Wie heeft een PV gehad in 2008 t.a.v. gebruik 'onderkomen'


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-04-2008 13:06

Omar wees voorzichtig met dit soort stellingen er zijn meer mogelijkheden dan alleen de APV.
Boswet, NB wetgeving, bestemmingsplannen en zo zijn er vast nog wel een paar dingen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

15-04-2008 14:56

Douwe,

Daar je heb gelijk in. Echter een doorsnee agent zal hier niet zo gauw voor schrijven (uit onbekendheid met de materie), waardoor er voor dat soort overtredingen doorgaans door (groene) BOA's wordt verbaliseerd. Bovendien is bij de door jou genoemde feiten en wetten de hoogte van het transactiebedrag meestal niet bekend. Die moeten namelijk door de Officier van Justitie worden bepaald. In genoemd geval was het kennelijk een agent van politie dus is er op zijn best op de Visserijwet geschreven.

Maar misschien is Robin zo vriendelijk om ons over een week of zes mee te delen op welk feitnummer de transactie gebaseerd is.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

15-04-2008 18:57

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

16-04-2008 07:28

Kees,
Wil je soms een opsomming van de zaken waar je zoal (meestal alleen en in de nacht) tegenaan loopt als groene BOA?
In mijn geval in het laatste half jaar: een lijkvinding, een gezochte pedofiel, een inbraak en ik weet niet hoeveel bezopen hangjongeren. Misschien moet je maar eens een paar keer (liefst 's nachts) meegaan met een BOA, dan krijg je misschien een genuanceerder beeld van de taken van een opsporingsambtenaar in het buitengebied.
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-04-2008 08:17

[quote="Omar Maxim Bogerd"]Kees,
Wil je soms een opsomming van de zaken waar je zoal (meestal alleen en in de nacht) tegenaan loopt als groene BOA?
In mijn geval in het laatste half jaar: een lijkvinding, een gezochte pedofiel, een inbraak en ik weet niet hoeveel bezopen hangjongeren. Misschien moet je maar eens een paar keer (liefst 's nachts) meegaan met een BOA, dan krijg je misschien een genuanceerder beeld van de taken van een opsporingsambtenaar in het buitengebied.[/quote]

Kan me hier helemaal in vinden.

Groet,
Peter
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

16-04-2008 10:55

Op het moment dat ik de bekeuring heb gehad zal ik het nummer even op het board zetten.

In eerste instantie ging ik de discussie aan met de agent over het wel of geen bekeuring kunnen geven voor een tent. Uiteindelijk maar gestopt met deze discussie toen hij zei dat ik daar toch geen bekeuring voor kreeg :P

Het volgende wat er gebeurde vond ik heel erg vreemd. De agent zei: Jongens, ik ga jullie een bekeuring geven voor het nachtvissen. Jullie mogen wel blijven zitten maar dit is op eigen risico. Aangezien dit om 2 uur s'nachts was waren wij erg blij dat we mochten blijven zitte.

Maar nadat de Agent weg was brak de discussie los. We krijgen een boete maar mogen wel blijven zitten :S

Is dit niet hetzelfde als bij een overval een bekeuring geven voor wapenbezit en vervolgens zeggen jullie mogen wel verder gaan hoor maar dat is wel op eigen risico!

Of

Een dronken (auto) bestuurder laten blazen, een bekeuring geven voor rijden onder invloed en vervolgens verder laten rijden. maar wel op eigen risico!!

Ik was erg blij dat ik mocht blijven zitten, maar als je een bekeuring geeft kan je de wetsovertreding toch niet gewoon verder laten gaan :S Ik snap hier dus echt helemaal niks van!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-04-2008 11:03

Hou rekening met het verschil tussen een overtreding en een misdrijf. Er is nog niemand gearresteerd omdat hij een overtreding begaan heeft. De vergelijking die jij maakt is die tussen een overtreding en een misdrijf. Kortom, dat is dus appels met peren vergelijken. Dit gebeurt hier wel vaker, maar maakt het krommer dan de werkelijkheid.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

16-04-2008 11:18

Kees,

Je hebt gelijk, maar ik blijf het heel vreemd vinden dat ik een boete krijg en dat de agent vervolgens zeg dat ik wel verder mag gaan met de overtreding maken.

Ik blijf het krom vinden! Hoewel ik het wel erg waardeerde dat ik niet om 2 uur s'nachts me spulle bij elkaar moest rapen.
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

16-04-2008 11:19

Robin,
Je bent gewoon gematst, dat gebeurt wel vaker. Ook ik laat af en toe vissers nadat ik ze een prent voor het nachtvissen heb gegeven zitten. Vooral als ik inschat dat het in het donker afbreken nog meer overlast tot gevolg kan hebben, of als ik geen tijd heb om het afbreken van de tent(en) af te wachten. Wel vorder ik altijd dat in mijn bijzijn de hengels in de foudralen worden opgeborgen.
Een vergelijking met misdrijven gaat natuurlijk niet op, wel met andere overtredingen: een opsporingsambtenaar zal b.v. niet altijd vorderen dat een fout geparkeerde auto onmiddelijk wordt verplaatst. En bij een overtreding als het rijden onder invloed wordt het verkeer in gevaar gebracht en dan moet de overtreding natuurlijk ten allen tijden onmiddelijk stoppen!
Geloven is mooi, controleren is beter.
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

16-04-2008 11:36

Omar,

Deze agent liet ons zitten, en liet mijn maat niet eens zijn 3e hengel binnendraaien. Hij liep weg en zei ja je moet wel ff die 3e hengel straks indraaien he.

Maargoed ik ben blij dat de agent niet moeilijk deed over blijven zitten. Hoewel ik het nog meer gewaardeerd had als ik er met een waarschuwing vanaf was gekomen :P

Ik geloofde eerst de boetebedragen niet. De agent vertelde me vol zelfvertrouwe de vernieuwe bedragen. Ik schrok erg van de 90 euro voor nachtvissen. Toen ik thuiskwam snel op internet en gelukkig: 60 euro.

Ben dus benieuwt wat er op me acceptgiro staat ;)
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

16-04-2008 11:58

Tjsa, voor die derde hengel had ik zelf toch wel geschreven. Het Landelijk Pakket (Justitie) heeft namelijk bepaald dat voor een aantal overtredingen altijd moet worden geschreven en o.a. teveel hengels, levend aas en ondermaatse vis zijn van die overtredingen. Maar ja, je moet maar mazzel hebben! :D
Geloven is mooi, controleren is beter.
K. van den Herik

16-04-2008 12:11

Omar,

Alle respect hoor, ik vind ook fout : schrijven.

Maar ergens he, zo heel diep van binnen krijg ik toch een raar gevoel.

Als burger en als ouder van een overtrokken net geen tiener meer, heb ik vele, vele malen liever een paar van die mannen aan de waterkant een beetje niemand wat kwaad doend en heel af en toe eens met een 3e hengel of nachtvissen dan dat die hier en betje lopen te hangjongeren en doen.

Waakzaam en Dienbaar, werken aan een veilige samenleving...

Ergens he zo heel ergens wordt ik er toch doodziek van en ik begrijp het hoor, de meesten dienders worden ook maar gestuurd.

Maar ja moet je je laten sturen?

zo maar even uit de losse pols:

nog niet zo lang gelden staat er ff verderop van een loos vissertje ,een groepje van dat schorremorrie een partij met tering zooite trappen. Mensen verderop wakker. een uur later politie. 3 keer raden wie bijna te lul is, het loze vissetje. De herrieschoppers waren al weg he.

Lees je later in de krant: herrieschoppers verwijderd van de waterkant...
K. van den Herik

16-04-2008 12:13

ow zelf heb ik alleen maar fijne contacten met agenten. Ik hoef niet eens een vergunning te laten zien he Kees? :lol:
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

16-04-2008 12:24

Helemaal met je eens Klaas; natuurlijk gaat het wel eens fout. Het vervelende is echter dat die zaken altijd worden uitvergroot (in de pers en soms op dit board), terwijl mijn ervaring is dat het optreden van opsporingsambtenaren in het algemeen correct is. Bovendien krijgen wij elke keer de dooddoener "ga toch boeven vangen!" te horen, terwijl de gemiddelde burger geen idee heeft waar wij zoal tegenaan lopen en tegen optreden. Vraag dat maar eens aan Kees! 8)
Geloven is mooi, controleren is beter.
K. van den Herik

16-04-2008 15:01

Omar,

Ik denk dat dat het probleem is, men weet niet wat en waarom je het doet.

En ondertussen heeft de overheid er aan meegeholpen dat wij burgers het gewoon niet meer begrijpen. Jensen gezien? 23 keer ontsnapt.

Tuurlijk heeft Henk verderop gelijk er zijn nu regels voor de regels en zo niet komen er nog regels.


Politie rukt uit? of af? voor vrijend stel
Uitgegeven: 16 april 2008 11:15
Laatst gewijzigd: 16 april 2008 12:12

DEN HAAG - Een Haags koppel heeft dinsdag het advies gekregen het voortaan iets rustiger aan te doen in bed. Het stel maakte zo veel lawaai dat buren gealarmeerd raakten en de politie belden.

In plaats van een vermoede mishandeling troffen de agenten echter een ander extreem van huiselijkheid aan.

De politie kreeg rond middernacht melding van 'burengerucht' in de Van Bleiswijkstraat in Den Haag, zo meldde de politie woensdag. Omdat zij de vreemde geluiden zelfs op straat konden horen, belden de agenten bij het koppel aan.
roel somers
Berichten: 37
Lid geworden op: 18-04-2007 16:35

16-04-2008 16:10

ik vis altijd met 3 en meestal 4 hengels. :D
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

16-04-2008 16:50

ja roel,
kijk maar uit wat je zegt er lezen ook agenten mee :wink:
zal wel......!
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

16-04-2008 18:42

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

16-04-2008 20:48

Mag je nu wel of niet in een tentje zitten overdag? Het wordt me wat onduidelijk met al die regels.
Ik ben zo iemand, die koopt een jaarvergunning, weet dat je niet met meer dan 2 hengels mag vissen, echter tegenwoordig moet je van die hele vergunning een hele studie maken.
Ik begin nu dus zelfs te twijfelen of ik nu mijn 3 seconden tentje overdag mag opzetten of niet.
ik heb ook wel eens wat gehoord over dat een grondzeil dan verboden zou zijn, en dan zonder weer niet.

Wordt er gelijk geschreven als je een klein tentje hebt? zou het wel belachelijk vinden.
Als het regent, zou je dan echt alleen onder een pluutje mogen gaan zitten.
Ik zou indirect ook genoodzaakt zijn om weer geld uit de lade te moeten trekken, om een paraplu aan te schaffen. Of we niet al een dure hobby hebben.

Ben erg beniewd naar de reacties.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2008 21:58

Graag on topic blijven...
Wim de Bruyne
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-03-2008 11:46

18-04-2008 21:42

Hoi,

Leuke discussie hoor.

Een bekeuring krijg je, betaal je , en je probeert er onderuit te komen.
3 Hengels, tentje enz weet je van te voren dat het niet mag.
Ben je het daar niet mee eens ga bij de ksn oid en probeer er iets aan te doen of verhuis naar een land waar het allemaal wel mag (tip de noordpool!)

Kankeren op diegene die de bekeuring geeft zegt iets over jezelf.

Stuur Aart de bonnetjes en kijk wat hij er mee kan doen en hou er over op aub.

Ga vrijwilligers werk doen om van je frustraties af te komen !

Vis hier maar eens een nachtje over.

Vang ze!!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

19-04-2008 16:15

Wie zich brand, moet op de blaren zitten.

bekeuringen zijn er niet voor niets.

Als je kijkt naar HSF-ON. die hebben sinds vorig jaar een nachtvispas geintroduceerd. Kosten zijn 10 Euro.
Toen die pas er nog niet was ben ik in 14 jaar tijd misschien 1x gecontroleerd in de late avond uren of de nachtelijke uren, kan ook 2x zijn maar vaker ook niet.

Toen de nachtvispas ingevoerd werd zijn er ook extra mensen bij de controle-groep gekomen om express s'nachts te controleren. En gelukkig hebben ze dit waar kunnen maken want ik heb vorig jaar 2x een nachtelijke controle gehad en 1x s'avonds laat.

Ik weet niet of de controle op alle federatie wateren zo toegenomen is maar waar ik viste gelukkig wel.
Er zijn toen ook behoorlijk wat mensen bekeurd en weg gestuurd. En een week later zitten ze er weer maar dan met de juiste papieren.
En ik moet zeggen dat omdat de controles waren toegenomen (ook overdag) ben ik totaal geen overlast tegen gekomen zoals kampvuren en BBQ's of rotzooi etc...

Dit jaar verhuist naar een ander water en naar horen zeggen is de controle daar ook zeeer streng, zelfs zo streng dat ze zelfs hele struikgewassen uitkammen om maar nachtvissers te zoeken die zich verstopt hebben. grote zoeklampen op een rangerover die langs het water rijd.
Maar dit hebben we te danken aan de mensen die er in het verleden een puinhoop van gemaakt hebben. en nu moeten we op de blaren zitten.
en het kan nog jaren duren voordat er misschien weer een balletje over word opgegooid om het nachtvissen weer toe te laten staan.
gelukkig mag je er nog wel overdag vissen.

Het is maar een kleine groep die het verpest voor de rest. Kijk naar de wedstrijd Groningen - Ajax vorige week. zijn maar een paar mensen die de boel in de fik hebben gestoken maar iedereen word over 1 kam geschoren. en zo is het ook met karpervissers. een paar verpesten het en de maatschappij ziet alle karpervissers als overlast.

En dit zal je altijd houden, hoe goed de regelgeving ook word, er zijn altijd mensen die de grenzen opzoeken en zelfs erover heen gaan. en dat moet aangepakt worden vind ik.

Ik ben er misschien heel kinderachtig in maar als je je aan de regels houd heb je nergens last van. en je kunt echt wel je visserij aanpassen op de regels. door bv niet te nachtvissen maar smorgens vroeg je nest uit gaan. en laat gewoon zien dat iedereen zich er aan kan houden misschien heb je later dan ruimte om dingen te onderhandelen.

maarja dit is mijn visie.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-04-2008 20:30

Remco, tot een paar jaar geleden waren er 2 BOA's bij de Federatie Oost-Nederland. Inmiddels zijn er dat 40, mede omdat de opbrengst van de nachtvispasjes hiervoor is ingezet. Controle regelmaat blijft wel een beetje per gebied verschillen, maar is wel zeer fors toegenomen.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

19-04-2008 20:59

Ik heb meegemaakt dat ik weg werd gestuurd door een boa en 3 uur later ging ik op et water kijken toen zat die er zelf. Dit vindt ik NSB gedrag to the bone volgende keer als ik hem ziet bel ik een bevriende agent slash karpervisser en is die zelf de pisang.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-04-2008 10:56

Yuri,

Ga er vanuit dat het hier om de boa gaat die door de federatie is aangesteld. Kun je me ook per PB zijn naam het water en de datum doorgeven. Zal het dan doorspelen naar de coördinator die voor de federatie actief is. Er van uitgaande dat je geen onzin verkoopt.

Groet,
Peter