Zucht....................


Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-02-2003 19:00

Wouter,

Zo wordt nooit lente in Twente.

Peter
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

18-02-2003 20:08

Peter (+ Aart), het duurt nog wel even voordat het lente is, en het duurt mij nog veels te lang.

Mijn eerdere bericht kan men gerust met een flinke korrel zout nemen.
Het eerste bericht van Martijn helaas niet.

Groet, Wouter
HansPeter van Ee

18-02-2003 20:25

Aart/Klaas

Als ik het goed heb begrepen dan is het IJsselmeer buiten het Beleidsbesluit Binnenvisserij gehouden.
Het IJsselmeer is een zwaar overbevist water.
HVR heb veel nut dan, men loopt nu al achter de feiten aan.
Welke karpers missen we niet ? 't Neaffje, Roest, Recordvis, Popeye, het Spook..... :smile:

Misschien kan men beter eens een muntje opgooien bij de Vogelbescherming.
50.000 dode vogels per jaar is veel.
Hoeveel karpers worden er gemiddeld per jaar weggevangen denken jullie ?

met drijfnetten-hatende groet

HPE
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-02-2003 20:46

HPE,

De stas heeft voor een aantal wateren een VBC verplicht gesteld. Het is de bedoeling dat in de toekomst op alle wateren een VBC meot komen. Zie:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.ovb.nl/ovb/productendiensten/visserijbeheercommissies/items/gebiedsinformatie.html" target="_blank" class=bericht>http://www.ovb.nl/ovb/productendiensten/visserijbeheercommissies/items/gebiedsinformatie.html</a><!-- BBCode auto-link end -->

Zeker in/op de Randmeren wordt ivm staandwant vissen,samengewerkt met natuurbeschermingsorganisaties.

(Zoals je hebt kunnen lezen staat in de KSN belidsnota dat ook de KSN tegen het vissen met staand want is.)

MVg

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-02-2003 00:14

Beste HPE, via de NVVS is er regelmatig overleg (ook in het verleden geweest) met de vogelbescherming en andere natuurorganisaties betreffende de verschrikkelijke dood van zoveel watervogels ieder jaar. Maar 88 beroepsvissers op het IJsselmeer zijn niet zomaar weg te 'poetsen'.
Ook niet met tienduizenden dode watervogels per jaar. En voor het eventueel 'uitkopen' van al die beroepsvissers heeft noch de sportvissector noch de vogelbescherming geld. En LNV zal dit niet doen,kost erg veel geld. Alleen als heel Nederland hier massaal tegen zou protesteren zou dit wellicht anders worden (daar is de politiek n.l. zeer gevoelig voor).

Grote, oude vissen sterven ook een keer een natuurlijke dood HPE. En geruchten zijn er altijd genoeg, maar bewijzen? Ho maar!

Hoeveel karpers er ieder jaar illegaal en legaal worden weggevangen? Niemand die daar een betrouwbaar antwoord op kan geven, helaas.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

14-03-2003 13:49

Iedereen praat wel van: 'iedereen gaat voor de grote karpers' enzo, maar daar is op die board niets van te merken.
Komt dat doordat alleen 'echte' karpervissers dit board bezoeken of dat de karpervissers waarbij het wel om de grootste en de meeste draaid zeggen dat het bij hen daar niet om draait?

Mijn record is 12 pond. Dit wordt hier gerespecteerd, en buiten dit board om ken ik maar 1 of 2 mensen die er om lachen. Volgens mij valt het allemaal nog wel meej. Het wordt alleen opgeblazen door de karpervissers waarbij het niet om de grootste karper gaat (wij dus).

Tuurlijk zijn er mensen waarbij het om de grootste en de meeste gaat. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het er minder zijn dan we denken.... wat denken jullie er verder van?

MVG
Marvin Honsbeek, 16 jaar.

