Luc de Baets voer tactiek


Gebruikersavatar
Kjeld Cousijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-08-2006 16:21
Locatie: Blokker
Contacteer:

08-04-2008 11:48

Ik heb een aantal dingen over de voer tactiek van Luc de Baets gelezen en het lijkt me zeer interessant om dit een keer uit te proberen. Ik wil dit proberen op een water van ca. 1 tot 2 hectare met een bestand van ongeveer 30 karpers. Er wordt op dit meer redelijk gevoerd en gevist en met name op dezelfde plekken. Zou iemand mij kunnen vertellen of dit verstandig is, hoeveel dagen ik in de week moet voeren en hoeveel ik moet voeren? Ik voer en vis met eigen gemaakte boilies.
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

08-04-2008 14:14

Ik zou het in ieder geval zeker proberen, zou per dag (als de vis goed los is) zo'n 2 à 3 kg voeren verspreid over het water.
Iedere maal een handvol boilies werpen. Zo proberen de vis op je aas te zetten.

Heb wel al ondervonden dat op waters die druk bevist worden en waar vaste voerstekken zijn de vis gemakkelijker tot azen komt als hij niet die grote hoop boilies ziet liggen (associëren dit met gevaar)

Waag je kans zou ik zeggen.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Arjan van Dijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 27-06-2006 16:06

08-04-2008 14:26

Ik zou het niet proberen!

Het water is erg klein met een redelijk bestand aan vis en erg bevist zoals ik uit je stukje lees. Interessant in de winter lijkt mij de beste keuze. Waarom? Het gaat dus om gedresseerd water met een hoge hengel druk. Bevis dergelijke water in de tijden dat er nauwelijks gevist wordt en wanneer er weinig natuurlijk natuurlijk voedsel is, de winter dus. Je moet erg zeker zijn van je eigen gedraaide boilies. Ik zelf bepaar in de winter geen euro aan me aas en schakel in de winter dus over op "topaas" denk hierbij aan mainline, erg duur en niet te betalen om te gebruiken als voeraas. Het voordeel is dat je winter weinig voert.

Het water is 1 a 2 hectare en ongerveer 30 karpers, je zit dus bijna altijd op de vis. Vraag is of ze jouw aas pakken. Mijn advies gebruik een pva zakje met een klein beetje pellets en 2 verkruimelde boilies. Erg weinig maar geloof me, genoeg. Je wil ze vangen, niet voeren!

Ik heb deze winter een soortgelijk water bevist wat jij nu net beschreef. Dit soort water laat ik in de zomer links liggen, te veel bevist en erg klein, niet echt mijn ding. Daar en tegen zeer de moeite waard om in de winter te bevissen. Groot water betekend in de winter veel uren maken voor weinig vis.

Probeer het en je zal zien. Mainline tutti's en GB baits tutti's pop ups waren de killers voor mij afgelopen winter. Echter dit is mijn ervaring!!

Succes!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-04-2008 14:38

Arjan,

2 hectare, 30 vissen, zit je m.i. niet vrijwel altijd op de vis.Zoals jij zegt..... Denk dat het grote verschil m in het dressuurgedeelte zit op zulke wateren.....

Als iedereen trouwens aan het voeren is op zulk water, dan zou ik het zeker niet ala de Baets aanpakken, maar gewoon lekker hit en run vissen en zoeken. Motto? Zoeken, wat strooien (niet teveel) en op kort termijn zitten. Harken, en weer door.....

En vooral, lekker hengelen...

gr. Frank
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

08-04-2008 15:19

een vismaat van me gebruikte vorig jaar de ''luc de baets'' methode ook... hij heeft als het ware de karper er gek mee gemaakt.. en vangen die hij ook.. mischien moet je hem eens pben..
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-04-2008 16:06

Marc,

Ik maak uit je reactie op,dat je beweert dat die aanpak overal en altijd werkt?

Gr. Frank
Gebruikersavatar
Kjeld Cousijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-08-2006 16:21
Locatie: Blokker
Contacteer:

08-04-2008 16:34

Nog even voor de duidelijkheid, ik viste eerst altijd op de manier van 1 haakboilie en daarom heen 15 tot 20 boilies en van te voren mijn stek aanvoeren. Aangezien ik op deze manier niet veel vis vang en voornamelijk de grotere exemplaren niet vang, wil ik deze tactiek gaan proberen.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

08-04-2008 19:37

Pas je tactiek aan op het water waar je zit en pas niet je tactiek aan met iets wat je hebt gelezen. :wink:
K. van den Herik

09-04-2008 06:57

Helaas Ruben,99,99% van de boarders heeft niets zelf verzonnen, alles wordt nageaapt, bewust of onbewust.

