SKP afgesloten water aanwinst of bedreiging karpervisserij ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-02-2008 17:26

Nee Dirkx,

Ik ken de nieuwe hangplekken voor de brommerjeugd wel, maar vis daar niet. Gaf ik de indruk dan dat ik mij daarmee associeer en daar tussen ga zitten? Ik kan het verhaal toch al niet meer zo volgen. Krijg de indruk van mijn karpervissende colegea dat karperputjes ineens helemaal hot zijn. Nou, dan moeten we in Noord Holland eerst wat putten erbij gaan graven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

27-02-2008 17:35

Het is duidelijk dat als je wat wilt veranderen in je vereniging,je op de vergaderingen je stem zal moeten laten horen,om gehoord te worden.Als de meerderheid van de aanwezige karpervissende leden tegen het kopen en dumpen van vis is zal dit niet gebeuren.Zullen de matchvissende en andere graag veel vangende en/of oefende voor de "king of clubs" leden,hun heil bij een vereniging moeten gaan zoeken die niet veel karpervissende leden heeft.

Het feit dat er Aids&Embola is zegt al genoeg dat moeder natuur terug slaat.Deed ze vroeger al met andere ziektes,de "zwarte dood" bijv.En malaria maakt elk jaar ook nog wel wat meer slachtoffers dan een dorpje,al zijn er medicijnen voor.Shit blijft zichzelf wel evalueren tot iets waar geen medicijnen voor zijn.

Als je maar genoeg blankt,begin je je vanzelf vragen te stellen waarom je niets vangt.En hoe je je visserij kunt verbeteren zodat je wel gaat vangen.Doen ze dat niet gaat de lol dr vanzelf af en gaat het rommeltje wel op Marktplaats.Je kunt natuurlijk ook allerlei onzinnige vragen gaan stellen (Hoe diep is het,welk aas vangt daar het beste,welke smaak boilie,welke stek,wat is het bestand,lusten karpers eigenlijk wel mais etc etc) op een forum om je gebrek aan viskennis/je wil om zelf te leren te verbloemen.

Heb hier in de directe omgeving tal van voorbeelden hoe zonder ingrijpen van de mens de karper goed groeit en zichzelf instand houd.Er huizen vissen van het formaat 'mega bakken' allen groot geworden op 100% natuurlijk aas.Natuurlijk voedsel in overvloed,paaimogelijkheden ook.Tevens genoeg plekken waar jongbroed zich kan ophouden zonder direct ten prooi te vallen aan roofvissen en/of aalschover.Ook de zachte 'winters' van de afgelopen jaren doen mooi een duit in het zakje.

@Dirk(x),
Helaas denken sommigen hier dat ze door de pc kunnen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben,en denken de wijsheid in pacht te hebben,zodat ze anderen "ffkes" een stempel op hun voorhoofd kunnen rossen.
Zegt meer over de personen in kwestie,dan degenen over wie ze het hebben.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-02-2008 20:49

Even een beetje off-topic. Klaas, die 400-500 kg/ha op grote open wateren zijn inmiddels al uitzondering aan het worden. Ca. 80-120 kg/ha komt al meer en meer voor.
K. van den Herik

28-02-2008 08:00

Aart,

Kwam ik tegen Aart. Maar je moet niet alle pijlen gelijk schieten.

zodat je wel gaat vangen
door te blanken heb je geen referentie. Vang je een keer 1 vis, vang je dan dankzij of ondanks...


Als de meerderheid van de aanwezige karpervissende leden tegen het kopen en dumpen van vis is zal dit niet gebeuren.


Zal ik hem in koppen? OK tikkie. Groot Rotterdam. 9250 leden. 6 karpervissers aanwezig... Op 34 aanwezigen ofzo geloof.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

28-02-2008 13:33

Kees,

Nee hoor die indruk heb jij mij niet gegeven.
Gaf slechts aan hoe het er bij de putjes aan toe gaat.
Zelf kan ik het verhaal nog aardig volgen.

