Hoe te vissen in op dit kanaal


Wes Pias

30-12-2007 16:31

hoi
ik wou aan jullie vragen wat jullie mening is over aas en stekken op mijn thuiswater(water voor mijn huis)

het betreft een kanaal van ik weet niet hoelang
meter of 10 breed
modderbodem van 10-20cm ofso
loopt van 1 meter aan de kant tot 3.5 meter ofso in het midden
heel weinig bevissing op karper wel veel witviswedstrijden
paar kleine bruggen

vlak tegenovr mij woont eem man die een jaar lang elke dag 100 boilies voerde en elke dag viste
hij heeft 1 karper van 24 pond gevangen..lijkt me geen goed jaar

duas hierbij wou ik vragen wat jullie ee goede aanpak lijkt en hopelijk word het een leuke discussie.
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

30-12-2007 17:18

Wesley... een discussie?

Ik weet welk kanaal bedoeld word in jouw aanloop op een discussie, karpervissers zijn rare mensen mischien dat die man jou wel niet alles verder vertelt...

Have fun met je discussie, en ga gewoon proberen
Wes Pias

30-12-2007 17:38

ik heb hier alles al geprobeert
laats heb ik nog ballen roggebrood met stroop geprobeert(van m'n oom is hele goede brasemvisser)
maar dat werd ook niets
dus ik d8 dat jullie iscihen nog goede kanaal-vis technieken ofso haaden
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

30-12-2007 17:47

Tis nu niet de makkelijkste tijd om ze daar aan de schubben te komen... dus even geduld, en gewoon een voerplekje van 3 dagen werkt perfect.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

30-12-2007 19:07

"Goede kanaal-vis-technieken".. Hmmm.. Als die er zijn, wil ik ze ook wel weten.

Hoe je een kanaal moet bevissen ligt volledig aan de omstandigheden.

Ik kan alleen maar een paar voorbeelden geven: plateautjes waar het water iets warmer is dan de rest (dit ligt dan aan het weer), dukdalfjes waar ze bescherming zoeken, in de buurt van sluizen (waar boten en de sluisdeuren voor een omwoeling zorgen en de vissen dus veel natuurlijk voedsel kunnen vinden), onregelmatigheden in de bodem (kuilen waar vissen kunnen schuilen voor evt stromingen), warmwaterlozingen (deze zijn heel schaars, maar als je er eentje weet te vinden, ga daar dan vissen), rietkragen waar de vissen bescherming zoeken, "dode" hoeken waar de vissen altijd langstrekken, brugpilaren en haventjes waar ze bescherming zoeken, enz..

En vergeet ballen roggebrood met stroop als haakaas (dit kan wel werken, maar dit is te witvisgevoelig), stap over op aassoorten die alleen de karper kan opeten. Aassoorten als boilies en tijgernoten. Gebruik dit in combinatie met aassoorten die witvis op je stek krijgen (waar witvis zit, komt de karper vanzelf ook vanwege zijn natuurlijke nieuwsgierigheid) zoals mais, hennep en duivenvoer en gebruik als haakaas een tijgernootje of een boilie of iets dergelijks.

Enige tip die ik hierbij kan geven is om de boilies door de helft te knippen, zodat ze niet kunnen wegrollen van je stek en je uiteindelijk meer stukjes voer hebt. Dit is helemaal handig voor het vissen op een aflopende kant (talud).

Succes
Wes Pias

30-12-2007 22:13

ik heb ook al heel veel met boilies gevist hoor
en er zijn al kilo's particles ingegaan
maar ze wille gewoon niet bijten :(
Gianluca Casalini
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-02-2007 00:24
Locatie: Houten

30-12-2007 23:01

wesley vroom schreef:ik heb ook al heel veel met boilies gevist hoor
en er zijn al kilo's particles ingegaan
maar ze wille gewoon niet bijten :(


Wesley wat is veel?
Laat je niet gek maken door andere vissers.
Patrick en Mourad hebben jou al genoeg geholpen,
ik wil je alleen nog een tip geven:
vis zover mogelijk van die eene man en blijf met boilies voeren en vissen.
Begin met weinig voer,als je wat vangt kan je dan meer voeren.
Zeker als daar al weinig karper zwemt.
Een hengel tegen de kant een hengel waar de talud afloopt.
Zorg dat je aas niet in de modder verdwijnt.
In de zomer doen de rechte stukken ook goed.
Succes
Wes Pias

31-12-2007 11:10

er zijn geen taluds in het kanaal is helemaal met een laser enzo vlak gemaakt
maar bedankt voor de tips :D
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

31-12-2007 11:13

Wesley,

uit je eerste bericht haal ik dat je de dieptes nieteens goed kent? Een kanaal lijkt een monotoom water op wat kleine onderbrekingen na, maar onderwater kunnen er nog veel meer onderbrekingen zijn. Door de redelijke laag modder kan je het beste een hard stuk opzoeken. Ga eerst eens goed peilen en probeer ondiepere stukken te vinden. Plateau in het midden bijvoorbeeld of een uitloper vanaf de kant naar het midden toe. Deze stukken zijn meestal ook een stuk harder. Met een peilhengel kan je te werk gaan, dit duurt wel lang en is minder secuur. Beter ga je met een bootje het water op met een dieptemeter of een touw met lood. Vergeet dan je prikstok niet! 'S zomers kan je gaan zwemmen op de stek die je gevonden hebt om nog beter beeld te krijgen.

