Waarom beter in nacht?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

02-11-2007 17:30

Ik vraag me wel is af waarom je beter vangt in de nacht ( als ik zo die verhalen hoor )
Weet mischien iemand dit ?
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

02-11-2007 17:57

de nacht is niet altijd beter. verschild per water en de omstandigheden.
ik denk dat in de zomer met hoge tempraturen de nacht beter is, omdat als de zon van het water is, de vissen weer wat actiever worden.
in de winter zal dit het geval niet zijn, ik heb afelopen zomer de meeste vissen in de nacht gevangen, maar de twee mooiste kwamen midden op de dag eruit. dus ja wat is dan beter?

grtz leon
mvg Leon
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

02-11-2007 18:16

Leon Broekhuizen schreef:de nacht is niet altijd beter. verschild per water en de omstandigheden.
ik denk dat in de zomer met hoge tempraturen de nacht beter is, omdat als de zon van het water is, de vissen weer wat actiever worden.
in de winter zal dit het geval niet zijn, ik heb afelopen zomer de meeste vissen in de nacht gevangen, maar de twee mooiste kwamen midden op de dag eruit. dus ja wat is dan beter?

grtz leon


daar sluit ik me bij aan.
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

02-11-2007 18:22

Of een water een dag of een nacht water is ligt natuurlijk aan de aasperiode van de karper.
Over het algemeen wordt er vanuit gegaan dat je op een water de vis makkelijker 's nachts vangt en dus is het een nachtwater. Tenzij er aangetoond word dat er overdag ook gevangen word mede daardoor vind men de meeste wateren nacht wateren.
Wanneer is het trouwens nacht? Als je om 7.00 uur in het licht een vis vangt of om 22.00 uur in het licht...vang je m eigenlijk overdag....daarom wordt er veel nachtgevist, je pakt vaak een gedeelte van de avond en de ochtend ook nog mee en daarmee over het algemeen de betere momenten in de dagvisserij.
Maar....draai het eens om...ik denk dat er meer dag wateren zijn dan men denkt. Ga er eens vanuit dat een water een dag water is en vis er ook eens naar....denk dat je in de helft van de gevallen staat te kijken wat je resultaten zijn t.o.v. de nachten.

Groeten Niek
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

02-11-2007 19:59

Volgens mij wil nachtwater of dagwater ook niet alles zeggen: waar ik wel eens vis is een meerkoeten nest in het midden van het water en een bruggetje over een slootje dit slootje komt uit op dit water. (Dit water is een gracht). In het licht vangt me vriend naast het meerkoeten nest. En 's Nachts vang ik onder dat bruggetje. Overdag krijg ik geen 1 piep en mijn vriend krijgt ' s Nachts geen 1 piep. Mischien heeft dit te maken met waneer ze om welk tijdstip ergens zwemmen. Dus ik denk dat een dag of nachtwater niet alleen met aasperiode's te maken heeft maar, ook waar zich de karper in het donker of in het licht bevind. Dus ik denk dat je niet zomaar iets een nacht/dagwater kan noemen je moet natuurlijk wel tussen de vissen vissen. En als dan iemand overdag alleen tussen de vissen zit te vissen zal die natuurlijk ook alleen overdag vangen... Dus je kan een water niet zomaar een nacht of een dagwater noemen als je alleen maar 's Nachts of overdag vangt.
You got to lose to know how to win
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

02-11-2007 22:08

[ik denk ook dat het wel per water verschilt hoor en tijd van het jaar maar vorig jaar met mijn maat caroline met 32 graden overdag 63 vissen weten te landen in 2 dagjes vissen als ik moest kiezen over een heel jaar gezien dagjes of nachtjes dan zou ik voor dagjes gaan gr harald ps het ligt ook vaak aan de stek waar je vist op een bepaald water
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Ensar Ozcelik
Berichten: 404
Lid geworden op: 07-05-2007 22:44
Locatie: Arnhem

03-11-2007 00:47

Harald thuis heb ik ook nog een schep liggen, moet ik meehelpen? :D
Let righteousness cover the earth. Like the water cover the sea & lakes.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

03-11-2007 03:55

licht er volgens mij ook aan wat voor water je bevist.zoals putten of grachten kan je ze zeker overdag ook vangen als je uit zoekt waar ze zich overdag bevinden.Maarjah als je kijkt naar de kanalen en rivieren en dan heb ik het niet over de groote rivier.Dan heb je overdag vaak scheepvaart waardoor de vis denk ik vaak gewoon een stil plekje opzoekt zoals een diep gat oof gleuf ofzo.En dan ben ik het met jullie eens dat je dna daar moet vissen overdag maar op een rivier zijn die plekken niet makkelijk te vinden.Plus dat je denk ik ook niet leuk vind om door 20jachten bekeken te worden tijdens dril schep en fotoshoot.

Gr remco
Gebruikersavatar
Henri Oosting
Berichten: 21
Lid geworden op: 13-03-2007 22:22
Locatie: Beilen

03-11-2007 14:54

het licht ook aan wat de karper het veiligste vind om te azen
als er alleen maar over dag gevist wordt vinden ze het 's nachts veiliger
en bij nacht vissen is het dan net ander som
vissen doe je aan de water kant en niet voor de buis
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

03-11-2007 16:44

Bedankt voor de reacties
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-11-2007 09:00

En vergeet ook niet dat je met voeren wat kunt sturen. Als je 's avonds/'s nachts voert is mijn ervaring dat je dan overdag ook minder tot niks vangt op dezelfde stek. Ook dat verschilt natuurlijk per water. Maar ik merk dat, vooral na lang voeren op 1 stek, dit het geval is. Misschien wordt er te vaak vanuit gegaan dat een water alleen 's nachts vissen oplevert, terwijl dat lang niet altijd het geval is.
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

04-11-2007 17:01

Oke bedankt rick maar op onze vaste stek ja dat is dan een stuk ervan, zeggen ze als je savonds voert dat je smorgens veel vangt .. Maar op ons stek hoef je eigenlijk niet zo intensief te voeren om een mooie vis te vangen
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
Marc Henstra
Berichten: 241
Lid geworden op: 14-12-2006 12:09
Locatie: hoogeveen

05-11-2007 07:58

volgens mij is smorgens na 6uur tot 11uur de beste tyd ,dan azen de karpers het liefst.
Gebruikersavatar
Harry post
Berichten: 148
Lid geworden op: 15-10-2006 18:06
Locatie: Hoogeveen

05-11-2007 18:21

dat verschilt ook per water volgens mij ?
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

06-11-2007 13:13

Inderdaad....

Bij ons is het juist helemaal gedaan zodra de eerste auto's weer beginnen te rijden, de dauw optrekt en de vogels beginnen te fluiten 8)

Avond en nacht zijn bij mij favoriet. (van 20.30 tot 6.00)
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

06-11-2007 19:21

tja of ze s’nachts of overdag azen. Je moet proberen te achterhalen waarom?

Ik ben van mening dat de jaargetijde een grote rol speelt. Met name zomer/winter. Vaak in de winter azen ze hele dag of in bepaalde periodes.
Tijdens de zomer vaak alleen s’nachts. Dressuur kan ook meespelen, ook hoe helder het water is.

Op een kanaal waar ik het hele jaar vis en een groot meer:
Kanaal, winter de hele dag/nacht en zomer bijna altijd s’nachts
Groot meer, winter altijd hele dag/nacht en zomer bijna altijd s’nachts
het voorjaar/najaar is het vaak 50% / 50%

Je zou kunnen zeggen, dat de vis vanaf de winter passief is en weinig aast naarmate het voorjaar meer gaat azen en de hele dag actief is. Naarmate het warmer word, gaan ze vaker s’nachts op pad. Naarmate het najaar komt word het weer wisselend totdat ze passief worden naar de winter. Maar goed, dat is mijn ervaring. Uiteraard zullen er genoeg wateren zijn waar het anders is.

Groet
Alex Poot
Plaats reactie