de rivier, deze tijd van het jaar?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

31-01-2008 18:40

heren,

Op het kanaal gaan we met zn alle het hele jaar door.
Maar hoe zit dat op de rivieren?
Als je een beetje uit de stroming kunt gaan zitten, zou het dan kunnen?

hoe denken julle hier over?


MVG Tom
knollenvanger 1ste klas
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

31-01-2008 18:56

Gewoon doen !! Je zal wel zien dat je oko o de rivier nog mooi kan vangen...
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

31-01-2008 20:32

Waarom zou je uberhaupt uit de stroming gaan zitten?
Ik zou ook gaan vissen... :)
sneller op een rivier dan op een heeel groot diep meer iig.
greetz!
Think Global act Local
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

03-02-2008 19:31

De karper moet op een rivier actief blijven door de stroming en zal dus nog regelmatig voedsel tot zich nemen ondanks de lage watertemperatuur. Zolang de vis in beweging moet blijven hebben ze hiervoor energie nodig.

Ook trekken ze de aangrenzende plassen op in dit jaargetijde om te overwinteren, hier zou ik ze dan ook gaan zoeken. Op in verbinding staande wateren zijn altijd interessant. Lekker uit de stroming je buikje rond eten!

Het zal ook per rivier verschillen of ze wel de keuze hebben om zich ergens terug te trekken, anders toch gewoon op de rivier zelf proberen.
De vis zal beter azen als op een ander water, maar zie ze maar te vinden....
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-02-2008 19:46

ik ga volgende week op de ijssel probere kijken wat ze daar doen.
wel effe een weekie voor voeren :wink:
zal wel......!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-02-2008 20:35

Er wordt veel teveel met menselijke ogen naar stroming gekeken, vissen hebben daar geen enkele hinder van...
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-02-2008 21:33

alleen maar omdat de stroming het vissen lastiger maakt.
en hier op de ijssel is et echt niet normaal met stroming.
ik denk dat ik et met stenen gaat probere van 500/600 gram
met een breek lijntje van 500 gram trek kracht met lood clip.
zal wel......!
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

03-02-2008 22:13

Dit lijkt mij meer wat voor de rivierenrotary...
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

04-02-2008 07:48

oke als je et zegt :wink:
zal wel......!
Gebruikersavatar
robert van rijssel2
Berichten: 176
Lid geworden op: 10-09-2007 14:57
Locatie: nieuwerkerk aan den ijssel

05-02-2008 16:35

ik woon zelf in nieuwerkerk en heb zelf ook wel een aantal keer gevist op de ijssel en je kan gewoon met een big grippa lood van ongeveer 125 grAm kan je ook vissen als je maar niet vol in de stroming gaat liggen.

en trouwens ik geloof dat ik nog met jou in de tomatenkas bij den houter heb gewerkt(stefan)

mvg,

robert
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

05-02-2008 17:37

haha ja berry(homo)tomaat wat een lul was dat hahaha :lol:
zal wel......!
Sam Bos

03-03-2008 10:55

vis het hele jaar op de rivier heb dit jaar na 15 nachten nu 2 vissen op rivier dus dat valt tegen haha maar goed vis is vis
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

17-03-2008 23:11

Zelf slechte ervaring in de sterke stroming te vissen (moeilijk), ook al houd de vis zich er wel op. Een oplossing is om kuilen te zoeken en hier in te vissen en voeren. Een oversized string (halve meter) met de boilies strak tegen elkaar aan. Kan ervoor zorgen dat er in ieder geval aas dicht bij de haak belandt. Of het hier ook blijft liggen is de volgende vraag, je kan dit blijven herhalen zodat er regelmatig vers voer bij je haak komt te liggen.

Boven op of net onder het basalt vissen op de hoofdstroom (wel onder je toppen) is een andere oplossing. Doe dit vlak onder de kant op dieptes van 2 tot 5 meter. Je zit dan vaak net buiten de hoofdstroming, de vis trekt hier zeker langs om te azen en er blijft relatief veel aas tussen de stenen liggen. Gebruik wel een hoofdlijn van 60/100 ofeen stevig gevlochten lijn. Zorg dat je onderlijn niet te sterk is zodat dit (net als in de witvisserij) als zwakke schakel fungeert. Als je dan vast komt te zitten...wat regelmatig gebeurt trek je het zaakje zo los!

Ververs wel regelmatig je onderlijn omdat je hakpunt snel bot slaat! Ook hier is de oversized string een aanrader!

De optie om op de aftakkingen, havens, kommen te vissen is altijd een mogelijkheid.... Ook al vraag ik me vaak af of de vis hier wel aanwezig of actief is in deze tijd van het jaar! Je kan het op zonnige dagen in het voorjaar wel proberen op ondiepe plateaus op rustig water!

Is dit je eerste keer op de rivier dan is het de vraag of dit het juiste moment is om te beginnen op de rivier? Je maakt het je zo wel erg moeilijk. Denk alleen al aan het verschil in volume van de leefomgeving van de riviervis bij hoog water en laag water.... bij laag water zijn ze tot 50% makkelijker te lokaliseren.

Hotspot.....een diepe krib met niet al te veel stroming......en natuurlijk in een kuil....zoek hier naar.....ook al moet je 100 kribben uitpeilen! Bij hoog water zou ik zoeken vanaf 6 meter (tussen de kribben).

Logica.....waar zoekt de vis zijn voedsel......op zand of op puin......retorisch ga dan ook niet op een zandplaat vissen (behalve in het voorjaar).....mosselplaten kunnen ook maar zijn soms knap lastig te vinden.....tussen het puin bevinden zich.... krabben.... kreeften.... mosselen... larven.... watervlooien....

Kennis....hoe vist men op andere vissoorten in de stroming...feedervisserij.... ervaringen met hoog water/stroming…. deze jaargetijden…… praat dan ook met witvissers en zoek de witvissers op langs de rivier……. Waar is volgens hen de vis actief….. waar hebben zij toch elke keer die gebroken onderlijntjes!
Gebruikersavatar
mathijs meijers
Berichten: 93
Lid geworden op: 09-08-2006 11:44
Locatie: spaubeek

19-03-2008 19:09

Ik vis zelf op de maas alleen met deze water stand niet mogelijk helaas.
ook stroomt het veel te hard en mijn stek staat onder water haha.
Ik hou het nog even op de putjes en als de maas gezakt is, ga ik daar weer
sessie's draaien.
M v Groet,

Matijs.

-------------------------------------------------------
Life today, No one promise you tomorrow.
-------------------------------------------------------
Plaats reactie