ZEER SCHOKKEND!!!!


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-11-2007 18:34

Ja Rick,

En laat ze er maar een recreatieplas van maken.
Waarbij natuurlijk uitgehouden het voorrecht dat de kindertjes van projectontwikkelaars, SBNL leden en de Leden van Plaatselijke HSV er het eerste jaar GRATIS en verplicht mogen/moeten zwemmen..

Trouwens dat watertje wat die steile wand met oeverzwaluwen en ijsvogeltjes herbergt is ook niet best, tenminste het water niet.
De onderste 4 meter is gedumpte pure mengmest, hoe is het anders te verklaren dat het wier vanaf 8 meter diepte oprijst tot de oppervlakte?

Greenpeace en Provincie is inmiddels van mail voorzien.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-11-2007 18:40

Dat van die mest wist ik niet, maar als jij het zegt...

Bij mijn weten is het alleen door zandzuiger tot diepte gebracht. Mijn theorie is dat het wier er sterk groeit omdat het water zo helder is (en lage visbezetting heeft). Dat het water zo helder is komt mede door die lage bezetting, maar ook doordat er kwelwater vanuit de stuwwal aangezogen wordt. Omdat het zo diep is. Overig met als nadelig gevolg dat tussenliggend matig voedselrijk vochtig loofbos (de Bijvanck) aan verdroging onderhevig is.
Bovendien is er een klein verschil tussen wier en kranswier of onderwatervegetatie. Mest zou moeten leiden tot overmatig wiergroei en algenbloei. Maar we dwalen erg af. Excuses.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

02-11-2007 20:08

Ijsvogel is een beschermd diersoort neem ik aan. Die zitten op het
betreffende water. Als de grond erin wordt gedump zullen er vissen dood
gaan en zo heeft de ijsvogel minder te eten. Dus zodoende wordt de ijsvogel
bedreigd en kan de dump niet doorgaan :roll:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
gert-jan van heerikhuize
Berichten: 46
Lid geworden op: 28-05-2007 14:42
Locatie: Ede

02-11-2007 20:16

Betreur het ten zeerste allemaal,dat dit zo maar allemaal kan in nederland.....Als het om geld gaat moet alles wijken!,Zelf natuur.
Er zou volgens de geleerde geen leven zijn op 17mrt diep,nou daar ben ik het totaal niet mee eens!~
Als dit doorgaat en er wordt idd grond van cat 1 in gedumpt....is er een heel groot probleem en zal er een hoop vissterfte zijn waaronder het oude moba bestand.
Zoals in het artikelvermeld stond leven er nu nog mosselen in het moba....een natuurlijke voedselbron voor onze groote vriend karper,maar wat als de mosselen er zometeen niet meer zijn?
Ik denk dat onze vriend dan een hele belangrijke voedselbron kwijt is!

De tijd zal het leren en ik blijf dit alles nauwlettend volgen!

laterzz gert-jan
It,s a way of live!
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

04-11-2007 11:17

Sprak een bestuurslid binnen de barneveldse vereniging en deze vreesde dat ze volgend jaar aan de slag gaan.

Hij dacht dat je er niks tegen in kon brengen.
Wat zei jij ook al weer Herman.. "passieve vereniging"?
:)
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

04-11-2007 14:34

Mijn beeld van onze "geliefde" vereniging wordt helaas weer bevestigd :(
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

08-11-2007 19:04

Weet iemand al meer?

Ik krijg nog steeds geen reactie van SBNL.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

09-11-2007 18:58

Ik ook niet, van de HSV en de Gelderse Milieufederatie.

Mvg,

PJ
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Gebruikersavatar
Harry post
Berichten: 148
Lid geworden op: 15-10-2006 18:06
Locatie: Hoogeveen

10-11-2007 12:41

Laten ze de dijken maar gaan ophogen met deze grond :wink:
word het toch nog nuttig die grond
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

15-11-2007 22:25

Ik leef met jullie mee jongens, daar in het kippendorp.
Zonde van het mooie water. Als ze gaan storten ontstaat er zuurstof gebrek in hte water, door de troebelheid. Moet er niet aan denken, dat het bestaande bestand kapot gaat dan.

ZONDE.

Groetjes John
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-11-2007 11:18

IJsvogel is inderdaad (streng) beschermd. Alle inheemse vogels trouwens. Dus ook meerkoet en koolmees. Als je aan kan tonen dat leefgebied significant verstoord wordt of in kwaliteit sterk omlaag gaat heb je misschien wel een punt. De A.I.D. misschien?
Enige wat je op dat vlak kan doen is gewoon erg formeel worden om de boel stil te leggen: is er een flora en fauna onderzoek uitgevoerd? worden werkzaamheden buiten het broedseizoen uitgevoerd?

De HSV is, zoals ik het lees, dus een doodlopend spoor omwille van hun passieve houding?

Probeer anders mensen te bellen waarvan je geen reactie krijgt. Als mensen een mailtje binnen krijgen waar ze niet op zitten te wachten reageren ze gewoon niet. Bellen kan helpen.
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

09-09-2008 23:41

http://www.edestad.nl/page/Plaatsnamen/ ... 57166.news

dit zaakje begint steets meer te stinken
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
remco van gool

19-09-2009 10:11

Hier maar verder gaan over de Moba.
Laatste update ,dit artikel uit de Ede stad van 16-09-2009.


16-9-2009 Pagina 13
Besluit Mobagat uitgesteld


LUNTEREN - Het besluit van het bestuur van waterschap Vallei & Eem over het grondstortproject in het Mobagat langs de A12 in Lunteren is met twee weken opgeschort. Dat meldt woordvoerder Ton Melgers van het waterschap desgevraagd. ,,Tijdens de bestuursvergadering is donderdag besloten dat we extra informatie willen inwinnen van onder meer SBNL, de beheerder van de plas, en omwonenden, voordat we een definitief besluit nemen.” Daarna moet het algemeen bestuur zich hier in oktober nog over buigen.

In juni werd besloten een aanvullend onderzoek uit te laten voeren naar de effecten van het grondstortproject. Dit naar aanleiding van een eerder verschenen rapport van wetenschappers die de grondstort onderzochten in opdracht van milieuminister Jacqueline Cramer. De grondstort werd tot nader orde opgeschort. ,,We gaan er nu vanuit dat Grondbank GMG, de uitvoerder van het plan, het project nog niet hervat voordat het algemeen bestuur besloten heeft”, zegt Melgers.

Grondbank GMG startte in oktober met het project waarbij het de bedoeling is dat komende jaren 400.000 kuub vervuilde baggerspecie en bouwgrond in het Mobagat wordt gestort. Met het zand moeten de oevers opgehoogd worden om, volgens beheerder SBNL, de natuurwaarde van de plas te verbeteren. Omwonenden maken hiertegen bezwaar omdat ze vervuiling van grondwater vrezen, dat gebruikt wordt als drinkwater.

Bovendien betwijfelen zij of de grondstort legitiem is en stellen zij dat de plas bekend staat om haar zeer heldere water.


mvg RvG
Gebruikersavatar
gijs van de groep
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-08-2008 12:25
Locatie: spakenburg

19-09-2009 12:12

het storten wordt hervat, tot het eiland wordt het dichtgestort tot een meter diep met eilandjes erin, na het eiland blijft het zoals het was.
remco van gool

19-09-2009 14:34

hoi Gijs
Van wanneer is die informatie van jou dan.
Dat artikel uit de ede stad is van woensdag ,dus jou informatie van daarna dan ?

mvg RvG
Gebruikersavatar
gijs van de groep
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-08-2008 12:25
Locatie: spakenburg

20-09-2009 20:48

gehoord van een controleur aan het water van moba, het schijnt dat er rechtzaken gewonnen zijn door de tegenpartij, het storten wordt gewoon hervat,
tot het eiland gaat alles dicht tot een meter diep met eilandjes erin. na het eiland blijft het zoals het was.maar dat had ik al gepost.
Gebruikersavatar
Dick van Middelaar
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-11-2005 13:29
Contacteer:

22-09-2009 18:16

Daar ben ik nog niet zo zeker van, er is nog helemaal niks zeker. Er moet nog het een en ander uitgezocht worden en er zal zeker nog een vergadering plaatsvinden.
Geen natuur maakt m'n leven zuur...
remco van gool

24-09-2009 17:06

Een update van 23-09-2009

23-9-2009 Pagina 12
Fel protest omwonenden ‘Mobagat’‘Nu de vissen ziek, straks onze kinderen?’
‘Nu de vissen ziek, straks onze kinderen?’
LUNTEREN - Omwonenden van de Grote Veenderplas langs de A12 in Lunteren, beter bekend als het Mobagat, zetten de hakken in het zand. ,,We gaan nu fel protesteren tegen de stort van gifgrond in de plas.”

door Wouter van Dijk


Op verschillende locaties rondom de plas, langs de A30, de Scherpenzeelseweg en de Renswoudsestraatweg, hebben de bewoners spandoeken opgehangen met teksten als ‘Hier geen gifdump’ en ‘Nu zijn de vissen ziek, straks onze kinderen?’ ,,Dit is preventief actie voeren”, zegt Thomas Jansen namens de omwonenden. ,,We laten zien dat we de stort niet zomaar over onze kant laten gaan. Mocht het grondstortproject toch voortgezet worden, dan gaan we blokkades opwerpen.” Met deze acties willen de omwonenden, die zich georganiseerd hebben in de vereniging ‘Schone Veenderplas’, het grondstortproject van Grondbank GMG koste wat kost tegenhouden.

Opgeschort

Vorig jaar oktober startte de grondbank met het storten van verontreinigde baggerspecie en bouwgrond in het water. Inmiddels is zo’n tien procent van de bedoelde 400.000 kuub gestort. De stort is in mei opgeschort. Dit naar aanleiding van een onderzoek van wetenschappers die de zaak in opdracht van minister Jacqueline Cramer onderzochten, de zogenaamde commissie Verheijen. Het algemeen bestuur van Waterschap Vallei & Eem moet nog een besluit nemen over de voortgang van de grondstort.


,,Het is misschien wat voorbarig omdat officieel nog niet duidelijk is of het project alsnog doorgang vindt, maar officieus hebben we te horen gekregen dat het waterschap wellicht zwicht vanwege een hoge schadeclaim van de grondbank”, zegt bewoner Wim de Vries. ,,Terwijl het waterschap tegelijk te kennen geeft dit soort projecten in het vervolg niet meer te willen, dus dit project fietst er nog net tussendoor. Ik noem dat een bestuurlijke dwaling.”

De boot af

Bewoners voelen zich daarnaast in de steek gelaten door de gemeente Ede, waarin de plas officieel ligt. ,,We hebben meerdere malen bij de gemeente het verzoek ingediend om met elkaar om de tafel te gaan en onze zorgen te bespreken”, zegt Jansen. ,,Maar de gemeente houdt tot nu toe de boot af.” Woordvoerder Wilma van Wensem van de gemeente Ede: ,,Het verzoek is bij ons bekend, maar het lijkt ons verstandig dat gesprek pas aan te gaan als het waterschap een besluit heeft genomen. Van onwil is geen sprake, maar we willen het waterschap niet voor de voeten lopen.”


Dat de grondstort een negatief effect heeft op het oppervlaktewater, is volgens de bewoners voldoende aangetoond, door onder meer eigen watermonsters te laten onderzoeken. ,,We hebben daarnaast, in samenwerking met Hengelsportvereniging Barneveld, levende vissen uit de plas laten onderzoeken bij een bureau in Utrecht en daaruit bleek dat de vissen ziek zijn. Dit terwijl er geen sporen van een bacterie of virus werden aangetroffen”, zegt De Vries. ,,Dat betekent dat de dieren door externe factoren in het water ziek zijn geworden. Met andere woorden, wij vertrouwen het absoluut niet.”

Vissenonderzoek

Leden van de Hengelsportvereniging zetten inmiddels ook vraagtekens bij het grondstortproject. ,,We zijn vooral bang dat dit project schade aanbrengt aan de visstand”, zegt Dick van Middelaar, één van de leden. ,,Door bepaalde stoffen in het water en te weinig voedsel zullen de vissen misschien doodgaan, terwijl de plas algemeen bekend staat als prachtige visplek voor vooral karpers.”


Naast het vissenonderzoek hebben de bewoners ook een medewerker van onderzoeksbureau Alterra in Wageningen ingeschakeld. ,,We krijgen steun van wetenschapper Joop Harmsen, expert op dit gebied”, zegt Jansen. ,,Harmsen gaat aanvullend onderzoek doen naar de vraag of het gevaar van verontreiniging in het oppervlaktewater voldoende is afgedekt en industriegrond in het water wel kan en mag. Daarnaast bekijkt hij wat uiteindelijk het minst slechte scenario is voor de Veenderplas.”

Voorbarig

Of de grondstort wordt voortgezet is volgens woordvoerder Yvonne Vlek van Waterschap Vallei & Eem nog helemaal niet zeker. ,,We willen komende tijd extra informatie inwinnen over het project om straks met een goed plan te komen. Daarom hebben we nog gesprekken met onder meer de grondbank en de bewoners, voordat het algemeen bestuur een beslissing neemt. Tot die tijd schort GMG de grondstort op. Dat is het bedrijf niet verplicht, maar uiteindelijk is de grondbank er ook bij gebaat dat het project geen schade aanbrengt aan de natuur.”

Van een mogelijke claim van de grondbank richting het waterschap zegt Vlek niets te weten. ,,Dat kan ook niet onze afweging zijn. Onze taak is de kwaliteit van oppervlaktewater te bewaken, daar gaat het om.” Vlek bevestigt wel dat nieuwe vergelijkbare projecten strenger zullen worden beoordeeld. ,,Dit naar aanleiding van de bevindingen van de commissie Verheijen.’’ Met het grondstortproject moet volgens de grondbank en eigenaar SBNL van de plas de natuurwaarde van de plas verbeteren.De omwonenden van de Grote Veenderplas zijn het zat. ,,We laten de grondstort niet zomaar over onze kant gaan.”


mvg RvG
remco van gool

17-10-2009 18:52

Vorige week vrijdag een nacht gemaakt aan dit mooie water.
Heb zitten twijfelen of ik dit nu moest melden of niet ,dit om geen onnodige ophef te maken.
Toen ik mijn lijn uit roeide naar de overkant zag ik onder de struiken in het water een dode karper liggen ,kan natuurlijk van alles betekenen.
Deze vis was al in verre staat van ontbinding dus kon ook verder weinig zien aan de vis.
Ik zou dus graag weten van de andere vissers als/of er meerdere vissen worden gevonden.

mvg RvG