Kleurengrafiek karper


Nick Flip

20-04-2008 09:34

Bein Westerlaan schreef:Tot nu toe allemaal onzin, er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan of de karpers kleur kunnen en of ze ze ook in het donker kunnen zien of op diepte.


En wat bleek?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-04-2008 11:26

Douwe Bijlsma schreef:Vraagje speciaal voor Flip, hoe zeker ben jij dat het spectrum wat jij aangeeft ook het spectrum is wat de karper waar kan nemen, waarbij zeker is dat karper kleuren waar KAN nemen?
Bovendien geeft het aan welke kleuren het langst zichtbaar zijn of liever gezegd welke kleuren het eerst zullen verdwijnen.
Waarbij blauw het langst zichtbaar is.
Maar ook voor een karper??????????????????????????????


Dat had je al kunnen lezen maar dat doe je blijkbaar niet, blijft mijn vraag aan jou nog steeds staan.

Het is een feit dat de karper gezien de opbouw van de ogen kleuren kan zien. blijft alleen de vraag wat doet hij er mee
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

20-04-2008 16:04

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2008 16:56

Dat contrastverhaal was slechts een verklaring voor de gedachte dat karper geen kleur zag. Maar dat kan een karper dus wel, tegen populair geloof in. Volgende vraag is in hoeverre kleur een rol speelt bij de dagelijkse voedselherkenning. Nauwelijks vermoed ik, de karper leeft niet in een kleurrijke tropische onderwaterwereld. Waar kan dan kleur een rol bij spelen? Sneller de aandacht trekken bij instant vissen bijvoorbeeld. Fluor single hook baits zoals de Warwick pop-ups hebben die rol ruimschoots bewezen. Kleur is slecht een aanvulling die als een trigger kan werken. Ga je voeren, dan komt herkenning met de tijd vanzelf en maakt saai bruin of opvallend geel nog weinig uit. Maar bij instant maximaliseer ik mijn kansen en is kleur een onderdeeltje.

Ik heb single hook baits met diamantstof. Duizend euro een potje van 20 stuks. Zonder de diamantstof werken ze belangrijk minder goed instant. :roll:

:D

Man, man, er wordt op allerhande shit fantastisch karper gevangen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

20-04-2008 18:16

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2008 18:57

Ik hoeft niet te bewijzen dat karper kleur kan zien. Dat is al gedaan door de wetenschap en staat niet ter discussie. Zal mij verder een zorg zijn hoe, maar die single hook baits doen hun werk inclusief het kleurtje.

Enige dat ik toevoeg is dat je er gebruik van kunt maken in omstandigheden die daar om vragen. Bij de high-attraction baits die ingezet worden bij het instant vissen. En niet als enige attractor. Het is en ,en, en.

Met dat safraan verhaal kan ik verder weinig aan in deze discussie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

20-04-2008 19:14

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2008 19:41

Er zijn verschillende onderzoekers die zich in de materie verdiept hebben. Zelfs in Nederland. Maar dit is terug te vinden in de kennisbank van de KSN:

Scientific American
Color Vision in Fishes
The visual environments of fishes are blue, green or near infra red.
The retinal pigments acquired by diverse fish species in adapting to these environments are a valuable clue to the evolution of the eye
Engelstalig onderzoek naar het kleuren zicht van vissen
Joseph S. Levine en Edward F. MacNichol,Jr. Feb. 1982

Groet, Kees

ps. Bij dat safraanverhaal noem je één component, in miniscule hoeveelheid aanwezig, waaraan je bijzondere vangsten toewijst. Het spijt me, maar de context blijft wazig. Bij gebrek aan controleerbare info ontbreekt sowieso enig aantoonbare bewijsvoering voor een bijzondere werking.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

20-04-2008 19:59

schipper kees schreef:mag altijd me eigen verdedigen als mensen dom lullen
gaat niet om de prijs van een boilie maar om wat de dresuur ermee doet
en als ik gewoon duidelijk uitleg wil geven mag dit toch anders is dit board
gauw klaar met topic.

