karper aan de oppervlakte tijdens bodemvissen


Plaats reactie
Jordy Dorregeest
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2007 22:39
Locatie: alkmaar

26-04-2008 19:26

goedeavond mede karpervissers,

ik hoop dat iemand mij een tip kan geven betreft het volgende.

ik heb al verscheidene keren meegemaakt tijdens een nachtelijke sessie op de bodem, dat er in de buurt en zelfs rechtboven de stek karper aast aan de oppervlakte.
deze keren krijg ik geen enkele aanbeet op het bodemaas terwijl de karper duidelijk aanwezig is op de stek.

heeft iemand een tip waarmee ik deze karper toch naar de bodem en dus naar mijn haakaas kan lokken.

alvast bedankt!

groetjes,
Jordy
pour avancer il ne faut jamais regarder en arrière.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

26-04-2008 19:30

mischien een zig-rig gebruiken?
is over te lezen hier op t board.
zal wel......!
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

27-04-2008 17:39

Ga gewoon aan de oppervlakte vissen, ze zitten er toch al. Waarom moeite gaan doen om ze naar beneden te krijgen :-?
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

27-04-2008 20:47

Omdat ie toevallig geen drijvend aas bij zich heeft :roll: :roll: :roll:

Maar aan de oppervlakte gaan vissen is wel een idee.. maar dan moet je wel het aas ervoor bij je hebben he..

Ik zou zeggen neem de volgende keer olierijke pellets mee... de visolien stijgen bij het oplossen naar het oppervlak..

Fluo-pop-up misschien een idee als ze geen interesse hebben in de boilie..
Jordy Dorregeest
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2007 22:39
Locatie: alkmaar

27-04-2008 23:18

dank jullie voor de reacties,
ik vis ook vaak drijvend alleen als ik op de bodem een nachtsessie houdt gaat dat een beetje moeilijk..

die olierijke pellets zijn een goed idee!

bedankt
pour avancer il ne faut jamais regarder en arrière.
janwillem hilverts

28-04-2008 09:29

Naast olie-rijke pellets kan je ook denken aan je eigen boillies voorzien van een goeie scheut olie(n)
peter andrae

28-04-2008 16:42

Wat dacht je ervan om je bollie,s een tijdje van te voren eens te soaken in aminol,of hennepolie of een andere olie je hebt er zoveel tegenwoordig in niet al te diep water krijg je zo die vissen wel met de kop omlaag wel een paar dagen van tevoren doen,en niet zuinig zijn leg die bollen maar lekker te weken in het sap.

:D

Zig rig kan vooral met een pvc zakje eraan met allemaal drijvende aasje,s erin voorwaarden is wel dat er niet teveel wind staat.

Maar het allerbeste is om met je luie reet van je strecher of stoel af te komen en die tent uit te kruipen en wat actiever te gaan vissen ik weet het dit klinkt bruut maar levert wel veel vis op.

En anders heb ik er nog een voor je.

Koop een zak met hondenbrokken van een flink formaat die zeg maar geweekt zo groot zijn als een dobbelsteen,deze kan je over een flinke afstand voeren met de katapult werkt ook goed.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

30-04-2008 15:36

peter andrae schreef:Maar het allerbeste is om met je luie reet van je strecher of stoel af te komen en die tent uit te kruipen en wat actiever te gaan vissen ik weet het dit klinkt bruut maar levert wel veel vis op.


Jeetje Peter, wat doe je nu. Val bijna van m'n stoel...
Je gaat toch niet zeggen dat ze daadwerkelijk moeten gaan vissen...? :o


Niels :wink:
peter andrae

01-05-2008 12:49

Nou Niels eigenlijk wel maar aan de andere kant denk ik weer van blijf maar lekker in je tent zitten :wink:,heb ik er geen last van ook.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

09-05-2008 18:24

Heeft er iemand ook ervaring met zig-rig? De techniek erachter is leuk maar vraag me af of de vangsten er ook naar zijn.

Gisteren ook gevist na het werk, maar ze zatten allemaal boven. Op dit water mag je niet drijvend, dus moesten wel wel bodem vissen. De zig rig zou dan een goed alternatief zijn :) Keer testen, zag er een stuk van in de Spiegel.

Verder gewoon, heel olierijke boilies, flavour en pellets om ze naar beneden te krijgen?
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

14-05-2008 18:55

@ Coen:

De zig-rig werkt in mijn ogen in dit soort gevallen perfect. Vis hier in de buurt zelf op een water van een hectare of 4-5, waarvan de bodem over het gehele water min of meer gelijk is en de diepte ongeveer 1,5 m bedraagt. Voordat ik überhaupt ooit van de zig-rig gehoord had kwam ik al eens op het idee om met een onderlijn van een meter te gaan vissen met een pop-up. Dit heeft me die dag veel vis opgeleverd, en sindsdien ligt er wanneer het op de grond niet wil vlotten altijd één van de twee stokken met een zig-rig uit als de vis zich aan de oppervlakte laat zien.
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

15-05-2008 20:34

Hou je een vaste regel aan voor de hoogte? Vis je overigens alleen in Eindhoven?
koen simons
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-03-2008 17:04

15-05-2008 21:18

De regel maakt niet uit, het ligt er maar net aan hoe diep het water is en op welke diepte de vissen zwemmen.

Je kunt er een maken van 1 meter of 1,5 meter het maakt allemaal niet uit.
Als het leven er is, om te leven, waarom gaan we dan naar school? Ga toch vissen!!
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-05-2008 22:10

@ Koen: Nee, ik vis niet alleen in Eindhoven. De laatste tijd vis ik overigens sowieso erg weinig, maar over het algemeen vis ik in Brabant, dus zeg Eindhoven en omstreken. Tel daarbij de Maasplassen en de grote rivieren op en je hebt zo ongeveer mijn viswateren te pakken.

Als regel voor de hoogte van de montage hou ik overigens minimaal 30-50 cm onder de oppervlakte van het water aan in verband met watervogels. Het is me één keer overkomen dat ik - overigens gewoon op de grond - een meerkoet haakte, en dat was zo'n heisa dat ik dat die beestjes het liefst gewoon bespaar.

Overigens heb ik ook erg goede ervaringen met deze zelfde rig en een paar wormen met een blokje foam op de hair. Betere ervaringen dan met wormen op deze diepte onder een dobber in elk geval, mede door het werpbereik en een (vreemd genoeg) kleiner wantrouwen bij de vis.
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

16-05-2008 00:09

Bedankt voor je tips. Ga het eens proberen als het weer wat beter wordt :)
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

16-05-2008 13:29

een floater controler is dat geen oplossing met brood of kattenbrokken aan een lange onderlijn?
ik heb deze altijd in de koffer voor als ik wat zie zwemmen altijd makkelijk
wat een weertje en wat een wijffies ineens. . . . .
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

16-05-2008 21:30

Dat is toch het princiepe van een zigrig? Je moet een controller hebben, of buldo. Staat stuk van in de laatste Spiegel. Zou deze er even op nalezen :)
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

17-05-2008 14:49

Edit: Ik zie na wat zoekwerk dat ik er grandioos naast zit en dat de zig-rig dus wel degelijk met een buldo te maken heeft. Wat het precieze voordeel van die rig is zie ik niet zo in, en in mijn vorige posts moet ik mij dus verontschuldigen: Ik had het niet over de zig-rig maar over een montage met een lange onderlijn en een pop-up net onder de oppervlakte. Zonder de buldo dus. Zal even een verhelderend "verschilplaatje" proberen te maken!

Links: De rig die ik bedoelde en waarmee ik veel succes heb behaald. Rechts: De zig-rig zoals 'ie hoort.
Afbeelding
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

17-05-2008 21:34

Maar met de zigrig kan je precies hetzelfde krijgen als jou popup. Gewoon een peilmontage maken, dan kan je toch lijn geven en kan je op elke laag vissen. Dan heb je niet zoveel onderlijnen nodig ;-)
Plaats reactie