Begin het gevoel te krijgen dat er eerst maar eens aan de valkenswaarders vastgehouden moet worden.
En eerst maar eens een paar jaar afwachten wat die buitenlandse vissen gaan doen.
Vooral degene die om wat voor een rede dan ook op de bovengenoemde putjes terecht gaan komen.
Er gaat steeds meer en beter voer het water in tegenwoordig.

Ik begin langzaam aan een vermoeden te krijgen, wat de mogelijke doodsoorzaak van een aantal bizar hard groeiende vissen is geweest.

Met zich hier nog verder in verdiepende groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

28-02-2008 13:38

@ Jan Peter,

Weet het, maak me daar ook niet zo druk meer om. :lol:

@ Aart,

Offtopic is toegestaan in dit topic hoor. ;)


Met af en toe offtopic gaande groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-02-2008 20:17

Dirk, persoonlijk wil ik je wel enige korte antwoorden geven op jouw vragen:
1 Het daadwerkelijke doel achter de SKP projecten is het in stand houden of weer brengen van een gezonde karperpopulatie. Merendeels worden er pootspiegeltjes uitgezet omdat schubs vrijwel overal fors in de meerderheid zijn.
2 Er wordt niet voor deze zogenaamde snel groeiende spiegels gekozen.
Gangbaar is qua uitzetspiegeltjes zowel Valkenswaard, Duits, Villedon of een andere Franse kweker. Dit om zoveel mogelijk variatie in het spiegelbestand te krijgen. In sommige gevallen worden trouwens ook wel schubkarpers (liefst dan edelschubs omdat die nogal zeldzaam zijn hier) uitgezet.
3 Dieren, vissen en ook mensen die explosief groeien gaan gemiddeld genomen ook eerder dood.

In het algemeen zijn er trouwens nauwelijks/geen SKP's op kleine of kleinere putten.
wiebrand dragt

28-02-2008 21:01

bij ons zijn er op een vak van 7 kilometer 65 spiegels uitgezet.

het oude bestand bestond uit ongeveer 40 schubs
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

28-02-2008 21:56

De AUHV begon al met spiegels uit te zetten voordat er sprake was van skp`s. In nieuwe wateren (Leidsche Rijn, Houten)worden spiegels en schubs uitgezet. Het is, wat ik al meerdere malen hier las, inderdaad de variatie die wenselijk is. De AUHV streeft er al jaren naar om een zo gevarieerd mogelijk karperbestand op te bouwen. Valkenswaarders, Villedonners, mixen hiervan, Hongaren, alles is er al uitgezet...


Ik geniet van het niveau
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

29-02-2008 13:04

Aart,

Bedankt voor je persoonlijke toelichting.
Dit topic heeft mij al een stuk wijzer gemaakt ten aanzien van het uitzetbeleid, dat gevoerd wordt.

@ all

Toch blijft punt 3 mij een zorgelijk gevoel geven, helemaal nu ik mij daar meer in verdiep. (over nadenk)

De laatste jaren zie je overal vissen een groeispurt doormaken, het gaat om vissen van alle types/rassen die wij kennen in ons landje.( oorzaak, meer vissers, meer voer, plus dat veel voeren een trend begint te worden )
Het gaat vaak om oudere vissen die deze gewichtstoename, volgens mij zonder al te veel problemen ervaren.
Mede omdat zij ook al de lengte hebben, en en goed ontwikkeld lichaam.
De mens is prima in staat ervoor te zorgen zijn eigen gewicht op peil te houden, te dik worden kan men voorkomen.
(uitzonderingen daargelaten, bv. stofwisselingsziekten en of mindere mobiliteit)
Iets wat de karper denk ik niet kan.

De ronde buitenlandse rassen worden volgens mij niet puur gekweekt om bestanden op peil te houden ?
De liefde voor ponden/kilo's doen ook een fikse duit in het zakje, plus de vraag naar consumptievissen.
Wat ik mij afvraag is of deze vissen ook met een sterker binnenwerk geleverd worden ?

Is het nog wel verstandig om (te) dikke vissen op de gebruikelijke manier te fotograferen ?
( Handen onder de kop/borst en bij de aarsvin, om de buik goed te kunnen showen)
Zou het mogelijk zijn dat jonge/korte, in verhouding zeer dikke vissen hier wel eens inwendige schade aan over kunnen houden ?
Te zware druk op organen, wervels en dergelijken, met mogelijk op de langere termijn fatale gevolgen ?
Volgens mij liggen de zwaartekrachtverhoudingen boven water nog steeds anders.
Tijdens de kweek/ontwikkeling, is er (denk ik ) niet meegerekend dat er ook leefomgevingen bestaan/ontstaan , met een overvloed aan lekkere (te vette) aanvullingen op het natuurlijke voedselaanbod.
Iets wat met de huidige ontwikkelingen in de karpervisserij, steeds meer regel gaat worden, dan uitzondering.
Laat staan dat karpers gemaakt zijn om bovenwater in de lucht te houden.

Hoe zien jullie dit ???

Nog even over punt nr.1

Was/is het zo slecht gesteld met de Nederlandse karperpopulatie, en de natuurlijke voortplanting ?
Zelf zie en hoor ik steeds meer signalen dat voortplanting weldegelijk plaatsvind op de natuurlijke manier.
Ik heb ook veel contact met witvissers/vrienden, die steeds vaker vangsten melden van karpertjes (vaak schubs) tot een pond of 5 op openwatersystemen. (met name de Nederrijn hier in de buurt)
Op afgesloten water ken ik ook genoeg voorbeelden van succesvolle voortplanting, en ong.20 % hiervan betreft toch spiegels.
De sterkere aanwezigheid van de schubs vind ik persoonlijk wel wat hebben.
Er ontstaat bij mij altijd een extra gevoel van vreugde, als je er weer een spiegel tussen uit weet te plukken.

Met, afvragende groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

02-03-2008 22:01

wiebrand dragt schreef:bij ons zijn er op een vak van 7 kilometer 65 spiegels uitgezet.

het oude bestand bestond uit ongeveer 40 schubs


Er zijn meer soorten aanwezig hoor Wiebrand!

mvg Evert :lol: :lol:
K. van den Herik

03-03-2008 07:44

De laatste jaren zie je overal vissen een groeispurt doormaken, het gaat om vissen van alle types/rassen die wij kennen in ons landje.( oorzaak, meer vissers, meer voer, plus dat veel voeren een trend begint te worden )


Wat dacht je van minder vis per ha? Je hoort mij niet klagen over aalsgolvertjes.
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

03-03-2008 14:21

Klaas,

Wat hebben die mooie grote zwarte vogels hier mee te maken ?
Ik ken genoeg wateren die eerder een toename van het aantal vissen per hectare kennen, dan omgekeerd.
Toch zie je hier ook vissen, die opeens een groeispurt doormaken.
De witvisser vangt ook nog steeds goed, net als die u-boten trouwens.

Met nog steeds afvragende groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
K. van den Herik

03-03-2008 15:02

De boys vreten zich helemaal krom. Gevolg weinig maar zeer grote vis, zowel karper, brasem als voorn.

Enne sinds ik vis is dit nu de 2e of 3e zogenaamde groeispurt. Altijd kregen de bollen de schuld, geloven doe ik er niet meer in.

1980 was je met een double al spekkoper, 1988 verraste Co ons me 40 20 ers in een seizoen, 1992 waren dat er ruim 50 plus nog wat 30 ers. 1995 was ik stik blij met 1 30 er per jaar. Stikte wel van de 29 ers trouwens. Inmiddels kijkt niemand meer gek op van een 40 er, welke weer minstens zo moeilijk te vangen is als een twenty uit 1980.

Ja en dan zal vissers voer er voor een deel tussen zitten. soit. Weet je dat boeit me nu eigenlijk geen ene nix. Zolang men er maar geen gif in flikkert.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

03-03-2008 17:33

klaas,

Laten we maar helemaal niet over gif beginnen.
(benzineboilies lozingen en dergelijken)
Weg-relativeren en de andere kant op kijken ben ik wel gewent in het wereldje.
Zeker als het om het welzijn van de visjes gaat.
Maar ooh wee, als men aan de voorzieningen van de vissers komt !

De door jou genoemde groeispurten, waren niet zo bizar als dat je ze nu tegenkomt.
Volgens mij is het meerendeel daarvan, onderdeel van de uitzettingen in de jaren 70, die een (vrij) normale groei hebben doorgemaakt.
Of waren dat ook allemaal vissen die jaren lang rond een vast gewicht schommelden, om vervolgens door te knallen ?
Ik zag ook nog een topic genaamd "Wordt Spanje het nieuwe Frankrijk ?" denk dat Nederland ook gaat meedingen voor die titel.

Op mijn vraag hoe jullie denken over de mogelijke nadelige gevolgen, van ons handelen bovenwater met (te) dikke vissen reageert niemand.
(vraag me af waarom ?)

Met vriendelijke groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-03-2008 17:42

Dirk, ik heb nu weinig tijd maar vrijwel alle VKO's geven een duidelijk mindere visbiomassa per ha te zien dan een aantal jaren geleden. Het brasembestand is in zijn algemeenheid wel gehalveerd i.v.m. ca. 15 jaar geleden.
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

03-03-2008 20:10

@ Dirkx

Ik ken geen 1 water waar aalscholver aktief is waar de visstand toeneemt.
Waarop basseer je jouw conclussie?

Of is dit slechts een veronderstelling, witvisser vangt vis dus bestand groeit.
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

03-03-2008 23:45

@ Hans

Volgens mij zeg ik nergens dat de visstand toeneemt door de aanwezigheid van aalscholvers.
Ik praat slechts over wateren waar waar de visstand (karperbestand) toeneemt.
Op deze wateren komen ook witvissers en aalscholvers die hun visje weten te vangen.

Ik probeer de mening te peilen over de mogelijke nadelige invloed van ons handelen boven water bij (te)dikke vissen.
En nu worden opeens de aalscholvers en de brasems erbij gehaald ???
Dat minder vis per hectare de groei bevorderd zal ik niet ontkennen, maar de toename van het aantal vissers en vooral het aantal (betere) boilies, heeft denk ik wel ietsje meer invloed.

Met vriendelijke groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
K. van den Herik

04-03-2008 07:36

van het aantal vissers en vooral het aantal (betere) boilies, heeft denk ik wel ietsje meer invloed.


En het grote probleem is? Iedereen stoppen? Alleen jij en nog iemand vissen?

Baal je nu dat de eerste de beste starter zo maar 30ers vangt?
Volle wasdom, nu worden er een paar groot is het weer niet goed.

BTW: al een tig jaar is er spraken over een algeheel voerverbod. Dit ivm de strijd tegen de watervervuiling. Gaat er ook wel komen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

04-03-2008 11:02

Ja Klaas je hebt helemaal gelijk. :roll:

Met vriendelijke groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
K. van den Herik

04-03-2008 12:38

tuurlijk en dat weet ik ook :lol:

Maar ik krijg de indruk dat je alleen openstaat voor jouw idee. Elk antwoord wuif je weg of reageer je niet op of whatever.

dus jou vragen roepen voor mij het idee op dat je iets wilt. Maar wat dan?

MVG

Klaas
K. van den Herik

04-03-2008 12:46

Nou vooruit

Is het nog wel verstandig om (te) dikke vissen op de gebruikelijke manier te fotograferen ?


Is het gek dat een beginnende karpervisser leert karpervissen door veel te vangen en daardoor goed leert omgaan met karpertjes, zodat in een later stadium bij een grote vis de vanger weet hoe hij met zo n vis moet omgaan, zonder in paniek te raken, zodat het beest de meeste kans weer heeft om heelhuids teruggezet te worden en dat dit dan eigenlijk een lans zou moeten zijn die gebroken kan worden om een deel(je) van de viswateren in te richten als karperput met een bovenmatige bezetting aan karper, alwaar deze vissers kunnen leren?

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

04-03-2008 16:23

Klaas,

Ik vraag me alleen maar af, of het in de lucht houden van (te) dikke vissen mogelijk nadelige gevolgen kan hebben voor het binnenwerk van het beestje ?

