Kent de Karper eigenlijk een 'vol' gevoel?


Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

18-01-2008 13:49

Zoals je ziet mijn vraag; Kent de Karper eigenlijk een 'vol' gevoel ?

Ik zat hier laatst over na te denken maar kwam er niet uit..
Wat zijn jullie theoriën(?) en/of meningen?

Ik hoor het wel!

Gr, dylan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

18-01-2008 14:15

Dylan,

Een Karper heeft geen maag, dus vraag me af of zij
een vol gevoel kennen.
Heb zelf Karpertjes in een aquarium gehad en heb ooit
eens getest hoeveel ik kan voeren voordat ze stoppen
met eten.
Ben op een gegeven momment maar gestopt omdat ik de
achterkant van de tank niet meer kon zien.
Dat was anderhalf uur later, en een fikse lading voer verder.

Het kwam er net zo hard uit, als het erin ging. :wink:

Met bijna volzittende groet,

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirkx Smits op 18-01-2008 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-01-2008 15:09

Dylan,

Zelfde verhaal als Dirkx hoor. Wij hebben een maag en kennen een verzadigingsgevoel. Omdat karpervissers mensen zijn nemen ze maar aan dat het bij karpers net zo werkt. Als een karper niet van je aas eet zit daar een heel andere reden achter dan dat hij zojuist al gegeten heeft en vol zit.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
janwillem hilverts

18-01-2008 15:54

Oke, dus een karper zit niet vol...

Vol en verzadiging... Twee verschillende woorden....? of synoniemen?

Winter en zomer.... Twee verschillende jaargetijden!

Hoe verklaar je het dan dat er hier op het board mensen typen die zeggen dat je in de winter NIET met een eiwitrijke bol moet vissen. Reden waarom: De karper verzadigd dan heel snel (zit dus vol)

Als een karper door blijft vreten, waarom zou je dan swinters ook niet kunnen blijven voeren met hoeveelheden en eiwitrijk voedsel? Voer geeft de karpers energie, dus meer vreten op de plek waar ze liggen duidt weer in energie.

Verklaar dat dan is... Volgens mij dus grotendeels onzin.. Aangezien een karper niet vol kan zitten

Met nieuwsgierige groet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-01-2008 17:18

Mensen zijn bij het eten van eiwitten langer verzadigd en eten daarom minder (Atkins dieet). Verschil is niet zo groot, maar dat verschil kan je uitbuiten om af te vallen. Mensen hebben een maag die bij de verbranding een rol speelt. Karpervissers zijn mensen en redeneren alsof karpers hun gelijke zijn. Alsof ze eenzelfde soort spijsvertering hebben, smaakervaring etc. De rest is psychologie.

Probleem bij boilies is slechts de temperatuur van het water. De oplosbaarheid van veel eiwitrijke componenten is slecht en bij koud water nog slechter. Hierdoor neemt de attractiewaarde van het aas af. Een winterboilie met vismeel vraagt dus kennis omtrent de oplosbaarheid van de componenten bij lage temperaturen. Heb je die kennis, dan kan je ook goede winterboilies maken met vismeel.

Heeft dus alles te maken met de manier waarop een karper eten waarneemt en niks met de ervaring van de karper tijdens en na het eten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

19-01-2008 09:33

Kennelijk is een grote hoeveelheid voer in de winter ook funest voor de vangsten. Spijsvertering verloopt dan een stuk trager. Maar in theorie zouden ze dan wel door moeten gaan met azen als ze geen "vol"gevoel kunnen krijgen toch?

Op verschillende onderwater DVD's zie je trouwens ook weleens dat de vissen van een voerplek weg zwemmen om later weer terug te keren. Ondanks dat er nog voer ligt. Waarom zouden deze vissen de stek dan even laten voor wat het is om later toch weer terug te keren?

gr. Rene
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-01-2008 10:05

Nogal eenvoudig, een karper verliest snel de belangstelling voor aas.