maar kees wie heeft dit dan bewezen en warom schrijf je dit dan niet in deze topic te ondersteuning aan de auteur

kan ik ook weer verder met zo'n duidelijk en eerlijk antwoord
m'n passie uitoefenen om met nog zo'n 7veschillende kleuren
verder te test vissen en niet met 300 soorten
ik wist niet beter dan dat karper net als stieren en honden alleen contrast.
licht en donker tinten konden herkenen.
bedankt voor dit antwoord kan ook weer verder in mijn hobby.
greets een andere kees


Met alle respect maar duidelijk zijn je teksten niet, het leest erg vervelend omdat je geen zinnen maakt ;)

Het woord dressuur (herkennen van het aas, en dus angst voor het aas) wordt in mijn ogen vaak gebruikt als excuus voor het blanken, je pakt een aassoort met een ander formaat, ander geur, andere kleur of vorm en je vangt ze weer.
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

20-04-2008 20:06

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

20-04-2008 20:31

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2008 21:42

Ik denk dat ik het begrijp Kees. Maar een boilie heeft een aantal eigenschappen. Belangrijkste zijn smaak, geur en textuur. Daar mag je dus kleur aan toevoegen als waarneembare eigenschap. Daar beweer ik verder niks bijzonders mee, dat wetenschappelijk niet aangetoond zou zijn. Is gewoon een eigenschap waar je wat mee kunt. Terugkomend op jouw "dressuur". Het is wel degelijk zo dat in experimenten eenduidig is aangetoond dat karpers met kleur te conditioneren zijn. Als je even in gedachte houdt dat het effect van uitlekkende flavours door Lube in zijn proeven maar marginaal aantoonbaar bleek, dan zegt dat toch wel iets over de waarde van kleur bij "dressuur". Zolang je het maar op gepaste manier gebruikt. Verder is het zo dat iets wat herkenbaar is, vóór en tegen je kan werken.

Voor de criticasters. Smaak is voor mij de waarneming van de geconcentreerde stof zodra de karper het aas opneemt en geur die van de sterk verdunde stof die de karper op afstand waarneemt. Daarmee beweer ik niet dat karper je after-shave kan ruiken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-04-2008 22:18

Veel over de kleur van je aas, volgens iedereen moet dit juist opvallend zijn.

Ik denk dat visueel onaantrekkelijk aas (lees niet contrasterend t.o.v. de bodem) weleens in je voordeel zou kunnen werken. (denk hierbij aan koeten en kleinere vissen)

Natuurlijk aas als mosselen, slakjes, kreeftjes hebben nou ook niet bepaald een opvallende kleur maar geven toch een signaal af, tubifex is zelfs donkerrrood!

Maar wat te denken van lood, rig, lijn, tube, enz?

Zou dit het beste donkerrood kunnen zijn? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-04-2008 08:57

Azen meerkoeten alleen op zicht Eus? Ik heb het namelijk het idee dat bij die beestjes een bruin schutkleurtje weinig helpt. Als ze eenmaal door hebben dat er iets ligt, dan blijven ze duiken. De "problemen" met meerkoeten hangen sterk samen met de mate van bevissing van het water. Op minder intensief beviste kanalen trekt mijn aas bijvoorbeeld helemaal niet de aandacht van meerkoeten en meeuwen. Ze gunnen mijn aas geen blik waardig en gaan rustig verder met waar ze mee bezig zijn. Op de circuitwateren zoals de Sloterplas is het een heel ander verhaal en ontkom je er niet aan. Mannetje op de kant betekent al eten voor ze. Zodra je voert, zitten ze feilloos bovenop je stek. Maar ook al zien ze je niet voeren, dan nog vinden ze vrij snel je aas. Op de Sloterplas bij 8 a 10 meter diep, kan ik mij ook niet voorstellen dat ze tot op de bodem kunnen kijken. Toch vinden ze het.

Het blijkt dat karper nieuwschierig is. De kleur zal ze in eerste instantie niet aan voedsel herinneren, maar wel de aandacht trekken. Er moet dus iets meer zijn dan een kleurtje alleen. Ik denk dat we een beetje om de materie heendraaien. Valt niet mee om je aas op natuurlijk voedsel te laten lijken. Wijkt er maar één elementje af, dan gaat het al verkeerd. Wel eens karper in de modder zien graven op zoektocht naar muggenlarven die in het aas zitten dat op de bodem ligt. Tamelijk frustrerend dat ze het haakaas niet kunnen vinden... Ons aas is dus per definitie iets dat afwijkt van het natuurlijke voedsel. Pogingen om het kunstmatig daarop te laten lijken zijn doorgaans niet erg sussesvol. Anderzins, als er een voedselbron bekend is bij de karper en je kunt dit als haakaas gebruiken moet je het zeker niet laten. Maar die optelsom moet dan wel kloppen.

Als ze de combinatie Ferrarirood lood en gevangen worden kunnen maken, dan maakt het zeker wat uit. Maar ligt het voor de hand dat ze die combinatie snel zullen maken? Dan moeten ze zich achteraf bedenken dat voor het moment dat ze gevangen werden er iets Ferrarirood gekleurds bij het haakaas lag. Lijkt mij waarschijnlijker dat het gevangen worden een overheersende traumatische ervaring is die plotseling uit de lucht komt vallen en de herinneringen van vlak voor het gevangen worden vervaagt. Kan dus wel even duren voordat een karper daarop geconditioneerd is en het haakaas ontwijkt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

28-06-2008 14:54

Nog een stuk gevonden over saffraan toevallig. Kon niet geloven dat het zo duur kost. Niet dat ik het ga gebruiken, maar is voor de nieuwsgierige onderons:

Saffraan, het goud onder de specerijen!

Afbeelding

Deze week saffraanaardappeltjes in het menu. Saffraan is met name bekend van de paella; het kleurt de rijst geel en geeft dat typische bittertje.

Saffraandraadjes zijn de stigma's van een crocus. Hoewel er een goeie 200 soorten crocussen bekend zijn, is er maar één soort die saffraan produceert. Zal je net zien; het is niet de variant die bij ons in de achtertuin staat! Da's jammer want je was opeens heel anders naar je tuintje gaan kijken als je weet dat saffraan het duurste specerij ter wereld is; de prijs kan oplopen tot duizenden euro's per kilo. Maar wacht even mannen, voordat we opeens massaal naar het tuincentrum rijden en de dames zich verbaasd afvragen waarom we nu opeens wel graag willen tuinieren, de crocus die je nodig hebt (crocus sativa) doet het niet lekker in Nederland. Nee, tenzij de tuincentra er ook zon bij verkopen, kunnen we beter terug naar de gasfornuizen en wijnkelders. In helemaal Zuid-Engeland wil het een beetje lukken, maar echt lekker gaat het pas in landen als Spanje, Italie, Griekenland en Iran.

Saffraan is zo duur omdat elk bloempje maar drie van die saffraandraadjes produceert; voor een kilo heb je tussen de 150.000 en 200.000 bloemen nodig. Dus al ligt je tuin op het zuiden, je moet nog even een paar hectare bijkopen wil je een beetje oogst hebben! De bloemen worden handmatig geplukt, de draadjes eruit gehaald en droog geroosterd; het is dus zo duur omdat er héél veel arbeid in gaat zitten, en er veel ruimte voor nodig is. Trap er dus niet in als je ergens ver weg, op een marktje een grote puntzak 'saffraan' kan kopen voor 50 cent; ook in Timboektoe is echte saffraan duur, alleen saffloer (nepsaffraan) kan je kopen voor een drol en twee knikkers. Saffloer geeft alleen een heel klein beetje kleur, maar geen geur of smaak, als het je alleen om de kleur te doen is geelwortel (kurkumma) een goeie oplossing.

