Termometer voor de water tempratuur


Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-12-2010 12:07

Wordt wel een beetje lastig als je op een zandwinput op 50 meter en 8 meter diep wilt meten. Kanalen met scheepvaart wel handig.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

01-11-2012 20:24

Hier toch nog wat goede tips gevonden :D
Kan ik straks tenminste de temperatuur op m'n stek in de gaten houden.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

03-11-2012 09:51

Je kan bij tuinbouwwinkels (welkoop) geijkte thermometers kopen professionele daar zal je zelf wat aan moeten doen (bescherming , zinken enz).
Maar wat heeft het voor zin? ik doe het ook al een ongelooflijk lange tijd en het heeft mij nog heel weinig opgelevert.
Je kunt zeggen van de week is het heel koud geweest en de watertemp is 3,2 graad gezakt, als je de hele week werkt en wil vissen op vrijdagavond ga je dan niet of als je er bent meet je dan het water en na uitkomst ga je dan weer naar huis ?
Als het zo was dat een stek waar het 1 graad warmer is heel veel vis opleverd maar dat is in mijn ervaring zelden zo.
het is een getalletje voor je logboek maar meer ook ??
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-11-2012 15:00

Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-11-2012 15:16

Kees Ouwendijk schreef:Je kan bij tuinbouwwinkels (welkoop) geijkte thermometers kopen professionele daar zal je zelf wat aan moeten doen (bescherming , zinken enz).
Maar wat heeft het voor zin? ik doe het ook al een ongelooflijk lange tijd en het heeft mij nog heel weinig opgelevert.
Je kunt zeggen van de week is het heel koud geweest en de watertemp is 3,2 graad gezakt, als je de hele week werkt en wil vissen op vrijdagavond ga je dan niet of als je er bent meet je dan het water en na uitkomst ga je dan weer naar huis ?
Als het zo was dat een stek waar het 1 graad warmer is heel veel vis opleverd maar dat is in mijn ervaring zelden zo.
het is een getalletje voor je logboek maar meer ook ??



Goed punt kees.

Ik heb in de praktijk ook weinig verschil kunnen merken tussen een graad verschil aan de ene of andere kant van het water. Echter ik heb met een thermometer wel een interesant stuk gevonden aan de moezel, er werd warm water geloosd en het verschil onder eigen en de overkant was 10 graden!. Daarnaast gebruik ik het soms als groffe leidraad mbt voeren. Is de tempreratuur naar mijn mening te veel gedaald voor mijn sessie, dan zal ik wat minder bijvoeren.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

03-11-2012 18:47

Kees, ik denk dat je je voordeel met het meten van temperatuur anders moet benutten.

Ok, je kan idd het verschil in temp meten van je stek tov je vorige meeting. Verschillende dieptes kan je noteren. En idd, heb je daar wat aan zoals jij je af vraagt?

Denk het ook niet nee, althans niet als je per stek het verschil gaat bekijken.


Maar als je nu eens op zoek gaat naar de spronglaag op een water met een thermometer. En je stek/diepte kiest in of rond die spronglaag.

Ik denk dat je dan wel resultaten gaat zien.



ps spronglaag = de overgang van warm naar koud water. (in de winter is er meestal geen spronglaag)
Zit hier wel vis?
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

03-11-2012 21:23

Voor sommige dingen heb je echt geen temp meter voor nodig.
Het is een fabel dat in de winter de vissen alleen diep zitten en anders om.
Wind op de kant vis in de hand is ook zo'n fabel, niet dat het niet gebeurd maar te weinig bij mij.
Ik heb ook wateren gevist waar ze wel op de wind reageerden.
In ondiep water heb je in de winter helemaal weinig verschillen in temp.

Als er warm water geloost word is het goed te weten waar de temperaturen zijn .
je kunt er boeken over schrijven, als je een hele grote vis met min 2 en volle maan heb gevangen denk je heel anders dan iemand die in die omstandigheden nooit geen piep heeft gehad.