Je ziet het ook wel in de vijver. Bij het voeren springen ze zowat de vijver uit en happen als gekken naar het aas. Een moment later zwemmen ze weer weg om daarna weer terug te keren. Zo duurt het even voor alles weg is. Ze eten dus niet net als wij aan een stuk door hun bordje leeg. Dit zie je wel bij meer dieren. Het concentratie vermogen is beperkt.

In de winter blijft het aas gewoon liggen. Daat gaat ten koste van de prikkelende werking van dat aas. Die prikkel ervaren ze dan 24 uur van de dag en daar worden ze echt niet meer warm van. :D

Je gaat eraan voorbij dat alle lichaamsfuncties trager zijn. Niet alleen de spijsvertering.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 19-01-2008 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2008 10:12

Het is nog simpeler het is een koudbloedig dier die zijn "behoefte" aan voedsel in de winter of onder bepaalde watertemperaturen op 0 of vrijwel 0 zet.
O nee wacht hij heeft geen keuze als koudbloedig dier, de natuur zet hem op 0 of bijna 0.
Vissen is een hobby, geen religie!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

19-01-2008 10:23

hahaha.. jullie zijn ook niet voor 1 gat te vangen he ;-)

Bedankt voor de heldere uiltleg.

gr. Rene
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-01-2008 11:09

Hoe snel karper reageert op temperatuur verschillen blijkt nu wel. Voor het eerst sinds weken zwemt de karper in mijn vijver weer rond opzoek naar voedsel. De thermometer buiten staat op 11,5 graad en mijn watertemperatuur is van 3 graden opgelopen tot 7,5 graad.

Wil je karper vangen zal je ondanks het slechten weer nu aan de waterkant moeten zitten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-01-2008 11:21

Ja Peter, ze zijn buitgewoon actief voor de tijd van het jaar.

Rene, wat mij betreft kan dat verzadigingsverhaal op de helling. Overigens, als je afstapt van dit soort dogmatische denkpatronen zal dat je vangsten alleen maar ten goede komen. Komt neer op aantrekkingsracht in koud water en behouden van die aantrekkingskracht met matig geinteresseerde karper. En dan kun je ook een goede vismeel boilie voor de winter gebruiken. De componenten die dit bewerkstelligen zijn trouwens ook goed verterend. Terzijde, ik heb nooit een vol gevoel van het eten van een visje!

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
simon bregman
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-11-2006 12:14

23-01-2008 22:08

maar, als een karper geen 'vol' gevoel krijgt, waarom krijgt het dan wel een 'hongerig' gevoel, of zou een karper dat ook niet krijgen?
(1 van mijn vele levensvragen :P)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-01-2008 22:32

:D

Het woord gevoel is dubieus bij karper. Het beest volgt zijn instinct.

Er staat wel een aardig stukje hierover van de hand van Jan Junge in de meest recente Karperwereld.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

24-01-2008 00:11

Chapeau.

Wat een leerzaam topic (voor mij als relatieve nitwit). Als er deze maand nog een prijs voor het beste topic wordt ingevoerd, gaat ie wat mij betreft naar Dylan.

Groeten van Bert.
ff v==
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

24-01-2008 08:41

Rene Berger schreef:Kennelijk is een grote hoeveelheid voer in de winter ook funest voor de vangsten. Spijsvertering verloopt dan een stuk trager. Maar in theorie zouden ze dan wel door moeten gaan met azen als ze geen "vol"gevoel kunnen krijgen toch?

Op verschillende onderwater DVD's zie je trouwens ook weleens dat de vissen van een voerplek weg zwemmen om later weer terug te keren. Ondanks dat er nog voer ligt. Waarom zouden deze vissen de stek dan even laten voor wat het is om later toch weer terug te keren?

gr. Rene


ik heb er vroeger wel eens over geschreven je kunt het in wat oudere karpers wel terug vinden .Toen noemde ik het cirkelen en ik had het idee dat het te maken had met 'dressuur'.Voedsel pakken en even weg uit de 'gevarenzone'. Maar vaak genoeg zag je dat vissen heel op hun gemak zwommen, wat boilies eten dan een rondjezwemmen en weer terug keren naar de voerplek dat soms 20 keer achter elkaar.
Meestal namen ze 3 a 4 boilies in hun bek (vaak lieten ze er ook weer 1 of 2 vallen) aten ze op terwiel ze 'weg'waren en kwamen weer terug voor een volgende ronde.Het voordeel was dat dat ik kon wachten met ingooien tot ze weg waren en dan rustig de volgende ronde kon afwachten. en over verzadiging; sinds het boek van Luc worden de vissen wel erg groot.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2008 09:47

Gerrit,
Dit gedrag heb ik ook vaak genoeg geconstateerd vanaf de bruggen.
Mijn idee was dat het door de drukte op dat moment van azende vissen(Brasems doen soms ook fanatiek mee) er veel modder/stof of.. opwaait van de bodem. Het wordt ter plekke dan soms erg troebel.
Wellicht vindt zo'n karper het slechts "prettig "om de opgenomen boillies een stukje verderop op zijn gemak in helder/schoon water verder te verorberen?
mvg
Hans
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

24-01-2008 10:30

Ik vind dit een zeer intressant topic! Maar bij het lezen hiervan vraag ik mij af of de bollen met aminio echt zo werken als vaak verteld wordt. Als een karper geen maag heeft en dus niet echt vol zit verhoogt het aminio dan wel de eetlust?
Is het niet zo dat de karper ook bij aminio gewoon paar pakt, rondje zwemt en weer terug komt? Wat is dan het voordeel van aminio toevoegen aan je boilies?
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-01-2008 10:36

Moet het de eetlust bevorderen of is een trigger die aanzet tot azen belangrijker??

Wat het rustig rondzwemmen betreft denk ik dat het meer in de aard van het dier zit hij heeft de tijd wel en neemt die dan ook.
Op hongerputjes zal het heel anders zijn dat weet ik (gelukkig) niet.

Hans misschien vreemde vraag maar heeft het water waar jij vist zone's met helder water waar de vis het eten mee naartoe neemt??

Volgens mij verzameld het dier het voedsel niet maar consumeert dat ter plekke. 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-01-2008 10:43

Karper zijn natuurlijke voedsel is alles wat onderwater leeft. Aminozuren zijn gekoppeld aan dat leven. Bij afbraak van levend materiaal komen bijvoorbeeld aminozuren vrij. De gedachte is dat aminozuren een trigger zijn voor de karper dat er wat te eten te halen is.

Blijft verder voor mij een beperking van het concentratievermogen. Ook op hongerputjes vertonen ze datzelfde gedrag. Alleen is daar ietsje minder reservering ten opzichte van het aas en meer voedselnijd.

Enige dat ik bij Hans zijn opmerking kan bedenken is dat "eetlust" lijkt samen te hangen met zuurstofgehalte. In andere woorden, zuustofgehalte lijkt een extra prikkel tot eten te geven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

24-01-2008 11:16

Bert Vooijs schreef:Chapeau.

Wat een leerzaam topic (voor mij als relatieve nitwit). Als er deze maand nog een prijs voor het beste topic wordt ingevoerd, gaat ie wat mij betreft naar Dylan.

Groeten van Bert.


Dankje Bert.

Wat hier dus uitkomt is dat karper eigenlijk geen vol gevoel kent. Maar waarom moet je dan in de winter gedoseerd voeren?
Afbeelding
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

24-01-2008 11:17

Kees Ouwehand schreef:Karper zijn natuurlijke voedsel is alles wat onderwater leeft. Aminozuren zijn gekoppeld aan dat leven. Bij afbraak van levend materiaal komen bijvoorbeeld aminozuren vrij. De gedachte is dat aminozuren een trigger zijn voor de karper dat er wat te eten te halen is.


