Stressen karpers onder het ijs?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-01-2003 09:32

Halloa,

Laatst was er weer een paar dagen ijs en natuurlijk bonden mijn pa en ik ook even onze gladde ijzers onder voor een paar rondjes op één van onze viswateren.
Ongeveer de helft van het ijs lag pas 2 dagen dicht en daar konden we overal de bodem zien.. de rest was sneeuwijs.
We weten wat er zwemt en alle hoeken tussen het riet en onder de bomen hebben we gezocht naar de vissen, we vonden geen vis.
Er zwemmen ook een aantal koi's die moeten toch opvallen zou je denken. Zeker op water waar het nergens dieper is als 1 á 1,5 meter.

Uiteindelijk zagen we 1 van die kois zwemmen en hij schrok zich lam en vluchtte. Tijden hebben we lopen zoeken en uiteindelijk zagen we hem nogmaals, weer meteen weg.

Op zich natuurlijk heel logisch dat die vissen schrikken, maar mijn hamvraag is, zou het kwaad kunnen als de vissen in periodes (vooral langere) met ijs op ondiep water keer op keer op geschrikt worden en maar moeten blijven zwemmen als ze zich nergens schuil kunnen houden?
Zou dat kwaad kunnen? Of maakt het allemaal niks uit?
Ik hoorde namelijk laatst dat sommige beheerders van ondiepe wateren schaatsers wilden weren omdat ze dachten dat dat schadelijke gevolgen zou hebben voor de vissen?
Ik twijfel daar erg aan, want op de meeste wateren wordt al jaren geschaatst zonder dat de vissen eronder lijden.

Heeft een van jullie weleens gehoord vaan een sterfte of zo nadat er geschaatst is? Let wel op, het gaat hier om kleinere ondiepe wateren zonder enige vorm van schuilmogelijkheden!

Vr.Gr.

Bertil





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bertil Wielink op 2003-01-24 09:41 ]</font>
Jeroen Leuven

24-01-2003 09:50

Bertil,

Een aantal jaar geleden tijdens een stevige vorst periode is bij ons een groot deel van de populatie redelijke grote vissen kapot gegaan.
Volgens mij had dat meer te maken met zuurstof gebrek.
Maar ik kan me inleven dat als je om de haverklap opgeschrikt wordt tijdens de zogenaamde winterslaap je daar niet vrolijk van wordt.

Het geluid dat schaatsen produceerd is nou niet om over naar huis te schrijven (kraken en piepen).
De karper is gevoelig voor trillingen als ze constant opgejaagd worden dan bezwijken ze op den duur aan de gevolgen van stress.

Als die kleine wateren (waar het om gaat) in vebinding staan met grote wateren denk ik dat de karper naar het grote water trekt.
Misschien verklaart dat het feit dat je geen karpers ziet en is die koi achter gebleven.

Gr.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-01-2003 09:56

Bertil,

Ik denk dat het geen reet uitmaakt. Dat ze normaal dan minder zwemmen is zeker waar, maar ik denk dat het wel meevalt. Vissen die een paar keer per winter gevangen worden hebben wellicht nog meer last en na een paar daagjes schaatsen kijk je toch niet meer door dat ijs heen...

Gr. Laurens
Cor Blokhof

24-01-2003 10:30

Hallo,

Toen ik pas aan het schaatsen was op een singel bij ons in de buurt bleven de karpers vrij rustig op de bodem liggen.

Wat mij trouwens opviel was dat de Voorns en Snoeken nog best actief waren ook al was het zo koud.

Groeten,

Cor
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-01-2003 10:35

Hoi Bertil,

Vissen vluchten heel hun leven lang, zolang maar niet hun kop stoten tegen stukken ijs die in het ijs steken is er niets aan de hand. Wat anders is volgens mij wel van invloed, tijdens het schaatsen komen ijs kristallen los. Als dit een wat dikkere laag wordt laat het geen daglicht door, mij is vertelt dat dit weer van invloed is op het zuurstof gehalte in het water.

Een klap van een spiegel gewenst, Peter
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

24-01-2003 10:53

Hoi Bertil.

Ik denk dat een korte (schaatsbare) ijsperiode in zulke omstandigheden wel voor wat extra ongewenste stress en energieverspilling lijdt, maar schadelijk zal dit niet zijn.
Houdt zo'n ijsperiode lang aan en wordt er regelmatig geschaatst, dan wennen de vissen al weer snel aan al dat gekraak en vluchten niet meer zo vaak en voortdurend.

Ze raken er aan gewend en leren vrij snel dat het dus geen gevaar oplevert.
Een mooi voorbeeld zijn honden die getraind worden niet bang te zijn voor pistoolschoten.
De meeste vinden het in het begin eng, maar na een tijdje weten ze dat het geen gevaar vormt en schrikken ze niet meer.
Ik zie dit elk jaar bij mijn katten met oud en nieuw. Bij de eerste knallen zijn ze nog bang, maar als het aanhoudt, wennen ze snel en gaan weer rustig liggen.

