karperwereld 28


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

07-02-2003 20:22

Heb vanochtend de nieuwe karperwereld gekocht en tot mijn verbazing las ik een stukje over braids (gevlochten draad) en dan wel wanneer wel of niet?

Heel opmerkelijk was het argument die zij aandroegen om met braid niet onder een hoek te gaan vissen, omdat ik dan niet de eerste zou zijn die zijn beetverklikker door midden snijdt. Wat ik hier niet snap is wat het uitmaakt om onder hoek te vissen voor de beetverklikker... volgens mij heb je nog minstens 7 ogen over om de hoek te compenseren.. Het is misschien wel minder voor je ogen...

Verder werd aangeraden om niet bij obstakels te vissen.. Maar voor bomen en dat soort obstakels zou ik het wel gebruiken, door betere registratie kun je sneller reageren en ook beter sturen (zonder de bek kapot te trekken).

Kan iemand hier misschien op inhaken
R.Koopal
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

07-02-2003 21:54

Rogier,op het moment dat jij je baitrunner of slip zo zwaar hebt staan dat je hengel flink buigt tijdens de run terwijl je onder een scherpe hoek vist kan je lijn wel degelijk je pieper naast het wieltje insnijden,zeker als je startoog vrij ver voorbij je beetverklikker ligt.
Het veiligste is als je inderdaad onder een hoek "moet" vissen om je startoog net een centimeter voorbij je beetverklikker te leggen zodat zelfs bij een extreme kromming van de hengel de kans zeer klein is dat er iets fout gaat(behalve dan misschien dat je wieltje inslijt of zo!).
Dennis

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dennis van den bogaert op 2003-02-08 12:52 ]</font>
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-02-2003 11:58

Dennis,
Ik weet niet hoever jij je baitrunner dichtdraait als je je hengel in hebt liggen maar zower heeft mijn hengel nog nooit krom gestaan voor de aanslag! Dat je lijn dan in de peiper snijdt lijkt me de grootste onzin.
Rogier,
Ook ik zou bij obstakels juist wel gevlochten lijn gebruiken.

Mvg Rob

P.S. Ik hoop dat we nu niet de zoveelste discussie krijgen ober het al dan niet gebruiken van gevlochten lijnen zoals nu het geval is met de btw.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-02-2003 12:57

Rob geloof me,als jouw startoog te ver voorbij je beetverklikker ligt en je buigt de hengel naar links of rechts zie je dat de hoek waaronder je lijn loopt veranderd en als de vis er dan ook nog eens als een gek vandoor gaat is de kans echt wel aanwezig hoor !
Ik heb overigens geen baitrunners,niet nodig ook,en heb zelf mijn slip meestal potdicht staan en mijn hengel goed vergrendeld natuurlijk.
Ik doe dit dus niet als ik mijn hengel om wat voor reden onder een scherpe hoek tov mijn lijn moet zetten.
Dennis
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-02-2003 13:22

Ik hoop niet dat jij met gevlochten lijnen vist en keiharde runs krijgt want dan krijg ik medelijden met de karpers die jou aas gevonden hebben, onder welke hoek je de lijn ook hebt staan. Ook met nylon komen er zo trpouwens de nodige papegaaien bij.
Ik heb trouwens mijn startoog altijd (bijna) tegen de pieper aan staan.

mvg Rob
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-02-2003 14:31

Ik vis zelf ook niet met gevlochten lijn en vis ook niet met alles dicht als ik vlak onder de kant vis maar vind het onzin om een vis kilometers lijn van mijn molen te laten sleuren met de kans dat de vis een obstakel weet te bereiken plus dat ik het idee heb dat als je bijv. op mossels vist of op een rand van een talud het beter is om alles dicht te zetten waardoor de vis automatich van de bodem komt en de hoogte in gaat.
Is ook niet zo dat ik extreem zwaar dril(papegaaienbekken kweken)of zo,ik dril volgens velen juist als een mietje :lol:
Dennis


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-02-08 14:32 ]</font>
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

08-02-2003 15:13

geloof mij nou maar ik heb gezien hoe delkims helemaal ingesneden waren door oa nylon en ook door gevlochten lijn!

