Leerzame Karperboeken


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-05-2008 09:30

Eus ietwat kortzichtige stelling van jou, jij kunt het geen goed leerboek vinden daar denk ik anders over.
Aas(keuze) is inderdaad maar een klein onderdeel maar samen met tactiek - plaats, waterkennis enz. - en techniek wel doorslaggevend.
Neem je het boek van EA dan als leerboek tot je dan kom je er achter dat die juist dat soort dingen bevat.
Leen ik gewoon een zinnetje van Robert; net als in boeken, beter goed begrepen dan zelf bedacht:
"en het vervolgens in een bijgeslepen versie voor zijn visserij te gaan gebruiken"
Vissen is een hobby, geen religie!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

10-05-2008 09:38

Nog even over dat de hemel in prijzen van dat boek van Luc. Los van het feit dat het echt een goed boek is, een uitstekende samenvatting van relevante zaken, zo vernieuwend was het nu ook weer niet toch?

Even een paar punten waar het boek om wordt geroemd;

Het bestand op het aas zetten, ofwel het Luccen. In Fox Pool of Tiger Bay staat een dialoog tussen Tim Paisley (saai) en Rod Hutchinson (vet boeiend), hierin wordt haarfijn uitgelegd wat het effect van het continue bestoken van een water met 1 aassoort is. Hier gaat het dan niet over het voersysteem maar wel over het effect. In dezelfde boeken is trouwens te lezen dat Rob Maylin (de auteur) en the famous five (zijn maten) allemaal met het zelfde aas vissen en voeren, dit keer wel met min of meer het zelfde idee. Boeken zijn uit de jaren 80.

Hit and run, gewoon een aftreksel van het afromen van Evert.

Het simpele aas, alweer boeken van Maylin, griesmeel/cede/ei simpel genoeg?

Het kantel effect van de haak, het was nog geen weg naar LA maar het effect staat ook al weer in de jaren 80 in diverse Engelse boeken, alleen dan van de benthook, zelf gebogen.

De observaties, en daaruit volgend het gedrag van vissen. Wel, lees de schrijfsels van Rod Hutchinson maar eens, sommige schrijfsels over o.a. redmire overtreffen (naar mijn idee) werkelijk alle observaties die aan papier zijn toevertrouwd ruimschoots. Dit stond bijkans al op papier voordat ik geboren werd.

En zo kan je nog wel even doorgaan…

Boeiend? Ja zeker. Goed boek? Dat ook zeker. Veel nieuwe info? Dat valt wel mee.
Laatst gewijzigd door robert de jong op 10-05-2008 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-05-2008 09:47

Mee eens, neem ik twee boeken: Luc en Alijn dan is het boek van Luc verre weg de beste in MIJN ogen.
Vissen is een hobby, geen religie!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

10-05-2008 09:58

Dat is net waar je voorkeur naar uitgaat. Ik vind de inhoud van het boek van Luc erg compleet, het komt op mij alleen steeds ook echt over als een soort schoolboek over vissen. En zoals gezegd, ik had toen ik de Dunne Lijn las al aardig wat Engelstalige boeken gelezen (en ik ging af en toe wel eens vissen), en dan staat er echt niet zo veel nieuws in. Als je gewoon na een aantal jaar karpervissen jezelf eens wilt bijschaven, en je hebt nog niet veel gelezen, dan zou ik zeker het boek van Luc aanraden.

Karperblues vind ik een topboek wat betreft het ‘vissersgevoel’ wat er van uitstraalt, ik heb beide boeken niet, maar karperblues koop ik nog wel eens. De andere boeken van Alijn heb ik niks mee.
8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-05-2008 11:32

Tsja dan ken ik er toch twee: Luc en Rini en de volgorde is dan naar willekeur.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

10-05-2008 15:26

Heb gisteren Spiegelbeeld gekocht. Voor de rest hadden ze niks meer staan van de genoemde boeken.

Een medewerker zou ze lijst boeken naar me doormailen zodat ik iets kon lenen. Eerst maar deze uitlezen :) Hij had de dunne lijn trouwens niet. Baalde hij van, achja ken niet altijd mee zitten he.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

10-05-2008 22:29

OK Coen.

Pik op wat voor jouw visserij belangrijk is.
In het kader van visliteratuur wil ik je nog een tip meegeven.
Niet zozeer leerzaam qua hoe je een rig knoopt dus, maar meer over hoe het leven van een karpervisser er uit kan zien (en nog heel wat meer): 'De Karper Voorbij' van Joris Weitjens.

Als ik zometeen in mijn bedje stap ga ik dat boek weer eens herlezen.

We (AHV) hebben nog een stuk of vier/vijf verse exemplaren liggen.