Alles went, behalve een vent :grin:

Groetjes,


Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-01-2003 11:05

Bertil,

Wat betreft stress wordt er bij karper iets anders onder verstaan dan menselijke stress. Marco Kraal heeft het hierover in een recente Karperwereld.

Doel je op het extra energieverbruik wat ze niet aan kunnen vullen vanwege de voedselschaarste in de winter? Karpers kunnen wel een tijdje zonder eten. Maar door de hiermee samenhangende verminderde weerstand kan ik mij wel voorstellen dat de voorjaarssterfte groter kan zijn. Dit is de periode waarin parasieten, bacteriën en ander ongedierte weer actief wordt. Een lagere weerstand door een groter beroep op hun reserves maakt de karpers dan kwetsbaarder. Maar het zal een beetje afhangen van de situatie.

Een ander verhaal is de druk veroorzaakt door schaatsers op het ijs. Doordat ijs het water afsluit geeft bijvoorbeeld stampen op het ijs drukgolven in het water. Bij vijvers heeft dit nadelige gevolgen op de zwemblaas en kan het sterfte van vis betekenen. Of dit op groter water net zoveel invloed zal hebben weet ik niet precies. Zal een beetje afhangen van de drukte op het ijs vermoed ik.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-01-2003 11:43

Bertil,

Ik zou ook hard wegzwemmen als ik jouw zag :smile:

Ik heb zowiezo de indruk dat Koi's in de natuur schuwer zijn dan de andere karpers. Kon je door het hele water kijken om de andere vissen te zoeken? kan zijn dat ze net ergens anders gelegen hebben als op de gezochte plaatsen. Ik weet trouwens niet of het een modder bodem is. Anders hebben ze ook nog wel eens de neiging om in de blubber te gaan liggen en zwarte ruggen zie je moeilijk natuurlijk. Waren jullie de eersten die op het ijs kwamen? Het kan namelijk dat ze met een grote boog om jullie heen zwommen omdat er nog geen gewenning was aan iemand op het ijs.

mvg

Bart van den Hurk
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

24-01-2003 15:47

Bertil.

Zelf heb ik ook wel eens geschaatst op een water waar de karpers in flinke scholen pal onder mijn schaatsen rustig aan het zwemmen waren. Ik kon ze gewoon achtervolgen en ondanks dat ze best wel een min of meer afwijkende en versnelde (school)slag hadden, kon ik niet echt zeggen dat ze in paniek waren of heel hard hun best deden mij te ontwijken.
Moet er wel bij zeggen dat er op dat water toen veel geschaatst werd en ze er zoals ik boven al aangaf inmiddels wel aan gewend waren.

Met helaas dit jaar niet geschaatste groet,


Mike
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

24-01-2003 17:04

Ik weet niet of het echt wat uitmaakt. Een kameraad van mij was laatst aan het schaatsen op een klein vijvertje, waar niet op karper wordt gevist en waar na het schijnt 2 mooie karpers opzitten. Hij zei dat ie er een had zien zwemmen onder het ijs, en dat de karper niet schrok of wat dan ook van de aanwezige schaatsers.

Maar ik heb geen 100% zekerheid ofdat het een karper was omdat de betreffende persoon geen visser is.

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-01-2003 22:57

Hoi Bertil,

gegeven het feit dat je de andere karpers niet hebt gezien vermoed ik dat die toch een rustig plekje hebben opgezocht. Al is het maar een zachter plekje in de bodem.

Bart,

De reden dat koikarpers in de natuur schuwer zijn heeft volgens mij alles te maken met hun verschijning. De enige karper die Bertil zag was een koi en die vis werd nu juist "verstoord". Vooral in de zomer worden dergelijke vissen achternagegooid met broodkorsten en ander drijvend lekkers omdat ze nu eenmaal makkelijker te lokaliseren zijn en ook nog extra aantrekkelijk om te vangen. Dat is in ieder geval mijn ervaring met koi's op drukbevist water, op nauwelijks bevist water gedragen ze zich net als de andere karpers.

Jeroen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-01-2003 01:33

Het is puur een kwestie van gewenning volgens mij,

De trillingen die schaatsers op het ijs veroorzaken zullen de karpers doen schrikken, maar als het door blijft gaan en het levert geen concreet gevaar op zullen ze er mindervan schrikken. Zo is het ook met vissen in een aquarium, die schrikken ook niet wanneer je een muziekje op zet, of wanneer er een deur dicht knalt, puur omdat ze het gewend zijn.

Als ze de keus hebben tussen dat geluid/silhouet, of een rustige omgeving zullen ze die natuurlijk kiezen, maar mijn ervaring is, hoe meer ze er aan blootgesteld worden, des te minder het ze uit gaat maken.


Met onverschillige groet, Sjoerd
Plaats reactie