Zucht....................


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-02-2003 10:49

Krijgen jullie nu ook steeds meer het gevoel dat het karperissen zichzelf voorbij streeft??Dat het een status hobbie is geworden met de vis als prijsobject i.p.v.een beloning??
Ten eerste de commercie, iedereen koopt koppt en koopt dure rodpods etc de meeste krijgen het allemaal niet meer nar de waterkant. Het fototje in het grote karper boek van rini met rugzak foudraal en stretcher, die een nachtje gaat vissen is er niet meer......nee krijwagens en het liefst complete quads!
En dan het in kaart brengen van de bestanden..ik juich de spiegelkarper projecten alleen maar toe alleen stuit het mij tegen de borst dat die vissen van tevoren allemaal gefotografeerd moeten worden zodat alles bekend en bijgeouden kan worden. Ik wil ergens vissen waar een bep mystiek heerst en tuurlijk is het leuk te weten dat er een dikke zwemt...maar als alle vissen een naam krijgen...
En dan heb je de nieuwe generatie vissers, en dan met name jongenren(niet allemaal!!) die na 2 jaar vissen al roepen ervaring te hebben en nu grote vissen willen vangen! dit alles word gevoed door de commercie carpboard, etc hierdoor word het begrip betaal water snel een stuk makkelijker uit te leggen...je moet grote vis gevangen hebben om erbij te horen!
Dit is zeker geen betoog tegen het carpboard etc maar ik denk dat het verstandig is om hier af en toe vraagtekens te zetten of dit wel een goede ontwikkeling is.

met vriendelijke en liefst alleen aan de waterkant vertoefende groet martijn nederpel
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-02-2003 10:59

Ja Martijn, dat is tegenwoordig waar het om gaat. Dikke vis, anders ben je geen goede visser. Wat me ook opvalt is dat vaak de eerste vraag van sommige luid: Wat is jou zwaarste! Zeg dan geen 20 pond want je bent in een keer niets meer waard!

Ik moet er wel om lachen, gewoon zielig. Ik heb ook een periode gehad dat ik ging vissen voor anderen, dit tot ik mezelf afvroeg waar ik me bezig was, de ommekeer was snel gebeurt. Lekker vissen voor je zelf! Het liefst op onbekende wateren waar weinig tot niets over bekend is. RUST en keep it real!

Bart
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

14-02-2003 11:30

Ach, wat jammer zeg.. Dan ben ik een ontzettend slechte visser, want mn zwaarste tipt net aan de 16 pond. Ach, interesseert me niet zo hoe zwaar hij/zij is, als ik maar wat vang, en hij/zij mooi is. Kleine (???) karpers worden bij mij netzo gerespecteert als grote (???).

mvg
Robbert
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-02-2003 11:45

Martijn,

Roerend met je eens dat het een status hobby is geworden. Het jammerlijke daaraan vind ik persoonlijk dat mensen steeds minder voor hunzelf gaan vissen.

Iedereen heeft hier wel een klein beetje last van soms, inherent aan dit tijdperk wellicht (internet, snelle communicatie etc.)?

Gr. Laurens
Siegfried Noet
Berichten: 53
Lid geworden op: 02-01-2003 01:00
Locatie: Moerbeke-Waas België

14-02-2003 12:55

Robert, je snapt het niet hé, je begint weeral over gewichten, hier gaat het juist niet over wat en hoe zwaar !

Martijn, doen we ons dat niet zelf allemaal aan ?
Je hoeft dat niet allemaal mee te slepen naar de waterkant!!
Hetzelfde geldt voor auto's, je moet eens zien met wat ze tegenwoordig rondrijden, hoe betalen ze het ???
Vroeger was het allemaal wat minder volgens mij !
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

14-02-2003 13:03

Status Symbolen, daar gaat het bij de mensen om die het niet voor hun zelf doen.

De mensen die er geen lol voor hunzelf aan kunnen beleven, vinden het stoer om met een grote vis op de foto te kunnen staan.
Waarom ? Omdat ze dan stoer zijn, Status krijgen ze dan. Volgens hun denkt iedereen dan "w0w, hij vangt groot, hij is een Échte Karpervisser". Jammer genoeg zijn er nog mensen die dat denken. En dat soort mensen volgen jammer genoeg dat trieste figuur, en zullen de zelfde viswijze aan nemen.

Nou troost je, gelukkig zijn er nog zat mensen die dat doorzien, en gewoon weten dat je een stakker bent.

De zielige figuurtjes, zijn precies dezelfde mensen die een kleine vis te water schoppen. Die als ze voelen dat het een kleine vis is, gaan lopen sleuren, hopen dat hij er af valt.
Dat soort mensen gaan dan ook met hun Pappies (of al van hun zelf) mercedes naar de waterkant.
Het liefst nog met de auto over / tussen / lang de bosjes, tot aan je stek. Stel je voor zeg..., Je wil toch niet lopen met je spullen.

hopelijk word het soort binnenkort met uitsterven bedreigt, en niet op de beschermde lijst gezet....
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

14-02-2003 13:42

beste Siegfried, Robbert snapt het volgens mij juist heel goed, lees eens tussen de lijnen door in plaats van gelijk verwijten te maken.