_________________
Wie het kleine niet eert...... is het grote niet waerd....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marvin Honsbeek op 2003-03-14 13:50 ]</font>
Gebruikersavatar
Brent van Ee
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

14-03-2003 14:11

Hey Marvin,

Ga bij ons in de buurt op koopavond eens een paar uurtjes in de lokale viswinkel staan. Je zult dan snel genoeg merken dat er wel degelijk een hoop mensen zijn die ( vaak tussen de regels door...)aan de hand van pb-`s mensen/ karpervissers hoog of laag inschatten. Natuurlijk slaat dit helemaal nergens op.....maar toch is het in de praktijk vaak zo. Jammer!

Geniet ondertussen lekker van je record...het zal voor jou vast wel een memorabele vangst zijn geweest en daar gaat het uiteindelijk om!

Greetz,
Brent
...First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win...
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

14-03-2003 14:31

Brent,

ja, klein maar fijn zal ik maar zeggen. Ben er zeker wel tevreden meej aangezien het toch me record is. Gevangen aan de winckle picker trouwens, kijk, dan wordt dat formaat karper nog een echte sport ook! En aan de karperhengel kunnen ze er ook wel wat van hoor!
Maar je hebt gelijk, maar hou zit het dan ben die hoge aantallen mensen op dit forum?
Gaat bij hen allemaal 'toevallig' allemaal niet op de grootste karpers?
Gebruikersavatar
Brent van Ee
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

14-03-2003 14:44

Marvin,

Lijkt me niet....!

Greetz,
Brent
...First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win...
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

14-03-2003 20:23

Staar je niet blind op die grote vissen. Er zwemmen er inmiddels zoveel rond dat het helemaal geen prestatie is er een te vangen, mits je veel vrije tijd en zitvlees hebt. Genieten van je sport en met respect met je vangst en omgeving omgaan, dat onderscheidt de ware sportvisser van die opgeblazen ego's wier (zelf)respect schijnt af te hangen van het formaat vis dat ze vangen.

Mer knollen vangende groet,

Peter
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

14-03-2003 21:12

mensen mensen toch,
wat is er nou allemaal op tegen!!!
het wegen de foto en lekker al bij houden.
Met je auto (in mijn geval fiat punto)zo dicht mogelijk bij de stek zetten.....
ik bedoel als het bij diverse wateren kan waarom niet?ik loop het liefst voor weinig mogelijk want ook ik sleep mijn hele hebben en houwen mee.ga ook lekker op de foto met de vis die ik vang.waarom? ja dat is echt voor me zelf,zodat ik kan terug kijken op de vis die ik heb gevangen.Natuurlijk is het leuk als iemand er om vraagt,vol trots laat ik mijn boekje zien.Maar dat is niet om roem te verwerven.Misschien mag ik van geluk spreken,ik vis nog niet zo lang op karper maar de eerste die ik samen met mijn vismaat hadden gevangen woog 35pond.
ik noem mij nou geen topvisser,geen sport visser en geen prof karper vanger.Ik ben gewoon een fanaat als ik iets doe.....beter goed of helemaal niet,zo zit ik in mekaar.
ik heb me dan helemaal suf gekocht de laaste tijd,microcat voerboot nieuwe tent euroswingers,shimano hengels ,shimano molens,sky pod,fox piepers enzv.Dit is niet om de dikke lul uit te hangen langs de waterkant.Gekocht om er jaren mee te doen, dat is de drijfveer geweest,niet om te laten zien wat ik allemaal in huis heb.
Natuurlijk vinden mijn mede karpervissers dat wel en ook de vele witvissers dat ons gemeente rijk is.Ze lopen dan altijd te klagen als ik met mijn auto zo dicht mogelijk bij mijnstek probeer te komen.Op zich vind ik dat niet raar,altijd die werkenlozen zonder auto of piek te makken.
Ben je meteen lui als je aankomt rijden.......heee mensen vind je het gek!!!!!zij gaan met hun klapstoel en hengel zitten terwijl ik een tweede huisje ga maken voor de nacht.Ik bedoel hiermee mensen die werken en wat te besteden hebben willen vaak luxe......jaaaaaaa ik ook wat is daar dan op tegen? ik vis voor mezelf en niet anders.Zou ik een helicopter hebben laad ik die vol en vlieg zo naar mijn stek.
of een camper met alles erop en er aan.Wat is dat toch mensen altijd maar die vooroordelen over karpervissers en methun kilo's vis op de foto.laat iedereen toch lekker doen wat ie wilt,mits dit geen nadelige uitwerkingen hebben op het water en vis en natuur.b.t.w ik ben net zo blij met een karper van 6 pond of er 1 van 40 pond.................haaa eindelijk effe die frustratie kwijt................pffffffffffffff
hoe denken jullie hier over dan???

een minder gestresste viktor
jan witter

15-03-2003 10:49

Ora et labora

Halleluja zalig zijn diegene die van drinken dorst krijgen

_________________
Riggie say's he aint heavy he's my brother

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan witter op 2003-03-15 10:51 ]</font>
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

17-07-2003 12:18

Beste "echte" karpervissers :grin: ,

ik vind dat iedereen gewoon moet doen waar hij zichzelf goed bij voelt. als iemand mij probeerd in te schatten als karpervisser en dit doet door middel van slechts mijn PB dan lach ik hem gewoon uit!. het zal mij intereseren wat mensen van mij vinden, zolang ik plezier heb aan mijn visserij en er mijn voldoening in kan vinden vind ik het best.
Ik ken zat echt goede karpervissers met een PB van "maar" 20 pond. en op hetzelfde water een prutser die zo een hoge 30-er vangt, die lacht dan ook meteen iedereen uit. dan denk ik echt waar ben je mee bezig jongen? , ben je nou echt zo dom?. hoe kun je nou weten wat je vangt? je vist toch, je moet gewoon geluk hebben dat er een mooie grote karper bijt. natuurlijk kun je het wel een beetje afdwingen. om een lang verhaal kort te maken : ik vind niet dat je karpervissers kunt en moet beoordelen op zijn/haar PB. en laat iedereen toch vissen zoals hij/zij wil als je er zelf maar geen last van hebt!. kijk als iemand nou steeds zijn hengels uitvliegt met een F16 en hij steeds je vis verjaagt omdat hij over je stek vliegt dan kan ik het me voorstellen :grin: .

Ik vang wel liever een grote karper dan een kleine ( uitgezonderd van schoonheid). ik weet niet waarom. het zit gewoon heel diep in mij. Nu is het niet zo dat ik echt alleen maar op die grote vis en die kleine niet respecteer. maar ik heb echt liever een mooie dikke vis dan een mooie kleine vis.

_________________
De Karper, een prachtig vissoort,
Geliefd in vrijwel elk visoord,
Miljoenen mensen verslaafd,
Door deze mensen belaagd,

Tight Lines,

Gerben Lievers

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gerben Lievers op 2003-07-17 12:20 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gerben Lievers op 2003-07-17 12:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-07-2003 23:09

Ik erger me er ook wel eens aan als andere karpervissers mij op mijn pb willen beoordelen. Voor sommige karpervissers moet een vis minimaal 30 pond zijn zeggen ze. Het leuke is dat ze dan ondertussen op een knollenputr zitten waar de topvis 18 pond weegt. Ik heb echt niets tegen zo'n vis, voor mij is dat een hele mooie, maar als je die vis te klein vindt, waarom vis je er dan op? Ik lach er meestal gewoon om, veel van dat soort mensen ken ik redelijk en heb ik in de 30 keer dat ze aan de overkant zaten nog nooit een vis zien vangen. Ik vraag me alleen wel eens af wat voor soort weger dat soort mensen gebruiken. En waarom ze altijd vangen als ik het niet zie. Lach er gewoon om, wat maakt het uit?
Voor degenen die zich echt ergeren aan dat geziek over gewichten: het is gewoon onze eigen schuld! Sla maar eens een karpertijdschrift open. Je wordt (zeker als beginner) overstelpt met foto's. Een 20 er kan er soms nog net af, voor de rest is het allemaal 30+, 40+ zelfs 50+.
Dan denk je als beginner al snel dat een 20er doodnormaal, zelfs een kleintje is. Vroeger dacht ik net zo, ik woog nooit wat, schatte elke vis ongeveer 2 keer zo zwaar als hij echt was, dacht dat in elke boerensloot wel een dertigger zou zwemmen, die waren immers doodnormaal. Mijn nieuwe lengterecord (77cm) achteraf een pond of 14 schatte ik toen op ongeveer 32 pond! Wist ik veel.
Wat ik bedoel is dat je als beginner door de bomen het bos niet meer ziet. De blanks en de kleine vissen wordt nauwelijks over geschreven, wat je ook zelden leest is dat die dertiggers die bijna iedereen lijkt te vangen meestal wel de topvissen van die mensen zijn.
Ik respecteer elke vis, ik heb echter wel liever een grote of extreem mooie dan een normale kleine. Gewoon om de simpele reden dat dit een zelfzaamheid is. Dat geeft toch een enorme kick. Die kleinere vis kan ik er 10 van op een dag vangen, de 20er (of die prachtige onbeschadigde rijen) maar een paar per jaar.
groeten,
Daaf
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

