tot de bodem (karper film)


Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

15-02-2008 14:16

Heb je de dvd's van korda gezien? Dan is dit toch echt wel heel veel van het zelfde hoor. Verder word hier maar 1 voer strategie besproken. En in mijn ogen is dat een compleet verkeerde. Want een een scene later voert ie met tijgernoten en hennep samen en krijgt hij ineens 7 runs om vervolgens maar weer op zijn oude manier verder te gaan? In plaats van zijn rig daarop af te stemmen.Zijn rig is al bekend maar is nu toch wel revolutionair???? (En het is ook nog een mindere variant op de runnerrig) En in het begin weet die man zijn naam zo ff niet die Belgische man. Die zegt als ware ook al, dit hebben we allemaal al gezien. En aan zijn hoofd te zien geloofde het allemaal niet zo of hij vond het allemaal wel best. Echt zin had die er in ieder geval niet in. Dus een goede informatieve film NEE een leuk kijk film JA.

vr gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

16-02-2008 12:38

Film net gezien, heb er nog wel iets van handige info uit kunnen halen, maar over het algemeen vond ik er weinig aan. Vooral het 7 minuten achtereenvolgens naar een voerplek + rig staren zonder enige tekst, maaaarrrr wel met een irritant muziekje was vervelend... Al die tijd naar je stek kijken op een scherm als je zelf zit te vissen is nog wel spannend, maar niet als je denkt een "informatieve" dvd te zien!

Dat kon dus beter in mijn ogen. Korda DVDs zijn namelijk een stuk aantrekkelijker om naar te kijken, alleen al door de manier waarop de film gebracht wordt.
Koen Koops
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-01-2006 16:34
Locatie: Amsterdam

17-02-2008 17:19

Film twee weken geleden gezien. Zeker niet alles aan deze film is even goed, maar de beelden hebben mij toch meer dan geboeid. Oke, af en toe teveel van hetzelfde, maar het zien van de aasopname (bij klein aas) en het gedrag na het prikken van de haak, hebben mij in mijn ideeen over loodsystemen en rigs gesterkt. Dat Camouflage van je montage in sommige gevallen essentieel is blijkt ook wederom. Je kunt deze dvd in mijn ogen dus ook echt niet waardeloos noemen. Bovendien was het ook heerlijk om niet steeds gestoord te worden door Engels (vaak onzinnig) commentaar. Vergeet ook niet dat de Korda dvd's, die overigens op zich ook wel interessant zijn, de kijker wel in de richting van bepaalde producten 'sturen' (en dat is ook wel logisch vanuit Korda gezien). De muziek bij deze dvd's blijft altijd irritant.
Wouter van Boekel
Berichten: 68
Lid geworden op: 22-07-2006 09:07
Locatie: Langenboom
Contacteer:

18-02-2008 21:34

Ik heb de film nu 2keer gekeken. Een keer gewoon met geluid, dan is het misschien wel wat meer van het zelfde. Ik heb hem ook een keer zonder geluid GEKEKEN/GEOPSERVEERD en dan kun je veel leren over het gedrag van de karper op het aas, lood, voer etc.

groetjes
Ksn gewoon doen !!!
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

18-02-2008 23:08

Net weer even Deel 1tm6 van Korda erbij gepakt en daarmee vergelijken stelt "Tot de Bodem" helaas echt maar heel weinig voor :(
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-02-2008 10:52

Ik heb in de beginfase ook meegewerkt aan de film, het was in eerste instantie de bedoeling om vooral de standaard visserij eruit te lichten, dus de boilievisserij die voornamelijk wordt toegepast. Ik heb in een week begin mei samen met daan geprobeerd om de stek met voermethodes aan de gang te krijgen, voor mijn gevoel werden de boilies wel licht gegeten, maar filmen in combinatie met een verspreide voertactiek is gewoon nagenoeg onmogelijk helaas. De camera stond op een statief en ook hier bleken de vissen schuw voor te zijn. Het camoufleren met wier hielp wel net als de kabels begraven, maar nog lang niet optimaal. Bij Korda geven ze het ook aan in deel 6, waar Nick Helleur kiest voor een verspreide voertactiek en er heel de dag nauwelijks vissen door het beeld komen. Zij gebruiken een statief in de oever, maar zijn al lang op deze vierkante meter aan het voeren waardoor er gewenning ontstaat bij de karper. Geen realistische instant/aantal dagen voeren vissituatie die wel gegeven wilde worden bij deze film. Voor verspreid voeren zullen er veel camera's aan te pas moeten komen om het gedrag van de vissen nauwkeurig vast te leggen. Uiteindelijk is ervoor gekozen om met behulp van duikers de camera aan een paal in het water te bevestigen, nu was er nagenoeg geen argwaan bij de vissen naar de stek en kon er na weken ploeteren eindelijk bruikbaar beeldmateriaal geschoten worden. Ik was inmiddels toen al weer naar huis, maar heb alles op afstand wat gevolgd.

Ook bleek gewoon die periode dat de vissen boiliemoe begonnen te worden en hun voorkeur uitging naar vooral hennep net als het voorgaande jaar toen er veel met hennep is gevoerd. Het blijft toch een veilig aas voor die vissen.

Dat Daan dus de keuze heeft gemaakt om in zijn resterende filmtijd over te stappen op hennep en tijgernoten, omdat de vissen dit wel met meer vertrouwen aten. Echter blijft er nog altijd markt voor een film die de boilievisserij accuraat weergeeft zoals Rob al aangeeft, zeker in mijn ogen op een water wat zwaarder wordt bevist. Maar dan zal je vooral de goede periode uit moeten zoeken, want je ziet op dergelijke wateren dat ze niet het gehele jaar de boilie even gemakkelijk tot zich nemen. Na mijn periode daar heb ik bij het vangen van een aantal vissen nog berichten gekregen en het is zeker leuk om te horen dat hij na weken zwoegen eindelijk aasopnames begon te krijgen voor de camera. Ik zou het niet kunnen, 9 weken zwoegen en naar een beeldscherm gaan zitten turen!

De montage van de film had ik echter anders gedaan, ook had ik meer beeldmateriaal gemonteerd van het vast lood systeem en de reactie van de vissen daarop. Meer interpretatie van het getoonde beeldmateriaal. Maar goed, dit is een persoonlijke keuze van de makers natuurlijk.

Feit blijft wel dat deze film een duidelijk beeld geeft van het aasgedrag van zwaarder beviste karpers en het effect van langer compact voeren op een stek en daarmee dus te veel vertrouwen creeeren bij de karper, wat ze moeilijker te vangen maakt omdat ze veel slomer azen op de stek! Waarom krijgen ze bij Korda relatief veel weigeringen... In mijn ogen was er in veel momenten trouwens wel sprake van preoccupatie op de hennep, hij ving zelfs bij toeval een spiegel die op de hennep aan het azen was en het nootje onbewust mee naar binnen zoog. Wanneer de stek meer leeggegeten was en tijdens de eerste week(weken) van filmen zie je duidelijk dat de vissen er wel bewust het nootje op zicht uitpikken en hiervoor gaan. Ben achteraf wel benieuwd wat een witte fluor pop up op deze stek had gedaan in de beginfase... Ook heeft het lood op de bodem in helder water duidelijk een afschrikeffect, zeker op een vlakke bodem zoals hier. Maar voor de meer doorgewinterde visser is het zeker mooi dat er niet constant conclusies worden getrokken, maar dat er ruimte is voor eigen interpretatie van de beelden. Echter voor het grote publiek was de film denk ik sterker geweest als er door een of meerdere personen conclusies waren getrokken uit de beelden.

