Zou het nog steeds (in)vloed (h)ebben?


Plaats reactie
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

25-05-2008 17:13

Ha,

ik zat te lezen in het boek Breda 750 jaar. Reuze interessant, niet op de laatste plaats omdat er vrij veel over de waterloop van vroeger in staat vermeld.

Ik las daar dat vroeger er ook eb en vloed waren, dus in de singels, maar ook in de rivieren erom heen, bij de kademuren enzovoorts.

Het verschil in eb en vloed was op sommige plaatsen meer dan 60 cm.

En ineens kreeg ik de volgende brainstormgedachte: welke invloed heeft het eb en vloed gehad op de tijd waarop vissen gaan azen?

Nu ben ik geen zeevisser, ik heb het maar enkele keren gedaan, maar de invloed van eb en vloed, opkomend tij enzo zijn wel bekend.

Ok tot zover alles nog redelijk ''normaal''. Nu komt het.

Door allerlei sluizen, dammen en weet ik weel, heb je in Breda (maar bijna overal achter sluizen), GEEN eb en vloed meer.

Dus je zou zeggen, dan heeft het ook geen invloed meer op het aasgedrag. Maar is dat wel zo?

Zou het zo kunnen zijn dat in het oerinstinct van een bijvoorbeeld karper er nog steeds iets is, waardoor de karper op gezette tijden gaat azen? Zoja, heeft dit dan met de getijden te maken?

Of zou na al die jaren dit aasgedrag in de verhouding tot eb en vloed helemaal verdwenen zijn?


Nouja, het schoot ineens door mijn hoofd, en ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Nu ik er over denk kan dit wel eens een heel erg moeilijk wetenschappelijk onderzoek benodigd thema zijn, maar goed. :-)


De stelling is:

Ondanks de verdwenen eb en vloed door sluizen ed, heeft het getij toch nog steeds invloed op het aasgedrag van een karper.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-05-2008 17:24

Nou, dan kan ik je helaas direct uit je droom halen. Er is in de omstreken van Breda geen bestand aan karper dat zich op natuurlijke wijze voort heeft geplant. De genetische informatie komt dus direct van de kwekers waarvan pak hem beet de afgelopen 50 jaar karpers zijn uitgezet. Wat er dus nog aan genetische informatie is heeft te maken met de oorsprong van de karpers waarmee gekweekt is. Hoeveel daarvan nog te maken heeft met eb en vloed is volstrekt giswerk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

25-05-2008 18:03

Ok, maar ik lees op wikipedia (dus niet perse waar) dat er al omstreeks 1200 resten van karper zijn aangetroffen.

Dat is nog eeuwen ver voor de verdwijning van eb en vloed uit water zoals hier in Breda.

En als er toen gewoon voortplanting zou zijn geweest, en ik zou niet weten waarom niet, dan zit die genetische informatie met betrekking tot eb en vloed toch nog ergens in hun DNA.

Denk ik.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-05-2008 18:09

Karper komt oorspronkelijk niet uit Breda. Maar waar je heen wilt is dat de oorspronkelijke karpers wellicht evolutionaire aanpassingen hadden voor eb en vloed. Dat zou kunnen, maar dan zie ik niet hoe ze inspelen op een situatie waar geen eb en vloed is. Dat heeft op zich niks met Breda te maken, maar met alle karpers op stilstaand water.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

25-05-2008 18:27

Eb en vloed worden veroorzaakt door de stand van de maan. Dat er op afgesloten water geen eb en vloed is (is er wel, op elk water waar dan ook ter wereld, je ziet het alleen niet) , wil niet zeggen dat dat soort water helemaal geen invloed merkt van de stand van de maan. (alsin aantrekkingskracht van de maan).

Dus als er nog sporen zijn, in DNA, oerinstinct of whatever van aanpassing aan eb en vloed, dan zou dit toch invloed kunnen hebben op het aasgedrag van karpers van nu?

Bijvoorbeeld: de stand van de maan triggert hun gedrag mbt azen, ook al is er geen eb en vloed ter plaatse.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-05-2008 19:03

Eb en vloed worden veroorzaakt door de aantrekkingskracht van met name de maan. Is dus het resultaat waar gedrag zich op aan kan passen. Net zoals wij rechtopstaan onder invloed van de zwaartekracht en onze beweging daarop is afgestemd. In principe heb je gelijk dat al het water onder invloed staat van de zwaartekracht. Afgesloten water is echter te klein om in beweging te worden gebracht en kent geen getij. Ook niet de gevolgen daarvan voor de biomassa.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

26-05-2008 13:05

Om het topic warm te houden :oops: , wie weet waar we komen met de brainwave.

(Kees,) Als de karper (v/d kweker) het ‘eb en vloed gevoel’ niet in zijn genen heeft maar zijn (natuurlijke) voedsel wel? M.a.w. als die larf uit de modder kruipt bij vloed en er weer in bij eb (of andersom) dan kan het vreet ritme best parallel gaan.
Ben weer onder in vloed & blijft giswerk... maar wie schrijft die blijft en heb een strohalm :wink:
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

30-05-2008 13:29

ik wil niet of topic en denk dat hij hier wel mag

maar hebben karpers zozie wel dagelijkse routine
of het nou van dag nacht, eb en vloed of van weet ik veel wat is

wanneer is het een routine?

de invloed van eb en vloed, kunnen wij het benutten, als de invloed er al is?

ik vis zelf op wateren waar duidelijk eb en vloed is maar heb nu nog geen verschil qua (aas)gedrag gevonden maar wie weet


greetz paul
vis zwemt
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-05-2008 17:53

Je zou dus beter kunnen vragen of de maanstand invloed heeft, want eb en vloed is een gevolg daarvan.
Zelf merk ik op de getijdenrivieren waar ik vis wel dat de meeste aanbeten bij afgaand water komen.
Juist in nevengeulen en dode rivierarmen zie je echter dat daar de vis daar bij vloed intrekt en komen de beten juist bij opkomend/hoog en net afgaand water. Ik heb zelf het idee dat daar andere oorzaken voor zijn dan de stand van de maan.

Groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Plaats reactie