Karpervisser in groningen opgelet!


Gebruikersavatar
henk dammer
Berichten: 84
Lid geworden op: 30-12-2004 15:40
Locatie: Winschoten

15-02-2008 14:27

Kees Ouwehand schreef:Henk,

Er worden verschillende messen genoemd die al helemaal niet mogen, maar je mag sowieso de straat niet op met een mes boven een bepaalde lengte. Dat vleesmes mag dus alleen thuis in de keuken en niet bij je gedragen worden. Bovendien mag elk atribuut dat niet beschreven wordt niet als wapen worden gebruikt.

De katapult werd toegevoegd omdat er pults ontwikkeld werden waarmee een projectiel met de snelheid van een pistoolkogel kon worden afgeschoten. Aangezien die dingen ook daadwerkelijk als wapen werden ingezet is besloten ze onder categorie 1 te benoemen.

Het is dus allemaal niet zo maar. Waar aan gewerkt moet worden is onderscheid te maken tussen katapults voor de sportvisserij en katapults gebruikt als wapen. Maar dat is een lastige en verlangt een wetswijziging waarbij de katapult niet meer onder catogorie 1 valt. Sportvisserij Nederland is daarmee bezig en heeft ook de nodige juridische ondersteuning. Zo maar wat roepen helpt niks.

Groet, Kees
Dat is nou net wat ik bedoel,onderscheid maken en dat het moeilijk gaat begrijp ik best.
Maar van al die regeltjes overal op,word ik (bij beetjes aan) moe van.En geloof me het eind is nog lang niet in zicht.PFFF ZUCHT.
mvg Henk.
oost west,aan het water het best.
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

16-02-2008 08:06

Nederland, het is nog niet zo zeer nederland, maar het zijn de Nederlanders!
Ik denk dat een paar van jullie weleens kunnen solliciteren bij de politie, zo erg nemen jullie regels zo als jullie ze lezen.
Ben gister wezen vissen(met katapult) en toevallig kwam er ook politie bij mij buurten en ik heb de proef op de som genomen en mijn katapult aangeboden; waarop zij toch wel eeen beetje moesten lachen en stopte mij mijn pult snel weer toe..
Laten we regels nou eens anders bekijken en ze toepassen waarvoor ze zijn bedoeld.
Ben ik nou weer kortzichtig en is deze agent corrupt..? of zal de waarheid in het midden liggen, denk het wel..
K. van den Herik

16-02-2008 08:13

Das dus exact het probleem: je bent overgeleverd aan iemands willekeur. Zijn vrouw met de buurman, hoppa dokken. Eindelijk de buurvrouw uitelkaar getrokken stik blij en trots: hoppa
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

16-02-2008 08:16

Wat, Tis nog vroeg, even voor nuchtere noorderlingen, wat bedoel je precies?
K. van den Herik

16-02-2008 08:56

hoe zijn pet staat zo reageert de diender. Goeie bui, geen prent, slechte zin, wel een prent.
(buur)vrouw hoofdpijn. Geen sex. Dus...?

AKA het grote gedogen
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

16-02-2008 09:52

Bij mijn weten is er echt geen heksenjacht in Nederland gaande gericht op (karper)vissers die in het bezit zijn van een katapult. Ja, het is een verboden wapen, maar de meeste opsporingsambtenaren die belast zijn met de controle aan de waterkant, weten echt wel waarvoor de "goede" vissers dat ding gebruiken. Anders wordt het indien de katapult wordt ingezet als wapen tegen b.v. watervogels (overtreding Flora- en Faunawet, n.l. dierenkwelling) of tegen personen (misdrijf: poging tot doodslag).
Dat laat onverlet dat, indien daar aanleiding toe is (een ernstig incident dus), Justitie kan besluiten om gericht op het bezit van katapulten te controleren.
Geef Justitie dus geen aanleiding en gebruik de katapult waarvoor hij bedoelt is (voeren dus) en berg het ding meteen na gebruik op!
Geloven is mooi, controleren is beter.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2008 10:01

Je vat het goed samen Omar.

Einde van een reperterende discussie wat mij betreft.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
henk dammer
Berichten: 84
Lid geworden op: 30-12-2004 15:40
Locatie: Winschoten

16-02-2008 15:01

Waarom halen ze dan de pults uit de winkels.Alleen in Groningen???? :o
Daar gaat ie weer, meten met twee maten.GRRRRR. :evil:
Sluit deze topic maar.

MVG,

HENK.
Laatst gewijzigd door henk dammer op 16-02-2008 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
oost west,aan het water het best.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-02-2008 15:36

Met twee maten maar dat terzijde.
Inderdaad sluit het topic maar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
henk dammer
Berichten: 84
Lid geworden op: 30-12-2004 15:40
Locatie: Winschoten

16-02-2008 15:51

Douwe Bijlsma schreef:Met twee maten maar dat terzijde.
Inderdaad sluit het topic maar.

hahaha Douwe,ben niet eens blond :lol:
oost west,aan het water het best.
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

16-02-2008 21:40

Kees Ouwehand schreef:Je vat het goed samen Omar.

Einde van een reperterende discussie wat mij betreft.

Groet, Kees

Ik sluit me er bij aan en dat heeft deze agent ook bewezen, zolang we normaal doen zullen ze de wet niet op vissers toepassen.
De agent zei ook dat het geval groningen het een winkel betreft en daar ook niet vissers(evt vandalen) zo''n ding kunnen kopen.