Ik zou me niet blind staren op bruggetjes en palen. Deze geven wel een voordeel, maar direct ook een nadeel en dat is dat je de betere vissen vaak verspeeld aan de obstakels. Ook is het zo dat de vissen vaak schuwer azen en te vangen zijn, je moet ze toch uit hun 'holletje lokken'. Hierdoor vang je vaak maar een enkele vis per nacht en zit je vaak op dezelfde vissen te vissen. Het begin is er wel en dat is dat je een onderbreking opzoekt, maar zoals ik al zei die zijn er nog veel meer alleen zie je ze niet zo 1-2-3 en zal je moeten gaan peilen.

Als je eenmaal een goede stek gevonden hebt maakt het bijna niet meer uit waar je mee vist. Het is belangrijker dat je een plek vind waar de karper aast dan dat je je aas gaat vervangen door iets anders.

Succes
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

31-12-2007 12:27

Wesley, in de winter zal je eerst de vis moeten lokaliseren op een monotoon kanaal, azen doen ze nauwelijks nog en grote afstanden leggen ze al helemaal niet meer af met deze watertemperaturen. Heb je de vis gevonden en ligt er een mosselbankje in de buurt dan heb je goud in handen. Als er veel scheepvaart is dan zal een kuil(tje) de beste oplossing zijn, zo weet je zeker dat je voer zal blijven liggen. Zoals Lexus al aangeeft, de bodem van een kanaal is een stuk minder monotoon als je denkt. Doe dus eerst je huiswerk, daarna pas vissen. Succes, Robert
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

31-12-2007 17:17

Probeer is te vissen op de plaatsen waar die witviswedstrijden gehouden worden, gewoon als die afgelopen is een paar uurtjes daar gaan zitten :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-12-2007 17:37

Goed een paar kanaal tips

Ga eerst bepalen op welk gedeelte je wil/ kan vissen ivm voeren
Zoek hier naar onderbrekingen bruggen, sluisen, zijvaarten oude walbeschoeing etc.
Ga vervolgens op pad met een peilhengel en of een bootje en ga peilen. Harde bodem vind je makkelijk door een stuk lood in te werpen en langzaam terug te trekken. Voel je geen weerstand bij het lostrekken? dan is de bodem hard. Voel je tijdens het binnendraaien schokjes dan lig t daar grind of mosselen. (heel globaal beschreven)
Richt je vooral op de kantvisserij, vaak niet verder dan 2 m uit de kant maar een stok in de geul of in de modder moet je gewoon proberen.
Goed er blijven nu een paar stekken over die jij intresant vind, voer daar 3 dagen en ga er dan een nachtje vissen, liefst 24 uur om te kijken wanneer de vis aast. Doe dit wel vanaf het voorjaar, de vis is dan veel actiever. Richt je in die tijd als het kan op de zijvaarten en in de zomer op het kanaal zelf. Vis nu 1 voor 1 de stekken af. Vang je vis? dan blijf je zitten vang je niks ga dan door naar de volgende stek.
Geef een stek die in het voorjaar niks produceerd, in de zomer of herfst weer een kans. Sommige stekken zijn namelijk seizoens gebonden.
Als je op deze manier niks vangt weet ik het ook niet meer en zwemt er waarschijnlijk geen karper! hahaha
Oh jah de hoeveelheid voer hoeft niet veel te zijn 1tot 2 kg tijgers/boilies of mais afhankelijk van de watertempratuur om mee te beginnen volstaat (vanaf het voorjaar)
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

02-01-2008 19:43

Als het geen groot bestand is moet die misschien niet in kilo's denken maar meer aan 500 gram / 1 kg.
Omdat, de karper anders snel verzadigt raakt.
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

03-01-2008 13:10

Taco, jij hebt je targets al klaar zie ik.

Succes ermee...