18-07-2003 00:33

Vandaag ook weer zoiets spijtigs meegemaakt.
Ik was aan het vissen op een tamelijk nieuw water voor mij , komt er zo'n mannetje van een jaar of 9 (!!) naar mij toe , begint daar een heel uiteenzetting over fox en de daiwa molens die hij morgen ging kopen. Hij merkte terloops op dat ik "maar" met een 12-voets hengel zat te vissen (!). Hij had 13-voet zei ie. Toen vroeg ie wat mijn PB was , ik zeg 11,6 kg ( heb ik later vandaag nog wel verbroken heheh :smile: )
begint mij zo'n beetje uit te lachen bijna, zag het aan zijn grijns , zijn PB was 20 kg zei hij. Nuja , hij gaat wel altijd met zijn vader mee vissen dus het zou goed kunnen ), maar toch , ik zou nu , na 7 jaar karpervissen nog geen dertiger willen , laat staan een veertiger ! Ik was er daarstraks nog met mijn vismaat over bezig , het is toch veel toffer om je PB stilletjesaan te verbeteren en dan ook nog mooie vissen te vangen. 10 minuten later kreeg ik een run en ving ik een prachtige schub van 12,250 kg , men PB dus met 650gr verbeterd , maar ik was in de wolken! Ook al omdat het zo'n mooie vis was.

Nu zijn er hier misschien wel die giechelen dat ik na 7 jaar vissen nog maar zo'n kleintjes gevangen hebt , maar ik heb altijd gevist waar geen grote zaten (veel boven de 10kg kwamen ze niet ), omdat dat dit water het enigste water was wat redelijk dicht bij mij in de buurt lag en waar je veel kon bijleren door kleine vis te vangen.
Ben nu dus op een ander water begonnen maar ben nu weer afhankelijk van mijn ouders die mij moeten brengen en halen wat voor hen ook niet altijd even gemakkelijk is , en ik kan dus ook niet altijd gaan vissen wanneer het mij uitkomt.

Maar goed , voor veel jeugd is een "Fox" belangrijker dan een mooie karper.

Groeten,



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Vennekens op 2003-07-18 00:35 ]</font>
jan van kranenburg

18-07-2003 02:14

Gerben, Daaf en Wouter,

Niks mis met jullie postings.
Geniet van het vissen en vangen. Ik heb weleens de indruk dat iemand met het streven naar een 30+ of meer ponder, de essentie van de sport uit het oog verliest.
Ik loop heel wat langer mee dan jullie; ben nooit boven de 28 pond uitgekomen, en 't intersesseert me ook geen bal.

mvg

jan
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-07-2003 08:08

Jan gelijk heb je! Het vangen van een 30-er moet geen target worden, al is het leuk als je ze wel weet te vangen! Ik heb dit jaar nu 2 30-ers gevangen maar voel mij geen haar beter dan vorig seizoen, ton kwam ik niet verder dan 26 pond...

Genieten van je hobby staat voor mij bovenaan, de visjes komen vanzelf wel...