Ik snap trouwens echt niet wat het rijden van een dikke wagen hiermee te maken heeft.
Dat heeft meer te maken met hard werken voor je centen en dan uitgeven aan wat je belangrijk vind. Ik maak plusminus 35000 km per jaar in de auto, dan ga ik echt niet in een fiat seicento zitten.

Voor wat betreft spiegelprojecten met foto's vantevoren en vangstregistraties.
Ik vind dit juist een zeer goede ontwikkeling aangezien zo eidelijk eens het effect van de uitzettingen in kaart gebracht kan worden. en zodoende effectiever gewerkt kan worden.


Met niet begrijpende groet, Bob
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

14-02-2003 13:45

Martijn,

eindelijk dus eens een zinnige topic...

Goed gezegd!

Gijs
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

14-02-2003 13:52

Bart,

Als je alleen nog maar voor je zelf vist, waarom staat dan onder elk bericht een reclameboodschap?

Met niet lulligbedoelde groet,

Tinuz
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-02-2003 14:09

Martijn

Omdat dat gewoon top-aas is en ik er zeer goede resultaten mee heb geboekt en nog ga boeken. Dergelijke resultaten gun ik ook aan mede-vissers, daarom staat die text er! Wie het geloofd is goed bezig, wie het niet geloofd, tja, dat is dan weer beter voor ons gelovige!! hehe.

Niet gelijk het negatieve van dingen denken, ik verdien er geen cent aan, als je dat soms dacht.

Mzzl
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

14-02-2003 14:14

Voor mij is de herinering die bij een foto hoort nog altijd belangrijker als het gewicht wat er bij hoort.
Het is echt niet zo'n probleem om een dertiger te vangen op een water wat vol zit met dertigers maar om mooie vis te vangen op een "nieuw" water is een stuk lastiger.
Wie kan dan beter vissen?
Maar moet je eigenlijk beter zijn als de rest of meer en dikkere vangen, in mij ogen ben je dan verkeert bezig.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-02-2003 14:41

dat je dmv fotos kan zien wat je berijkt met uitzettingen lijkt mij een beetje onzin...je kan ook gewoon kijken naar de vangst gegevens van de hoeveelheid spiegels..sterker nog ik wil niet eens wteen waar "mijn"speigel vandaan komt! geef mij maar dat mysterieuse. Alles is al gereged in deze maatschappij en dat begint steeds meer door te dringen in de karpervisserij dmv betaalwateren bladen maar ook carpboards..want stel je voor dat je es 100 km hebt gereden voor een water waar slechts een dertiger zit!!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

14-02-2003 14:54

Op 2003-02-14 10:49, schreef Martijn Nederpel:

Krijgen jullie nu ook steeds meer het gevoel dat het karperissen zichzelf voorbij streeft??Dat het een status hobbie is geworden met de vis als prijsobject i.p.v.een beloning??
Ten eerste de commercie, iedereen koopt koppt en koopt dure rodpods etc de meeste krijgen het allemaal niet meer nar de waterkant. Het fototje in het grote karper boek van rini met rugzak foudraal en stretcher, die een nachtje gaat vissen is er niet meer......nee krijwagens en het liefst complete quads!
En dan het in kaart brengen van de bestanden..ik juich de spiegelkarper projecten alleen maar toe alleen stuit het mij tegen de borst dat die vissen van tevoren allemaal gefotografeerd moeten worden zodat alles bekend en bijgeouden kan worden. Ik wil ergens vissen waar een bep mystiek heerst en tuurlijk is het leuk te weten dat er een dikke zwemt...maar als alle vissen een naam krijgen...
En dan heb je de nieuwe generatie vissers, en dan met name jongenren(niet allemaal!!) die na 2 jaar vissen al roepen ervaring te hebben en nu grote vissen willen vangen! dit alles word gevoed door de commercie carpboard, etc hierdoor word het begrip betaal water snel een stuk makkelijker uit te leggen...je moet grote vis gevangen hebben om erbij te horen!
Dit is zeker geen betoog tegen het carpboard etc maar ik denk dat het verstandig is om hier af en toe vraagtekens te zetten of dit wel een goede ontwikkeling is.

met vriendelijke en liefst alleen aan de waterkant vertoefende groet martijn nederpel


het probleem is dat jullie je veel te druk maken over anderen. Laat je collega zich toch lekker kapotslepen en overbodige dingen meenemen. laat en toch blij zijn met zijn 40 ponders en zijn "ervaring"
jij vist toch om zelf plezier te hebben? waarom erger je je dan aan dingen waar jij eigenlijk nieteens last van hebt. Zijn er geen andere dingen waar je je beter druk over kunt maken? vis gewoon voor je eigen plezier en kijk niet teveel naar je mede-vissers.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

14-02-2003 15:00

Het is niet alleen de foto, maar ook de rest van de bijbehorende gegevens zoals groei, verspreiding van de vis etc. etc.
De foto is enkel een zekerheidsfactor om te bepalen uit welke uitzetting de vis komt. zodat je naukeuriger kan bapalen wat er gebeurd met die bepaalde uitzetting.