kan je meteen je delkims weg tyfen!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

08-02-2003 19:07

klopt chris, in het geval van delkim is het zeer goed mogelijk dat je pieper kapotgesneden wordt. in een delkim zit een pinnetje dat reageert op trilling. veel andere verklikkers hebben een wieltje en werken optisch of magnetisch. hier rolt de lijn overheen, weinig problemen dus. bij een delkim schuift de lijn, en dan is gevlochten lijn net schuurpapier.!!
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-02-2003 19:29

Ik vis met gevlochten lijn en met Delkims.
Slechts een keer een ingesneden lijn in mijn Delkim meegemaakt. Namelijk Baitrunner dicht ( vergeten,hoe stom kan men zijn ) en onder een vrij forse hoek gevist. De hengel werd uit de Delkim gerukt,(niet uit de achtersteun ) maar de gevlochten lijn niet, deze werd door de slip heen getrokken hetgeen tot gevolg had dat ik een prachtig sneetje in het oor van mijn Delkim mocht begroeten.
Dit sneetje trouwens goed weten weg te werken
met een fijne vijl en fijn schuur papier.
mark hofman.

08-02-2003 19:41

ik ken een gast die met gevlochten lijn tegen de takken aan het vissen was. hij kreeg een run maar zijn slip stond dicht. zijn steunen kantelden en pats! lijn gebroken. dat was niet het enige, zijn fox was bijna ontoort! en zijn steve nevvel swinger was helemaal krom, vraag me niet hoe het komt maar ik zag het met eigen ogen.

met gevlochten lijn dus slip open!

mark
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

08-02-2003 20:47

Het liefst altijd slip open :smile: Maar het ljikt me nou niet echt een fijne gedachte, wakker worden door een run, verspeel je hem, en vervolgens kom je erachter dat je dure Delkim naar de klote is..

Dus als ik het goed begrijp moet je een startoog ACHTER de Delkim plaatsen? En niet ervoor?

mvg
Robbert
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-02-2003 20:53

Persoonlijk vis ik altijd met het startoog voor de delkim. Zo kan mijn hengel bij een niet doorlopende lijn ( geblokkeeerde spoel, baitrunner en slip dicht b.v.) nooit direct van mijn rodpot gesleurd worden en ik dus extra tijd heb om mijn hengel en de vis te redden.
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

08-02-2003 21:20

heb er een goed systeem voor om je hengel tegen te houden dmv een ringetje aan je hengel en dan om je achtersteun, moet er misschien maar eens een stukje over schrijven. Heel handig middeltje

Maar inscheuren bij pieper, dmv braid heb ik nog nooit meegemaakt aangezien ik toch al een dikke 2 jaar met braids vis. Dan zou de pieper toch wel van zeer slap materiaal moeten zijn, of wordt hier het draaiwieltje bedoelt. Dan is het misschien wel te begrijpen, maar een halve pieper door zagen.....

Niels
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

08-02-2003 22:06

Als je ooit een geblokkeerde speol of baitrunner hebt of hebt gehad, dan zou ik beter naar je molen kijken dan naar dat startoog
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

09-02-2003 00:19

Zowel met nylon als met gevlochten lijn slijt je Delkim in...met nylon nog meer als met gevlochten lijn!!! Je moet natuurlijk wel vaak beet krijgen....:smile:
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

09-02-2003 13:55

Maar wat raden jullie nou aan?
Ervoor of erachter?

Met angst-voor-een-kapotte-delkim groet

Robbert
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-02-2003 21:30

Als je niet onder een scherpe hoek hoeft te vissen kan je je startoog wel voor(dus aan de kant waar je swinger hangt !).
Als je daarentegen onder een scherpe hoek vist en daarbij ook nog met je molen praktisch dicht vist zou ik het startoog een centimeter of 5 voorbij je delkim leggen.
Nog iets over de angst van mensen dat hun hengels tijdens een run in het water vliegen als ze hun baitrunners/slip vrij zwaar hebben staan,"koop eens een paar rodlocks of gewoon een paar goede kopjes waar je hengel echt goed klem in ligt en niet een paar mooie rvs ondingen waar je hengel gewoon los in ligt of zo" !
Dennis
Plaats reactie