waarom


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

09-04-2008 22:25

Waarom zijn er op dit board hier altijd mensen die een simpele vraag, waar men ook normaal antwoord op kan geven, afdoen met domme opmerkingen en zo het topic verpesten.

Draag wat zinvols bij
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-04-2008 05:39

Omdat er altijd mensen zijn die menen te moeten reageren, die willen dat een ieder zijn/haar hobby moet uitoefenen zoals zij dat vroeger gedaan hebben. Zelf uitzoeken en proberen is over het algemeen een waardeloze kreet. Als iemand iets vraagt, is dat omdat men een antwoord zoekt. Als de vraag je niet zint, kan je ook gewoon achterwege laten om een dom antwoord te geven. Iedere reactie zal de topic doen hoog houden, als niemand wil of kan antwoorden, zakt 'ie vanzelf weg. Sommige vragen horen hier niet thuis, sommige komen 1000x voorbij, maar iedereen in zijn waarde laten of respecteren is vaak ver te zoeken. Als het uit de hand loopt, word een topic gesloten of zelfs verwijderd.

Ik zie het probleem niet als iemand wat meer zekerheid wil of een duwtje in de rug. Al met al is het een kostbare hobby en kunnen sommige zich geen miskopen veroorloven. Een vraag is makkelijk gesteld hier, daar is een forum ook voor, om elkaar te helpen. Een behulpzaam antwoord of géén antwoord lijkt me dan op z'n plaats. Er zijn diverse topics om je postings op te krikken, heb liever dan ook dat dat daar gebeurd.

Wat je niet ziet is dat een hoop mensen om gezeik te voorkomen niet meer reageren, en dat waren vaak degene waar men wat van kon leren...
K. van den Herik

10-04-2008 07:42

heel vaak kan heel gemakkelijk op een heel eenvoudige wijze of het antwoord uit de vraag gehaald worden of op zeer eenvoudige wijze opgezocht worden op internet of op bijv. dit forum

Meesal betreft het geen vragen maar zoeken naar een bevestiging in eigen angst naar falen...
En het aller irritant testtstst is dat je nooit en te nimmer en te never ooit ene reactie terug krijg hoe het ging of was.

En ik hoef geen pb
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

10-04-2008 14:47

Ik denk dat dit juist een goed topic is kan iedereen een keer lekker zijn eigen mening geven. :wink: Dat van die negatieve sfeer vind ik de laatste tijd best mee vallen. Oh ja wat ik dan nog wel vind is dat de gene die het hardst schreeuwen of over het offtopic gezanik daar zelf ook het hardst aan mee werken door er altijd commentaar op te leveren.
Laatst gewijzigd door Peter kuipers op 10-04-2008 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
vr gr peter
Martin Dumont
Berichten: 20
Lid geworden op: 28-03-2008 15:44

10-04-2008 14:48

Hallo,

Tot voor kort was ik één van de vele mensen die het board enkel als kennisbron gebruiken. Ik heb hier veel bijgeleerd en vooral op een aangename manier. In tegenstelling tot op veel Belgische fora was een scheldpartij hier nog eerder uitzondering dan regel en haalden de postings (dus ook?) een aardig niveau. Dat was misschien wel een gevolg van die Nederlandse debatcultuur dacht ik dan.

De laatste maanden lijkt er echter iets te veranderen. Steeds vaker ploeter je als lezer door onze vorm van afrekeningen in het milieu en sterven nuttige topics een te vroege dood door nutteloze en/of flauwe tussenkomsten.

Wie hier even rondkijkt merkt gauw dat dit één van de weinige fora is waar nog op een normale manier met elkaar wordt omgegaan. Laten "we" dat vooral zo houden mensen. Dan kan ik ineens de volgende keer die aanhalingstekens weglaten zonder een discussie over 'free-riding' te moeten vrezen.

vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-04-2008 15:02

Waarom bestaat een forum eigenlijk ?

Een forum heeft over het algemeen een hoofdpagina. Op ingedeelde onderwerpen kan vrijwel iedereen reageren per formulier. Er kunnen nieuwe onderwerpen aangedragen worden of er wordt een oplossing gevraagd voor een specifiek probleem.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-04-2008 20:12

Dit onderwerp gaat niet over één persoon, maar is wellicht een hint naar ons allemaal om bij een reactie na te denken of deze wellicht niet irritanter is dan de vraag van de topic starter. In het laatste geval schiet het board er weinig mee op en kun je beter je reactie nog eens heroverwegen.

