Poolse arbeiders hengelen Nederlandse wateren leeg


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-11-2007 00:05

Kees Verheij schreef:Uiteindelijk hadden we het over Polen die onze wateren leegvisten? :o :roll:

Ik vraag me af hoe ze dat dan presteren, met welk materiaal en welke technieken ze uberhaupt karpers vangen? Daarnaast vraag ik me af of men dan al een meeneemverbod voor karper heeft ingesteld en zo nee, dan kan je er via je HSV of federatie wat aan doen.

Ik ga er wel in mee dat er onder die Poolse gastarbeiders veel tuig zit en dat men dezelfde fout begaat als met onze Marokkaanse medelanders, namelijk gezinshereniging en uiteindelijk permanente vestiging in Nederland. En dat is bepaald geen verrijking van onze cultuur, of wat daar nog van over is.

Tjuus,
Kees


Wat is/was "onze cultuur" dan?
Behalve de georganiseerde rooftochten, plunderingen en meevoeren en verhandelen van slaven en cultuurgoederen uit den vreemde, want dat kennen we al uit de geschiedenisboekjes..toch??
Was er nog meer Nederlandschen cultuur behave enkele dwalende kunstschilders?

Jou tjuus is immers van Germaanse afkomst..

Ajuu
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-11-2007 00:11

Kees,

Ik stam af van de Mongolen.

Corkynis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-11-2007 00:28

Dennis van den Bogaert schreef:Kees,

Ik stam af van de Mongolen.

Corkynis


Welkom thuis Dennis :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-11-2007 00:35

Kees Verheij schreef:Uiteindelijk hadden we het over Polen die onze wateren leegvisten? :o :roll:
Ik vraag me af hoe ze dat dan presteren, met welk materiaal en welke technieken ze uberhaupt karpers vangen?
Tjuus,
Kees


Kees, zo moeilijk is het nou ook weer niet hoor om een karpertje te vangen :D .
Heb ooit eens van een Roemeense sportvisser ergens eind jaren 90 een aantal rigs mogen ontvangen welke je daar gewoon op de markt kunt kopen (Ben er zelf ook geweest)...die vissen gewoon nog met meerdere dreggen aan de hoofdlijn via geknoopte zijlijntjes.
En ja...ze vangen nog ook :D
Zal in Polen niet veel anders zijn
Materiaal?...zo'n boothengel kost ook geen drol
Zag al boothengels liggen vandag voor 15 euro per stuk , kun je best een karper op "drillen" hoor 8)
En met een ochtendje spitten bij de platsoenendienst en je hebt liters gratis wormen..lusten die karpers nog steeds hoor
Evt een goedkoop brasemvoertje erbij en je doet er wat sterke drank erbij en je hebt een machtig voertje en succ6 verzekerd
Damn...nou heb ik toch gereageerd 8)
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-11-2007 10:16

Henk,

We hebben wel degelijk wat meer cultuur dan een paar verdwaasde schilders hoor, nl de joods-christelijke cultuur, de eeuwenoude strijd tegen het water, de gouden eeuw enz. OK natuurlijk met uitwassen, maar toch cultuur. En die tjuus was inderdaad niet toevallig! Mijn verre voorouders komen uit Oostenrijk trouwens.

Hans,

Een karpertje vangen is toch wat anders dan wateren "leegvissen".
Als ze zo effectief vissen moeten ze maar eens een artikel publiceren, maar eerlijk gezegd geloof ik er geen drol van.
Of kijken die Oostblokkers ook al Korda DVD's? :)

Kees,

Iets mis met nationalistische gevoelens? Ik ben blij dat ik ze nog heb.
Als het zo ver is dat er een Islamitische partij in de regering komt, ga ik emigreren naar Canada! Voor zover dat er toch al niet eens ooit van komt.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

26-11-2007 10:25

Kees Verheij schreef:ga ik emigreren naar Canada!


:o :o :o

OMG als ik niet oppas, word ik verbannen naar Canada... :roll:
komen we mekaar daar tegen :D

Groetjes,
Jacob

Ik neem wel wat Valkenswaard Spiegeltjes mee
stiekem...
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-11-2007 10:54

[quote="Kees Verheij"]

Hans,

Een karpertje vangen is toch wat anders dan wateren "leegvissen".
Als ze zo effectief vissen moeten ze maar eens een artikel publiceren, maar eerlijk gezegd geloof ik er geen drol van.
Of kijken die Oostblokkers ook al Korda DVD's? :)
quote]

Het e.e.a. wordt ook flink overdreven mijn inziens :wink:
Maar goed, wij zien liever dat ze niet 1 karper meenemen en daar valt best wat voor te zeggen.
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

26-11-2007 11:18

Simpel.

Water kan worden leeggevist.

OK er is altijd een handvol karpers dat zich (nog) niet heeft laten strikken.'
Maar bij ons in die wetering is het bestand dusdanig gedecimeerd dat de karpervissers van "het eerste uur" er zelfs niet meer willen vissen!!!

En de oostblokkers vissen hetzelfde als die Polen.
Zware lijnen met pieren.

Vroeg of laat vergist ook een karper zich en het is gebeurd.

Elke keer als er één karper verdwijnt, heb je 'm niet 1-2-3 vervangen!!!

En dus na een paar jaar intensief "vissen" kan het aardig stillig worden

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Jan Peter Teerling

26-11-2007 11:28

Vooral veel terug kijken,daar lossen we de problemen van heden ten dagen wel mee op.. :-? Naïeve praat om vooral de aandacht maar van het werkelijke probleem af te leiden.Typisch oogkleppen praat van zo iemand als jou Kees.

De politiek heeft er alles mee van doen,als zij zich beter hadden gerealiseerd wat voor problemen de grenzen wagenwijd opzenzetten met zich mee zou brengen,hadden we deze problemen niet gehad!!In iedergeval niet in deze mate.Straks Bulgarije en Roemenië er nog bij,maar die vissen vast niet!!Ook vreemd dat de Duitse grenspolitie massaal gaat staken zeker??

Hoe was dat spreekwoord ook al weer..Regeren is vooruit zien??

De impact van de oostblokkers op het bestand (karper!!!!) van de wat kleinere wateren,is wat makkelijker te meten dan ergens anders,lijkt me logisch.

Nationalistische gevoelens moet je vooral niet hebben,straks geven we de nieuwkomers in dit land nog het gevoel dat we ons niet aan hun willen aanpassen!!!!!

Straks maar een "rotary achtig topic" over hoe maak ik mijn kippenmais klaar openen.Dat valt hier kennelijk in betere aarde,dan "gezeik" over "randzaken" als de toekomst van ons karperbestand.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-11-2007 12:22

Jacob van Wensveen schreef:
Ik neem wel wat Valkenswaard Spiegeltjes mee
stiekem...


:o :o :o

MCP (Mirror Carp Project) "St. Lawrence River", lijkt me wel wat, haha.
Er is vast al iemand die dat wil sponsoren... :wink:

Als we dan gaan, zitten er alvast wat spiegelberen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

26-11-2007 12:53

Je moest eens weten, Kees!!!

Niks geen sores, afgunst, jaloezie en haatdragende figuren om je heen.
Alleen maar lekker vissen. Naja...
Er zitten daar toch geen beren (ik bedoel boven water)?
Niet dat ik bang ben uitgevallen of zo,
maar ik vraag 't toch maar even.

:D

Oooh. Je kunt mooie voerplekken maken en vissen tot je erbij neervalt!
Wie weet? Als ik tot de slotsom mocht komen dat er hier werkelijk niks de moeite nog waard is, ben ik ook weg (waarschijnlijk tot grote opluchting van een stel kniesoren)

Kan ik me grote voorbeeld navolgen: de Globetrotter...
(ipv verrekijkerglazen zijn het de ogen van grote katachtigen die je tijdens het vissen bespieden ... :o ... 8) mja ik hou nu eenmaal van bepaalde katachtigen, dus dat is voor mij een appeltje :D:D:D )
Wonderful Days
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-11-2007 13:30

Jan Peter Teerling schreef:Vooral veel terug kijken,daar lossen we de problemen van heden ten dagen wel mee op.. :-? Naïeve praat om vooral de aandacht maar van het werkelijke probleem af te leiden.Typisch oogkleppen praat van zo iemand als jou Kees.

De politiek heeft er alles mee van doen,als zij zich beter hadden gerealiseerd wat voor problemen de grenzen wagenwijd opzenzetten met zich mee zou brengen,hadden we deze problemen niet gehad!!.


Wie keek er nu terug??

Jan Peter Wilders :lol:
Jan Peter Teerling

26-11-2007 14:12

Begrijpend lezen is kennelijk niet voor jou weggelegt Peter.
Lees vooral even je eigen commentaar eens terug in dit topic,en stel jezelf eens de vraag aan wie we die verworven vrijheid in dit land te danken hebben..En of we die verworven vrijheid en democratie,de normen en waarden,onze regels en gebruiken..Of we die in dit land niet met hand en tand moeten verdedigen/voor op moeten komen.

Die van jouw zijn kennelijk hierin verdwenen:
http://www.grabbeltonnen.nl/index.html? ... et=d1.html

Ik Qoute je even:In vrijheid te kunnen leven, door inspanningen mijn kinderen een goede plaats in deze maatschappij te kunnen geven. Waarin zij zich sociaal betrokken voelen met het geen er hier gebeurd.

Ik kijk terug hoe het zo is gekomen met dit land (zonder verleden immers geen toekomst),jij kijkt naar andere landen,zie je het verschil?
Omdat het daar minder is,moeten we hier maar niet zeuren?Onze monden houden over de misstanden die er in dit land plaatsvinden?? Het zal jouw tijd wel uitdienen,voor je kinderen,en hun kinderen,zie ik een minder rooskleurige toekomst in het verschiet.


Beetje raar dat we met zijn allen ons zo druk maken over onze spiegelkarper projecten,en de terug melding daarvan,het Sping Vitality Syndroom,gave bekken,onthaakmatten,beroepsvissers etc. etc.Maar zo snel er iets gezegt wordt over buitenlanders die onze karpers opvreten,je gelijk een stempel Wilders op je voorhoofd krijgt.

Mss is het nog niet te laat je roze bril af te zetten..

Peter Mao-rijnissen :o :-?
Laatst gewijzigd door Jan Peter Teerling op 26-11-2007 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
chris den heijer
Berichten: 111
Lid geworden op: 11-02-2007 15:18
Locatie: dieren
Contacteer:

26-11-2007 14:15

Terug kijken,vooruitkijken,nederlanders,medelanders,oostblokkers........
Maakt allemaal geen zak uit,zolang een ieder aan de waterkant,oostblokker of niet,niet stelselmatig en freqeunt word gecontroleerd en er geen afdoende wetgeving is gericht tegen het meenemen cq consumeren van karper,zal dit probleem zich voor blijven doen............
groeten van een ''nederlandse'' karpervisser.....
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-11-2007 14:16

Jacob, volgens mij zitten er zowel onder als boven water beren daar.
Maar ik ben ervan overtuigd dat ze jou toch niet opvreten hoor. 8)
En voor wat betreft die katachtigen, ach...laat ook maar! :D

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

26-11-2007 14:21

:o :o :o

Wat een rare namen???

Naja je kunt het ook zó zien:

Ze zitten nu aan de vissen, straks wordt het vanzelfsprekend dat ze ook aan de vrouwen zitte...

Maar door pappen en nathouden, zal dat ook wel naadloos en zonder gemor geaccepteerd worden!

Het schijnt trouwens dat Polen een heel mooi land is!!!

Groet,
Jacob

We doen met z'n allen de Pol(s)ka
Heey Kees!!! Ik was weer iets te voorspelbaar?
Wonderful Days
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

26-11-2007 14:25

maar er zijn altijd weer een hoop mensen dat zulke groepen beschermen, de regering hebben de grenzen open gezet en nu word het al een probleem....dit weekend een poolse arbeider heeft een collega berooft bij mij op de taxi,resultaat is dat me collega nu hulp heeft en niet kan werken en hij vast zit(maar voor hoe lang?)....Hier hoef je toch geen geleerde voor te zijn,om te concluderen dat dit problemen zou gaan geven.En als je er wat van zegt,dan ben je weer een rascist of wat dan ook....so be it,dan maar!.... in jullie ogen.
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

26-11-2007 14:55

Waar maken we ons nu druk om?
Dat Polen en andere wodka zuipende, asperge stekende en tevens geweldadige oostblokkers graag een visje eten en dan het liefst van het merk karper?
Nou en?
Het is voor deze mensen heel gewoon, het voorziet hen in hun primaire levensbehoefte.
Mijn inziens valt het allemaal nog wel mee.
Het gaat niet om grote hoeveelheden, en ook niet om bijzondere vissen.
Die polen gaan ook niet 200 uur op het KK zitten om die leder te vangen om hem vervolgens op te eten....
Die enkele karper die er opgegeten wordt?

Laat die mensen maar lekker aan het water zitten,ik zeg altijd maar zo:

Liever een oostblokker die een visje slacht, dan een turk die mijn zusje verkracht :wink:
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

26-11-2007 15:02

laat ze dat lekker in hun eigen land doen en niet hier....
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Jan Peter Teerling

26-11-2007 15:03

leon gijtenbeek schreef:hier een klein voorbeeld,sprak afgelopen weekend een boa.
het ging over onze buitenlandse( medevissers)hij had een aantal weken
daarvoor, een paar van die gasten gecontroleerd,papieren in orde zij hij
maar ze waren wel een karper van 43 pond aan het op eten,hij zij ik kan er ook niets aan doen, het mag hier volgens de wet.deze boa heeft de vis zelfs gewogen.als ik die boa was geweest ..............!


Er zijn genoeg wateren waar een héél leuk bestand aan grote/oude en zéér mooie karpers op huizen.Denk dat je anders praat als je target net gefileerd wordt Robbert.

Aanpassen of opkrassen!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-11-2007 15:26

robbert bosman schreef:Laat die mensen maar lekker aan het water zitten,ik zeg altijd maar zo:

Liever een oostblokker die een visje slacht, dan een turk die mijn zusje verkracht :wink:


Liever allebei niet!

Dat het voor hun heel gewoon is doet er voor mij weinig toe in Nederland! Ze hebben zich aan te passen aan onze normen, waarden, regels en wetten. Gastarbeiders... zijn te gast.
Als je alles wat andere culturen hier met zich meebrengen maar gewoon moet vinden en moet accepteren zijn de autochtone burgers dadelijk de onderdrukte minderheid die in moet burgeren! En de allochtonen lachen zich dood om ons systeem.
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

26-11-2007 15:29

Aha aha...

Ik wou al zeggen: vandaag onze vissen, morgen onze vrouwen!!!
Maar idd waar maken we ons druk om?

Weet je wat ook raar is in Nederland?
Dat er zomaar van de één op de andere dag zonder plausibele reden mensen de mond wordt gesnoerd.
En dat er zonder er verder bij na te denken, het plezier van hele enthousiaste jonge vissers wordt vergald. En dan vraag je je af:
Waarom? Kan dat nou niet anders?

En dat geldt ook voor de SKP's op de rivieren.
"ja dan hebben de aankomende vissertjes óók mooie vissen"
De woorden zijn nog niet weggestorven, of een stel Polakken bezet een deel van de rivier, ze ontsteken de vreugdevuren en beginnen aan een drankfestijn. Vrolijk worden de hengels ingegooid en warempel!!! De karpertjes die zich (nog) niet aan de boilie wagen, belanden wél bij onze gasten in 't netje... Eet smakelijk.