Nou en

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-04-2008 10:00

Kjeld,

Wat nu als het niet vangen van die grotere vissen niet de oorzaak is van je (voor)voer situatie, maar je gepresenteerde vissituatie. Zou jij argwaan krijgen als er elke dag op een stek een kilo voer lag te wachten en nu ineens een nauwkeurig gepositioneerde hand vol boilies? Waarom niet dezelfde hoeveelheid bijvoeren als je gaat vissen verspreid over de stek? Waarom geen voorgeweekte bal? Een single met bijvoorbeeld boiliedeeg erom (je maakt ze toch zelf) voor extra attractie? Er zijn meer mogelijkheden dan het standaard handje ballen op de rig, zeker de grotere vissen kennen dit trucje inmiddels al wel.

De verspreid voeren tactiek met als doel de vissen op het aas te zetten is in mijn ogen een zwaar overschatte voermethode. Deze werkt alleen als jouw aas ook de hoofdmoot is wat er te water gaat. Dan pas kan je aasvoorkeur krijgen op een water. Wanneer er ook nog regelmatig door andere mensen wordt gevoerd op het water dan doe je in mijn ogen niet veel meer dan de vissen aan het ronde balletje laten wennen (niet zozeer jouw gevoerde aas) en als je pech hebt en er zijn er naast jouw nog 3 of 4 die het bestand op het aas willen zetten dan blijf maar thuis of neem de tijgernootjes mee, want op een boilie ga je dan niet veel meer vangen. Het enige wat er tegenwoordig op veel wateren gebeurt is dat we de karpers daar aan het lamvoeren zijn.

Persoonlijk zou ik de mindere resultaten dus toeschrijven aan de beviste stekken dan wel de vismethode, veel eerder dan aan de gebruikte voermethode op het water.

Maar goed, jouw tactiek is jouw eigen keuze! Laat dat voorop staan. Heb echter het doel altijd in het achterhoofd. Ik neem aan dat je voorvoert om meer te gaan vangen, niet om de karper vet te mesten?
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kjeld Cousijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-08-2006 16:21
Locatie: Blokker
Contacteer:

09-04-2008 21:16

Bart,
Bedankt voor je reactie, het gaat er niet alleen zozeer om hoe ik dit water nu aan moet pakken, maar ik heb benieuwd of deze tactiek nu echt werkt. Ik heb er namelijk al verschillende goede dingen over gehoord en gelezen. Daarom wilde ik het zelf een keer in de praktijk gaan testen. En vroeg ik me af of mensen mij misschien op weg zouden kunnen helpen met de te voeren hoeveelheid, hoe vaak ik moet voeren enzovoort. Een kleine aanpassing nog: ik heb via google maps berekend hoe groot het meertje is en het is iets groter dan ik dacht, het is namelijk zo'n 3,5 hectare.
Kjeld
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-04-2008 08:36

Ik twijfel altijd een beetje aan het argument over het verschil in voerhoeveelheid op je stek tijdens het voorvoeren en op de visdag zelf. Het contrast tussen die kilo boilies en die handvol tijdens het vissen zelf. Als je tijdens het voorvoeren elke dag op dezelfde tijd, op dezelfde plek, ongeveer dezelfde hoeveelheid boilies neerlegd en die vis komt precies op dat moment op je stek elke dag zal hij de voerhoeveelheden gaan herkennen. Maar wat als een paar brasems hem voor zijn geweest? Of een schooltje karpers? Of die vis een paar uur laten je voerstek bezoekt? Ik snap wel dat er een verschil zit tussen tijdens het voorvoeren een strook aanleggen van 50 meter met 3kg boilies en dan tijdens het vissen een handje knikkers om je haakaas leggen, maar die situatie kan dus tijdens het voeren ook wel voorkomen doordat niet elke dag een standaardscenario optreed. Volgens mij is het meer dat je de vissen aanleert dat er op die stek (veilig) voer te halen valt. Meer voeren en vooral verspreider voeren heeft denk ik voornamelijk als doel dat je gewoon meer vissen bereikt met je aas.
Arjan van Dijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 27-06-2006 16:06

10-04-2008 13:00

Als ik het geheel eens even nalees staan er erg veel adviezen of niet adviezen!

Ga gewoon eens proberen op het water, het ene water is het andere niet.. Ga proberen en vind zelf je eigen tactiek uit! Dit is het leukste ook en het meest leerzame! En vooral zoals Frank zegt: genieten van het vissen! Daar gaat het toch om? Jammer dat veel mensen dit vergeten!

Arjan
Arjan Brand1
Berichten: 57
Lid geworden op: 06-01-2007 23:48
Locatie: Ridderkerk

12-04-2008 00:48

Via een collega van me waar ik wel eens mee vis kwam ik achter deze methode en ik denk dat het wel helpt.

We hebben een watertje gehad en die voerde we op deze manier, maar wel met eigen gemaakte boilies. En het werkte..... En je kan ook nog eens overal gaan zitten mocht je stek bezet zijn.