Kortom; de regel is terecht, mits goed toe gepast en gelukkig is de NL politie redelijk bij verstand en zou je niet gaan treiteren en is waarschijnlijk in sommige gevallen allang blij dat degene aan het water zit, maar dat terzijde.

Regels intepreteren zoals het op schrift staat, is kinderachtig en zo is het ook niet bedoeld, we hebben ook een plicht om die als burger goed in te vullen.

Openbare dronkenschap verboden, agent zal je niet bekeuren als je verstandig de auto hebt laten staan en een beetje wankelend naar huis loopt.
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

03-06-2008 11:38

Nou ze zijn er dan nu toch ook echt uitvoering aan hun besluit aan het geven. Vriend van me is gisteren gecontroleerd en de betreffende agent wilde even in zijn vistas kijken. Hij had helaas nog een katapult. Mocht zich vandaag melden op het bureau om een verklaring af te leggen. Er lagen er meerdere op tafel wat ik van hem hoorde dus als ik jullie was zou ik er toch maar goed op letten.
robin bijker
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-12-2006 09:36
Locatie: glanerbrug
Contacteer:

03-06-2008 17:46

weet niet of dit al is gevraagd maar
hoe zit dat eigenlijk met de voerbuizen
ik haal toch al gauw een metertje of 90/100 (wel met boilies)
met mijn buis wat ik met mijn katapult niet haal
zijn die ook verboden?
bas bijsma
Berichten: 41
Lid geworden op: 10-02-2006 14:42
Locatie: groningen

03-06-2008 21:16

voerbuizen/werppijpen zijn niet verboden. Deze komen niet voor in de wet wapens en munitie. en controleren doen ze zeker. heb ook al een praktijk ervaring. Was vriendelijk en een prima controlle. alles was in orde.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

03-06-2008 22:35

Jan Wijma-O schreef:Nou ze zijn er dan nu toch ook echt uitvoering aan hun besluit aan het geven. Vriend van me is gisteren gecontroleerd en de betreffende agent wilde even in zijn vistas kijken. Hij had helaas nog een katapult. Mocht zich vandaag melden op het bureau om een verklaring af te leggen. Er lagen er meerdere op tafel wat ik van hem hoorde dus als ik jullie was zou ik er toch maar goed op letten.


in je tas kijken zonder dat een agent daar een aanleiding voor heeft?!?!?!??! ik vraag me af of de agent dat mag zonder toestemming van de eigenaar van de tas. Ik zou hem/haar in ieder geval die toestemming niet geven :D :D :D
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

03-06-2008 22:41

Wees toch creatief nogmaals gooi je pult in de struiken paar meter van je vistek dat ze maar bewijzen dat t de jouwe is,of demonteer dat ding dan is t wat????????????. je kan er dan niks mee.
Ja kwijt ben je m wel.maar ja toch leuk die lamsakuh te kwahlu.
Een agent mag ten aller tijden je spullen doorzoeken,geef je geen toestemming ga je mee en met toestemming o.m alsnog tas open.
beter meneer zeggen en in je gedachten hem in ze k.nt pakken .
Laatst gewijzigd door ron thijsen op 03-06-2008 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
breek me de slurf niet open
harald bremmer
Berichten: 133
Lid geworden op: 26-11-2007 13:54
Locatie: Groningen

03-06-2008 22:45

Helaas mogen ze dat wel doen,

ik zou me ook behoorlijk gaan irriteren als ze dat doen maar goed. Als je weerstand bied doen ze dat net zo hard (legaal) terug.

Ik gebruik mijn katapult hier in de omgeving niet. Kan me het geklooi niet veroorloven. Niet de boetes en ik wil niet als bewapende beboet worden.

Maar het neemt niet weg dat ik het een achterlijke regel vind! Een vriendschap met de sterke arm der wet lijkt steeds verder weg.

moi
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

04-06-2008 19:14

harald bremmer schreef:Helaas mogen ze dat wel doen,



Regels voor fouillering
De politieambtenaren kunnen bij het vervullen van hun opdrachten van bestuurlijke politie en om er zich van te vergewissen dat een persoon geen wapen draagt of enig voorwerp dat gevaarlijk is voor de openbare orde, een veiligheidsfouillering doen in de volgende gevallen :

-Indien de politieambtenaar, op grond van de gedragingen van deze persoon, van materiële aanwijzingen of van de omstandigheden, redelijke gronden heeft om te denken dat de persoon die aan een identiteitscontrole wordt onderworpen een wapen zou kunnen dragen of enig voorwerp dat gevaarlijk is voor de openbare orde;
-wanneer een persoon het voorwerp uitmaakt van een bestuurlijke of gerechtelijke aanhouding;
-wanneer personen deelnemen aan openbare bijeenkomsten die een reële bedreiging vormen voor de openbare orde;
-wanneer personen toegang hebben tot plaatsen waar de openbare orde wordt bedreigd.
De veiligheidsfouillering gebeurt door het betasten van het lichaam en de kleding van de gefouilleerde persoon evenals door de controle van de bagage. Zij mag niet langer duren dan de daartoe noodzakelijke tijd en de persoon mag te dien einde niet langer dan één uur worden opgehouden.
In de in 3° en 4° bedoelde gevallen wordt de fouillering uitgevoerd op bevel en onder verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke politie; zij wordt uitgevoerd door een politieambtenaar van hetzelfde geslacht als de gefouilleerde.


bron: http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/582 ... ement.html

volgens mij heeft de agent meer aanleiding nodig dan alleen het feit dat jij of ik zit te vissen :) maar goed, wat redelijke gronden zijn dat zou een rechter uiteindelijk moeten bepalen.