Alleen zo kan men een goed beeld opstellen van wat er met de vis gebeurt. En op die manier kan er met de gegevens een beter beeld gemaakt worden van hoe je het beste een spiegelproject opstart op zo'n water.

Ik vind dan ook dat als je bekend bent met een dergelijk project hier medewerking aan MOET verlenen, voor je eigen bestwil en de bestwil van de vis en het water.

En voor de rest sluit ik mij volledig aan bij de opmerking van Rene, maak je niet druk, slecht voor je hart.

Met verduidelijkende groet, Bob

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-02-14 15:02 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-02-2003 15:06

rene...ik er geen last van hebben??
moet je opletten hoeveel last ik krijg van deze tendend het gaat helemala de verkeerde kant waardoor regels aangescherpt gaan word mijn stekken verneukt worden door biggen jagers en uiteindelijk de hele karpervisserij kapot gemaakt is! wat ik beschreef waren symptomen van iets dat veel groter is dan jij misschien denkt!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-02-2003 19:58

Beste Bart,

Lekker vissen voor jezelf.

Voor vissers die meer willen.

Dergelijke resultaten gun ik ook aan mede-vissers.


Bart, ook ik gun iedereen het beste
Karpervoervoer 2000
en iedereen heeft zijn eigen beste mix.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

14-02-2003 20:23

Weet je waarom volgens mij de jeugd van tegenwoordig al na 2 jaar de biggen wilt! Awel, dat kom allemaal door de blaadjes etc. en de manier waarop ze het krijgen aangeleerd! Dit is alles, ze krijgen het gewoon verkeerd aangeleerd! ipv met de patat, maïs,... op de kleinere karpertjes, gaan ze direct mee naar een immens groot water waar er 40-ponders zwemmen bij de vleet(om het zo maar te zeggen). En het enige waar ze dan op uit gaan dat ziujn de biggen, en zo leren ze nooit wat het echte karpervissersleven is!
En hierdoor willen ze ook allemaal dat prachtige spul, Delkims, shimano's,.....

Neen, dit blijft niet duren!

MVG
Piotr
Willem Barnas

14-02-2003 22:59

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-02-14 23:04 ]</font>
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

15-02-2003 18:44

Waarom iemand gaat vissen boeit niet. Of iemand er voldoening aan heeft op zijn eigen manier, dat is belangrijk.

Wat is een goede visser??? Ik weet het niet, dus diegene die het weet mag het zeggen...

Dat gedoe met die spiegelkarper-projecten is terdege belangrijk. En wel omdat:

1.
Er komt nu een hele zooi spiegelkarpertjes in het water.
2.
De prijs van de (minder gevraagde) schubkarpers gaat omlaag, er is geen vraag naar, dus minder draagkrachtige "karper-uitzettende" figuren/instanties kunnen voor een prikkie aan schubkarpers komen, en deze ook uitzetten.
3.
Het fotograferen en terug-vangen/melden is van groot belang voor het "tracking & tracing" aspect.
Binnenkort weet men precies waar welke spiegelkarper zich ophoudt, welke boilies die eet, en al dat soort dingen meer.
Mocht er in een partijtje boilie-grondstof (bv broodmeel-afval uit Duitsland) een giftige stof zoals dioxine zitten. Dan kan men in no-time zien welke karpers een voorkeur heeft voor die desbetreffende boilies, wanneer die vis gevangen wordt, wordt deze direct "geruimt" omdat die vis hoogstwaarschijnlijk besmet is met dioxine.

Daarom hebben ze die projecten opgezet, en dat is een goede zaak.

Allemaal een smakelijk eten gewenst! door,
Wouter Steggink.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2003 12:08

het gaat mij niet om het gunnen van iets aan iemand het gaat mij om de tendens die ik waarneem aan het water


mvg martijn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-02-2003 00:02

Beste Wouter,
Grotere onzin betreffende spiegelkarper projecten alsmede ook jouw opmerking over schubs heb ik nog nooit gelezen.
wim delsing
Berichten: 1
Lid geworden op: 03-12-2002 01:00
Locatie: enschede

17-02-2003 00:39

Volgens mij begint iedere visser toch met de sport als hobby en als bijzonder aangenaam tijdverdrijf. Zeker is het leuk als er een grote jongen wil bijten maar is dat noodzakelijk om lol te hebben?

Misschien ben ik ook geen geweldige visser met mijn 20 ponder maar 1 ding kan ik je zeggen ik heb er enorm veel plezier aan kunnen beleven.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-02-2003 09:39

Bob,

het heeft er idd weinig mee te maken, het was dan ook maar een voorbeeld.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-02-2003 18:49

Aart,

Ik wel: HVR zodat degene die het bijhoudt wet waar en wanneer de meeste vissen worden gevangen.

OK gedeeld eerste dan.



MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-02-2003 18:59

Wouter,

Zo wordt nooit lente in Twente.

Peter