Ik vind dat het wel de moeite waard is, maar dan wel met uniek aas dus waar een ander niet mee vist bijv. zelfgemaakte. Dit is mijn mening dan hoe ik het zou doen.
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

14-04-2008 21:42

Het is al vaker gezegd, anders doen dan anderen.

Je geeft zelf al aan dat er redelijk gevist/gevoerd wordt op dezelfde plekken, ga nu eens vissen & voeren op een stek waar weinig gevist wordt.
De stek die erd ver lopen is, of slecht bereikbaar, daar zit ik zelf maar al te graag!

Omdat je vist met eigengemaakte knikkers heb je nog een voordeel, draai er eens 15mm's van, of meerdere diameters door elkaar voeren. Blokjes werken ook perfect, gaat alleen wat lastig in de werppijp :wink:

Probeer er achter te komen op welk aas of welke smaak boilie de grote vissen in het verleden zijn gevangen, vaak lukt het nog een tweede keer met hetzelfde aas.
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

15-04-2008 11:15

martijn dekker schreef:Het is al vaker gezegd, anders doen dan anderen.


Probeer er achter te komen op welk aas of welke smaak boilie de grote vissen in het verleden zijn gevangen, vaak lukt het nog een tweede keer met hetzelfde aas.


Beetje tegenstrijdig dit? No offence, maar eerst moet je het anders doen en dan toch maar dezelfde bollie pakken als eerst :P

Zou persoonlijk een strook pakken word niet veel word gevist(100 a 150 meter) en deze bewerken met een afwijkende bollie. Lekker verspreid voeren en na een x of 3 gaan vissen. Maar goed, nu ben ik ook weer aan het na-apen :wink:

Groetjes
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

15-04-2008 18:03

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

16-04-2008 20:31

Dominic,

ik bedoel eigenlijk 2 verschillende opties waardoor je sneller kans maakt op meer aanbeten.

-inderdaad anders doen dan anderen (ook ik heb het boek van Luc in de kast staan)

-grote karpers op drukker beviste wateren hebben soms een voorkeur voor bepaald aas of smaak boilie, als je hierachter kan komen is het het proberen waard!
Je zal maar maanden aan het voeren zijn met je eigengemaakte ballen terwijl de topvis van het water verzot is op tijgers.

Kees,

een aantal maanden voeren en dan elke dag een kilo?
Het lijkt wel op werk!
Na een aantal keren voeren/vissen weet je snel genoeg of je aas/voerstek aanslaat.
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

17-04-2008 17:57

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Peter Teerling

17-04-2008 21:51

schipper kees schreef:luc schreef over aasgewenning als je tegenwoordig 1maand voert op een water en je vangt dan een paar karpers, en laten dan alle boilie's liggen.
moet je ze al voorweken.
als je een geen geduld heb zoals velen,
werkt geen ene methode.
deze methode werd op een aantal moeilijke wateren toegepast en werkte wel omdat deze karper zoveel vertrouwen in dit aas had gekregen dat de gehele populatie in een paar maanden werd gevangen.
wil je veel vangen ,is veel naar de karper toe werken
weinig doen leverd ook weinig vis op.


Zo is dat Kees, het is alleen jammer als er tegenwoordig 101 personen op een putje van 3 hectare allemaal tegelijk die vissen op hun aas willen zetten. Nadenken is er tegenwoordig niet meer bij, klakkeloos copieërgedrag daarentegen zijn ze niet vreemd.

wil je veel vangen ,is veel naar de karper toe werken
weinig doen leverd ook weinig vis op


Heb er ook nog een paar van een persoon die voor voetbal was, als wat Luc dat voor het karpervissen was.


Simpel is het moeilijkst.
Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Elk nadeel heeft zijn voordeel.
Ik hou van werken zolang het werken is waarvan ik hou.
Ik maak eigenlijk nooit fouten want ik heb enorme moeite om me te vergissen.
Je moet schieten anders ken je niet scoren.
Voetbal is een spel van fouten. Wie de minste fouten maakt wint.
Voordat ik een fout maak, maak ik die fout niet.
Je ken beter ten onder gaan met je eigen visie als met de visie van een ander.
Voetbal is simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent moet je eerder vertrekken.
Italianen kennen niet van je winnen maar je ken wel van ze verliezen.
Om te beginnen is er maar één bal en die moet je dus hebben, maar waar het dus in wezen om gaat, is: wat doe je met die bal ?
Vaak heb iets in het leven waarschijnlijk een noodzaak.
Toeval is logisch.
Praten....als ik alles zo zou kennen als praten....
Als wij de bal hebben, kennen zij niet scoren
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik er voor.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat.
Als ik iets eerder begin te lopen, dan lijk ik sneller.
Het moeilijke van een makkelijke wedstrijd is om een zwakke tegenstander slecht te laten spelen.
Voetbal doe je met je hoofd. De bal gaat nu eenmaal sneller dan de benen.
Als ik zou willen dat je het begreep, zou ik het wel beter uitleggen.
K. van den Herik

18-04-2008 08:27

je krijgt overal wel heule groter kerpers, voor wenig.

laatste nieuwe: single hookbait sectorvoeren. De laatste dag met pups.

enne laatste keer werkte het echte luccen nog steeds ook op een bekend kempisch kanaal. Zelfs met het recept uit het boek.

Op de linge werkte het van geen kanten. 2000 brasems dat wel
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

18-04-2008 11:46

NU zal ik nog meer in verwarring brengen :roll: .

Ik heb ooit van me lokale hengelsportzaak waarvoor ik testvis 150kg boilies gekregen, ik had echter een probleem want ik had me linker elleboog 2 dagen daarna gebroken, en was niet in staat om te vissen voor een paar maanden, heel me koeling lag vol met bolle en me vrouw werdt erg pissig dus ik dacht!! VOEREN MET DIE ZOOI. Elke dag ging ik voeren met me hond erbij om zo min mogelijk op te vallen.. op een plas van 4 hectaren met een redelijk bestand maar een zeer druk bevist water met een hoop 30ers. ik voerde precies zoals Luc in het boek beschreef overal in de plas gooide ik bolle en ook in hoeken waar nooit werd bevist. dit heb ik maanden gedaan tot ik eindelijk weer kon vissen, ik ging samen met een maat van me zitten, hij met zijn eigen bolle en ik met me gekregen bolle, hij lag op prakties dezelfde plek sterker nog hij lag iets beter. Ik kreeg na 5 min me eerste run, en zo is dit ongeveer heel de nacht door gegaan, maatje van me ving niets tot hij mijn boilie ging gebruiken en hij kreeg precies hetzelfde effect VOEDSEL HERKENNING is volgens mij op dressuur water een van de belangrijkere dingen, ze hebben maanden kunnen genieten van me balle zonder gevaar, en vervolgens hebben wij in het weekend bijna alle intressante vissen weten te vangen en zelfs dubbele in 2 dagen tijd :oops:

Dus zins ik dit heb gedaan ben ik overtuigd dit was wel exstreem omdat ik erg veel voer had, maar zo vis ik nu nogsteeds alleen voer ik dan voor 2 weken en dan ga ik pas zitten, je kan inderdaad ook een voerplek aanmaken maar vaak zijn die bezet als jij wil gaan vissen, of andere mensen zien je voeren en gaan er opzitten.. dus ik vind dit de beste en meest praktische manier, dus de Luc manier.... er zijn tig andere manieren en dat werkt ook maar ik ben wel flink overtuigd na deze situatie.

cheers.
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

18-04-2008 17:12

Als je je boerenverstand gebruikt en dingen uit al deze geschreven teksten pikt en nog een keer denkt en gaat vissen en nog een keer denkt en nog een keer vist en nog een keer denkt en nog een keer vist komt er vanzelf.

In mijn ogen heeft iedereen jou nuttige informatie verschaft.
alleen zoals geschreven is is het de kunst om de juiste taktiek op het juiste water te gebruiken.
En als je alles weet is alles simpel alleen voordat je alles weet (zover komt in mijn ogen niemand) ben je heeeeeeeeeel wat jaren verder.

succes
Gebruikersavatar
Kjeld Cousijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 14-08-2006 16:21
Locatie: Blokker
Contacteer:

18-04-2008 19:56

Ondertussen heb ik met mijn 'boerenverstand' ook wel iets verzonnen hoor, het enige wat ik vroeg is of mensen ervaring hebben met deze tactiek en mij hier wat informatie over kunnen geven. Dit zodat ik zelf meer inzicht kan krijgen in hoe ik dit water aan moet pakken.
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

18-04-2008 23:23

Kjeld Cousijn schreef:Ondertussen heb ik met mijn 'boerenverstand' ook wel iets verzonnen hoor, het enige wat ik vroeg is of mensen ervaring hebben met deze tactiek en mij hier wat informatie over kunnen geven. Dit zodat ik zelf meer inzicht kan krijgen in hoe ik dit water aan moet pakken.


kijk ik vind Martin Flierman zijn commentaar iets overdreven :o :P ,

maar deels begrijp ik jou ook niet helemaal ga vissen en zeker proberen, iedereen blankt, zo what!

dan ga je waarschijnlijk op je bek........ zoals met veel stappen die je onderneemt dat worden levens lessen genoemd. En dat geldt precies hetzelfde met vissen. heb vertrouwen blijf boeken lezen, en kijk erin wat bij jou visserij aanslaat en doe er wat mee :wink: