Temperatuur


Plaats reactie
Cedric Proost
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-04-2008 22:43

01-04-2008 23:24

Beste.

Vandaag ben ik wezen vissen op mijn karperstek.
Het is al een tijdje blanc. Nu is mijn vraag.
We hebben het water gemeten, het was 9.1° vanavond om 5 uur.
Vanmorgen was het 7.2° om 7 uur.
Zouden we moeten wachten op wat hogere temperaturen.

Mvg

Cedric
Gebruikersavatar
Sven Bosschaart
Berichten: 82
Lid geworden op: 21-01-2008 00:22
Locatie: Amersfoort / Hoogland / Alkmaar

02-04-2008 11:39

Meet je wel de temperatuur van boden?
Dat verschil lijkt me nogal groot..

Ook heb ik dit jaar al mooie vissen gevangen, zoeken, pijlen, nog meer zoeken, kleine(!) hoeveelheden voeren, en gij zult vangen :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-04-2008 11:44

Lijkt mij ook oppervlakte temperatuur.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

02-04-2008 11:53

Cedric,
Zorg voor een goeie thermometer, Dat is stap 1. Probeer zoals eerder vermeld in dit topic zo dicht mogelijk bij en op de diepte te meten waar je ook daadwerkelijk vist. Die verschillen moeten haast wel komen omdat je niet juist meet ( oppervlakte in plaats van de juiste diepte). Vanaf 7 graden is het redelijk vangbaar, maar ook daaronder komt er wel vis uit het water hoor.
Succes
Grt Cor Hendriks
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-04-2008 13:24

Hallo Cedric,

Vanochtend nog gevist en zowaar was de watertemperatuur (op de bodem) 1 graad gestegen naar 7.5 graden! De vissen waren daarentegen niet onder de indruk: Twee flauwe piepjes was alles wat er te horen viel...

Elk jaar ben ik blij dat het weer maart is, want dan kán het (als het zacht en zonnig weer is) een vis opleveren, met de pen of op een licht aangevoerde plek. Maar al te vaak kom ik er gedurende die maand achter dat april eigenlijk beter is en hoop ik op april. Als het dan april is, zit ik dan ook steevast op 1 of 2 april (zoals vandaag) aan de waterkant, want dan gaat het zeker lukken. Maar dan hoop ik stiekem alweer op mei..

Cedric, eigenlijk is er geen pijl op te trekken. Waar je wel iets mee kunt doen is inderdaad de watertemperatuur, alsmede de zonneschijn. Als de watertemperatuur onder de 8 graden zit, heb ik het altijd erg moeilijk. Als ik dan al vissen vang, is dat meestal met de pen.
Pas als de watertemperatuur boven de 10 graden uitkomt zie ik een echte toename in activiteit. Meestal is dat half april. Op zonnige dagen in deze periode boek ik meestal een aanmerkelijk beter resultaat dan op bewolkte en regenachtige dagen. Het echte feest begint voor mij echter pas als de watertemperatuur in relatief korte tijd stijgt van 12 naar 16 graden (eindapril/begin mei) De vissen gaan langzaam aan naar de paaigronden trekken, zwemmen meer en hebben dus meer voedsel nodig. Een toptijd.

Als de temperatuur dan verder stijgt is dat leuk, maar voor mei wordt er (enkele zeer ondiepe wateren daargelaten) eigenlijk nooit gepaaid. In Drenthe is het vrijwel nooit voor half mei. In de praktijk komt het er op neer dat ik tot de paai goed kan vangen. Tijdens de paai vis ik niet maar kijk ik wel. Na de paai kan ik dan dikwijls niets meer vangen voor een week of twee. Daarna beginnen ze dan pas weer te bijten (meestal juni). Juni is dan vaak de beste maand in het jaar (kijkend naar het aantal runs per uur) tot de tweede paai zich aandient (eind juni/begin juli soms). Dit zijn trouwens vaak de grotere exemplaren! Daarna weer dezelfde problemen voor mij voor wat betreft de vangbaarheid. Na een week of twee stabiliseert de situatie dan. Als het erg heet wordt in de zomer, zijn de aasperiodes vaak kort en na zonsopgang. Bij bewolkt weer strekken deze zich uit over de ochtend. Erg warme dagen lenen zich dan beter voor een andere liefhebberij van mij: korstvissen!
Als de watertemperatuur dan tijdens een depressie in augustus of begin september voor het eerst weer daalt naar een graad of 16, breng ik weer wat meer tijd door aan de waterkant. Zeker in september merk ik dat ik dan ook overdag weer beter kan vangen. Deze tijd blijft goed, al verplaatsten de vissen zich wel weer langzaam richting de winterstekken. Als de eerste nachtvorsten zich aandienen (half/eind oktober), klapt bij mij de visserij in elkaar en stop ik met vissen tot het januari is. Dan sta ik namelijk weer op nul, is het echt winter en ga ik weer lekker pennen.