Oh ja en de Poolse tamtam is net zo effectief als de Nederlandse tamtam aan de bekende karperwateren; binnen no time zit iedereen er :evil:

Groet,
Jacob

Laat ze gewoon een pannenkoek eten!!!
Wonderful Days
K. van den Herik

26-11-2007 15:40

Karper in biersaus

Bereiding:

Schil de ui en de selderij; schrap de wortel en hak de groenten. Verwarm 2 eetlepels boter in een pan, voeg de groenten en het zout toe en laat alles in een gesloten pan 10 minuten stoven.
Roer in een grotere pan 2 eetlepels bruine suiker en 1 eetlepel water door elkaar en laat dit op een zacht vuur tot een gebonden donkere siroop koken.
Giet de wijnazijn erbij en laat de saus onder voortdurend roeren net zo lang inkoken tot de inhoud 2/3 is gereduceerd.
Voeg dan 2 1/2 kopje water, de laurierblaadjes, peperkorrels, kruidnagels, tijm, citroenschil, bessengelei en gestoofde groenten erbij. Laat dit alles in een gesloten pan op een matig vuur 30 minuten stoven.
Verwarm de oven voor op 180°. Voeg het bier, de peperkoek en 1 eetlepel bruine suiker toe en laat de saus nog 5 minuten koken. Roer de dikke saus door een zeef. Smeer een vuurvaste vorm in met de rest van de boter.
Leg de moten karper in de vorm en giet de saus erover. Strooi daarover de pruimen, rozijnen en amandelsnippers.
Laat de vis in de voorverwarmde oven in 20 minuten gaar worden. Giet er tussentijds een- tot tweemaal wat water bij.



Eet smakelijk !



http://www.stampoteuropa.nl/vis/karper.html

goeiemoggel
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

26-11-2007 15:42

Jullie hebben helemaal gelijk jongens, ik wil alleen duidelijk maken dat ik denk dat dit verhaal een beetje opgeblazen is.
Als voorbeeld dat verhaal van die 43 ponder....
Ze hebben die vis weten te vangen, wat volgens mij al erg moeilijk is met deze poolse vis methode's.
Ze zitten die vis te eten aan de water kant, zou kunnen al geloof ik er niet veel van aangezien ze de karper graag uit de oven eten welke ze vast niet bij zich hadden.
Vervolgens komt er een boa die deze vis gaat wegen?
Die polen geven hun versbereide vis waar ze al deels van hadden gegeten aan die boa om hem vervolgens te laten wegen?
Was die 43 pond misschien inclusief aardappels, groenten en wat brood?
Hadden die polen toevallig een weegzak en weegschaal mee?
Allemaal erg vaag is het niet?
Denk dat er op deze manier meer van die broodje aap verhalen de wereld in worden geslingerd.

Er worden vast en zeker karpers gevangen en opgegeten, en dat is jammer (ken overigens ook wel een nederlandse visser die zijn gevangen vis op eet).

Denk dat het allemaal wel mee valt maar ik weet dat volgens velen elke dode vis er een teveel is.

(mooie inkse woorden van deze rechtse robbert :wink: )
Jan Peter Teerling

26-11-2007 15:55

Wat wil je daar nu in godsnaam mee zeggen Klaas???

Dat het in DIE LANDEN normaal is om je vangst op te vreten??

We leven hier in NEDERLAND!!

Als je trouwens in Tsjechië op kerstavond, tijdens het karper eten, een visioen van een vet varkentje voor ogen krijgt, dan mag je grote rijkdom in het daarop volgende jaar verwachten.

Dan zullen ze die vis wel comsumeren met "A. Danau paddestoelen"

Robbert al is het een broodje aap,de kans is gewoon aanwezig dat ze een dikke vis te pakken krijgen.En idd. elke karper die weggevangen wordt heeft niet meer de kans om uit te groeien tot een vis van formaat.

Karper is trouwens niet het enige waar ze verzot op zijn,ook de bossen worden leeggerooft van onze paddestoelen.Ze moesten op de Veluwe zelfs dit jaar de paddestoelen wandelingen onderleiding van een boswachter dit jaar afzeggen.

Voor de rest sluit ik me 100% aan bij de post van Rick.
Laatst gewijzigd door Jan Peter Teerling op 26-11-2007 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.