Toch is de film mijn inziens de moeite waard, soms wat langdradig, maar dit had met de montage zoals gezegd wel voorkomen kunnen worden. Onderwaterfilmen blijkt een leerproces, kijk maar eens naar korda 1 en vergelijk deze met 6, toch ook een wereld van verschil, toch :wink:
mvg

Bart van den Hurk
frank de beer
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-10-2007 21:20
Locatie: harderwijk

20-02-2008 13:35

Sander, het niet gebruiken van een onthaakmat waar het niet hoeft, is een optie.
Vergeet echter niet, dat door het gebruiken van een onthaakmat er een signaal wordt gegeven naar de beginnnende karpervisser.
Ook buitenstaanders willen eens vragen waar die matras voor dient.
Dat zijn dus van die momenten om onze hobby positief te belichten naar de buitenwereld.

Visvriendelijk stuitje: Neem een stukje siliconen-slang, rijg deze op de lijn en zet het stukje slang vast met een stukje spaghetti(korter dan het stukje slang).
Dit stuitje blijf langere tijd goed op de lijn zitten, de spaghetti wordt echter wel steeds zachter.
Mocht men lijnbreuk krijgen dan zal dit stuitje heel makkelijk van de lijn af schuiven.
Aju.
Wraak is het enige dat mensen onderscheidt van dieren - A. Bundy
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

21-02-2008 17:51

Lekker gemakkelijk om iets af te kraken, ik heb er wel respect voor.
Net als Rob van Riet al zei je moet het maar doen.
En soms pakken de dingen gewoon anders uit als je wilt, als de omstandigheden er naar vragen.

En lust frank, was dat jouw artikel in het VBK?
Daar stond die rig ook in. Ik zou hem wel wat aan proberen te passen i.v.m. de visveiligheid. zacht kraaltje met een geknoopt stuitje erachter bijvoorbeeld.
Dan kan het stuitje door de zachte kraal getrokken worden als er veel druk op komt te staan. Probeer het maar eens zou ik zeggen. Vist toch een stuk lekkerder lijkt mij.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

21-02-2008 23:28

Jeroen,

Was niet mijn artikel in de laatste VBK uitgave. Heb ook gezien dat Rik den boswachter deze methode gebruikt, het artikel is dan ook van hem.
Toch soms vreemd dat mensen met hetzelfde idee spelen.

Met vriendelijke groet,
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-02-2008 00:19

Visvriendelijk stuitje: Neem een stukje siliconen-slang, rijg deze op de lijn en zet het stukje slang vast met een stukje spaghetti(korter dan het stukje slang).
Dit stuitje blijf langere tijd goed op de lijn zitten, de spaghetti wordt echter wel steeds zachter.
Mocht men lijnbreuk krijgen dan zal dit stuitje heel makkelijk van de lijn af schuiven.


En lust frank, was dat jouw artikel in het VBK?
Daar stond die rig ook in. Ik zou hem wel wat aan proberen te passen i.v.m. de visveiligheid. zacht kraaltje met een geknoopt stuitje erachter bijvoorbeeld.
Dan kan het stuitje door de zachte kraal getrokken worden als er veel druk op komt te staan. Probeer het maar eens zou ik zeggen. Vist toch een stuk lekkerder lijkt mij.


Verbaasde me er al over dat er zo'n beetje overheen gelezen werd voor wat betreft de vis-vriendelijke montage in mijn posting van 13 febr. Goede aanvullingen Jeroen en Frank :wink:

Lust Frank, kun je er wat mee?
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

22-02-2008 13:07

Jeroen Neef schreef:Lekker gemakkelijk om iets af te kraken, ik heb er wel respect voor.
Net als Rob van Riet al zei je moet het maar doen.
En soms pakken de dingen gewoon anders uit als je wilt, als de omstandigheden er naar vragen.


Ligt helemaal aan de doelstelling van de maker en volgens mij is dat commercieel bedoeld. En wat mij betreft vind ik dat je dan ook kritiek mag verwachten. Het is dan aan de maker zelf hoe deze er mee omgaat.

Mvgr. Rene