Zo, het jaar is rond. Ik hoop dat je wat aan mijn beleving van het seizoen aan de hand van watertemperaturen hebt!

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

02-04-2008 13:45

Leuk stukkie Frank,

Maar waarom stort je visserij in na Oktober? Er zijn dan nog nachten waarin je rustig meerdere runs kan krijgen op een nacht. Tot vaak laat in December. Ik heb echt enorm goede sessies gedraaid rond de kerst periode. Voor mij is februari de lastigste maand gebleken.

Met de huidige temperaturen is het soms nog lastig vissen. Ik merk voor mijzelf voor nu dat de vangsten enorm wisselvallig zijn. In mijn logboek staat bijvoorbeeld dat in januari dit jaar de water temp even 9 graden is geweest op een meter diepte. Een periode daarna heeft het geschommelt tussen de 4 en 6 graden. Zelfs afgelopen weekeinde was het nog steeds maar 6,5 tot 7,5 graden. Van het weekeinde zat het vesrchil in temperatuur op de wind kant. De kant waar de wind op kwam was warmer. Echter de wind zelf voelde erg koud aan. Ik heb in ieder geval geblankt afgelopen weekeinde. De wind kant was in ieder geval niet de sleutel tot succes. Wat mij betreft is het tot nu toe een lastig voorjaar. En ik hoop dat de water temperatuur nu wat om hoog gaat want ik ben wel klaar met dat wintervissen tot nu toe ;-)

gr. Rene
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-04-2008 19:10

Hallo Rene,

Mijn visserij stopt na de eerste nachtvorsten in oktober vooral vanwege de teruglopende vangsten, maar ook omdat ik nogal actief ben in het (karper-)verenigingsleven. Daarnaast vind ik het wel fijn om even afstand te nemen van de visserij. Er zijn meer dingen in het leven.

Met vriendelijke groet,

Frank
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

02-04-2008 20:06

Een hele lange tijd geleden( plm 45jaar)zei ooit iemand tegen mij;
Als de temperatuur van het water onder de 10gr. is, moet je vissen in water waar er heel veel inzitten(karpers dan) en waar geen of bijna geen bodem verloop inzit. Dus plekken/plaatsen die je niet kan vinden.Vaak zijn dit dan cultuurwateren.
Zo heb ik heel vaak in dit soort wateren regelmatig m,n vis gevangen.Ook als de temperatuur van het water soms 2a3graden was.
In groot water met een klein bestand is het zeker in de winter moeilijk om de weinige vissen die er zijn te vinden.Dit omdat de vis zich met lage water temperaturen heel weinig verplaatst.Maar we gaan de goede kant op ,alhoewel het water nog bijna niet aan het opwarmen is.Een week zon geeft niet meer dan plm 1 gr. op warming van het water. Natuurlijk gaat het aan de oever zone sneller en kan je dan ook in het vroege warme voorjaar de vissen in heel ondiep water vinden.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-04-2008 21:38

Moeilijke zaak. Natuurlijk helpt het als je weet waar de karpers zich ophouden. Hoewel dit niet automatisch inhoud dat je ze daar vangt. Maar er spelen meer factoren dan alleen temperatuur. Als dit zo was, dan was het duidelijk. Bij temperatuur X heb je kans Y. Zo werkt het niet.

Plaats waar ze zich ophouden hangt vooral van de mogelijkheden op het water af. Een plek waar de temperatuur hoger is, of juist stabieler is? Een plek die beschutting geeft tegen gevaar, of juist tegen weersinvloeden? Geldt alleen temperatuur, of ook lichtintensiteit. Is het de licht intensiteit van het moment, of juist die van een bepaalde periode of lengte. Moet je middenin de overwinterde karpers vissen, of juist op een route in de buurt die ze kiezen als ze even wat actiever zijn.

