SKP afgesloten water aanwinst of bedreiging karpervisserij ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-03-2008 12:31

Oeps net 400 kilo besteld en nu mag het niet bij hem omdat hij ze niet zelf kweekt.
:D :D :D :D :D

Oja bij de weg niet om uit te zetten op afgesloten water hoor, een paar speizekarpfen komen gezellig logeren in de Friese kanalen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-03-2008 13:12

Beste Klaas,

Van v Mechelen is het volgende bekend.
Kweken van Valkenswaardspiegels doet hij zelf.
Opkweken van deze Valkenswaardspiegels vindt vanwege de Aalscholver problematiek hier, plaats bij één (op)kweker in het voormalig Oost Duitsland. Na 2/3 jaar koopt hij ze terug.
Is dezelfde kweker die zwak beschubte spiegels levert aan v Mechelen.
Ook v Mechelen is gaan kruisen met Villedon Spiegels en Valkenswaard spiegels.
J. v. Mechelen levert opgezette tijden ook Villedon Spiegels.

Alle type spiegels die v Mechelen geleverd heeft zitten vanaf 2003 in mijn vijver van enig sterfte is tot nog toe geen spraken. Is nu wel weer even afwachten daar ik er op 25 December een spiegel geleverd door Koos Walters aan toegevoegd heb. Ben deze karpers (4 verschillende soorten) afgelopen week weer gaan voeren daar de watertemperatuur de vissen weer actief maakt. Van bijvoeren was deze winter geen spraken.

Vindt er sterfte plaats in mijn vijver plaats zal ik dit zeker aan de groep visrechthebbende die zitten in het COS bekend maken.

Door deze controle heb ik een redelijk overzicht van karpers die we uitzetten op open water. En mogelijk besmet zijn met voor andere karpers vreemde bacteriën en parasieten.

Groet,
Peter
K. van den Herik

16-03-2008 15:41

Doet van M. dat zo, dat wist ik niet Peter maar je begint er zelf over:

We hebben het dan over verschillend oppervlakte water waar de vis in die periode in gezwommen heeft.


Maar toevallig even met een bekende aan het bomen geweest, ook over sterftes.

Hij zegt/ denkt dat de vissen al in een vrij vroeg stadium van de winter de pijp uit gaan en dan bij wat hogere watertemperaturen, zodra de bacteriën en andere beestjes gaan tieren, boven komen drijven. Kleine(re) vissen zijn dan al zover weg dat die niet meer boven komen.

Lingebos zijn 9 jaar geleden ergens van 60 spiegels uitgezet. Er zijn er een paar van terug gevangen de rest nooit meer gezien. Rara. Waren ze ziek? Misschien, maar de vriendjes en vriendinnetjes van Ome Kees doen het prima. Toch Daniel? rara
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2008 16:20

Vreemd dan dat in bepaalde gevallen gemeld wordt dat een dode karper die winter nog gevangen is.

Kan natuurlijk dat een dode karper niet direct boven komt drijven. Maar de ervaring leert dat het voorjaar doorgaans de meeste sterfgevallen oplevert. Ook in geval je de karpers gewoon kunt blijven observeren op hun winterplaats. In zekere zin is dat tenminste wel overeenkomstig hetgeen bekend is.

Ik heb het idee dat "uitzettingen op afgesloten water" langzamerhand overgaat in speculaties over voorjaarssterfte waar experts zelf nog niet achter een duidelijke oorzaak zijn. Ik vind het best, maar één gek verzint meer vragen dan honderd wijzen kunnen beantwoorden. Waarmee ik niemand voor een gek wil uitmaken. Maar ja, wat is het antwoord?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-03-2008 16:25

@ Peter,
Duidelijk maar goed dat is een discussie waar je niet uit komt, op het moment als mensen in een regio wonen met alleen voedselarm water ben je mooi in de aap gelogeerd.

@ Douwe,
Prima hoor, je eigen visie mij best. Als het binnen de richtlijn valt en het geen negatief effect heeft op de nitrieten kan het alsnog doorgevoerd worden, of jij het er nou wel of niet mee eens bent doet dan niet ter zake.

Verder lijkt het me verstandig om viswelzijn en vriendelijkheid even binnen proporties te houden en te plaatsen. Kan me prima voorstellen dat er mensen meer begaan zijn met het lot van de karper, overbezetting en alle perikelen. Heb tot nu toe ook diverse zaken gezien die weerleggen wat wordt gezegd over overbezetting. Ik heb hier een iets andere visie over zolang ik het beestje een stuk staal door zijn lip prik en hem uit zijn eigen habitat haal voor eigen gerief. Maar goed iedere denkwijze valt te respecteren.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-03-2008 16:27

Peter het alternatief voor mijn verweer is uitzetten omdat de visser er om vraagt??
Dat zal nooit mijn visie worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-03-2008 16:32

Douwe,
Ja omdat de visser er om vraagt, gebeurt al jaren en jaren lang.
Diverse putten zijn zo ontstaan, dat je bepaalde richtlijnen meeneemt prima en met beleid uitzet ook goed.
Duidelijk kunt maken dat een uitzetting niet gewenst is nog beter maar nee omdat het niet past binnen je eigen beleving? Bestuur van een hsv is er voor de leden beste man, niet andersom. Tenminste in mijn vereniging worden ze gekozen.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-03-2008 16:36

Peter die verenigingen komen er nog wel achter hoe dit gaat werken.
Op een paar trutputten na natuurlijk die eigendom zijn van een HSV.
In een dergelijk bestuur zal ik dan ook nooit plaats nemen, sterker nog ik word er niet eens lid van.
Ik zal geen uitzetting steunen in water waarin je moet bijvoeren om de dieren in leven te houden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-03-2008 16:39

Ach Douwe,
Met alle respect ik vindt het prima is jou keuze, net als ik mijn keuzes maak in mijn leven.
Dit soort reacties hebben geen toegevoegde waarde aan het topic zelf en eruit komen doen we toch niet.
Mijn mening veranderen gaat je niet lukken, ik die van jou niet dus geen discussie mogelijk. dus wat mij betreft verder maar weer ontopic.

mvg,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 16-03-2008 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

16-03-2008 17:00

jammer, helaas is het niet mogelijk om iets van gedachtenwisselingen van de grond te krijgen zonder weer ergens door een spitsvondigheid in de grond geboord te worden.

ik pas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-03-2008 17:04

Klaas,
sluit me bij je aan, ik pas eveneens als beledigen schering en inslag wordt.
Zeker als men de gehele context van mijn onderschrift zelf blijkbaar niet begrijpt, tijd om het onderschrift maar eens aan te passen.

mvg,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 16-03-2008 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2008 17:37

Tja, er zitten veel tegenstrijdigheden in, en er lopen meerdere zaken door elkaar heen.

Twee punten op Peter zijn betoog.

1. Ik zie geen aanwijzing waarom verder doorgekweekte karpers geen ziektedrager zouden kunnen zijn en minder ver doorgekweekte karpers wel. Dat moet dan eerst maar eens aangetoond worden. Niettemin, karpers kunnen uitgezet worden op alle gewichten. De 3-zomerige karpers bij SKP’en zijn gekozen omdat economisch belang dan in evenwicht is met de wens om een snoekveilig gewicht af te leveren. Van grotere karpers gaan er minder op een kweekvijver en het kost meer voer. Dit uit zich in een gevoelige verhoging van de prijs van de karper.

2. Een HSV heeft doorgaans problemen om vrijwilligers aan te trekken. Wie zal de put moeten bijvoeren en wie gaat dit betalen? Het is in economische zin geen syndicaat of betaalwater. Niettemin, hoe relevant is bijvoeren op een karperput waar in de winter doorgevist wordt? Dan gaat er voer genoeg in. En waarom zou de HSV zich die moeite getroosten voor een put die schaars bevist wordt?