Mooie leeftijd trouwens om al aan targetvissen te gaan doen.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

03-01-2008 14:08

Maakt je leeftijd uit dan ?
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

03-01-2008 14:26

Wat taco zegt,

Ga niet zomaar wat kilo's in het water smijten. Voer gematigd maar niet te veel(halve kg boilies en 1 kg particles per dag).
Wes Pias

03-01-2008 14:51

ik ga vnmiddag ff voeren en daqn morgen de hele dag vissen
ik heb gooi 1 hengel net onder een brug en 1 tegen een stenen wal aan waar zomers veel waterplanten zitten
en ik weetr dat ze daar zitten want henry hummel ving er in een middagje al 2 met de pen
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

03-01-2008 14:52

Wesley met wat voor soort systeem en onderlijn vis je nu ?
Wes Pias

03-01-2008 15:14

ik heb 30/100 lijn er net ff op laten zetten
80g inline lood
en ik vis in met zero-grafity gamagatsu onderlijnen maatje 2 of 4 maar nu met een maatje 4
en met home-made boilies van henry hummel...veel beter zijn ze niet te krijgen
Gebruikersavatar
Marco Brand
Berichten: 95
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: H.I.AMBACHT

03-01-2008 15:41

Taco

Je heb je leeftijd weggehaald,maar je bent echt nog maar 12 jaar .
Je hebt de lat gelijk erg hoog gelegd met die targets van je.
Ik denk dat je gewoon blij moet zijn met elke vis die je vangt,
ongeacht hoe zwaar die is.


groeten
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

03-01-2008 15:51

Marco Brand schreef:Taco

Je heb je leeftijd weggehaald,maar je bent echt nog maar 12 jaar .
Je hebt de lat gelijk erg hoog gelegd met die targets van je.
Ik denk dat je gewoon blij moet zijn met elke vis die je vangt,
ongeacht hoe zwaar die is.


groeten


Ik vis niet op targets, maar hoezo zou taco niet mogen targetvissen en een man van 40 ofzo wel? Ik vis geen targets(ik ben 14), omdat het mij geen reed kan schelen hoe groot een vis is. Tuurlijk vind ik het cool om een bepaalde vis te vangen, maar om daarvoor jaren te vissen...
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

03-01-2008 16:24

Ik hou van uitdagingen maar eigenlijk bedoel ik dat ik op 2 wateren vis en daar de mooiste vis(en) probeer te vangen van die 2 wateren.
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

03-01-2008 17:11

Dank u mijnheer Brand, de tijden zijn veranderd he.
Best jammer, vooral voor die jonkies zelf.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

03-01-2008 19:03

pfoe wesley,

wel lastig hoor.. Naar mijn mening mogen die rigs wel wat verfijnder. We zitten natuurlijk wel midden in de winter. De meeste onderlijnen zijn veel te lang voor winterse omstandigheden.

als ik jou was zou ik iig 1 hengel onder de eigen kant knallen, 1 metertje uit de kant ofzo. Je kan gemakkelijk met een loodje de harde platen vinden door langs de kant te lopen en het lood over de bodem te laten stuiteren. Leg die hengel dan een meter of 20 van je vandaan zodat je de vis niet stoort. Je hebt iig het voordeel dat je hele onderlijn systeem goed licht omdat je de meuk onder de top kan laten zakken.

De ander hengel knal je 20 meter de andere kant op halverwege het talud aan de overkant. Probeer de 2de hengel verschillend te vissen. verschillend aas, ondelijnen, loodsysteem enz. Je komt er dan gouw genoeg zelf achter wat het beste werkt.

Door ver van andere vissers af te zitten kan je echt je eigen ding doen en ongestoord vissen en voeren. Wat betreft die over buurman van jou: die gast knalt echt niet elke dag 100 bollen in het water om een 24 ponder te vangen, dus niet meteen aannemen wat je hoort.

Probeer niet teveel te voeren. Wel eerst verspreid, daarna steeds compacter.

Als ik jou was zou ik er eerst eens een paar keer in het voorjaar en de zomer vissen. zo krijg je meer info over het bestand e.d. Ook bouw je dan een beetje vertrouwen op in je thuis water.
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

03-01-2008 19:49

wesley vroom schreef:ik ga vnmiddag ff voeren en daqn morgen de hele dag vissen
ik heb gooi 1 hengel net onder een brug en 1 tegen een stenen wal aan waar zomers veel waterplanten zitten
en ik weetr dat ze daar zitten want henry hummel ving er in een middagje al 2 met de pen


Misschien moet jjij dat dan ook maar eens proberen. gewoon voerplekjes maken bij onderbrekingen in dat monotone kanaaltje voeren met een mixje van gebroken boilie`s en partikels, niet te veel weer wel zodat een langs trekkende de karper het opmerkt en ff bezich is. Gewoon om de dag alle plekjes van wat lekkers voor zien. Misschien is de pen op dat water gewoon een stukje doeltreffender.

Ook leer je door het penvissen veel meer van het water kennen aangezien het water niet echt breed is kan je met een vast stuk van 5 meter met een simpel tuigje en pijlloodje die onderbrekingen goed onderzoeken. door de nylon te vervange door een dunne gevlochten lijn kan je alles perfect voellen. Binnen bochten zijn alyijd dieper en buitenbochten altijd onderdieper dan het omleggende water, als er bijv, woonboten in het water liggen moet je aan bijde kanten ff pijlen vaak is het aan 1 kant soms aan bijde een stukje dieper doordat het stromende water tegen iets bijv een roer van een woonschip aan komt en daardoor een stukje uitslijt.

suc6
groet`n ramon