nacht vissen in nederland


Plaats reactie
Gebruikersavatar
martijn van der mijden
Berichten: 48
Lid geworden op: 18-11-2007 10:59

18-11-2007 11:05

waarom vangen we meer karpers snacht's dan overdag ?
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

18-11-2007 11:18

Vind je dat?

In de zomer misschien maar in de winter vang je ze op alle tijden(mijn ervaring)
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-11-2007 11:20

Martijn
Wie zegt dat we meer karpers overdag vangen? Ik vis alleen maar overdag en vang veel meer dan alle nachtvissers dan ook op mijn thuiswater. Dit heeft niets met het bootvissen te maken maar gewoon de vissen opzoeken alvorens te gaan vissen. Dat kan ook met een fiets.
Gr Piet
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-11-2007 12:00

Ik denk dat het heel erg per water afhangt
Hier in friesland bevis ik eigenlijk alleen openbare wateren kanalen en meren. Mijn vangsten zijn juist daar in de nachtelijke uren het best. Uiteraard zijn er stekken waar je overdag je visje kan pakken mar dat staat niet in verhouding tot de donkere uurtjes. Ovrgens schaar ik de avond en vroege ochtend ook nog onder de nacht... tot een uur of 10 in de ochtend. Maar de piek ligt toch zeker tot 7 uur
Gebruikersavatar
Richard Gans
Berichten: 30
Lid geworden op: 15-07-2005 21:35
Locatie: Neck

18-11-2007 19:37

hoi Martijn

Ik neem aan dat je evenveel uren s`nachts als overdag hebt gevist.
Zelf vis ik sporadisch een nacht door en net zoals piet al zei komt het doordat ik de vis opzoek . Om een klein voorbeeld te geven laats ging mijn neef met twee vrienden een weekend statisch vissen
Drie maal drie hengels maal +- 40 uur = 9x 40 uur vissen en vingen 4 karpers in die 360 uur vissen. waarvan 2 vissen overdag.daartegen viste ik 6 uur met hetzelfde resultaat , overdag en dat met 1 hengel!!
en dit staat niet op zichzelf
dus jij mag het zeggen.
wijsheid is de beloning voor een leven lang luisteren.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-11-2007 20:17

Actiefste perioden zijn in de vroege ochtend of avond. In de winter verplaatst dit zich meer naar de middag en avond. Eén van de minst productieve perioden het gehele jaar door is midden in de nacht. Maar in de zomer begint de ochtend al om 4:00. Voor sommigen lijkt dat midden in de nacht. :D

Op sommige wateren kunnen er uitzonderingen zijn, maar dit lijkt vrij algemeen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-11-2007 23:20

in het begin viste ik zowel overdag als in de nacht maar overdag was/is geoon mindeer lonend in de meeste gevallen (er zijn wateren en stekken waar dit niet opgaat oa door dressuur) daarnaast moet ik overdag werken en komt de nacht me beter uit, maar dit is zeker niet de hoofdreden!
boudewijn meyer
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-02-2008 10:44
Locatie: eindhoven
Contacteer:

23-02-2008 11:36

als ik zo terug kijk op mijn wonderbaarlijke karper avonturen is het ook afhankelijk op welke plek ik vis.

op de plek waar ik nachtvis is het een uitzondering als ik een karper vang overdag en mag ik al in mijn handjes knijpen als om 11 uur in de avond de pieper al sjoegen geeft.
alhoewel afgelopen jaar heb ik daar ook verscheidende mooie vissen gevangen rond een uur of 7 in de avond , maar gezien de ervaringen de afgelopen 8 jaar was afgelopen seisoen een uitzondering of een begin van een veranderend patroon.
de grootste vissen echter vang ik in de tijd dat het dievengilde ontwaakt midden in de nacht dus

op een ander water vang ik juist weer meer op de late middag of avond , stadswatertje.
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

24-02-2008 20:13

Ik ben er zeker van dat je veel meer karpers overdag kan vangen dan de meeste collega's denken danwel doen. Immers, hoeveel mensen gaan niet na hun werk meteen door een nachtje pakken om vervolgens vroeg in de ochtend weer op te ruimen. Logisch dat dan de meeste vissen s'nachts worden gevangen. Natuurlijk verschilt dit per water en vaak ook per periode maar het valt me op dat nachtvissen tegenwoordig de standaard lijkt te zijn terwijl je met vooral ochtendjes vaak heel redelijk kunt scoren.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-02-2008 20:55

Dirk,

Zou dat niet iets met werktijden te maken hebben? Vroeg in de ochtend opruimen lijkt mij niet echt ideaal. Veel wateren vallen midden op de dag wel degelijk stil. De avond en ochtend zijn echter gouden uurtjes die je vaak wel mee moet pikken. Ook als je overdag vist.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie