Helder water


Plaats reactie
Jeroen Blaas
Berichten: 17
Lid geworden op: 18-09-2007 14:03
Locatie: Elburg

26-05-2008 22:26

Heeft de helderheid van het water invloed op vangsten ?

Sinds 4 weken zijn onze vangsten drastisch teruggelopen van 5/6 vissen op 1 nacht met zijn 2én tot maximaal 2 momenteel. In de afgelopen 4 weken is de helderheid van het water extreem geworden.

Wij vissen op ongeveer 1,30 mtr water.

Zijn er mensen met dergelijke ervaringen of is het allemaal toeval ?

Hoor graag van jullie.

Jeroen
pim pam pet, dit jaar al een 30 'er in het net.
richard van den hoorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 03-09-2006 11:50
Locatie: geldermalsen

26-05-2008 22:44

hey jeroen
ik heb ook op een dergelijk water zitten vissen waar het water ontzettend helder was.
alleen was bij het geval dat ik niet zo ondiep lag te vissen.
ik lag meestal op 7 meter te vissen en als ik 1 hengel ondiep legde deed ik dat met iets opvallends!
wat het mischien bij jouw kan zijn is dat je je stek kapot gevist hebt.
het soms moeilijk vooral als je lkkr vangt maar dan als nog kun je beter week om week vissen tussen 2 stekken op 1 en het zelfde water.
succes verder en als je nog vragen hebt laat maar weten!!
groetje richard

karperen is not a sport its a way of life..........
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-05-2008 23:12

Helder water is vaak het gevolg van een explosieve toename van watervlooien, deze beestjes eten alle kleine algen, plankton en weet ik wat voor andere micro organismen uit het water waardoor het ineens een heel stuk helderder wordt.

De karper eet op zijn beurt weer deze watervlooien en laat daardoor jouw boilies voor wat het is.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Peter Teerling

26-05-2008 23:32

Stek 'dressuur' ? In de nachtelijke uurtjes (op andere stekken) ook het zelfde? Andere mensen op de zelfde stek (of ergens anders op het water) (grof) aan het voeren? Karper in de paai? Overvloed aan natuurlijk aas? En zo kan je nog even doorgaan.

Het blijft vissen, leuk hé? :D
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

27-05-2008 08:01

Eus Molewijk schreef:Helder water is vaak het gevolg van een explosieve toename van watervlooien, deze beestjes eten alle kleine algen, plankton en weet ik wat voor andere micro organismen uit het water waardoor het ineens een heel stuk helderder wordt.

De karper eet op zijn beurt weer deze watervlooien en laat daardoor jouw boilies voor wat het is.


niet als je overstapt op watervlooienboilies 8)

oeps, heb ik nu een toprecept verraden? :(
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

27-05-2008 08:15

heb ook op extreem heleder water geen probleem gehad met aanbeten maar wel op min. 3 meter diepte weet niet of het ondieper ook was gelukt heb hety daar nooit geprobeerd

greetz
vis zwemt
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-05-2008 15:35

Ik twijfel een beetje aan de watervlooien theorie. Dat ze nu bij warmer wordend water flink in aantal toenemen en daardoor het water helderder wordt klinkt logisch. Ik denk ook dat nu de onderwaterplanten weer flink gaan groeien dat die ook een aanzienlijke zuiverende werking hebben op het water. Maar of karper echt op watervlooien overschakelt en boilies laat liggen twijfel ik aan. Boilies lijken mij makkelijker voedsel dan watervlooien.
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

28-05-2008 15:52

Ik weet niet of de helderheid iets uit maar.

