Daar gaat de Vaartplas ..............


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

31-05-2008 09:42

http://www.destentor.nl:80/regio/flevol ... rtplas.ece

Ik begrijp er helemaal niks van. Hengelsportverenigingen in Lelystad? Ik ken er maar 1. HSV in Almere weet van niks, in het VBC Zuiderzeeland is dit ook nooit ter sprake gekomen.

De Vaartplas is een overwinteringsplas voor oa karper, lijkt me geen goed idee om die vol te storten met bagger (uiteraard niet verontreinigd :-? ). Of is het juist een heel goed idee?? Nieuw milieu, over 10 jaar andere vissen (vraag me af welke)?


Ik weet niet of zo'n link eeuwig werkt, dus maar even een spiegeltje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

31-05-2008 13:56

Dan kan uiteindelijk het gestreeptje reetkevertje zich verder ontwikkelen, gaat er een groot hek omheen en is uiteindelijk de familie van meneer Staatsbosbeheer de enige die nog van het terrrein gebruik kan maken. Zo kan ik hier in de regio nog wel wat hectare aanwijzen.
Geitenwollen sokken regeren nog steeds de majorety.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-05-2008 20:41

Jos, was mij bekend dat het Waterschap hiermee bezig was en RWS kan dat geld blijkbaar goed gebruiken. Je kunt het m.i. van meerdere kanten bekijken:
- aan alle grote diepe stukken (zeg 15-25 meter) op zandwinplassen heeft de vis nu niets
- als zo'n plas verontdiept wordt naar gemiddeld 4 of 6 meter betekent dat veel meer vreten voor de vissen
- feit is dat men bagger (klasse 1 en 2) toch ergens kwijt moet, het is ook in het belang van vissen (dus ook ons belang) dat vaarten en sierwateren van tijd tot tijd weer uitgebaggerd worden
- ergens moet die bagger weer gestort worden en met de nu gekozen oplossing kan ik wel leven
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

31-05-2008 22:09

Hier wordt ook een zeer mooie heldere plas verontdiept.
Verontreinigde slib komt erin, en dat moet goed zijn voor het water :-?
Mag verrek olie en dat soort bende in zitten.

Maar ach, onze vrienden van SBNL vangen er dik geld voor.
Ik gok dat het een troebel algenwater wordt.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

31-05-2008 23:31

Aart, er zit inderdaad wel wat in wat je zegt. Vind het alleen vreemd dat het bv binnen het VBC nooit ter sprake is gekomen, maar ook dat onze HSV niet benadert is.

Goede voorlichting en uitleg had wel zo handig geweest.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-06-2008 09:49

Jos, blijkbaar is dit dan niet goed gecommuniceerd. Want bij Sportvisserij Nederland en de POS was dit ook al langer bekend.
Herman, bagger klasse 1 en 2 bevat geen olie en dat soort 'bende' (olie en dat soort 'bende' moet naar de vuilverbranding en mag nergens worden gestort).
Verontdieping van zandwinplassen (naar een meter of 4 tot 6) betekent feitelijk dat er veel meer vreten voor de meeste vissoorten gaat ontstaan, waardoor de biomassa vis per ha fors toeneemt. Uiteraard is een goede controle omtrent de klasse van de te storten bagger een vereiste, in het geval van het waterschap Zuiderzeeland heb ik daar geen twijfels over.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-06-2008 10:17

Ik denk dat het goed is nog eens te benadrukken dat het streng verboden is verontreinigde grond, bagger of wat dan ook ergens te storten. Dit moet eerst gereinigd worden en daar zijn strenge normen voor. Er wordt ook streng op gecontroleerd. Verder leeft onder andere karper van organismen in de bodem. Grote dieptes hebben geen nut en de beschikbaarheid van voedsel hangt nauw samen met het totaal oppervlak aan ondieptes. Grote dieptes minder diep maken is dus ten voordele van het voedselaanbod.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

30-11-2009 23:24

Betreffende een verontdieping:

Ik zie dat er aanzienlijke bedragen mee zijn genoemd en als ik het goed begrijp daardoor ook aantrekkelijk voor de eigenaar.
Wat ik me nu afvraag:
Is er ook enig geldelijk gewin voor de visrechthebbende?

Wat ik ervan heb begrepen kán het gunstig zijn doordat bv een spronglaag niet meer kan optreden en bruikbaar oppervlak dus toeneemt. Gunstig voor de vis en dus ook de visser.
Nadelig is wel de verstoring en de benodigde tijd (jaren) voor een nieuw evenwicht.

Daar een visser (of eigenlijk mensen algemeen) niet al te ver vooruit kijken en het vooral nu goed moet zijn lijkt me dat de visrechthebbende er vooral negatief tegenover zal staan..
Monetaire middelen willen echter nog wel eens als glijmiddel werken...

Vraag is overigens niet suggestief maar informatief bedoelt..
(Ben betrokken als visstandsbeheerder bij een hsv met "last" van een spronglaag)

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-12-2009 09:04

René, normaliter geen enkel financiëel voordeel daarvan voor de visrechthebbende.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

01-12-2009 10:11

Dat leek me al..
Immers, geen eigenaar.
Volgens mij dus ook nauwelijks tot geen inspraak, diezelfde eigenaar beslist.

Dank voor het antwoord.
_____

Zie van een dergelijke ingreep wel de positieve mogelijkheden maar twijfel die ik er vooral bij zou hebben betreft de helderheid van het water.
Een zandwinput kan aardig helder zijn hetgeen ik graag zie en verontdieping met bagger lijkt me een hoop fijne deeltjes toe te voegen..
Dus permanent troebel of dient dan de visstand aangepast te worden en ligt daar de bedreiging voor de visserij?


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-12-2009 08:37

Rene (Schouten),

Allemaal onzin. Als 'geitenwollensokken' de majorety regeren waren er uberhaupt niet zoveel zandwinplassen met saai bodemverloop tot grote dieptes en smalle oevers zonder veel ruimte voor plas/drassituaties. Dan was er veel meer aandacht besteed aan de natuurlijke inrichting en het beheer van zandwinplassen na oplevering van de plas.
Nog steeds gaat de biodiversiteit achteruit in Nederland. Nog steeds komen er meer Rode Lijstsoorten bij dan eraf gaan. Natuur en landschap is maar een heel klein gedeelte van de rijksbegroting, dus weinig geitenwollensokken daar.
Van dat hek eromheen is ook kort door de bocht. De meeste terreinen van SBB zijn gewoon opengesteld, of gedeeltelijk opengesteld. Alleen verstoringsgevoelige gedeelten zijn niet toegankelijk.
De brede geelgerande waterroofkever (reetkever) komt practisch alleen op de hogere zandgronden voor. Niet in Lelystad. Hij komt ook voor in grote, diepe plassen overigens :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-12-2009 09:23

Een belanghebbende partij als een visrechthebbende HSV zal wel op de een of andere wijze betrokken moeten blijven bij de inrichtingplannen. Het belang van goede contacten met waterschappen en natuurorganisaties is daarmee wel aangetoond.
Groet,
Peter
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

08-12-2009 11:33

Rick,

De brede geelgerande waterroofkever komt hier toevallig erg veel voor.

Gr Ron
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-12-2009 14:05

Ik denk dat je de gewone bedoeld of niet? Dit is in Nederland een algemene soort, in vele watertypes.

Dit is de verspreiding van de brede geelgerande waterroofkever (Habitatrichtlijnsoort). Zoals je op het figuur ziet, geheel niet in Flevoland.

http://www.naturalis.nl/sites/naturalis ... ever-2.pdf
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

09-12-2009 13:51

haha,

lekker boeiend die Brede geelgerande waterroof(REET)kever... :P
vis zwemt
Plaats reactie