Termometer voor de water tempratuur


Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

27-03-2008 16:44

haha okee en dat zonder hengel?:P

en ben ik laat hem meestal een paar minuten liggen voor de zekerheid zo staat hij altijd goed!
Gebruikersavatar
ben Oortwijn
Berichten: 56
Lid geworden op: 05-02-2008 18:22
Locatie: IJmuiden

29-03-2008 20:53

oke roel ik zal het eens proberen kijken of het werkt denk het wel

bedankt
De verhalen maken de visser, de foto`s maken de man, Maar het is hij die zijn verhalen voor zich houdt, die het langst zijn eigen stekkie bevissen kan.
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

30-03-2008 08:53

Vroegah had ik eens een hele mooie, in messing met aan het uiteinde een verloop erin gezaagd om de plastic Optonic schroeven aan te draaien. Toch maar eens gaan baggeren om te kijken of ie er nog ligt.Was echt een wereld ding

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

30-03-2008 12:25

Eerst kocht ik de thermometers altijd bij Raven voor een euro of drie, ik nam dan een goed diepvriesthermometertje mee naar de winkel en kocht er dan twee die wat temperatuur betreft gelijk waren aan het diepvriesthermometertje. Ik ben er inmiddels tussen de basaltkeien weer is een kwijt geraakt en dus keek bij raven voor een nieuw exemplaar, maar wat ze daar op dit moment verkopen is shit en de prijs is ook nog eens gestegen naar 5 euro. Ik ben dus overgegaan tot zelfbouwen. Ze verkopen voor dit doel bij de aquariumzaak een mooie slanke thermometer. De hiervoor door Bob besproken wijnthermometer (met een eenvoudig te verwijderen houten klosje) is te koop bij Deen supermarkten voor 2,95. De versie met het metalen handvat (Blokker) voldoet niet. Bij een modelbouwzaak heb ik een messing buisje gekocht met een diameter van 6 mm, daar heb ik een venstertje in geveild en moet nu alleen nog dopjes (kurkjes?) hebben voor de afwerking.

Zie foto,
Groeten Theo
Bijlagen
Foto.jpg
(60.46 KiB) 1068 keer gedownload
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

30-03-2008 13:10

Ben,

Ik werp mijn thermometer als eerste in, daarna tuig ik mijn hengels op en werp deze in. Dan haal ik mijn thermometer weer binnen. Dan zit er zeker een minuut of vijf tussen en dat is voldoende. Ik vis meestal op kanalen en werp mijn thermometer daar zo ver mogelijk naar het midden in. Dat gaat in Drenthe vrij gemakkelijk, daar de meeste kanalen zo'n 15 tot 20 meter meter breed zijn :lol:. Dit is mijn setje trouwens:

Afbeelding

Bob,

Ik heb nog zo'n Hardy thermometer liggen en wat mij erg verbaasde is dat hij niet accuraat blijkt te zijn. Nou ja, hij staat leuk in de vitrinekast!

Afbeelding

Afbeelding

Gr,

Frank
dave pronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 25-04-2007 18:32
Locatie: Scheveningen

31-03-2008 16:41

bij de blokker of xenos e.d. kan je thermometers kopen voor het koken dan ben je voor een goede misschien net 10 euro kwijt maar dan heb je een goede met een lange ijzere pen eraan zodat niet de thermometer 5 cm boven het water hoeft te hangen
weet je wat het is

zonder hengels geen vis
Gebruikersavatar
ben Oortwijn
Berichten: 56
Lid geworden op: 05-02-2008 18:22
Locatie: IJmuiden

02-04-2008 18:28

oke bedank frank voor de tips ik heb trouwens vandaag ook geklust na schooltijd ik had nog een oude termometer liggen ik zal morgen even een foto maken ik vindt het wel geslaagd.
De verhalen maken de visser, de foto`s maken de man, Maar het is hij die zijn verhalen voor zich houdt, die het langst zijn eigen stekkie bevissen kan.
Gebruikersavatar
ben Oortwijn
Berichten: 56
Lid geworden op: 05-02-2008 18:22
Locatie: IJmuiden

02-04-2008 19:44

zoals ik al zei hier zijn me foto`s met een korte uitleg:

ik heb een houten houdertje gemaakt voor me termometer met een klemmetje die ik dan weer op me rodpod klem.
om het ontvangertje van de termometer heb ik een plastic behuizing gemaakt met een aantal gaten er in dat zorgt voor de tempratuur en dat werkt tevens als lood.

