Zakken


Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

07-12-2007 17:47

Kan iemand vertellen hoe lang je nu mag zakken zodat de vis niks mankeert ..?
Groeten
niels
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
hennie bodde
Berichten: 231
Lid geworden op: 23-08-2006 21:58
Locatie: assen
Contacteer:

07-12-2007 17:56

het beste is gewoon NIET zakken!
maar als je om wat voor reden dan ook noodgedwongen wel moet zakken zorg er dan voor dat je het beperkt tot een zo kort mogelijke periode!
hoe korter hoe beter.
en niet meer dan 1 vis in een zak, dit alles om zo min mogelijk extra stres te veroorzaken voor de karper , na de dril!
of er nu echt een tijd voor staat wil ik niet zeggen, gewoon zo kort mogelijk is het beste, en zorgen dat je een zak gebruikt met een goede doorstroming zodat er genoeg zuurstof aan de vis langskomt, en niet te kleine zakken gebruiken!!

greetz!!
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

07-12-2007 18:00

Dat van die door strooming is toch ook logisch dat heeft elke bewaar zak.

anyway probeer niet langer dan 2uur te zakken zeker niet in de zomer

gr.Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
hennie bodde
Berichten: 231
Lid geworden op: 23-08-2006 21:58
Locatie: assen
Contacteer:

07-12-2007 18:08

als je een zeer fijn mazige bewaarzak hebt die een keer dubbel om z'n kop zit hou je al niet erg veel doorstroming over , even ter info.
dus ga er zeker niet van uit dat elke bewaarzak gelijk is op dat gebied!!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-12-2007 18:22

Ik houd voor mezelf altijd een periode van een uurtje of 5 maximaal aan, maar kan dat verder niet beargumenteren.

Verder;


- altijd de zak ZIJKNAT maken voor de vis erin gaat, vochtig is niet genoeg, bewaar ze in emmertje water als je van tevoren al weet dat de kans groot is op een gezakte vis
-Als het water stroomt; kop in de stroom, bewaarzak op 2 punten vast, niet alle bewaarzakken zijn hiervoor geschikt m.i.
-Nooit op blubberbodems
-Nooit s’nachts in wier
-Nooit bij takken of scherpe stenen
-Nooit op extreem ondiep water
-Nooit bij heel hoge watertemperatuur
-Nooit meer dan 1 vis in een bewaarzak
-Stevig touw gebruiken, pleur die standaard touwtjes maar meteen weg
-Niet een te kleine zak gebruiken maar ook niet een veel te grote
-Zak ‘openvouwen’ als de vis in het water is gelaten, m.a.w. de zak van de vis aftrekken zodat de vis ruimte in de bewaarzak heeft
-Altijd de bewaarzak in de gaten houden, je bent verantwoordelijk voor het wel en wee van die vis in je bewaarzak
-Altijd met grootste zorg vis uit het water halen voor de foto, wilde vissen beter in de bewaarzak met de kop boven water houden en ze even later uitspartelen, altijd heel goed op de vinnen letten
-Bewaarzak met twee handen vast pakken tijdens het in- en uit het water halen van de vis, één bij de kopkant en één bij de staart, zodat de vis enigzins recht in de zak ligt.
-De zak zo leggen dat je de bodem ziet op je mat, met de ‘wanden’ van de zak afgerold naar beneden, dan de vis op de bodem van de zak leggen en niet die vis op een gedeelte van de binnenkant van de zak leggen en tijdens het optillen maar naar beneden laten zakken, bij het er uithalen van de vis het zelfde verhaal.
-Mocht de vis niet willen zinken, blijven zwemmen of zelfs op zijn flank draaien in de bewaarzak, haal hem of haar er dan DIRECT uit, en ondersteun de vis tot dat deze wegzwemt.


Ik gebruik die van fox met een rits aan de bovenzijde van de zak, deze zakken zijn naar schatting ongeveer 110 breed en 70 cm hoog, kan er wat naast zitten maar niet veel.

Mvg. Robert
8)
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

07-12-2007 19:12

Oke bedankt jongens.. Van een vis een zak wist ik al .. maar dit is nuttige informatie
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

09-12-2007 20:53

En Niels zak nooit en te nimmer een graskarper, daar kunnen ze niet tegen namelijk
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

10-12-2007 10:20

robert de jong schreef:Ik houd voor mezelf altijd een periode van een uurtje of 5 maximaal aan, maar kan dat verder niet beargumenteren.

Verder;


- altijd de zak ZIJKNAT maken voor de vis erin gaat, vochtig is niet genoeg, bewaar ze in emmertje water als je van tevoren al weet dat de kans groot is op een gezakte vis
-Als het water stroomt; kop in de stroom, bewaarzak op 2 punten vast, niet alle bewaarzakken zijn hiervoor geschikt m.i.
-Nooit op blubberbodems
-Nooit s’nachts in wier
-Nooit bij takken of scherpe stenen
-Nooit op extreem ondiep water
-Nooit bij heel hoge watertemperatuur
-Nooit meer dan 1 vis in een bewaarzak
-Stevig touw gebruiken, pleur die standaard touwtjes maar meteen weg
-Niet een te kleine zak gebruiken maar ook niet een veel te grote
-Zak ‘openvouwen’ als de vis in het water is gelaten, m.a.w. de zak van de vis aftrekken zodat de vis ruimte in de bewaarzak heeft
-Altijd de bewaarzak in de gaten houden, je bent verantwoordelijk voor het wel en wee van die vis in je bewaarzak
-Altijd met grootste zorg vis uit het water halen voor de foto, wilde vissen beter in de bewaarzak met de kop boven water houden en ze even later uitspartelen, altijd heel goed op de vinnen letten
-Bewaarzak met twee handen vast pakken tijdens het in- en uit het water halen van de vis, één bij de kopkant en één bij de staart, zodat de vis enigzins recht in de zak ligt.
-De zak zo leggen dat je de bodem ziet op je mat, met de ‘wanden’ van de zak afgerold naar beneden, dan de vis op de bodem van de zak leggen en niet die vis op een gedeelte van de binnenkant van de zak leggen en tijdens het optillen maar naar beneden laten zakken, bij het er uithalen van de vis het zelfde verhaal.
-Mocht de vis niet willen zinken, blijven zwemmen of zelfs op zijn flank draaien in de bewaarzak, haal hem of haar er dan DIRECT uit, en ondersteun de vis tot dat deze wegzwemt.


Ik gebruik die van fox met een rits aan de bovenzijde van de zak, deze zakken zijn naar schatting ongeveer 110 breed en 70 cm hoog, kan er wat naast zitten maar niet veel.

Mvg. Robert


Zo hoort het dus!Dit stukje tekst zou ergens als vast naslagwerk hier op het board moeten staan voor iedereen die dit nog niet weet of doet.
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

10-12-2007 15:05

Oke jeroen... vang ze niet zo vaak maar dan weet ik dat ;) Bedankt voor alle informatie iniedergeval
Groeten
Niels
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Jan Verlijsdonk
Berichten: 24
Lid geworden op: 06-01-2005 16:40
Locatie: Deurne

11-12-2007 00:15

En nog een goede tip uit het nieuwe boek van Alijn:

Een H-marker met een lang touw (iets langer als het diepste punt van het water) aan je zak knopen als extra zekerheid. Mocht de zak toch nog los komen om wat voor reden dan ook kun je hem altijd lokaliseren!

Het mag naturlijk nooit gebeuren maar zo speel je zeker op safe!
Ik dis vissen niet, 1 overstroming-en vissen voelen zich de koningen in onze woningen, als dijken doorbreken de meeste mensen bezweken zijn deze beesten nog altijd in leven..

uit Opgezwolle - Beestenboel
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-12-2007 11:04

Tot het een pop-up karper wordt!

Cheerio Harnold


Geintje hoor!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

11-12-2007 12:22

Mits je de juiste zakken gebruikt , zoals ik doe kan je

ze maanden in de vriezer bewaren.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

14-12-2007 07:57

Jeroen Neef schreef:En Niels zak nooit en te nimmer een graskarper, daar kunnen ze niet tegen namelijk


Mij is verteld dat een graskarper sterft als je hem te lang zakt klopt dat?
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

14-12-2007 17:02

Ja dat kan zeker kloppen, ze kunnen er in ieder geval heeeel slecht tegen.
Niet doen dus!
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

14-12-2007 17:09

Ja oke dat had ik al vernomen uit eerdere antwoorden..
maar ik vang gras niet vaak... En zal hem dan ook wel niet zakken
groeten
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

14-12-2007 20:35

Overdag niet zakken.

Zorg dat je met de zelfontspanner kunt omgaan als je vaak alleen vist.

Voordeel is tevens dat een uitgedrilde vis zo mak als een lammetje is en daardoor easy te fotograferen.

s' Nachts liever ook niet zakken, foto's zijn dan ook vaak leuk, geven de sfeer van het moment van de vangst weer.

PB of iets bijzonders ?? dan zakken conform eerdere tips van de collega's in dit topic.


gr Dirk
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

14-12-2007 21:05

Raymond Mulder schreef:
Jeroen Neef schreef:En Niels zak nooit en te nimmer een graskarper, daar kunnen ze niet tegen namelijk


Mij is verteld dat een graskarper sterft als je hem te lang zakt klopt dat?


Elke vis sterft als je hem TE lang zakt :roll:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

15-12-2007 08:48

Herman Esveld schreef:
Raymond Mulder schreef:
Jeroen Neef schreef:En Niels zak nooit en te nimmer een graskarper, daar kunnen ze niet tegen namelijk


Mij is verteld dat een graskarper sterft als je hem te lang zakt klopt dat?


Elke vis sterft als je hem TE lang zakt :roll:


Met TE lang bedoel ik 5 a 6 uur of langer! Mocht ik een vis zakken, wat ik alleen doe als geen camera bij me heb. Dan zak ik hem hoogguit een uur. :-?
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

08-01-2008 23:00

Raymond Mulder schreef:
Herman Esveld schreef:
Raymond Mulder schreef:
Jeroen Neef schreef:En Niels zak nooit en te nimmer een graskarper, daar kunnen ze niet tegen namelijk


Mij is verteld dat een graskarper sterft als je hem te lang zakt klopt dat?


Elke vis sterft als je hem TE lang zakt :roll:


Met TE lang bedoel ik 5 a 6 uur of langer! Mocht ik een vis zakken, wat ik alleen doe als geen camera bij me heb. Dan zak ik hem hoogguit een uur. :-?


Graskarpers kun je geen 5 of 6 uur zakken dat overleven ze niet. Ik probeerde het van het zomer even een kwartiertje, lag lekker met de buik omhoog snel zelf even foto's geschoten (zo dood was hij nou ook weer niet) en zwom prima weer weg.

Graskarper mag je echt nog geen 10 minuten zakken is het beste :wink:

wat zeg ik het beste, dat is noodzakelijk om het in leven te houden
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

10-01-2008 21:45

Al zou de graskarper in kwestie tegen zakken kunnen, ik zou nooit een gezakte, lees uitgeruste, graskarper op de foto willen zetten.
De kans dat je een onhoudbare, over de grond stuiterende vis achterna moet of een knal voor je harses krijgt van z'n (stinkende) staart tijdens pogingen om hem stil te houden voor de camera is naar mijn mening veel te groot. Levert overigens wel hilarische foto's op maar is natuurlijk erg slecht voor de vis.

Gr Dirk
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

10-01-2008 22:13

dirk bijl schreef:Al zou de graskarper in kwestie tegen zakken kunnen, ik zou nooit een gezakte, lees uitgeruste, graskarper op de foto willen zetten.
De kans dat je een onhoudbare, over de grond stuiterende vis achterna moet of een knal voor je harses krijgt van z'n (stinkende) staart tijdens pogingen om hem stil te houden voor de camera is naar mijn mening veel te groot. Levert overigens wel hilarische foto's op maar is natuurlijk erg slecht voor de vis.

Gr Dirk


Dirk Bijl,

Bedoel je dit? :lol:

Afbeelding
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

10-01-2008 23:17

denk het wel dat hij dat bedoelt.

Graskarper zak ik nooit.. Soms als ze te gestresst zijn ga ik er niet eens mee op de foto en zet ik hem zo snel mogelijk terug..
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

11-01-2008 21:36

Yanieck, ik bedoel dit ja. En dan was de vis niet eens gezakt maar iets te snel uit de pompen getrokken... en zoals je wellicht kunt zien graskarperslijm smaakt vies :-?


Afbeelding
simon bregman
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-11-2006 12:14

23-01-2008 22:27

ik zorg ervoor dat de bodem van men bewaarzak op de bodem ligt, zodat de karper niet in de zak "hangt"
chris den heijer
Berichten: 111
Lid geworden op: 11-02-2007 15:18
Locatie: dieren
Contacteer:

24-01-2008 12:38

(simon)

ik zorg ervoor dat de bodem van men bewaarzak op de bodem ligt, zodat de karper niet in de zak "hangt"

:( :( :( :( :( :( :-? :-? :-? :-? :-?