Of dit nou spitsvondig is of niet, ik blijf met nog al wat bedenkingen zitten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-03-2008 18:36

Kees,
Duidelijk verhaal, kan me vinden in je betoog op punt 1 maar zoals je begrijpt is dit iets wat ik wel duidelijk zou willen hebben. Zal dus zoals het lijkt op dit moment niet lukken. Wat zou er mis zijn behalve de prijs om op dat moment minder maar iets groter uit te zetten? Probeer dit helder te krijgen namelijk en dan niet vanuit een btw oogpunt of iets in die geest. Vraag me dat bijvoorbeeld af op wateren in mijn omgeving, dus nog steeds uitzetting op afgesloten water in het achterhoofd. Neem een deel sterfte daar in mee daar dit blijkbaar onlosmakelijk met uitzetten is verbonden. Nadenken op welke wijze je dit zou kunnen reduceren tot een lager percentage is toch geen vreemde gedachte.

Heb bij punt 2 nog wat bedenkingen, als je een water hebt van dit kaliber waar in de winter niet wordt doorgevist dan zou dit een optie kunnen zijn om sterfte te voorkomen. Ja weet het is niet feitelijk aangetoond maar er zijn aanwijzingen in die richting. Qua geld en mankracht heb je zeker een punt maar dat is een ander probleem wat je nader zou moeten onderzoeken om tot uitspraken te komen.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2008 18:50

Levering van spiegels bij Koos Walters, waarvan bij de AHV een proef loopt, is een alternatief om wat grotere spiegels dan de laatste jaren af te nemen. Enige is dat je minder karper voor dezelfde kilo's krijgt. Hoe groot Koos Walters ze kan afleveren weet ik niet.

Het argument tegen echt grote karper is dat het beroep hier ook brood in ziet en dat je daarmee risico's loopt ten aanzien van de herkomst. Als er afspraken met de kweker zijn en de herkomst duidelijk uit eigen kweek, dan is er mijn inziens geen probleem.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-03-2008 18:55

Kees,
is een duidelijk verhaal wat ik ook altijd heb onderschreven.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-03-2008 19:27

Kees,

Je bent dan zeker in het nadeel, is het niet zo dat de wijze uit het oosten kwamen. :lol: :lol:

Afgelopen jaar zijn door Koos Walters met de natte vinger 2 en 3 jarige karper geleverd. Die in gewicht uiteen liepen van 1200 gram tot rond de vijf kg.

Er is in deze tijd geen enkele kweker die voor de volle honderd procent zekerheid kan geven dat op zijn water geen grote karpersterfte zal plaats vinden. Ik heb dit opgetekend uit de mond van karper kwekers.

Memoreer verder nog maar eens aan het water van een golfbaan in ons land waar nooit gevist werd en geen karper uitgezet is. Toch ging de meeste zo niet alle schubkarper die er na het er liet aanzien overgebracht was door watervogels er dood. Wel de aantekening dat niet bekend is of hier spraken was van een virus of bacterie besmetting. Of watervogels ook voor de besmetting gezorgd hebben is niet bekend.

Weet de laatste cijfers niet van 2007 in welke mate de sterfte weer toe geslagen heeft onder de karper. Wel is mijn indruk aan de hand van gespreken dat afgelopen jaren de sterfte stukken minder is ten opzichten van eerdere jaren. Zal het nog eens navragen.


Groet,
Peter




Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2008 22:28

Tja, ik heb een paar jaar in Breda gewoond. Maar dat is het zuiden. Nee, ik ben een typische westerling.

Het is al tijdje rustig. Wat ziektes betreft moeten we ook niet alles op één hoop gooien. We hebben voorjaarsterfte die samenhangt met het op gang komen van de natuur en het uitdunnen van de zwakkere vissen. Zijn de temperaturen niet langer wisselend en boven 15 graden dan is dat over. Maar dan is er zomersterfte die te maken heeft met het omslaan van ondiep water bij hoge temperaturen. Veel in stadsvijvertjes waar de brandweer wel eens uitkomst kan bieden door de spuit erop te zetten. Er zijn ongelukkige giflozingen waarbij vissen sterfen. Er is een dreigende sterfte door KHV die eens toe kan slaan, maar dat nog niet aantoonbaar heeft gedaan. En er is de deels onverklaarbare sterfte na uitzettingen. Een groot deel daarvan is dus wel verklaarbaar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-03-2008 09:28

Nog een belangrijke reden niet gesaneerde overstorten, maaibeleid, mestbeleid uitrijden boeren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie