ZEER SCHOKKEND!!!!


Gebruikersavatar
gert-jan van heerikhuize
Berichten: 46
Lid geworden op: 28-05-2007 14:42
Locatie: Ede

01-11-2007 16:46

LUNTEREN - Het zogenoemde 'Mobagat', een klein meertje vlak langs de A30, lijkt ten prooi te vallen aan een enorme lading 'zand' die de Grondbank daarin wil storten. ,,Flink vervuild en funest voor het grondwater'', volgens Thomas Jansen, landschapsarchitect en oud-buurtbewoner die namens tien á vijftien families uit de omgeving wijst op dit perspectief. ,,Goede kwaliteit en bevorderlijk voor de natuur'', reageert Rinie Smits van Stichting Behoud Natuur en Landschap (SBNL), eigenaar van de plas.

door Freek Wolff

Jansen moet lachen om de reactie. ,,Ja, daar wordt de natuur beter van...'' Volgens hem gaat het om maar liefst drie á vierhonderdduizend kubieke meter grond, ongeveer zo groot als een voetbalveld en dan 35 meter hoog. En hier is grond in categorie 1 toegestaan, waar de laagste criteria van vervuiling gelden, zodat volgens hem ook piepschuim, bouwafval en olie tot een zekere norm het water in mag verdwijnen. Bovendien zou grond van mestrijk maisland in aanmerking komen.
Het Mobagat, gelegen in het noordwestpuntje van de gemeente Ede, is ooit door deze firma Mosterd Barneveld (Moba) geschonken aan SBNL, op voorwaarde dat rentmeesterschap voor natuurontwikkeling centraal bleef bestaan. Volgens Jansen is SBNL echter gevoelig voor het geld van de Grondbank en zijn de grondwatervoorraden zo vogelvrij verklaard.

Spa
,,Maar je staat machteloos, net als de gemeente en het waterschap'', zegt de landschapsarchitect. ,,Juristen weten dat de wet deze dump toestaat, zolang je maar een halve meter onder de waterspiegel blijft met die demping. De Grondbank is overal in het land bezig om dit soort locaties op te zoeken en dat steekt me. Er zijn al zo weinig plekken met zulk schoon grond- en oppervlaktewater als hier. Je kunt het bijna met Spa vergelijken. En dan ga je die plas willens en wetens dempen.''
De wetgeving zit volgens Jansen op dit gebied niet goed in elkaar en de zogenoemde wvo-procedure dreigt per 1 januari 2008 ook te vervallen. ,,Dan heeft de overheid helemaal niks meer in handen om hier iets tegen te doen. Het gaat om schoon water voor de toekomstige generaties.''
Hij wijst op de ijsvogels en de mosselen die nu in het Mobagat te vinden zijn. ,,Als die dump doorgaat, help je alles om zeep. Sinds men in voormalige oostbloklanden geen rommel meer kwijt kan, zoeken ze locaties in eigen land.''

Vis of planten
Volgens Smits is juist het tegenovergestelde het geval. ,,Op sommige plekken is het zeventien meter diep en daar vind je nauwelijks vis of planten. Als je dat vult, ontstaat er meer leven op de totale plas. De meeste dieren- en plantensoorten concentreren zich aan de randen waar meer licht op valt. En de chemische samenstelling van het water wordt er niet of nauwelijks door beïnvloed.''
Want volgens hem gaat het om goede kwaliteit grond. ,,De provincie en het waterschap hebben toetsingscriteria en daar heb ik alle vertrouwen in. Bovendien bestaat er nergens voor honderd procent schone grond.''
Smits zegt dat er is bekeken hoe het stromingsprofiel van het grondwater loopt. ,,Dat is niet van invloed op de kwaliteit van het water.'' Hij weet wel dat er voor bedrijven in de buurt waterputten zijn geslagen voor agrarisch gebruik. Hij erkent dat de SBNL met deze actie een 'stukje inkomsten' genereert en volgens hem is er met alle betrokkenen overleg gevoerd. ,,Van omwonenden heb ik geen op- of aanmerkingen gehad'', aldus Smits.
It,s a way of live!
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

01-11-2007 16:53

**slecht woord** Ik wist dit al maar nu lijkt het nog werkelijkheid te worden ook... :x
tralalala....
Ricardo van Malestijn
Berichten: 74
Lid geworden op: 27-10-2006 17:49
Locatie: Barneveld

01-11-2007 18:05

laten we hopen dat het nie door gaat hep er zelf ook een hard hooft in :cry: heb zelf net de acsepgiro de deur uit voor de nachtvisverguning voor dat water. Is voor mij dan het 1e nachtvis jaar voor op dat water.

met droevige groet Ricardo
richard emperpoll
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-08-2007 14:36
Locatie: heerenveen

01-11-2007 18:47

spellingcontrole?! :-?
maar ff ontopic: in dit soort situaties zijn natuurinstanties aardig nuttig denk ik.
hebben hier in de buurt net een soort geval gehad en de put is godzijdank niet volgestort!
leuk voor de karpervissers en de duikers :D
succes en sterkte daar.........
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

01-11-2007 18:48

Ik dacht dat het waarschijnlijk niet meer door zou gaan........... ik sta op een wachtlijst voor een nachtvergunning op dit water, en heb ook voor aardig wat euro's aan extra materiaal moeten aanschaffen voor dit water.
Ik hoop zeker niet dat dit doorgaat, ook omdat dit een van de mooiste wateren hier in de buurt is, en ik er vlak bij woon.

Kunnen we hier nou niks tegen doen ?

Mvg,

PJ
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

01-11-2007 19:17

Fucking SBNL
Vissen mollen van meer dan 30 jaar oud :(
Ik kan ze vertellen dat op diepte toch wel vis komt :roll:
Schitterende natuur moeten ze weer zo nodig mollen. Vis, planten, vogels,
mosselen. :( Gewoon een goed functionerend ecosysteempje mollen :evil:

Ik ga wel als een greenpeace activist voor de ingang zitten en laat ze er niet langs :oops:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

01-11-2007 19:20

Dan ga ik met je mee......

Als ze mij alleen al zien rennen ze hard weg van mijn afschrikwekkend grote verschijning 8)
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

01-11-2007 19:22

Afbeelding

:cry: :x :evil:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

01-11-2007 19:30

Stichting BEHOUD natuur en landschap??????

Wordt 1 grote algenput
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

01-11-2007 20:08

Voerbootje, elektromotor of gewone moter mag niet van SBNL. Alleen roei-
boot. Maar vervuilde grond dumpen is wel oke. :roll:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

01-11-2007 20:16

Ik ben het volkomen met je eens Herman...
tralalala....
Gebruikersavatar
gert-jan van heerikhuize
Berichten: 46
Lid geworden op: 28-05-2007 14:42
Locatie: Ede

01-11-2007 20:24

Ik vind het echt niet normaal,hoe help je de natuur naar de knoppen.
Als het om geld gaat moet alles wijken en kan alles wel in een keer.
ben heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.
It,s a way of live!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-11-2007 23:12

Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

02-11-2007 01:07

Juist henk, greenpeace dat is ieder geval een stap vooruit..

daarom ben ik lid van hun.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
chris van kampen
Berichten: 13
Lid geworden op: 27-10-2007 10:21
Locatie: zoeterwoude

02-11-2007 08:02

ik vang wel eens karpers op 17 meter diepte
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-11-2007 08:39

Greenpeace is een waardeloze organisatie.

Maar er is in Nederland ook nog zoiets als een Flora- en faunawet. Bij een ruimtelijke ingreep als deze moet er getoetst zijn aan Ff-wet, volgens mij. Afhankelijk van de mate van beschermde status van aangetroffen soorten moet al dan niet ontheffing aangevraagd worden of gaat het hele gebeuren niet door. Voor broedvogels is geen ontheffing mogelijk, daarvoor moet geplande dump sowieso buiten het broedseizoen plaatsvinden. Als dat niet lijkt te gebeuren kun je in ieder geval aan de bel trekken. Verder weet ik niet wat er allemaal leeft en groeit. Ik weet ook niet of het onderdeel uitmaakt van EHS.
Maar buiten dat is zoiets natuurlijk geen porem, zeker niet als het in beheer is bij SBNL. Zoals het lijkt is er dus totaal geen inspraakmogelijkheid en is er niet gekeken naar andere belangen. Is het gewoon een HSV die daar visrecht heeft? En wat zeggen die ervan dan?
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

02-11-2007 11:39

Flink vervuild en funest voor het grondwater'', > ,,Goede kwaliteit en bevorderlijk voor de natuur''

:-? Ja tuurlijk
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

02-11-2007 12:10

@ Rick,

De barneveldse Hsv pacht dit water van de Sbnl.
Er is op de vergadering van de Hsv over gesproken, en de hsv heeft min of meer gezegd dat ze hier niks aan doen.
Ik zal nu de '' nood aan de man komt'' nog eens een mailtje sturen, maar ik heb er geen vertrouwen in dat de Hsv hier iets aan gaat doen.

Ik heb een mailtje naar de Gelderse milieufederatie gestuurd met hoe en wat er zeer wss staat te gebeuren, met de vraag welke stappen er ondernomen kunnen worden.

Mvg,

PJ :wink:
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

02-11-2007 13:05

Hier in de buurt is ook een diepe zandafgraving waar de buurtgemeente vele kubieke meters (afval)grond wouden dumpen voor de aanleg van een nieuwe weg etc.
Hier is door de plaatselijke (vlieg)visvereniging en de burgemeester van de gemeente toch een stokje voor gestoken gewoonweg om dit stukje natuur te behouden in zijn originele staat.

Ik zou toch gewoon proberen om samen met de hengelsportvereniging en evt. andere instanties het dumpplan aan te vechten en te zoeken naar een alternatieve locatie.
Is er toevallig geen andere (diepe) plas/put in de buurt waar niet gevist mag worden?

Greetz,

Edit: Ik zie net dat de plaatselijke HSV er dus ook niks tegen wil doen, ben je lekker mee dan :roll:
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

02-11-2007 13:10

Dit is niet de eerste keer dat de Grondbank van een ladinkje grond afwil. Onder het mom van verontdiepen is men thans bezig een zeer mooi water in mijn omgeving dicht te storten. Dezelfde leuterzwets argumenten als het zou beter zijn voor de natuur etc werden door een ecoloog die door de betreffende gemeente was opgetrommeld geventileerd. Toch opmerkelijk dat grond die normaal een aardige duit kost gratis en voor niets te stort wordt aangeboden.
Ricardo van Malestijn
Berichten: 74
Lid geworden op: 27-10-2006 17:49
Locatie: Barneveld

02-11-2007 13:45

Pieter jan de hsv wil wel maar kan er niks aan doen want ze zijn enkel pachter. Ben zelf vrij bekend bij het dagelijks bestuur dus hoor nog wel eens wat vandaar.



Ik heb nu zelf wel een iedee een goede bekende van me werkt bij de afdeling mileu van de gemeente barneveld en moet wel eens vaker raporten maken over dit soort zaken zal een vragen of hij geen idee heeft. Ik weet ook dat de het grondgebied niet bij barneveld hoort maar bij ede maar kan alicht info gaan vragen bij hem.

Gr Ricardo
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-11-2007 14:26

Dat ondiep water meer ecologische waarde heeft dan een erg diepe (>10 meter) plas is een feit. Maar in dit geval wordt dit argument volgens mij louter en alleen gebruikt als smoes om de grond kwijt te kunnen. Die, zoals blijkt, vervuild is. En dat lijkt me niet echt een verbetering van natuurwaarden.
Als je iets voor de natuur wil doen, realiseer dan nieuwe natuur, maar bestaande dingen als deze plas... waar ook natuurwaarden te vinden zijn (en bovendien schijbaar mooie karpers zwemmen) moet je laten voor wat het is, vind ik.
Maak met het zand dan een steilwand voor oeverzwaluw en ijsvogel 100 meter naast de plas en dump de rest op een overbemest boerenland en geef het wat microrelief. Daarna verschralingsbeheer en open houden door begrazing en je hebt een mooi gebied voor reptielen. Of zoiets... ik verzin ook maar wat.
Maar je zult denk ik echt partijen moeten betrekken die iets voor elkaar kunnen krijgen, want alleen bereik je weinig denk ik. Probeer het belang voor de sportvisserij (en de vissen zelf) aan te tonen en haal ook de huidige natuurwaarde van het gebied aan. Die ook zijn wettelijke verplichtingen heeft.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

02-11-2007 14:48

De HSV maakt op mij niet de indruk dat ze zich ervoor willen inzetten, ze
vinden alles wel best.
HSV heeft nog geen enkele andere instantie ingeschakeld die hier een stokje
voor zou kunnen steken. Al met al wel een heel erg passieve HSV.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

02-11-2007 14:57

dirk bijl schreef:Dit is niet de eerste keer dat de Grondbank van een ladinkje grond afwil. Onder het mom van verontdiepen is men thans bezig een zeer mooi water in mijn omgeving dicht te storten. Dezelfde leuterzwets argumenten als het zou beter zijn voor de natuur etc werden door een ecoloog die door de betreffende gemeente was opgetrommeld geventileerd. Toch opmerkelijk dat grond die normaal een aardige duit kost gratis en voor niets te stort wordt aangeboden.


SBNL krijgt zelfs heel veel geld toe, dit levert tonnen, zoniet miljoenen op.
Ik dacht gehoord te hebben 15 euro per kubieke meter.

Reken maar uit 15 x 350000= 5,25 miljoen euro!
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-11-2007 15:19

En dan zegt SBNL natuurlijk: met dit geld kunnen we veel andere projecten realiseren dus het totale belang weegt zwaarder dan het mogelijk verlies van 1 gebied.