Het bieden kan beginnen...
ff v==
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

12-05-2008 17:28

Heb de eerste negentig bladzijdes al gelezen. Het is een zeer mooi boek. Alles berust op feiten en eenvoud. Echt een aanrader tot nu toe!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-05-2008 20:54

Douwe Bijlsma schreef:Eus ietwat kortzichtige stelling van jou, jij kunt het geen goed leerboek vinden daar denk ik anders over.
Aas(keuze) is inderdaad maar een klein onderdeel maar samen met tactiek - plaats, waterkennis enz. - en techniek wel doorslaggevend.
Neem je het boek van EA dan als leerboek tot je dan kom je er achter dat die juist dat soort dingen bevat.
Leen ik gewoon een zinnetje van Robert; net als in boeken, beter goed begrepen dan zelf bedacht:
"en het vervolgens in een bijgeslepen versie voor zijn visserij te gaan gebruiken"


Douwe,

Misschien heb ik me een beetje verkeerd uitgedrukt.
Wat ik bedoel is dat in het boek een specifieke manier van vissen staat beschreven, deze zal best in sommige gevallen bij te slijpen en voor eigen visserij toepasbaar zijn, echter om het als een goed leerboek aan te schrijven mis ik een hoop zaken.

Ik noem bijv. particles, rigs, loodmontages, haken en hun toepassingen, weersinvloeden, korstvissen, penvissen, enz.

Ik denk dat al dit soort zaken in het boek van Luc wel duidelijk worden uitgelegd terwijl ze door EA of helemaal niet aan bod komen of zijdelings even genoemd worden.

Robert heeft gelijk dat lang niet alles wat erin staat vernieuwend is/was maar ik vind het persoonlijk een zeer goede samenvatting met een hoop onderbouwing.

Ik zou nog wel 1000 dingen kunnnen noemen die ik al wist die Luc beschrijft (ook ik heb een hoop engelse lectuur gelezen in de loop der jaren), ik denk niet dat dat relevant is, de vraag was wat een leerzaam karperboek is, toch?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

13-05-2008 08:24

Nou vooruit Dunne lijn uitverkocht en 2 de hands zon 80 a 90 euro,Karperbleus uitverkocht maar voor je een 2dehands koopt,er komt nog dit jaar waarschijnlijk een herdruk en zijn andere boeken zijn nog nieuw te verkrijgen.Groothuis,alle boeken nog 2de hands te verkrijgen op marktplaats tussen de 10 en 40 euro al naar gelang welke je wilt hebben.Ook evert zijn boeken worden regelmatig aangeboden op marktplaats zijjn eerste is gelijk de duurste ongeveer 40 a 50 euro de rest rond de 15 a 25 euro.En in alle boeken staat goede infomatie,alleen moet je het er even uithalen en op een goede manier op jou water toepassen.Daar zit meestal de crux.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-05-2008 10:53

Eus inderdaad de vraag was leerzaam en het boek van EA valt daar ook onder, de vraag is echter wat wil je een boek met verhalen en dat leerzaam noemen of dieper op een bepaalde materie ingaan.
Ik heb uiteraard ook gekozen voor Luc t.o.v. Alijn.
Samen met de boek(en) van Rini en Luc is het een mooie manier om je eigen weg te vinden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

16-05-2008 21:32

Ben bijna klaar met het boek. Sommige dingen hadden wel uitgelegd worden met afbeeldingen, mja.

Ben me ook aan het verdiepen in voer, maar zijn daar ook goede boeken voor. Nu bedoel ik niet een visie op aas, maar waar de ingredienten worden besproken en wat hun meerwaarde is, etc.
ronald pluim
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-04-2006 21:12
Locatie: hattem

21-05-2008 18:35

Ik heb dunne lijn gekocht voor 45 euro inclusief verzendkosten. :D
Echt heel blij mee en erg interessant.
Goed zoeken!

Groeten Ronald
Vissen is meer, vissen is als een rode lijn door het leven, vissen is samenzijn, rust, een met de natuur en vriendschap voor het leven........
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-05-2008 19:14

Gerrit,

Zou heel mooi zijn als er een herdruk van Karperblues komt! Daar heb ik wel oren naar! Veel positiefs gehoord over dat boek. Niet zozeer een leerzaam boek misschien, maar volgens mij wel heel sfeervol. Hoge amusementswaarde. En als een boek je op ideeen brengt en je inspireert om te gaan vissen is het ook leerzaam toch? :wink:
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-05-2008 19:42

Ja kreeg het zo 123 niet gevonden. En bijvoorbeeld 90 euro voor de dunne lijn, tja dat heb ik ook niet voor een tweederhandse voor over.

Jammer dat je die niet gewoon kunt downloaden net zoals die dvd's. Is het wat kan je het alsnog kopen (of niet ;))