het er gewoon enorm goed loopt. Nu vraag ik mij af hoe de benadering van de karper er is op het zelfde aas over vijf jaar??

Op het stuk waar ik mij bevind is de karper massaal aanwezig. Toch lopen de vangsten terug na het vangen van een aantal karpers, na een aantal weken vissen moet ik even uitwijken voor een drietal weken voordat ik er weer doorga, simpelweg omdat de vissen gevoelig zijn voor de prik. Ook om de vissen het vertrouwen weer te laten krijgen, ik voer er gewoon door.

Het is maar goed dat iedereen zijn visserij anders beleefd en inziet, daarom kunnen we nog een hoop van elkaar leren.

Groetjes Jeroen.



Hey Jeroen,

Waarom voer je niet meerdere plekken aan? Je hebt de ruimte... 300hec is een flinke sloot.
Geef zelf vaak genoeg, na een nachtje vissen op voerstek A, extra glans aan m'n sessie door voerplek B in de morgen aan te doen.
Als je een voerstek kapot hebt gevist, dus flink wat tijd in een sector van het grote water te hebben doorgebracht, neem ik aan dat je waarschijnlijk al de honkvaste vissen hebt gevangen.
Dus na de twee verschillende sectors een aantal weken te hebben bevist, voer ik twee nieuwe gedeeltes van het water aan. C en D. C een nachtje, D 's morgens tot 's avonds. Weekend erop visa versa. Zo hoef je eigenlijk nooit een rust pauze in te lassen :wink:

Weet nu op een vergelijkbaar water als die van jou exact in welke tijd van het jaar waar ik moet zijn.
Scheelt een hoop blanken :D 8)

Succes,


Ruud
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

26-06-2008 18:06

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

26-06-2008 18:08

Het woord 'DRESSUUR"hebben wij er toch van gemaakt?

Als ik in een drukbeviste vijver vis, waar normaal strakke lijnen en popup gevist wordt en niks vang, maar ik schakel over naar vissen met een slappe lijn en runnerrig ...........!!!!!! en nu vang ik ineens wel.

Heb ik nu "DRESSUUR" of vis ik gewoon anders dan anders/anderen en vang wel mijn vis.

Geloof dat de karper meer afweer/smaak en reukorganismen bezit dat wij willen geloven of weten, ik heb meer als 3200 uur onderwaterbeelden mogen aanschouwen, en met camera honderden uren onderwater dingen beleefd met karpers die niet voor mogelijk werden gehouden, dus dressuur ik geloof er niet in, wel om het woord te gebruiken als men weer eens gefaald heeft of er niet uitkomt.

Gr Paul
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

26-06-2008 18:19

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-06-2008 18:32

Kees S ik begrijp niet dat jij zo denigrerend doet jij plaatst hier de grootste onzin die ooit geplaatst is en nu neem je een ander in de maling.
Niet doen dat is gewoon beter, iedereen in de waarde laten die gein doe je maar bij de goegemeente die hier ruim aanwezig is.

A aannemelijk
B aannemelijk
C is dan logisch de druk is weg en het is rustig
D Zou best wel eens kunnen alleen zijn er dan vele mogelijkheden en daar weer variabelen op mogelijk
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-06-2008 19:12

Beste Ruud,

Je hebt helemaal gelijk, maar wanneer je mijn relaas op pagina 1 hebt doorgenomen zie je dat ik er onderin heb meegenomen dat het onderhouden van verschillende stekken lonend is! :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

26-06-2008 19:33

Kees,

In Spanje zitten zeker mooie, ook grotere vissen.
Als 1 van mij kinderen niet ernstig ziek was geworden had ik zeker daar gebleven.

maar ik bedoelde met een slappe lijn vissen in die vijver dat dat lonend is, ondanks dat velen vast houden aan die popup en strakke lijn al dan niet met toplood.
Ook zo wordt er wel vis gevangen, maar vaak is het zo dat anders vissen vaak lonend is.
Een mooi voorbeeld in het noorden heb ik heb gehad op een water waar 6 man al 3 dagen niks vingen, ik gooi (na het peilen) op ongeveer 35 mtr uit de kant mijn aas (bij riggel) , gelijk een hoop commentaar van daar vang je niks, ik moest daar en daar vissen, ben toch maar even mijn eigen gang gegaan.

Na een paar uur kreeg ik een run ...................juist ja op die hengel, wat schetst ieders verbazing het was 1 van de topvissen.

Nogmaals dressuur zit tussen de oortjes en het klinkt leuk, maar heeft voor mij persoonlijk geen meer of minder waarde .

Gr Paul
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-06-2008 19:38

Om enige trilling door te kunnen geven moet een lijn snaarstrak staan. Daar zullen de meeste karpervissers niet aan voldoen met hun opstelling.

Ik begin er ook aan te twijfelen Paul.

Karpers zijn niet intelligenter dan kippen. Dat beweerde Richard Walker al, en heb ik niks aan toe te voegen. Dat ik bang ben voor concurrentie met een dergelijke opmerking lijkt mij toch wel heel sterk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

26-06-2008 19:50

Kees,

Veel dingen zijn te verklaren, maar dat komt omdat ik zoveel beeld materiaal gezien heb.

Gr Paul
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

26-06-2008 20:41

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-06-2008 22:05

paul veenendaal schreef:Het woord 'DRESSUUR"hebben wij er toch van gemaakt?

Als ik in een drukbeviste vijver vis, waar normaal strakke lijnen en popup gevist wordt en niks vang, maar ik schakel over naar vissen met een slappe lijn en runnerrig ...........!!!!!! en nu vang ik ineens wel.

Heb ik nu "DRESSUUR" of vis ik gewoon anders dan anders/anderen en vang wel mijn vis.

Geloof dat de karper meer afweer/smaak en reukorganismen bezit dat wij willen geloven of weten, ik heb meer als 3200 uur onderwaterbeelden mogen aanschouwen, en met camera honderden uren onderwater dingen beleefd met karpers die niet voor mogelijk werden gehouden, dus dressuur ik geloof er niet in, wel om het woord te gebruiken als men weer eens gefaald heeft of er niet uitkomt.

Gr Paul


Paul,

Lees je eigen verhaal er eens op na.
Je vangt omdat je anders vist dan de anderen.

Waarom is dit nodig?

Ik denk persoonlijk omdat de vissen ontwijkend gedrag hebben ontwikkeld tegen strakke lijnen en pop-ups.
Ontwijkend gedrag, is dat niet wat door "ons" karpervissers dressuur genoemd wordt?

Ontkennen vind ik een beetje je kop in het zand steken, kom op, waarom wordt heden ten dage nog geen 25% gevangen van de aantallen die je ving in de beginperiode van de boilie-- en dan hou ik het nog tamelijk veilig met 25%.

Dit terwijl onze systemen veel meer geavanceerd zijn en de kwaliteit van onze boilies vele malen beter is.

Ik ben met je eens dat het (te) vaak als excuus wordt gebruikt wanneer er weer eens geblankt wordt maar zeggen dat het niet bestaat vind ik wel erg kortzichtig.

Zoals Kees zegt moet je wel kunnen aantonen wat volstrekt natuurlijk gedrag is om ook echt van conditionering (dressuur) te kunnen spreken.

Dit is natuurlijk erg moeilijk maar als je een water van relatief makkelijk naar keihard ziet veranderen omdat er plots (veel) meer gevist wordt dan weet je dat er iets aan de hand is.

Nou weet ik dat meer vissers ook meer voer in het water betekent en dit waarschijnlijk als hoofdreden aangevoerd (jezus, wat een grappige woordspeling :lol: ) mag worden, toch is er meer aan de hand.

Op stekken die het altijd lekker deden lijkt ineens een avondklok te zijn afgekondigd en een bepaalde zone van het water waar ik bij zonnig weer regelmatig karpers kon spotten (en zo nu en dan ook vangen) is ineens totaal verlaten.

Waren de aanbeten vroeger volle fluiters, nu is het vaak nog een enkele of een korte serie piepjes.

Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden die naar mijn mening gevolg zijn van de toegenomen hengeldruk.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-06-2008 00:10

Kees oke misschien had wat te lange tenen dit keer.
Lijn- hengeldruk bestaat volgens mij ook anders zijn bepaalde dingen niet te verklaren alleen wens ik dat geen dressuur te noemen om het voor mijzelf zuiver te houden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

27-06-2008 08:11

Eus,

Natuurlijk , ben ik bereidt om toe te geven dat er anders gevist moet worden om meer vis te vangen.
De vangsten echter zijn niet zo dramatisch teruggelopen.
Maar het woord dressuur komt mij iets te gemakkelijk op soms, omdat ik even teveel onderwaterbeelden heb gezien ben ik er wel achter dat vissen soms anders reageren dan wij verwachten.

Ben het wel met je eens dat vissen door heel veel lijnen ook anders kunnen reageren op onderwaterbeelden is dat heel goed te zien, het gaat me te ver omdat even allemaal hier uit te leggen.

Gr Paul