Greetz...
dennis ten voorde
Berichten: 387
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00
Locatie: Borne(Ov)
Contacteer:

18-07-2003 08:46

nu even over de bladen, als 1 van jullie een blad koopt waarin alleen verhalen staan dat er is geblankt, of aleen maar vissen staan van 6,7 of 8 pond ipv 30'ers (dat willen jullie toch)denken jullie dan echt dat je blad een maand later weer koopt ? denk nou zelf waarom koop je dat blad voor de foto's en voor de dikke vissen die zijn gevangen. natuurlijk is het een vertekend beeld maar de mensen willen dit toch.
!*!<Tight Lines>!*!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-07-2003 08:54

Dennis,

Je hebt op zich gelijk, want ik koop ook de Karperwereld en zit mij een beetje gek te maken en te verlekkeren van die dikke Frankrijk-biggen! Ik vang ook liever een dikke 30-erd dan een knolletje, maar dat heeft iedere karpervisser! Degene die zegt dat dat niet zo is liegt, maar genieten van je hobby hoort bovenaan te staan! Ik ben nog steeds blij met iedere karper die ik vang, en of de vis nu een knol is of een big... Ik geniet er verschrikkelijk van als die pieper loopt te brullen, die adrenaline, de spanning, enz. Dat is wat vissen zo byzonder maakt!

Een dik PB zegt ook niet altijd alles over de capaciteiten van een visser! Maar loopt iemand er de hele tijd mee te koop met hoeveel zware vissen hij wel niet heeft gevangen... heeft hij waarschuijnlijk een behoorlijk beschadigd ego...
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

18-07-2003 08:57

Hier Dennis,

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Ik koop de bladen voor de informatie die er in staat. Kijk die foto's van die dikke vissen vind ik wel mooi maar ik denk dat ze erbij staan om aan te geven dat alles wat er in de tekst staat "beloond" wordt met dikke vis op de mat. ik zie het gewoon als een soort van reclame.
eerst wordt er een hele nieuwe theorie uitgelegd (misschien heb je als ze dat vertellen nog de twijfels over) en dan zie je in een keer dat het wel vis opleverd. Omdat het uniek is om in de bladen te komen zo uniek is het ook om een 40-er te vangen of dikker nog!. daarom denk ik dat er bijna nooit kleintjes in staan.
Frank van Cronenberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

23-07-2003 11:13

Martijn, ik vis al 15 jaar op karper. Ik heb een aantal mooie 20 ponders gevangen, maar nog nooit een 30 ponder.
Ik vis voor mijn plezier. Het is mijn hobby en geen streven. Als ik ga vissen en ik heb na 5 minuten geen zin meer, pak ik in.
Wat anderen over mij zeggen interesseert mij niets. Leuk voor mensen die net beginnen en meteen 20 en 30 ponders vangen en zich heel goed voelen en op anderen neerkijken. Fijn voor ze.
Dus trek je niets aan van anderen en ga je eigen weg en houd plezier in he hobby wat je ook vangt. Dat is belangrijk.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.fvancronenberg.freeler.nl" target="_blank" class=bericht>www.fvancronenberg.freeler.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

Groeten,
Frank.
Arno Vink
Berichten: 9
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00
Locatie: Rijswijk NB
Contacteer:

23-07-2003 14:48

Collega vissers,

Ben het eens met de stelling dat grote vis geen goede visser maakt. Stuur een stelletje malloten voor het eerst op pad naar een Frans betaalwater en moet je eens zien wat ze vangen aan dertigers. Knap? Lijkt me niet.

Zelf vis ik tegenwoordig veel op de Maas & ik kan dit zeker aanbevelen mensen. Natuurlijk, het is geen water waar je "even" gaat zitten en een paar kilo vis binnendraait. Andere kant van het verhaal is dat ik dit jaar pas 1 vis op het droge heb gekregen. Deze woog 20 pond precies. Nou mensen, ik kan je vertellen... Deze deed me meer plezier dan mijn recordvis van 27 pond.
(helaas ook geen 30er... :wink:

Maar afijn. Iedereen moet vissen om de reden waarom hij wil vissen. Dat kan zijn grote jongens of gewoon het vissen zelf. Iedereen is verschillend toch?

Tight lines ennuh... ik hoop dat ik hem vang die dertiger dit seizoen!