Het lijkt me een combinatie van al die factoren in afhankelijkheid van het water. Proberen is leren. Maar verwacht niet hetzelfde op een ander water.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-04-2008 10:10

Het weten waar de karper zich KAN ophouden lijkt mij een leuk uitgangspunt.
Scheelt ook in het voeren van enkele stekken waar het mogelijk is.
De rest is zoeken en niet blijven rondhangen op een stek die je na 24 uur niks heeft opgebracht.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-04-2008 13:25

Die Cedric zal nu toch wel gefacineerd zijn door het wintervissen? :)

Ik denk toch het mooiste wat er is. De koude toplaag die door de warmere onderlaag kan zakken waardoor de vis juist ondiep te vinden is. De wind die een kant doet opwarmen of juist niet. De plekken waar de vis beschut ligt of juist in de zon ligt. En net als je denkt dat je het wel in de gaten heb ga je weer net zo hard op je bek.

Maar de kleur van de vissen en de blakende gezondheid waar ze vaak in verkeren is zo mooi. Dan maakt het mij helemaal niet uit hoe groot ze zijn.

gr. Rene
Cedric Proost
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-04-2008 22:43

06-04-2008 21:48

Even wil ik wel er op terug komen dat jullie zijden dat het de oppervlakte temperatuur was. Ben 2 dagen geleden terug gegaan. Zoals die vorige keer weer het zelfde gemeten. Daar bedoel ik mee. De oppervlakte temperatuur. Daarnaast meten we ook nog ongeveer het midden & de bodem.
Die metingen waren dus wel correct hoor. & die termometer is ook in orde.
Het gaat hier wel over een rivier met op dit moment veel stroming.
Dit kan misschien de oorzaak zijn van deze gelijke temperaturen van boven en onder. Het water stroomt en gaat dus zo naar boven en beneden.

Even ter info.

Cedric
tom steenmeijer

07-04-2008 20:53

hoeveel kilo of gram per dag adviseren jullie mij te voeren met deze water temp?

tom
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-04-2008 15:24

Hoi Tom,

Is moeilijk een antwoord op te geven. Soms is helemaal niet van te voren voeren het beste. Vorige winter heb ik op een stek 3 kilo per dag gevoerd 3-4 dagen achter elkaar en nog bleven de runs komen. Op een andere stek heb ik een keer 10 kilo gevoerd een week voor dat ik ging vissen. Na een week op die stek gevist en ook weer verschillende runs gehad. Gelukkig zit ik er ook nog weleens naast. Dat merk ik vooral als de volgende ochtend de koeten mijn bollies opduiken :)

Al met al.. zou ik beginnen proberen de vissen te vinden en eerst zonder voorvoeren op te vissen. Daarna eens voorzichting aan beginnen met voeren... 100 gr per stek bijvoorbeeld. Hoeveelheid verhogen kan altijd nog. MAar als je echt een gekke bui heb, dan kan je al in oktober beginnen met het aanvoeren van winterstekken en dat de hele winter om de dag of 3 keer per week bij te houden. Op die manier kan het weleens een lukken de vissen redelijk actief te houden gedurende de winter.

gr. Rene
robin vd linden
Berichten: 39
Lid geworden op: 02-03-2007 13:58

08-04-2008 17:29

Hey ik heb een thermometer voor de vijver. Een goed werkend dingetje.
En ik kom ook steeds op 9,5 graden(in de sloten en vijvertjes), zeker nu met die hagel. En dan ligt ie op de bodem.

Vijver zelf is ook rond de 9 graden nu, en ik volg dan ook altijd de temperatuur in verhouding tot de actieviteit van de schubjes in mijn vijver.
Gebruikersavatar
jelle boonen
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-02-2008 20:31
Locatie: belgië

08-04-2008 17:38

ik vis op hetzelfde water als cedric. smorgens is het water meestal koud en s'avonds een graad of 2 warmer. kan je nu best s'avonds gaan vissen of smorgens? want we hebben op het water bijna al de karpers smorgens gevangen.
Plaats reactie