Topic is opgeschoond en we gaan het nog eens proberen. Gaat het weer de verkeerde kant op, dan is er de verwijder knop. Althans bij sommige. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

10-04-2008 21:41

sommige mensen weten niet dat domme vragen niet bestaan.
domme antwoorden wel :wink: (net als deze :P )
zal wel......!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2008 09:21

Domme vragen bestaan niet domme vragenstellers bestaan wel.
Vanuit die dom- onwetendheid stellen ze de vragen.
Waarschijnlijk zijn dat ook de mensen die het gezegde dat domme vragen niet bestaan aanhangen.

Zoals eerder gememoreerd ik zie de waarde van een dergelijk topic niet in.
Waarschijnlijk ben ik daar te dom voor.

Ik zie meer in het gezegde dat domme vragen domme antwoorden uitlokken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-04-2008 09:55

Intelligentie en mentaliteit zijn 2 verschillende dingen.

Uitlokkend gedrag wil nog niet zeggen dat een ander tot reactie over "moet" gaan.

Er is een gulden middenweg tussen de vrijheid om te mogen reageren en het zwijgen bij een "domme" vraag.

In hoeverre een "domme" vraag een vergelijkbare reactie uitlokt vind ik dus nogal naar eigen discipline.

Zelf laat ik een topic waar ik niks mee kanof over een onderwerp gaat dat al 100x de revue is gepasseerd gewoon links liggen. Op discrete wijze wijzen naar de zoekfunctie kan natuurlijk ook. Nieuwe gebruikers/pas begonnen vissers weten soms niet dat een onderwerp vaak is behandeld.
K. van den Herik

11-04-2008 10:18

beter goed gejat :lol: :lol:

Domme, domme mensen

Ergeren jullie je ook wel eens aan domme mensen ?

Ik heb hier een verhaal van mijn grootste ergernis...

Domme mensen, zouden mijns inziens een bordje moeten dragen
waarop staat: "Ik ben dom". Op die manier zou je niet op ze vertrouwen
zoals je normaal gesproken wel eens op mensen vertrouwd. Ik bedoel te zeggen, dat je ze in principe niet zou aanspreken, je zou eerder zoiets hebben van, "Oh sorry, ik zag je bordje niet."
De aanleiding hiervoor komt als volgt:
Mijn vriendin en ik gingen afgelopen week verhuizen en aldus stond mijn oprijlaan vol met allemaal dozen, en een verhuiswagen... Een bekende vriend van mij komt langs en vraagt: "Zo..., ga je vandaag verhuizen ? "
Dus ik zeg, "Nee, we pakken al onze spullen 1 keer in de week in dozen, alleen maar om te kijken hoeveel dozen het in totaal zijn, en dan zetten we alles weer terug, oh ja, hier heb je een bordje..."

Een paar weken geleden ging ik vissen met een andere vriend, toen we uitgevist waren sleepten we de boot op het droge, en gooiden een net vol met vis op de wal. Komt er een vent aangelopen die vraagt: "Heb je al die vis gevangen ???" Dus ik weer: "Nee, ik heb eens goed met ze gepraat, en ze er van overtuigd dat ze een rotleven hebben, zodoende sprongen ze allemaal bij mij in het net. Oh ja, hier heb je een bordje..."

Toen ik onlangs naar Discovery Channel zat te kijken, zag ik een kerel die een haaienbeet-proof pak aan het ontwikkelen was, en er is natuurlijk maar 1 manier om dat goed te testen.
"OK Jim, hier heb je een duikerspak die bestand is tegen haaienbeten, trek hem aan, spring vervolgens in het bad vol met haaien en wanneer ze bijten moet je even zeggen of het pijn doet of niet...",
"OK, dat doe ik, maar, hou even mijn bordje vast als je wilt, ik wil hem niet kwijtraken...." (!)

Of zo'n moment dat je een lekke band hebt, dat je je auto aan de kant zet bij zo'n benzinestation. Komt die vent naar buiten gelopen, kijkt naar mij, kijkt naar mijn auto, kijkt naar mijn lekke band, en ik ZWEER je dat hij zei: "Lekke band ???".
Ik kon me niet inhouden dus ik zeg, "Neu...
Ik reed op mijn gemakkie rond, en toen bliezen die andere 3 zichzelf opeens op.
Hier heb je je bordje..."

Omdat ik ging verhuizen had ik mijn oude auto ook maar verkocht, komt er een knul naar me toe die een testritje wil maken. Dus wij met die auto rondtoeren voor zo'n 45 minuten, en daarna stapten we weer uit. Hij loopt naar achteren, pakt de uitlaat beet en zegt: "TERING, dat is heet...."
Kijk, als hij nou een bordje had gehad, dan had ik hem nog tegen kunnen houden, maar nee...

In mijn vroegere jaren was ik een trucker... Ik had mijn eigen 18 tonner... En ja hoor, zoals je al kan raden had ik de hoogte van een brug verkeerd ingeschat. De truck kwam vast te zitten en hoe ik ook probeerde, los kwam hij niet meer. Ik schakel hulp in en na een kwartiertje of zo komt er een agent aan. Hij vuurt zijn normale vragenlijstje af, en dat was geen probleem, tot ....
Ik wist zeker dat hij in principe geen bordje hoefde te hebben, totdat hij vroeg: "Dusse, je truck zit vast ???" Ik kon het wederom niet helpen, Ik keek naar hem, keek naar de truck en zei "Nee, ik bezorg bruggen... hier heb je je bordje...."


Ik hoop dat het een leuk verhaaltje was.....


Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2008 11:10

Nou Rick mensen met intelligentie en mentaliteit zijn er ook genoeg hoor.

Ik zou haast iets zeggen over een bordje maar dat is weer te persoonlijk wij zijn immers nu bezig om een deken over de bedoelingen te hangen. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

En je weet het he je hoeft niet te antwoorden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2008 13:48

Voor mijn gevoel is een dergelijke reactie ingegeven door irritatie en de reactie op zich opvoedend, dan wel sturend, bedoeld. Het resultaat laat zien dat het contraproductief is. Tja...?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2008 16:11

Klein vraagje vooraf; reageer je op mijn reactie? anders zou mijn antwoord echt contraproductief zijn.
Is het ja dan ben ik het gedeeltelijk met je eens, dus voor wat betreft de irritatie .
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 11-04-2008 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2008 17:15

Bart Olde Kalter schreef:Waarom zijn er op dit board hier altijd mensen die een simpele vraag, waar men ook normaal antwoord op kan geven, afdoen met domme opmerkingen en zo het topic verpesten.

Draag wat zinvols bij


Bij bovenstaande kan ik mij meer voorstellen. Soms denkt men simpelweg ook lollig te zijn. De discussie lijkt echter een bepaalde kant op te gaan. Bij mijzelf bemerk ik ook wel eens enige irritatie bij een opendeurvraag en de neiging dit in de reactie af te reageren. Schiet echter niks op en je kunt het beter laten.

Dom of slim heb ik het niet over. Vaak is het gemakzucht die enigzins door het medium in de hand wordt gewerkt. Heeft verder niks met dom of slim te maken. Als we elkaar daar op af moeten troeven, dan is dat niet echt slim.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2008 18:05

Ik ben weer bij de les, blijft overigens wel de toegevoegde waarde van een dergelijke vraag ook al omdat de vraagsteller niet meer terug komt met reacties.
Het voegt behalve ergernis niets toe aan dit forum; waaruit men een verstandige conclusie zou kunnen trekken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2008 20:17

Ja, het wordt tijd dat Bart zijn topic eens wat leven inblaast, want volgens mij zijn we er wel uit. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

11-04-2008 21:56

Nou,

Nog één dingetje dan. Ik heb me altijd verbaasd dat mensen ook op een 'nieuweling' zo reageren en niet op een vriendelijke manier uitleggen hoe de zoekfunctie werkt.

Beetje speuren, maar dan is het een onwaarschijnlijk goeie manier om je aantal postings op te krikken :lol:

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

13-04-2008 09:19

Och, och, och, ik wist al dat dit kansloos was maarja, je kijkt toch maar even.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Bart Olde Kalter
Berichten: 74
Lid geworden op: 05-05-2007 14:18
Locatie: Losser

15-04-2008 00:01

Toen ik de allereerste reacties las heb ik erg moeten lachen, want het hele topic werd verknald, dat was precies het waarom. Dat slotje gaf er genoeg betekenis aan

Denk niet dat ik er verder nog wat aan toe moet gaan voegen.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

15-04-2008 09:23

**Plaatje is een link gemaakt doordat wij als regel hanteren dat plaatje die hier geplaatst worden een maximale resolutie van 640 pixels dienen te hebben.**


http://users.telenet.be/mordekoi/ezel1.jpg
Plaats reactie