Bovenmatig-bezette putten ben ik persoonlijk tegen.
Je hoeft niet veel karpers te vangen, om ze te leren behandelen.
Zolang men beseft dat het leven van een karper bovenwater, in handen van de vanger is, ben je volgens mij al een heel eind.
Doe daar een dossis respect en verrantwoording bij, in combinatie met de juiste onthaakmaterialen, dan moet het wel heel erg ongelukkig verlopen als er dan nog vissen onnodig beschadigd raken.

We zijn allemaal karpervissers hier, voor de hobby rammen wij karpers een stuk staal door de bek en slepen we ze kant op.
Omdat wij ons het recht hebben verschaft, om dit met deze dieren te mogen doen, vind ik dat we elke andere mogelijk nadelige invloed die wij mensen uitoefenen op deze beestjes en hun leefomgeving, tot een minimum moeten beperken.

Of een vis nu 2 of 20 kilo weegt maakt niet uit, een vis is een vis, een levend wezen dat onze respect verdiend, zeker omdat wij er zoveel plezier aan beleven.
Als er dan iets in je opkomt, wat misschien wel eens nadelige gevolgen kan hebben, is het toch niet zo vreemd om daar even bij stil te staan, en de mening van de rest te peilen ?
In mijn eigen visserij probeer ik alle mogelijke risico's uit te sluiten.
Nu nog een alternatief voor de haak. ;)


Met vriendelijke groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
K. van den Herik

04-03-2008 16:54

Weet ik wel Dirkx,

Wat nu met die watertjes, die zoveel natuurlijk aanwas hebben dat het werkelijk afgeladen vol met karper zit? Ken er in Zeeland, maar ook in het Westland. Allemaal scharrelschuppies

Puur natuur allemaal en zullen die allemaal zo ongelukkig zijn? Geloof er nix van.

Helaas of misschien wel gelukkig of... In elk geval is het natuurlijk verloop van vroeger: bamboe, vaste stok, snoek-,paling-, karper-, zeehengel alles in 1 van de hema, naar het moderne karpervissen niet meer aanwezig. Als je nu een kind mee neemt om te vissen zit je gelijk vast voor pedofilie trouwens. 8)

Alles is sneller nu, dus ook de stap naar het karperen. En reken maar dat de 100en " de put karpers" die ik gevangen heb, mij meer geleerd hebben dan alle boeken op een rij.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

05-03-2008 16:22

Klaas,

Vraag me af of karpers wel een gelukkig of ongelukkig gevoel kennen ?
Een ongezonder, mogelijk korter leven door ons toedoen in iedergeval wel.

Het type water dat jij beschrijft ken ik ook wel, de enige die daar ongelukkig van worden, zijn volgens mij de karpervissers.
Dwerggroei heeft denk ik minder nadelen dan extreme groei, al is het maar dat deze visjes minder belaagt worden door de kilo-jagers.
Zelf ben ik op een warme zomeravond ook nog wel eens te vinden op dit soort watertjes, gelukkig kan ik nog genieten van de vangst van een kleine karper.
De karpertjes die ik ken van dit soort wateren ogen in iedergeval wel heel gezond.
(zitten hier in de regio ook scharrelspiegels tussen)

Wat moeten we met dit soort watertjes ?
Persoonlijk vind ik dit mooie watertjes waar men aan de penvis-skills kan werken, en waar men kan vangen, en leren.
Iets wat jij toch graag ziet ?
Maar om zelf bovenrmattig bezette putten te gaan inrichten, vind ik iets te ver gaan.

Zelf heb ik ook weinig uit boeken geleerd (wat vangen betreft), misschien omdat ik mij maar tot bepaalde hoofdstukken beperk.
Sfeerverhalen, stukjes over de biologie van de vis en zijn omgeving, en natuurlijk de colums van Joris.

Maar een jeugdig familielid, een buurjochie/meisje of een groepje kids vanuit de H.S.V een leuke leerzame dag bezorgen,moet toch kunnen ?
Of is jouw reputatie al zo slecht ? ;)

Met vriendelijke groet,

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.