VERANTWOORD KARPERVISSEN


John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

11-12-2007 23:58

Met hoge heren is het kwaad kersen eten!!!!!
Groet,

John
Nb. gaarne dit bovenstaande met enig nuance te interpreteren om deze zeer interessante discussie alsnog voort te kunnen zetten. Oftewel, ík ben er nog niet klaar mee!!!!!! Wat mij betreft :-?
K. van den Herik

12-12-2007 08:07

Misschien een klein puntje:

Zodanige loodmontage, zodat bewust het lood weg is bij een aanbeet ( dus meestal ook bij indraaien), is beter voor de vis, op zijn minst een groter vang kans in een bepaalde situatie

echter

zeer slecht voor het milieu en als zodanig reeds opgepakt door milieufreaks die loodgebruik en ook vissen sec willen verbieden.

Daarom zal ik zo'n systeem omzeilen.

MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-12-2007 10:30

Ik gebruik persoonlijk liever inline loodjes, maar soms moet je gewoon je lood aan een clip vissen.

Als je met een leadclip vist en je raakt je lood nooit en te nimmer kwijt tijdens een dril, dan is je systeem niet veilig. M.a.w. gebruik je het niet goed. Vind ik dan.

Waaruit volgt dat je bij correct gebruik van een leadclip, min of meer toelaat dat je lood dus ‘bewust’ eraf kan vallen tijdens de dril.

Niet mee eens?

Vertel mij dan hoe je wel met een leadclip kan vissen, de vis de ‘garantie’ kan geven dat hij na een lijn breuk het lood kan lossen, maar toch geen onnodig loodverlies hebt, m.i. is dat met een clip niet mogelijk, als dat wel zo is zou ik graag weten hoe.


Als je al kracht moet zetten om met je handen het lood uit de clip te trekken, dan werkt het onderwater met enkel het loodgewicht eraan helemaal niet. Als je bijvoorbeeld die van Korda niet nat maakt, en het rubber tot zo ver het kan over de clip schuift, probeer dan je lood eens te lossen onder water, dat lukt gewoon niet, dus vis je met een onveilig systeem. Dat wil ik niet, dus zet ik dat rubber dan zo vast, dat je onder water met de nodige ’klappen’ op je rig, het lood verliest. Op die manier ben je wel eens je lood kwijt. Bewust. Is dat fout? Moet je dan alle stekken waar je niet inline kan vissen mijden? Of moet je risico gaan nemen dat die karper in het geval van lijnbreuk je lood meesleept, met de zekerheid dat wanneer je lijn niet breekt, je ook geen lood verliest?

m.i. zijn sommige safety systemen een compromis tussen bewust lood verliezen, en veilig vissen voor de karpers, ik kies dan altijd voor het laatste.

Iedereen die met een clip vist, en die visvriendelijk gebruikt, is schuldig aan het ""onnodig"" verliezen van lood, hoe meer je vangt, hoe schuldiger.

Mvg. Robert.



p.s. Kees, het zal mij benieuwen wat jij vast lijmt dan, ik kan toch zeker met 1 druppel secondelijm een leadclip totaal onveilig maken, maar ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. :wink:
8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2007 10:35

Draag ik ook als boardnitwit een steentje of loodje bij.

Iedere manier om het lood bewust kwijt te raken zal dan voor de karper gunstig zijn, maar voor het milieu een ramp.
Om de (karper)visser niet verder in een kwaad daglicht te zetten in dit geval als watervervuiler zijn dergelijke systemen af te raden sterker nog zouden verboden moeten worden.

Wil je toch met een dergelijk systeem vissen, gebruik dan bv stenen als verzwaring maar zeker geen lood.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

12-12-2007 11:11

Robert,

Zijn we het ongeveer wel eens,

Tussen nooit en bewust loopt de befaamde dunne lijn.

Ik ben dus ook TEGEN de naam safetey clip. Bij mij heten ze loodclips.

En soms betekent de veiligheid voor de karper niet zo of niet daar of op een andere wijze vissen.

MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-12-2007 11:33

Uit het pakje is het een loodclip

Bij goed gebruik is het een safetyclip

Bij verkeerd gebruik is het een doodclip


Stekken mijden doe ik ook, maar dat hoeft in de praktijk niet zo vaak (of het moet natuurlijk echt een onbevisbare plek zijn, maar dat noem ik geen stek). Als ik al mijn lood zou lozen op een water waar je dagelijks vissen vangt zou ik het veranderen of desnoods de stek niet bevissen. Bij obstakels wil ik tijdens de eerste sessies minimaal acht van de tien beten vangen, of meer, en dit is eigenlijk altijd te doen, mits de obstakels überhaupt bevisbaar zijn. Als je een stek daarna goed kent, en weet waar de obstakels staan, dan is het vaak zelfs te doen met een 100% score.

Zou ik enkel op plekken mogen vissen met een inlinelood, niet meer bij obstakels, niet meer bij planten, niet meer bij bruggen en niet mogen uitvaren, dus enkel nog vissen in zwembad lookalike water, dan zou ik direct stoppen met vissen.

Nagenoeg alle visserij op het scherpst van de snede kan veilig, of in elk geval niet onveiliger dan in ‘normale’ situaties, worden uitgevoerd. Mits de visser in kwestie over de nodige ervaring beschikt natuurlijk. Onveilig wordt iets 99 van de 100 keer door de visser in kwestie, niet door het materiaal, en zeker niet door de visserij opzich.

Mvg. Robert
8)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-12-2007 14:07

Het is heel simpel gebruik waar het kan inline lood.
Gebruik waar het niet kan (modderbodem/ stenen op de bodem) een loodclip. Afhankelijk van je lood gewicht raakt de karper het loodje echt wel kwijt bij lijnbruik ook al is het na 5 uur. Een clip dusdanig afstellen dat je bij praktisch iedere aanbeet je lood kwijt bent is uit den boze.
Een clip gebruiken omdat het zo lekker makkelijk is bij het op en aftijgen is een bijzonder slecht argument!

mvg martijn
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-12-2007 15:12

Mijn teller staat inmiddels op 2 dode vissen die ik heb gevonden inclusief korda leadclip, korda rubber en, jaja, het lood. Wartel was goed (tot aan de klik) in de clip getrokken. Die rubbers waren niet verlijmt, enkel totaal strak aangedrukt op de clip. Lood was in beide gevallen rond de 100 gram.

Die clip gaat dus niet onherroepelijk veilig zijn werk doen.

De druk op de clip om te openen wordt niet groter dan het loodgewicht onderwater. Naar mijn idee vis je dus alleen met een acceptabele loodmontage als je lood na enkele keren met rig in je hand schudden loskomt uit de clip. Onderwater van zelfsprekend. Als er meer voor nodig is zal die vis het lood dus alleen kunnen lossen als het ook daadwerkelijk vast komt te zitten.

Dat een loodje ‘echt wel loskomt ook al is het na vijf uur’ vind ik een beetje BS, waarom wel na 5 uur als het niet na 5 minuten is? Wordt het lood zwaarder dan?

deze had wat meer kans gehad als het lood eraf zou zijn gegaan...
Afbeelding


Mvg. Robert
8)
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-12-2007 16:17

Kan het toch niet laten, mijn clips zijn jaren oud, mijn wartel kan je ook niet muurvast zetten en met de vissen die ik ving was het onderlijntje met wartel al uit de clip en is het een soort inlinelood ( stukje tube met clip en lood glijd als schuiflood over de lijn. daar ik in het begin veel lood verloor ben ik gaan lijmen en met een klein druppeltje ben je nog zelden je lood kwijt en de keren dat het wel zo is heeft het misschien vastgezeten en heeft het je misschien een karper opgeleverd die je anders niet zou vangen ???? en bij lijnbreuk glijd het van de lijn af !!!!

Als ik vissen met rigs en lood dood vind, had ik er fotos van gehad en het al op menige meeting ter sprake gebracht.

Ik had ook nog wel een paar vragen gehad, die ene: als het lood er niet makkelijk afgaat ?? wat gebeurd er dan met lijnbreuk ??
En ik had ook nog wel willen weten: ligt het altijd met lijntje omhoog,wat gebeurd als het anders ligt , is het dan nog zo goed, onderste boven enz
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-12-2007 16:27

Had de Foto niet gezien met het terug zien van mijn reactie wel. Jammer van de karper die ik in levende vorm graag had gevangen, jammer ook dan je de rig lood enz niet op zijn flank hebt gelegd .
Zijn er nog meer mensen die deze ervaringen hebben ?
Ik zelf heb nog nooit een vis met rig en lood aangetroffen.
Wel vissen gevangen met haken, rigs zonder lood en een paar karpers met lijn in de kieuwen en bek al deze keren had ik de vis gevangen.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-12-2007 16:40

Kees Ouwendijk schreef:Kan het toch niet laten, mijn clips zijn jaren oud, mijn wartel kan je ook niet muurvast zetten en met de vissen die ik ving was het onderlijntje met wartel al uit de clip en is het een soort inlinelood ( stukje tube met clip en lood glijd als schuiflood over de lijn. daar ik in het begin veel lood verloor ben ik gaan lijmen en met een klein druppeltje ben je nog zelden je lood kwijt en de keren dat het wel zo is heeft het misschien vastgezeten en heeft het je misschien een karper opgeleverd die je anders niet zou vangen ???? en bij lijnbreuk glijd het van de lijn af !!!!


Als je oude clips en niet passende wartels gebruikt en gaat zitten lijmen, dan ben je misschien niet goed voorgelicht :wink: , maar een loodclip is doorgaans gemaakt voor een bepaalde maat wartel, waarbij het ALLERBELANGRIJKSTE is dat die wartel vast blijft zitten in de clip. Met jouw systeem zit je in geval van lijnbreuk gewoon link te vissen, als je 1 minuscuul lusje, knoopje vuiltje in het stuk lijn hebt wat achter die vis aan loopt, komt die clip daarop vast te zitten, sleept het lood aan een lang stuk nylon achter hem aan, tot dat het vast loopt.



Kees Ouwendijk schreef:Als ik vissen met rigs en lood dood vind, had ik er fotos van gehad en het al op menige meeting ter sprake gebracht.
Ik had ook nog wel een paar vragen gehad, die ene: als het lood er niet makkelijk afgaat ?? wat gebeurd er dan met lijnbreuk ??
En ik had ook nog wel willen weten: ligt het altijd met lijntje omhoog,wat gebeurd als het anders ligt , is het dan nog zo goed, onderste boven enz



Wat heb je aan foto’s van dode vissen op een meeting?
Iedereen weet toch dat een vis dood kan gaan op die manier?

Als je lood eraf is na een lijnbreuk, dan heeft die vis m.i. wat meer mogelijkheden om de haak te lossen uit zijn/ haar bek. Zeker tegenwoordig met veelal korte onderlijnen. Het geeft geen garantie, maar het lood zo snel mogelijk na een lijn breuk verliezen is zeker een pré.
Ik heb in totaal 3 dode vissen gevonden met montage’s en hun bek, bij alle drie zat er nog lood aan, twee ervan dus met alle goede componenten, enkel verkeerd gemonteerd.

Voor de duidelijkheid, die vissen zijn dus NIET dood door die producten, maar (mede) door het verkeerd gebruik ervan DOOR DE VISSER.

Bewust lood verlies bij een aanbeet ben ik een uitzondering daargelaten( bij 3 runs per jaar bijvoorbeeld) natuurlijk ook op tegen, maar het lood moet bij een clip zonder al teveel moeite los kunnen komen, vind ik.

Mvg. Robert
8)
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

12-12-2007 16:45

Kees,

Wat jij bedoeld begrijp ik wel vooral de nash clips hebben dat wat jij aangeeft. De Korda clips die veel gebruikt worden met de Korda wartel die laten echt niet los als die aanmaal goed zijn aangetrokken. Het is bij een lijn breuk in die systemen dan inderdaad te hopen dat het lood los laat. Maar het zou wel zo moeten zijn dat je zo min mogelijk lood verliest, in eerste plaats voor het milieu en nog een andere zaken. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat er nu mensen zijn die hun tube gaan vast lijmen.

Bij voorkeur gebruik ik ook fox inline lood omdat deze stukken lood zowel de wartel als de tube (dat gene dat door het lood gaat) snel los laten. Bij een lijn breuk, wat ik natuurlijk ook probeer te voorkomen, kan je er wel aardig zeker van zijn dat dit loodje verloren gaat.

Waar ik nog wel een vraag over wil stellen? De montage zoals eerder is getoond heeft een directere inhaking omdat het volledige lood direct wordt opgetild. Dat is echter alleen als de vis na het opzuigen van het aas omhoog komt. Bij veel onder water Dvd’s zie ik de vis bij het oppakken van het aas niet per se omhoog komt maar ook opzij kan gaan om nog meer aas op te pakken en op dat moment ook haakt. Volgens mij maakt het dan niet uit waar de wartel het lood verlaat.

Sterker nog en dan richt ik mij weer op Dennis. Dennis vertelde in zijn verhaal dat hij ook graag met grippa lood vist omdat je dan bij relatief laag gewicht toch een goede inhaking zou krijgen. Het lijkt mij dat dit dat komt omdat de punten (spikes of hoe je dat ook wel noemen) op dit type lood voor extra wrijving zorgt bij het verschuiven van het lood over de bodem. Dat is dus alleen wanneer de vis niet omhoog komt en dus opzij gaat.

Overigens wil ik nog wel even benadrukken…en dat had ik ook al in rijm gedaan. Dat ik het leuk verhaal vond met veel handige tips. En ik geen bedoeling heb om je verhaal in twijfel te trekken.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-12-2007 17:24

Als je alles zo benaderd zoals jij dat doet raakt de karper ook inline lood niet kwijt bij lijnbreuk ,vuiltje, lusje enz. Mijn loodclips zijn niet met het doel gemaakt te blijven zitten op de wartel, anders zou je bij een rukje het er niet uit trekken en ik heb echt wel de goede wartels, waarom denk je dat ze tegenwoordig andere clips hebben, denk je nou echt dat ik dit alleen had. En het goede materiaal: omdat er fox of korda op staat ???
En ik denk ook als ik de vissen had gevonden en er een opname van op video van had gemaakt en dat 3 keer, dacht je nou echt dat dat geen ogen opent !!
Toch Robert kan ik indenken dat vissers dat niet doen, de vissen er niet uit halen en niet verder inspecteren. Alleen weten daar ligt een dode karper.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-12-2007 17:27

ik geef het op

p.s. inline lood kan op veel manieren
8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-12-2007 17:40

Niet doen Robert iedere stem met commen sense is erg belangrijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

12-12-2007 17:43

Er hoeven geen winaars te zijn, buiten de karper.

Daarom Robert is het belangrijk, dat jij jou mening ventileert en Cees de zijne enzovoort.

Pas vervelend wordt het als niemand meer open staat voor andere ideeën.

Moest er 1 eigenwijze zak zijn (geweest) ben ik het, maar ook ik leer, les 1: sta open, neem tot je en gebruik wat je kan gebruiken.




MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-12-2007 19:53

Chris Noorlander_ schreef:variant met inline / elastiek of iets dergelijks.
m.v.g. Chris


chris,
Deze ken ik niet, is er een variant met inlinelood met elastiek?..kun je daar iets meer over vertellen?
Valt er mee te werpen?
mvg
Hans
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

12-12-2007 21:42

Kees,

Het punt wat Robert dus probeert te zeggen is:
Als de wartel uit de clip komt, met het lood nog in de clip, dan krijg je een geheel van clip - rubber - tube dat over je lijn gaat schuiven. Het deel dat er als eerste af moet, de tube, heeft een boring van een keer 0,50 mm. Dat is dus zeer klote als er zoals Robert aangaf een knoopje, lusje of takje om je lijn heen zit. Dan gaat de tube er niet af, en daarmee de clip + lood vastgezet door conerubber ook niet!
Gevolg: Vis zwemt met onderlijn - hoofdlijn tot knoopje - clip + lood + conerubber + tube tegen knoopje aan rond.
Gevolg daarvan: Kun je wel raden, denk ik.

Voordeel van inlinelood in deze is dat, als deze van de zachte rubberen insert afschiet, hij met een centrale boor van +- 4- 5 mm(!) over je lijn glijdt. Mocht er een lusje/knoopje/takje zitten, dan kan het lood in 9 van de 10 gevallen toch van je lijn af, door het grote centrale gat.

Conclusie:
Bij leadclip: Zorgen dat je wartel NIET uit de clip kan, en rubber niet te vast.
Risico: Je zult af en toe een loodje verspelen. (mol je in elk geval nooit een karper..)

Bij inline lood: Zorgen dat je wartel NIET uit de (zacht rubberen) insert kan. Zorgen dat je lood WEL van de zacht rubberen insert af kan.
Risico: Je verliest je lood slechts bij lijnbreuk; voordeel voor de karper, geen nadeel voor jou.

Mogelijkheid 3:
- Pak een steen (in de grootte die jij zelf wilt)
- Knoop er nylon of iets dergelijks omheen
- Bevestig breeklijntje
- Knoop aan je onderlijn

Wil je het dan helemaal goed doen, knijp dan je weerhaak plat. (Doe dat eigenlijk altijd als je met leadcore vist). Kan die vis in elke situatie, als ie rustig op de bodem gaat liggen, door spiercontracties in zn bek de haak in de meeste gevallen snel lossen. Kun jij met een gerust geweten verder slapen, en wij die beestjes op een mooie dag nog even mooi weer vangen.

Nou, was niet zo moeilijk toch?

Groet,

Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-12-2007 21:58

De loodclip is ontworpen om in wierrijk water het lood te lossen. Probleem was de bonk wier die op het lood bleef hangen en de dril lastiger maakte. Zodra lood en wier van de lijn afviel werd de dril veel makkelijker. Dat safety verhaal is achteraf bedacht en geldt alleen bij toepassingen waarbij de clip op de wartel blijft zitten, zodat met geringe kracht het lood uit de clip gelost wordt. Probleem daarmee is loodverlies, zodat iedereen geneigd is dit te blokkeren door het rubber vast te zetten. Weg safety. Er zijn genoeg andere systemen met lood aan een wartel die dat niet doen, maar op de één of andere manier is die clip een gadget. Iedereen denkt dat je een loodclip moet gebruiken. Beetje jammer, want het heeft de ontwikkeling van betere systemen gestopt en iedereen is op zoek naar de perfecte loodclip. Die heb ik in al die jaren nog niet gezien.

Inline lood eenzelfde bezwaar. Die dingen worden vaak met harde insert geleverd, terwijl een zachte insert meer veiligheid geeft. Variant daarop is inline waarbij het lood doorgezaagd. Maar dan moet je dit wel weer met een schroevendraaier wat losser wrikken. Dan is het risico ook weer loodverlies.

Kortom, je moet weten hoe die zaken veilig te gebruiken. Risico is bij sommige opties dat het lood dan makkelijk afvalt. Dat is dan ook weer niet wenselijk vanwege het milieu. Wie komt daar nog uit?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-12-2007 22:20

Hartstikke goed daniel, maar mijn inline lood is geen 4/5 mm,het is de zelfde als de meeste vissers met clipss gebruiken dus : lusje vuiltje knopie . Het is leuk dat iedereen grote voeten heeft , het is mijn bedoeling in ieder geval niet om op de man te spelen .

Weet je wat het is met deze discussies , het is iedereen die op het board zit zijn hobby. Dit wil zeggen dat karpervissers vlug beledigd zijn als ze geen gelijk krijgen, met slechte voorbeelden komen of denken te weten hoe iemand vist. En dit alles van nog geen tien antwoorden in een discussie (in mijn geval ).

Trouwens wat we schrijven heeft steeds minder met de discussie te maken, het onnodig verliezen van lood.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-12-2007 22:43

Kees,

Het één heeft ook met het ander te maken. Loodverlies is gekoppeld aan sommige safetysystemen. Daarbij is de trend flinke loodgewichten te nemen. Die ben je in de dril ook liever kwijt omdat die de haak eruit wrikken. Dat laatste noem jij volgens mij onnodig.

Streven voor het milieu is dus normalere loodgewichten en een systeem dat het lood niet van de lijn laat vallen. Maar dergelijke systemen zijn niet populair. Hoewel je er geen vis minder om vangt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

12-12-2007 22:59

Hallo Hans,

Er is geen daadwerkelijk bestaande variant, maar een inline-lood waarbij de onderlijn gefixeerd word met een elastiekje is eigenlijk iets wat Kees al noemde en meer -zomaar een variatie-. Wat dat betreft zijn er een aantal manieren te verzinnen om de montage van Dennis gemakkelijker, simpeler en goedkoper in elkaar te slingeren, vandaar mijn vraag, eerder.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
K. van den Herik

13-12-2007 08:16

Kan die vis in elke situatie, als ie rustig op de bodem gaat liggen, door spiercontracties in zn bek de haak in de meeste gevallen snel lossen.


Sinterklaas bestaat.

Van die spier huppeldepup geloof ik niks. Zoveel spieren heeft het beest niet eens. Probeer je haak eens los te maken door alleen met je onderlijn te manipuleren.


Inline of clip: de lijn kan eraf of niet, die paar mm scheelt iets, maar niet alles.

Nog ff en dan komt het Koen en Piet systeem op de markt, ben benieuwd.

Ik heb nog even geprobeerd om lood te lossen van een clip. Zelfs zonder rubbertje valt het nog niet mee.

Pas als het dunne stukje beschadigd/uitgerekt is dan komt het lood iets soepeler los. Verder? Mooie loodclips, weinig safety.

Zowel korda en cash .


Dat inzagen is/was alleen om tijdens transport het lood eraf te krijgen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2007 08:27

Chris Noorlander_ schreef:Hallo Hans,

Er is geen daadwerkelijk bestaande variant, maar een inline-lood waarbij de onderlijn gefixeerd word met een elastiekje is eigenlijk iets wat Kees al noemde en meer -zomaar een variatie-. Wat dat betreft zijn er een aantal manieren te verzinnen om de montage van Dennis gemakkelijker, simpeler en goedkoper in elkaar te slingeren, vandaar mijn vraag, eerder.

m.v.g. Chris

Ok, bedankt voor de heldere uitleg :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-12-2007 10:58

Robbert

Begrijpend lezen kan soms moeilijk zijn! Ik bedoel dat je je rubber dusdanig moet afstellen dat je lood natuurlijk wel loskomt. Soms gebeurt dat pas na een tijdje en niet omdat het rubber dan losser gaat zitten maar omdat het loodjes een paar schokken heeft gehad etc etc. De manier die jij omschrijft is een manier van kortzichtigheid. Wat heb je eraan als de karper " veilig" is en het water vol lood? Natuurlijk is dat ene loodje geen probleem maar als iedereen zo gaat vissen kan ik je verzekeren dat er diverse wateren zullen komen die niet eens zomaar gebaggerd mogen worden ivm de hoeveelheid lood in het slib!

mvg martijn