Meschien is heel opvallends gebruiken?
Roze , knal Blauwe , Of Groen boilies ofzo??
Dat zou ik proberen :)
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

28-05-2008 16:45

nou,ga het dit weekend op een groot water proberen,en ook hier kun je wel tot 3 meter diep kijken,voer een paar dagen van tevoren.
en we zien wel wat er gaat gebeuren,het weer hebben we in ieder geval mee.
als er bijzonder heden gebeuren meld ik het wel.greetssssss.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

28-05-2008 22:10

Hoi,

Ik weet niet wat voor soort water het is maar het kan zijn dat de vis zich op maakt voor de paai.
Dat betekent inactieve vis op half water, ze doen niks eten niks en trekken weg naar de paaigronden.
Daar wordt het water helder van, geen gewroet van karper en brasem in de bagger en dat soort grappen.
Ik denk dat je over een week of drie weer de velletjes van je rug vangt op je water.
Nogmaals, het is een beetje water afhankelijk maar ik denk dat je op een diepe put vist of afgraving waar de water temp. wat later op niveau is om te paaien en daardoor de vis wat langer op half water blijft tot de tijd "rijp"is.
Of het is een water waar de vis massaal naar bijv. "de polder" trekt dan is je water in twee dagen ook zo helder als glas.

Groeten van Koos. :lol:
Jeroen Blaas
Berichten: 17
Lid geworden op: 18-09-2007 14:03
Locatie: Elburg

28-05-2008 22:17

Het is een meer dat gemiddeld 1,25 mtr diep is. Wegtrekken naar bv een polder is niet mogelijk, en in mijn beleving hebben ze de paai al achter de rug. De vis die we nog wel hebben gevangen waren slank.
pim pam pet, dit jaar al een 30 'er in het net.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-05-2008 11:16

Nou Rick je kunt twijfelen wat je wilt maar als de karper op klein aas gefixeerd is kun je het helemaal vergeten met je boilie.
Ik ken een plek waar het verschijnsel mooi te zien is, karper en brasem zwemmen gezamenlijk in de bovenste waterlagen en gulpen dat kleine aas naar binnen, uur na uur na uur. :-? :-?
Je kunt dan vissen met wat je wilt maar vergeet het maar.

Mourat inderdaad een gouden tip, vele malen gedaan in boilie en in deeg je vangt je te pletter tot je er achter komt dat ook dat wordt afgestraft.
Boilie en watervlo verschillen in grote, in waterlaag waar het aas zich bevindt, in uitwaseming, in beweging met andere woorden er is helemaal niets wat een karper doet denken aan een watervlo als hij een boilie tegenkomt en andersom uiteraard ook niet. :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

29-05-2008 23:55

Ik dat dat je zowiezo je montage aan moet passen aan de bodem struktuur..!
En vis met slappe lijnen en slider.Misschien dat ze schrikken als ze je lijn zien en nu misschien een stuk minder.

Gr Remco
Jeroen Blaas
Berichten: 17
Lid geworden op: 18-09-2007 14:03
Locatie: Elburg

01-06-2008 21:00

Stel dat de stek kapot gevist zou zijn. Wat is jullie ervaring hoe lang je zo'n stek met rust moet worden gelaten voor het weer begint te lopen ?

Groet Jeroen
pim pam pet, dit jaar al een 30 'er in het net.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-06-2008 21:44

Als het tegen zit de rest van het jaar niet meer of zelfs volgend jaar ook niet meer.

Ik ken stekken die echte hotspots waren die onder bijna alle omstandigheden vis opleverden, waar opeens geen staart meer viel te vangen, al jaren achtereen niet meer of bij uitzondering een kleintje.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

01-06-2008 22:07

Mijn thuiswater beantwoordt aan het gegeven signalement.
En dan hebben Eus en Douwe dik gelijk: het water wordt helder doordat de vlooien het plankton e.d. eten en de karpers (en vooral de brasems) de vlooien.

Watervlooien verwerken in je aas is dan idd een goed idee, Mourad. Vooral oppervlakteaas: bijvoorbeeld een korst besmeerd met 'watervlooienpasta' 8). Maar je moet de karpers (hier) wel weten te vinden tussen de honderden brasems aan de oppervlakte.

Geinige hobby.

Bert.
ff v==
Plaats reactie