hier een aantal foto`s

foto met houder.JPG
(47.35 KiB) 904 keer gedownload
foto dopje.JPG
(43.36 KiB) 904 keer gedownload


foto rodpod.JPG
(53.01 KiB) 908 keer gedownload


nu zou ik willen weten wat jullie ervan vinden alvast bedankt
De verhalen maken de visser, de foto`s maken de man, Maar het is hij die zijn verhalen voor zich houdt, die het langst zijn eigen stekkie bevissen kan.
Gebruikersavatar
ben Oortwijn
Berichten: 56
Lid geworden op: 05-02-2008 18:22
Locatie: IJmuiden

02-04-2008 20:32

het draad heb ik verlengd tot 15 meter lijk me wel goed te zijn
De verhalen maken de visser, de foto`s maken de man, Maar het is hij die zijn verhalen voor zich houdt, die het langst zijn eigen stekkie bevissen kan.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

02-04-2008 23:45

Waar ik dan weer aan denk.
Als jij je thermometer ingooit in het midden en draait hem 15a20m binnen daalt of stijgt de temperatuur dan niet..?
En ik zie ook dat mensen eerst hengels ingooien en dan pas meten je kan volgens mij beter eerst ff half uurtje meten en dan pas ingooien.Warmste stukken enzo zoeken.

Gr remco
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

03-04-2008 06:12

Er word gezegd dat je niet de oppervlakte moet meten.

Ik ben hier een noob in, maar ik was ook van plan morgen te gaan meten.

Maar je moet het dus van de bodem weten?

Is het niet beter om alles te meten? Dus bodem, middenlaag en oppervalkte?

Vergeef me als het een domme vraag is. Ik heb hier nog geen kaas van gegeten.
Zit hier wel vis?
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

03-04-2008 09:49

Josef,

Goede vraag! Omdat ik meestal op ondiepe kanalen vis (1,5 - 3 mtr diep) met langzaam tot matig stromend water, zit er bijna geen verschil in de watertemperatuur op verschillende dieptes. Als je op een diepe plas zit of op een water waar een ondiep gedeelte aanwezig is, lijkt het me zeker aan te raden om de temperatuur op verschillende dieptes te meten. Ik heb geen ervaringen met het gedrag van vissen op diepe plassen, maar ik denk dat je met die meetgegevens, gekoppeld aan wat je ziet en hoort, veel kennis kan opdoen.
Ik heb zelf eens een maand lang elke ochtend en avond de watertemperatuur opgemeten in een zijtak van een (voor Drentse begrippen) groot kanaal. Dit deed ik van half april tot half mei, teneinde de paaitrek in de toekomst te kunnen voorspellen. Ik noteerde de hoeveelheid zonneschijn, de maximum luchttemperatuur, de minimumtemperatuur, de windkracht, of er neerslag was gevallen en de activiteit/aanwezigheid van andere vissoorten en andere dieren zoals reigers (paaiende voorn/brasem!). Ook noteerde ik de hoeveelheid drijvende waterplanten zoals riet en lis.
De uitkomst: ik kon er voor wat het paaigedrag betreft geen peil op trekken! Ieder jaar blijkt het weer net iets anders te gaan. Wel gebruik ik de watertemperatuur als leidraad voor de hoeveelheid voer die ik er dagelijks te water laat, in combinatie met de hoeveelheid vissen die ik wil bereiken, het aantal overige vissers en hun voergedrag en in sommige gevallen het percentage lichaamsgewicht wat een karper per dag kan opnemen.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Met vriendelijke groet
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-04-2008 09:58

Je kunt alles meten en noteren dat is aan jezelf uiteraard.
Ik was alleen belangstellend naar de temperatuur van dat deel waar ik wil vissen.
Dus als zoeken op welke diepte is het het warmst of juist andersom.
Dus het is wel zoeken en meten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

03-04-2008 16:47

maar je aas ligt wss op de bodem ( of pop-up) dus daar moet je denk ik ook rekening mee houden
Gebruikersavatar
ben Oortwijn
Berichten: 56
Lid geworden op: 05-02-2008 18:22
Locatie: IJmuiden