Aah dat verklaart een boel, dus aminio is een bekend iets(trigger) waarvan ze weten dat het eten is ipv zoals ik het uitgelegt heb gekregen een stof die zorgt dat ze meer honger krijgen.

Bedankt voor die opheldering
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2008 13:14

Douwe Bijlsma schreef:Hans misschien vreemde vraag maar heeft het water waar jij vist zone's met helder water waar de vis het eten mee naartoe neemt??
Volgens mij verzameld het dier het voedsel niet maar consumeert dat ter plekke. 8) 8) 8) 8)


Ik haakte slechts in op de opmerking van Gerrit, deze constateert een soort cirkelgedrag, welke hij wijt aan "dressuur oftwel negatieve conditionering". Heb dit zogenaamde cirkelgedrag ook vaak genoeg gezien op compacte voerplekken
Meestal namen ze 3 a 4 boilies in hun bek (vaak lieten ze er ook weer 1 of 2 vallen) aten ze op terwiel ze 'weg'waren en kwamen weer terug voor een volgende ronde

Gerrit vermoed dat dit gedrag komt door dressuur.
Ik vraag me af of het niet kan komen doordat op die specifieke plek waar fanatiek geaasd wordt het water ter plekke zeer troebel wordt en dit wellicht de reden kan zijn voor dat "cirkelgedrag"
In antwoord op Douwe zijn vraag
Deze waarneming heb ik zelf geconstateerd op compacte voerplekken, Dan kan het inderdaad soms 5 meter verderop (afhankelijk van de stroming) het water gewoon helder zijn zoals op de rest van het water.

Kees gooit er een andere conclusie tegen aan?, maar dat slaat op de eetlust en was vermoed ik niet de insteek van Gerrit zijn bijdrage en mijn reactie hierop...erg verwarrend..sorry :oops:
MAAR... :D
Wie weet speelt zuurstof wel degelijk een rol?
Nogmaals dit gaat over het cirkelgedrag zoals beschreven zoals Gerrit, wellicht is het zuurstofgehalte op zo'n compacte voerplek met veel opdwarrelende modder door wroetende vissen tijdelijk ietsje lager op zo'n plek dat de karper besluit de opgepikte voer van zo'n voerplek ze een stukje verderop te vermalen waar het prettiger eten is in helderder en zuurstofrijker water?
Of is het toch gewoon dressuur zoals Gerrit beschrijft? :D
Echt belangrijk is het allemaal ook weer niet, ze zitten er immers en vangen doen we toch wel :lol: , t's enkel nieuwsgierigheid waarop we nooit een bevredigend antwoord op zullen krijgen, want we komen niet verder dan slechts aannames :wink:
Back to work... 8)
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2008 13:15

stofwisseling hangt samen met temperatuur
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2008 13:16

Wouter Hut schreef:
Kees Ouwehand schreef:Karper zijn natuurlijke voedsel is alles wat onderwater leeft. Aminozuren zijn gekoppeld aan dat leven. Bij afbraak van levend materiaal komen bijvoorbeeld aminozuren vrij. De gedachte is dat aminozuren een trigger zijn voor de karper dat er wat te eten te halen is.


Aah dat verklaart een boel, dus aminio is een bekend iets(trigger) waarvan ze weten dat het eten is ipv zoals ik het uitgelegt heb gekregen een stof die zorgt dat ze meer honger krijgen.

Bedankt voor die opheldering

yep, maar dit is dus onderhoud discussie nummer 3 in deze topic :D
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

25-01-2008 21:08

Hoi Hans

ik schreef dat ik "toen" dacht dat het dressuur was.En bij sommige zal dat zeker het geval geweest zijn. Ze gedroegen zich zichtbaar nerveus maar er waren er ook bij die recht op het doel afgingen paar boilies pakten en weer wegzwommen,ook als er geen modderwolken verschenen.Ook verschenen er wel vissen aan de rand van de voerplek(vaak grote vissen) die een paar boilies aten meteen weer verdwenen zonder terugte komen

gr Gerrit