Goeie kwaliteit saffraan heeft een enorme geur- kleur- en smaakkracht. Hoewel per kilo het duurste specerij, als je goed gebruikt heb je heel weinig nodig en is het in gebruik dus niet duur. Belangrijk is te weten dat saffraan tijd nodig heeft om z'n werk te doen; tot 24 uur als je alles uit de draadjes wil trekken. De rode draadjes (die geel kleuren) kan je dus het beste een dag van te voren weg zetten op de vloeistof die je wil gebruiken in je receptuur. Dit biedt twee grote voordelen; je hebt heel weinig nodig want je hebt alles uit de saffraan gehaald, en je kan dus de juiste dosis bepalen, zonder dat het 'doorslaat' Maak je een gerecht met saffraan wat je even wegzet, dan blijft de saffraan doorwerken en kan dus je gerecht veel te bitter maken. Door saffraan eerst 'leeg te trekken' voorkom je dit, en kan je de vloeistof naar smaak toevoegen.
Kwaliteit herken door naar de draadjes te kijken; alles wat geel is op het draadje bevat geen werkzame bestanddelen; is dus waardeloos. Alleen het rode gedeelte is werkzaam dus hoe meer rood hoe beter het is. Bij de hoogste kwaliteiten worden de gele delen er nog uit geknipt, waardoor de Spanjaarden het Coupe noemen, verbastering van het Franse 'knippen' Verder ruikt goeie kwaliteit sterk naar tabak, teer, nat leer, lagere kwaliteiten ruiken 'zoeter' een beetje wee.De hoogste kwaliteiten kunnen tot 10.000 keer hun eigen gewicht kleuren en op smaak brengen; met andere woorden 1 gram is genoeg voor 10 kilo paellarijst! Maar die kwaliteit zal je in de supermarkt niet vinden.


Heb je inmiddels nog opnieuw geexperimenteerd met kleuren Kees. Dit zou je toch doen, ben benieuwd... :)
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

29-06-2008 21:26

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2008 23:21

Zodra jij iets anders doet kan niet iedereen contrast vissen dat is onmogelijk.
Bovendien kan het zo wie zo niet want er zijn veel meer die met een ander contrast aan het vissen zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Flip Scheggetman
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-09-2006 14:02
Locatie: Hoge Hexel

30-06-2008 08:26

Lot genoten,

Tik by Google: Power Pro Phantom Red in, en alles wordt nog duidelijker.
Ik vis er zelf mee, (overigens al jaren met Power Pro)
Dit was een goed bewaard geheim, ik kan alleen maar zeggen het werkt, je lijn is voor de karper onzichtbaar.

Tight Lines,
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2008 09:24

Door wie is de onzichtbaarheid dan onderzocht??
Volgens mij is er niemand ter wereld die iets kan zeggen over wat de karper nu wel of niet ziet.
Gewoon een verkooppraatje.
Bovendien is: we can now add nearly invisible in water, een behoorlijke slag om de arm!
Vissen is een hobby, geen religie!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

30-06-2008 12:49

Als ie je lijn niet ziet dan zit je nog met dat zijlijntje van ze, en zelfs als ie je lijn helemaal niet opmerkt dan zal ie zich toch minimaal de pleuris schrikken als ie er tegenaan zwemt?


Verder staat er op die site zover ik zie dat rood verdwijnt bij 15 ft. Als ik het goed begrijp zou je dus al dieper dan 5 meter moeten vissen wil je er iets aan hebben, voor karpers een beetje een grote concessie.
8)
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

30-06-2008 18:28

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

30-06-2008 18:35

Dat komt denk ik voornamelijk doordat wanneer men goed vangt er een prachtige reden bij gaat verzinnen maar het de meeste aan voldoende interpretatie vermogen ontbreekt om die reden uit de vangsten te destilleren, waardoor er vaak een reden wordt gegeven die beslist niet of niet alleen de oorzaak van het succes is.

Meestal is de theorie niet sluitend te krijgen, omdat de praktijk niet nauwkeurig genoeg geobserveerd kan worden.

Wat niets wil zeggen over de goede vangsten natuurlijk, en daar gaat het uiteindelijk om, niet om het verhaaltje eromheen.
8)
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

30-06-2008 20:04

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 29-09-2009 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

30-06-2008 23:02

Viel mij ook al op van die 15 ft. En alleen de vissen zouden dit niet kunnen zien? Maar er wordt ook gezegd over hetzelfde spectrum als de mens, of iets in die trent. Dan zou je toch ook zelf moeten zijn welke lijn het beste is? Of heb je dit niet getest?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-06-2008 23:11

Kleuren met een kortere golflengte worden eerder geabsorbeerd dan kleuren met een langere golflengte. Rood heeft de kortste golflengte van de zichtbare kleuren. Met een rode lijn spelen ze dus in op deze eigenschap. Of het werkt is een ander verhaal. Volg de tip van Flip zou ik zeggen. Dressuur verhalen verkopen goed in karperland waar sommigen menen dat de vangsten alleen maar achteruit lopen. :D

Maar we blijven vangen als de beste. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======