03-04-2008 16:50

mensen wat vonden jullie van het idee om het op me rodpod te maken
wil namelijk weten wat jullie er van vinden
De verhalen maken de visser, de foto`s maken de man, Maar het is hij die zijn verhalen voor zich houdt, die het langst zijn eigen stekkie bevissen kan.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

05-04-2008 20:18

Ben,

Leuk gemaakt, maar ik vind het niet echt nuttig. Ga je de watertemperatuur tijdens het vissen in de gaten houden? Ik meet de temperatuur bij aanvang en hooguit nog een keer als ik wegga, in de tussentijd hou ik me er niet mee bezig.

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
ben Oortwijn
Berichten: 56
Lid geworden op: 05-02-2008 18:22
Locatie: IJmuiden

06-04-2008 18:20

jah das ook weer waar
De verhalen maken de visser, de foto`s maken de man, Maar het is hij die zijn verhalen voor zich houdt, die het langst zijn eigen stekkie bevissen kan.
Gebruikersavatar
martijn knop
Berichten: 61
Lid geworden op: 25-03-2008 12:07
Locatie: Heerenveen

06-04-2008 18:30

Ik zie door deze topic dat de watertemperatuur
van zeer grote invloed is op het gedrag van de karper.
zal binnenkort ook een thermometer kopen.
Gebruikersavatar
martijn knop
Berichten: 61
Lid geworden op: 25-03-2008 12:07
Locatie: Heerenveen

06-04-2008 18:32

Josef Stalscu schreef:Er word gezegd dat je niet de oppervlakte moet meten.

Ik ben hier een noob in, maar ik was ook van plan morgen te gaan meten.

Maar je moet het dus van de bodem weten?

Is het niet beter om alles te meten? Dus bodem, middenlaag en oppervalkte?

Vergeef me als het een domme vraag is. Ik heb hier nog geen kaas van gegeten.

Offtopic
domme vragen bestaan niet domme antwoorden wel. :D
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

02-05-2008 19:13

Dat vroeg ik mezelf ook af. Verloopt de thermometer niet vlug, dus na het inhalen dat het aantal graden gezakt is. Heb hier eigenlijk geen ervaring mee.

Wel lache om hiermee te experimenteren. Kan je verschillende lagen meten. Karper zit toch in de warmste laag in de winter, toch?
Sven rotette
Berichten: 16
Lid geworden op: 04-04-2010 17:45
Locatie: Zuid Holland

08-04-2010 18:10

De Aquarium thermometer werkt perfect.. 1 euro 50 en een pvc buisje kost je niks als je een stukje vraagt aan een electricien.. Dan nog een oud molentje en klaar ben je :)
Goedkoper kan niet !!

Tis een slechte foto maarja..
http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_2 ... 559150.jpg
Hoe meer je weet hoe meer je vergeet.
Hoe meer je vergeet hoe minder je weet.
Hoe minder je weet hoe minder je vergeet.
Hoe minder je vergeet hoe meer je weet.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

22-12-2010 12:13

Dit soort topics word ik nu blij van. Was al een hele tijd aan het dubben over hoe ik het beste de watertemperatuur kon meten. In mijn hoofd heb ik altijd het idee gehad van een digitale meter, met daaraan een draad van zo'n 10m met hieraan de sensor. Zo kun je real life de temperatuur aflezen op alle verschillende dieptes (gebruiken vanuit de boot).

Maar dan ga je over flinke bedragen praten (150+ euro)..

Nooit op het idee gekomen om gewoon een goedkopere thermometer in een pijpje vast te maken en aan de hengel te hangen (of aan een draad af te laten zinken). Leest iets minder snel af, maar aangezien je de temperatuur maar een aantal keer hoeft te meten is die 150+ euro snel verdiend!

Allen bedankt voor de tips.
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

22-12-2010 15:38

deze site is ook erg handig.

http://live.actuelewaterdata.nl/watertemp/
Een karper vangen op de rivier is .............
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

22-12-2010 18:13

Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-12-2010 00:11

Ik heb zo'n digitale die je binnen ergens ophangt met een draadje naar buiten zodat ie de binnen en buiten temperatuur aangeeft. Dat draadje plemp je in het water en hij geeft netjes de temperatuur aan.

Zo eentje:

Afbeelding
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."