VERANTWOORD KARPERVISSEN


Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

14-12-2007 01:12

Hoeveel penvissers of oppervlaktevissers gebruiken er tube?

:roll:

Kom maar op met een goed argument, de beste camouflage in de "safe zone" is het weglaten van de tube. Oei, daar schop ik tegen een paar schenen. In geen enkele andere tak van de hengelsport wordt tube gebruikt om de vis te beschermen, deze is enkel bedacht tegen het in de war werpen, de zogenaamde anti-tangle tube. Daar zijn tegenwoordig betere oplossingen voor, zoals een anti-tangle sleeve op de onderlijn.

Loodclips zijn zo populair omdat je lekker snel je hengels kunt optuigen, echt niet omdat dat veilig is voor de vis. Wel mooi bijkomend voordeel natuurlijk.

Probeer gewoon lijnbreuk en lood verspelen ten aller tijden te voorkomen! Als het echt nodig is om het inhakingsgewicht te lossen bij de dril (zoals in het voorbeeld van Ronny) gebruik dan een steen.
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

14-12-2007 01:21

als ik oppervlakte vis doe ik dit meestal tussen de lelies en trek ik mijn haak+aas zo strak mogelijk tegen de lelies aan om op deze manier ook de lijn zo veel mogelijk te verbergen. geen camouflage dus, maar wel zorgen dat de lijn niet zichtbaar is. wat is er dan mis met het pogen van het verbergen van de lijn?

er bestaan ook inlineloden waarbij alleen de sleeve aan de lijn blijft zitten en je het lood er af kunt halen en er op kan klikken. wat is het verschil in snelheid van optuigen dan?

loodverlies moet ook voorkomen worden maar aan de andere kant moet een leadclipmontage wel werken zoals die bedoeld is nl. het lossen van het lood als de situatie daar om vraagt.(vastlopen in wier of tussen obstakels.)
Laatst gewijzigd door robert sterrenberg op 14-12-2007 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

14-12-2007 01:35

Het gaat mij er om dat je heel hard kan schreeuwen dat tube moet omdat dat de vis beschermt (kan ook zeker geen kwaad), maar dat idee wordt snel naar de achtergrond verschoven wanneer andere vistechnieken worden toegepast. Hypocriet dus.

Uiteraard probeer je de lijn te verbergen zo veel als mogelijk is.

Die loden heb ik ook, na verloop van tijd buigt de sleuf dicht en moet er een schroevedraaier aan te pas komen om ze weer open te buigen, erg handig ;-)
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

14-12-2007 01:44

als je het eens bent met het proberen te verbergen van de lijn, wat is er dan mis met het gebruik van tube? dat het de vis beschermt tegen het snijden van de lijn(ingesneden vinnen) is slechts een prettige bijkomstigheid van het hele gebeuren. hoofddoel ervan is toch proberen die laatste metertjes te verbergen? wat is daar precies mis mee?
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
K. van den Herik

14-12-2007 07:29

Afbeelding

Van deze heb ik een dotje nr 7 gehad met hele dikke tube , hiervan sneed ik de tube zelf net boven het lood af.


Carprus ga ik er eens proberen.

MVG

Klaas
K. van den Herik

14-12-2007 07:44

moet wel zeggen dat die ouwe tube loden met emmer te gelijk ver - en gekocht worden. Of er toen meer dood door lood karpers waren dan met de hedendaagse loodclips en inliners waag ik te betwijfelen.

Maar... baat het niet schaad dit spul ook niet.

MVG

Klaas
K. van den Herik

14-12-2007 08:21

af..

Richard,

1 nadeel met zo'n schuivend systeem. Ongewild vis je te vaak met een onderlijn van een meter. Niet alleen sliders slideren ook 60 grammers.

Uitvaren gaat perfect.

MVG

Klaas

terug...
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

14-12-2007 13:16

Kees Ouwendijk schreef: Nogmaals de vraag wees eerlijk wie gebruikt er tubes ????
Ik zie niet anders in de korda films en niemand ????


De tube HOEFT ER NIET AF TE KUNNEN om het lood te kunnen verliezen bij de moderne systemen, zowel bij de inline, de clip, de helicopter en het vrijloop systeem HOEFT DE TUBE NIETS TE DOEN om het lood te verliezen bij lijn breuk.

Kees Ouwendijk schreef:
Waarom zou je nog clips gebruiken alle nadelen zijn mij om de oren gevlogen ???


Die clips HOEVEN GEEN NADEEL TE HEBBEN als de visser de moeite neemt om uit te zoeken hoe het hoort te werken, te zorgen dát het werkt, en iets inzet in situaties die daarom vragen.

Ik zei het al eerder, volgens mij ben je niet goed voorgelicht, en dat is zéér subtiel geformuleerd. Ik vind namelijk dat ELKE VISSER op het gebied van veilige loodsystemen en visveiligheid in het algemeen, zichzelf VERPLICHT zou moeten voelen op de hoogte te zijn en te blijven van de ontwikkelingen, en, weer zéér subtiel geformuleerd, dat ben jij volgens mij niet.

Ik ga vissen,

Mvg. Robert :wink:
8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-12-2007 13:38

[quote="robert de jong"][quote]

Die clips HOEVEN GEEN NADEEL TE HEBBEN als de visser de moeite neemt om uit te zoeken hoe het hoort te werken, te zorgen dát het werkt, en iets inzet in situaties die daarom vragen.

Mvg. Robert :wink:[/quote]


Door het zo te stellen geef zelf aan dat er een probleem ligt. Ervaring leert ons dat er heel veel fout gaat. Ben er dan ook in algemene zin geen voorstander van.

Gr. Peter
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

14-12-2007 13:43

Ja er is een probleem.

Het is alleen niet de clip, niet het rubber, niet de tube, niet het lood, maar de DE VISSER die het verkeerd gebruikt.

Met een mes kan je brood smeren en moorden.

En nu ga ik echt vissen 8)
8)
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

14-12-2007 13:59

Robert ,daar heb je gelijk in ik volg de commercie niet , en clips gooi ik allemaal op de zelfde hoop er is niets veranderd dan dat de wartel er niet meer uitschiet, soms een geheel met de wartel is. Ik vind dat het ook niet meer uit maakt of er een tube achter zit. (deze tube beschermt de vis tijdens de dril zeker met dynema ). Stel je verspeeld een karper niet te veel hoofdlijn achter hem aan lood keurig uit de clip deze lijn gaat vuil oppakken gaat rommelen pakt nog meer vuil op vis gaat door een wierbed , iedereen die een beetje welwillend wil nadenken ziet wat er gebeurd. Ik denk dat loodverlies zwaar overschat word , Ik ken ook niemand in mijn kennissen die vissen met lood dood heeft gevonden.
Maar ik denk dat als je veilig wil vissen je lichtere onderlijnen moet gebruiken niet meer die 25 ponds maar 10 ponds, heeft de karper alleen maar voordelen van ????
Bart bedankt voor de link naar carp r us. ja weer een nieuwe ??ouwe??
commercie moet vernieuwen, anders vang je geen karpervissers .
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-12-2007 14:28

Kees Ouwendijk schreef:Maar ik denk dat als je veilig wil vissen je lichtere onderlijnen moet gebruiken niet meer die 25 ponds maar 10 ponds, heeft de karper alleen maar voordelen van ????


Al eens nagedacht over dat deze dunnere lijnen misschien kunnen snijden in de bek? Het afgelopen jaar had ik er op een bepaald water in ieder geval ineens meerdere keren last van.
Toen ben ik dus ook maar weer overgestapt naar dikkere nylon onderlijnen in plaats van haarfijn braid en sindsdien had ik er geen last meer van.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

14-12-2007 14:58

Er is altijd wel een reden om het niet te doen, heb er zelf totaal geen last van . de vissen die ik haak zitten voorin in de onderlip.
Misschien moet je veranderen van onderlijn er gaat niets vanzelf .
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-12-2007 15:05

Een wat langere hair doet in dit geval vaak wonderen, en geen wonden.

Peter
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

14-12-2007 17:38

Probeer deze test eens;
Prik een oude haak in een stuk hout. Neem de hengel in de hand en geef druk zoals bij een dril. Vraag een ander om met het stuk hout te schudden. Bij mij schiet de haak er snel uit als er op riglengte (10 tot 50 cm van de haak) een gewicht is geplaatst. Zonder dit gewicht (reverentie) blijft de haak veel langer zitten. Je kan het wel schudden als schudder. Nu gaat het onderwater met een karper niet helemaal gelijk op maar toch…..zonder gewicht blijft de haak beter zitten (zolang je de lijn strak houdt) en de dril verloopt prettig door beter kontakt met de vis.
Ik ben groot voorstander om het gewicht snel te lossen na de prik maar wil geen lood in het milieu.

Ik koop 25 Kg kei, elk +/- 200 gram voor 10 euro.
Wartels in de kei gebruik ik niet. Ik draai een paar maal oude nylon om de kei en maak hier ook een "glij" lusje mee.
Ik vaar wel altijd alles uit!
Goed voor de vis, beter voor het milieu en voor mijn vertrouwen in de aas aanbieding.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2007 11:20

Robbert

De kern van de zaak is dat de vis het lood kan kwijt raken nadat er lijn breuk is geweest. De allerbeste oplossing zit in inline lood met een rubber insert zoals fox dat verkoopt. Het gat is groot genoeg om knopen door te laten. Echter je verspeeld alleen je lood bij lijnbreuk en niet bij een dril....
In gevallen dat je inline lood niet gebruiken kan is een goed gebruikte loodclip een regelrechte aanrader. Je geeft zelf aan dat je 1 op de 8 keer je lood kwijt bent tijdens de dril, als ik jou woorden moet geloven blijft de andere 7 keer je lood eran zitten. Wanneer jij gelijk zou hebben dat het lood bij de eerste klappen eraf zou moeten vallen dan betekent dat, dat in die 7 keer je lijn niet zou mogen breken. Ik probeer alleen aan te geven dat mits goed gebruikt het lood echt wel loskomt

mvg martijn
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

15-12-2007 11:43

Als het gewicht hoog is ben je eerder je lood/kei kwijt bij gebruik van de S.clip. Bij mij krijg ik alles terug in geval van gewichten onder de 100 gram. Boven 200 gram los ik 100% van het gebruikte gewicht. De wartel zit dan vast in de clip (b.v.Fox). Schuift de wartel uit de clip (Korda) dan heb je meer kans om je lood/ kei terug te zien.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

15-12-2007 12:06

Martijn (doe mijn naam ook maar met 1 B :lol: )

De clip montage die ik gebruik, lost het lood als er geen spanning op de hoofdlijn staat na enkele klappen. Als je een aanbeet hebt, of drilt staat je hoofdlijn onder spanning. Het lood moet onder de vis hangen, enkel op dat moment komt de wartel die in de clip zit onder de goede hoek tegen het rubber aan, om te kunnen lossen. (probeer onderwater maar je rig in je ene hand en je tube/leadcore en je andere, alles opgespannen horizontaal houden, en dan schudden, dan komt ie zeker niet los.)

Ik weet vrijwel zeker dat een vis mijn lood na lijnbreuk gewoon snel lost.

Ik weet ook zeker dat het tijdens de dril wel mee valt met het loodverlies.

Mijn clip ziet er niet zo uit als dat ie uit het pakje komt (korda) maar is aangepast. (je kunt bijvoorbeeld de armpjes korter maken, de clip gladder maken, de wartel verbinding tussen lood en clip aanpassen) Zolang je spanning op je lijn houd (en dus niet als een vaatdoek staat te drillen of eerst lekker rustig de laarsjes aan gaat trekken, de jas gaat aandoen, het hoofdlampje opzet) valt dat lood verlies tijdens de dril wel mee. Hierbij moet ik misschien vermelden dat ik nooit echte runs krijg, daarvoor staat mijn slip te zwaar.

Als je hem goed afstelt, zul je zien dat je hem zo kunt zetten, dat het lood onder water, met enkel spanning erop vanaf de onderlijn, na enkele klappen lost, en als je er mee vist, je tijdens de dril niet zo erg vaak je lood kwijt bent.

Ga het nou eerst proberen voordat je er een oordeel over hebt, ik vis al best een tijdje met zo’ n leadclip, en zoals ik zeg lost die het lood na een paar keer schudden met de haak in je hand en zoals ik al zei valt het lood verlies wel mee…

Bij extreem zwaar lood gewicht werkt die clip iets beter trouwens, (en bij extreem lichte gewichten werkt ie helemaal niet) maar met de reguliere gewichten van laten we zeggen 90- 140 gram, is het goed afstellen van die clip mi. een redelijk precies werkje.

Indicatie voor hoe strak het allemaal zit bij mij is misschien dat een pva zakje mee werpen niet echt kan, dan lost het lood bij inslag op het water mij wat te vaak.

Die inline's van fox zijn inderdaad best leuk, en al een stuk beter dan enkele andere systemen, maar het beste, nee. Als je daar iets in je lijn krijgt groter dan die lood kern, lukt het nog niet. Inline lood hoeft niet met de lijn door het lood te worden gevist, ik neem aan dat je dat weet? Als we puur kijken naar mogelijkheden voor loodverlies bij lijnbreuk is dat veiliger. Inderdaad ben je dan dus wel wat vaker je lood kwijt met de dril, maar als ik bij wier, of takken, of grove zooi vis die na lijnbreuk in mijn lijn kan komen, en ik wil vissen met inline lood, loopt mijn hoofdlijn nooit door mijn lood heen.

Mvg. Robert
8)
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

15-12-2007 13:07

robert de jong schreef:
En nu ga ik echt vissen 8)



He Robert,

nog wat gevangen?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

15-12-2007 13:12

Drie kleine karpers uit de duiker getrokken, geen lood verspeeld :lol:
8)