De Vispas; enkel halleluja?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-10-2007 09:44

In het laatste visblad (november 2007) lees ik heel veel halleluja-geroep vanuit Sportvisserij Nederland (SVN) over de Vispas. Hieronder enkele citaten:

-De Vispas ik een sterk product.
-Het nieuwe stelsel is een succes gebleken.
-grote goed-nieuws-show.
-gouden zet, enorm veel vismogelijkheden en dat voor weinig geld.
-10 % meer HSV leden (kassa! Juist ook voor SVN)
-Wateren in Kleine Vispas komen voor een groot deel overeen met de openbare vaarwateren van vroeger.
-Er zijn alleen maar winnaars.

Jammer dat een organisatie zichzelf zoveel veren in het achterste steekt, maar ja, een ander doet het kennelijk niet.
Het klinkt allemaal erg mooi, bijna te mooi om waar te zijn.
Zelf hoor ik helaas andere geluiden en ook persoonlijk zie ik wel wat minpunten:

-Mensen hebben hun teveel betaalde geld (lid van meerdere aangesloten HSV's) nog niet terug gehad, ondanks soms meerdere telefoontjes. Zo ook ikzelf helaas, ik ga 3 van de 5 HSV's opzeggen hierdoor.

-Mensen die voorheen alleen met hun sportvisakte met 1 hengeltje op openbaar vaarwater visten, moeten nu ineens ergens lid worden van een HSV, want de lijst bij de kleine vispas is wel erg dun. Dat geeft men zelf tussen de regels door wel toe: " Ook wat het viswater betreft komt de gemiddelde sportvisser er al snel achter dat de Kleine Vispas in veel gevallen simpelweg weinig te bieden heeft." Dat klopt dus, er staat nog maar weinig "openbaar vaarwater" in.

Dus je moet voor dat openbare vaarwater ineens lid worden van een HSV, terwijl die er qua uitzettingen en visstandbeheer meestal geen drol aan doet. Wederom: Kassa! (OK, wij karpervissers met onze 2 (3?) hengels moesten toch al lid zijn, maar toch!).

-De Vispas wordt voorgesteld als het document waarmee je bijna overal terecht kan, in de praktijk staat veel (de meesten durf ik te stellen)afgesloten HSV wateren er niet in. De voorlichting laat op dit punt te wensen over, want bij controles denkt men met een Vispas het voor elkaar te hebben. De term schriftelijke toestemming wordt bijna synoniem gesteld aan het hebben van een vispas, terwijl de Vispas slechts een vorm van schriftelijke toestemming is.

Mijn conclusie is dan ook dat de Vispas vooral goed is gebleken voor de kassa van SVN, en niet voor de portemonnee van de sportvisser.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

31-10-2007 09:49

Helemaal mee eens.

Heel erg veel hsv,s hebben hun verenigings water niet ingebracht.

Wat in de praktijk betekend dat ik dus 6 vergunning heb.

En met dat geld terugkrijgen is het al helemaal een ramp.

Maar ja..

Het leed is al geschiet.

beter studeren nu.
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Danny Mieremet

31-10-2007 09:56

Kees, wat je zegt ben ik het helemaal mee eens.
Maar zoals je misschien uit eerdere discussies hebt kunnen lezen, weet je misschien ook dat dit weer een totaal zinloze discussie gaat worden.
Alleen maar geldklopperij enz enz..

Als visser heb je gewoon niets meer in te brengen! :cry:

Tuurlijk gaan er nu mensen zeggen dat ik me moet melden bij de plaatselijke HSV en mijn inbreng moet geven voor wat betreft de wensen van de (karper)vissers.
Zo heb ik diverse briefen geschreven aan de plaatselijke HSV om het toe te staan om met 3 hengels te mogen vissen. Of om er inieder geval over na te denken.
Echter heb ik nog nooit een reactie mogen ontvangen van hun. (3e hengel is weer een andere discussie).

Gr Mieremet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2007 10:10

Danny,

Inderdaad moet je voor 3e hengelvergunningen bij je HSV zijn. Dat bepaalt Sportvisserij Nederland niet. Dat de HSV niet reageert zegt iets over de HSV en niks over Sportvisserij Nederland. De discussie wordt onduidelijk als je de verschillende verantwoordelijkheden door elkaar haalt.

Wat betreft de succes story over de vispas is mijn kanttekening inderdaad dat ze eerst maar eens mijn dubbele afdracht moeten regelen. De eerste giro die ik nu binnen heb doet vermoeden dat dit jaar wederom dubbel afgedragen gaat worden.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 31-10-2007 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

31-10-2007 10:12

Goedkoop is het zeker niet, ik ben al €72,50 kwijt bij 1 HSV: Vispas,
bootvergunning en nachtvergunning. Ik heb het idee dat er weinig veranderd
is. Het enige is dat je nu een pasje hebt ipv een papiertje.
Ik ben niet lid van meerdere HSV's, maar als je dat wel bent kan je dus geld
terug krijgen begrijp ik......
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2007 10:15

Dat is wel wat verkondigd wordt, maar ik heb nog steeds niks terug gezien.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

31-10-2007 10:25

Ik denk dat je na 1 jaar nog geen conclusie moet trekken bij een nieuw systeem met een dermate andere structuur. Alle begin is moeilijk, en een deel van de minpunten zijn (hopelijk) slechts kinderziektes.
Enkele andere dingen die je aanhaalt kan ik snappen. Het verdwijnen van de meeste openbare wateren zonder vispas is voor die doelgroep natuurlijk jammer.
De vispas wekt misschien de illusie dat het een uniform middel is waarmee je in Nederland (bijna) overal terecht kunt. Volgens mij hebben nogal wat mensen het idee gekregen dat hun hele stapel vergunningen verleden tijd is en oplost in 1 vispas. Net als je met je bankpas overal kunt pinnen. Ten dele is dit zo, maar om lid te zijn bij meerdere HSV's moet je alsnog een aanvullend pasje hebben.
Het is echter dus niet zo dat je met 1 pas uit de voeten kunt zoals men denkt. En bij controle krijgen die mensen dan de deksel op de neus. Maar dit lijkt mij dan weer niet zo goed voor de portemonnee van SVN. Mensen kopen eenmalig een vispas en denken klaar te zijn. Dat gaat volgens mij in tegen je "kassa-conclusie"?
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-10-2007 10:36

Wellicht tijd om aangifte te doen wegens oplichting ?

Er zijn zo gewoonweg miljoenen opgestreken.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

31-10-2007 11:04

Rick,

Toch is 10 procent meer leden bij de aangesloten HSV-en dus 10% meer afdracht aan SVN. Ik denk dat er maar weinig leden zijn die hebben bedankt voor hun extra lidmaatschap bij de invoering van de Vispas. Misschien nu wel trouwens.

Inmiddels heb ik bij 3 HSV-en bedankt met vermelding van redenen. Misschien als veel mensen dit doen dat er dan toch belletjes gaan rinkelen bij SVN. En nee, ik ga voortaan niet zwartvissen, want die 2 HSV-en waar ik lid van blijf hebben genoeg viswater te bieden.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2007 11:07

Het is inderdaad aan mijzelf om van meerdere verenigingen lid te zijn als dat voordelen oplevert. Elke vereniging heeft zijn contributie. Een dubbele afdracht naar Sportvisserij Nederland is echter onnodig. Maar dat weten ze zelf ook wel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Danny Mieremet

31-10-2007 11:22

Ook ik heb de dubbele afdracht nog niet terug. Ook diverse malen gebeld, gemaild enz enz..

In een vorige topic begin dit jaar, zeiden een heleboel mensen dat als je dubbele afdracht betaald dit geen probleem was en je z.s.m je geld terug kreeg. Mijn bankrekening is louter gevuld door welke visinstantie dan ook!

LEVE DE VISPAS :(

Gr Mieremet
Danny Mieremet

31-10-2007 11:29

Misschien wel een goed plan om de rest op te zeggen.

Maar ben bang dat ik dan wat vaker moet gaan zwart vissen :oops:

Als ik dan wel gesnapt word kan ik de bekeuring weer betalen met het geld wat ik nog terug krijg i.v.m de dubbele afdracht :lol:

Zo zullen er vast wel meer mensen gaan denken, dus verwacht dat sportvisserij nederland zich nog wel eens achter de oren krabt als er heel wat pasjes opgezegd gaan worden.

Gr Mieremet
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

31-10-2007 11:30

Ook ik heb dubbel afgedragen, maar toen ik zo'n formulier had ingevuld op de website, kreeg ik het snel teruggestort.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Thijs de Lange
Berichten: 93
Lid geworden op: 23-02-2006 14:13
Locatie: Flevoland

31-10-2007 12:03

heej bas,

weet je toevallig ook nog maar je dat formulier kan vinden? want dan zal dat mijn laatste kans zijn, om nog 3x afdracht trug te krijgen.

bellen en mailen heeft tog geen zin.

mvg,

thijs
tja...
Jan Peter Teerling

31-10-2007 12:28

Danny Mieremet schreef:
Als visser heb je gewoon niets meer in te brengen! :cry:



Heb je überhaupt nog wat in dit 'democratische' land in te brengen dan??
Danny Mieremet

31-10-2007 12:40

Jan Peter Teerling schreef:
Danny Mieremet schreef:
Als visser heb je gewoon niets meer in te brengen! :cry:



Heb je überhaupt nog wat in dit 'democratische' land in te brengen dan??


Thuis wel :wink:
Maar op straat wordt het toch al een stuk minder....

Daarom moet je soms wel eigen rechtertje spelen.

Gr Mieremet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2007 12:54

Bas Hofkens schreef:Ook ik heb dubbel afgedragen, maar toen ik zo'n formulier had ingevuld op de website, kreeg ik het snel teruggestort.


Was iets met of zonder ster op de pas dat deze weg niet mogelijk maakte.

Opnieuw meneer Teerling is dit een issue dat specifiek met Sportvisserij Nederland te maken heeft en verder niks maatschappelijks. Stap eens van stokpaardjes af.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

31-10-2007 13:24

Het gaar erom heer Ouwehand,dat er ook in dit geval iets makellijker gemaakt zou worden wat in de praktijk weer gaat uitvallen als duurder/omslachtiger.Wat is het toch altijd het probleem met iets wat goed functioneerd,dan maar weer te willen veranderen naar iets anders.(Vispas,Zorgverzekering etc.)Komt het geld niet uit de lengte dan moet het maar uit de breedte komen toch?En we slikken alles maar als makke schapen aan de leiband richting slachthuis.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

31-10-2007 13:29

Dat met die ster maakt niet uit, Kees. Je moet op dit formulier gewoon invullen welke vereniging jij als hoofdvereniging wil. Van de overige vispassen, wordt het tegoed dan teruggestort. Ik snapte dat ook niet met die ster, heb toen gebeld en daar zei een dame dat ik hem gewoon moest invullen.

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... racht.aspx
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Harry post
Berichten: 148
Lid geworden op: 15-10-2006 18:06
Locatie: Hoogeveen

31-10-2007 13:39

ben het er ook helemaal mee eens , weer een manier van geld klopperij .
maar er zijn direct in het begin al vele discussies over geweest over de vispas .
heb zelf ook een hsv opgezegt hier , en ze belden mij op omdat het adres van mij niet overeen kwam met het nummer van de vispas wat ik door gegeven had .
stond op de naam van een bedrijf hier in hoogeveen ?????
maar ja maakte niet uit , omdat ik toch opgezegt had .
achteraf bleek dat er gewoon weer oude nummers hergebruikt zijn op de vispas .
oke met vr gr Harry
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2007 14:17

Jan Peter,

Je gooit alles op één hoop. Zorgverzekering heeft niks te maken met een vispas.

Doet er niet toe. Vispas zou een verbetering moeten zijn ten opzichte van wat het was. Dat is ook zo, maar in de praktijk blijkt dat lang niet overal zo perfect te werken als nu wordt voorgesteld. Ook is het niet zo dat je ineens overal mag vissen, maar dat was eerder ook niet zo. Toch zitten er wateren in de lijst waar ik voorheen meer vergunningen voor nodig had.

Ik zal weer eens proberen Bas.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

31-10-2007 16:43

Geld terugvragen?
Van hoeveel HSVs bent u lid (keuze uit 2 of 3)
Eh...... 6.
Waar gaan we nu de rest invullen? Hopeloos.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-10-2007 17:00

Voor de duidelijkheid, is men je na 1 januari 2007 lid geworden van andere HSV krijg je via SVN je geld van dubbele afdrachten terug. Was je voor die tijd al lid van meerdere HSV zal je bij die betreffende HSV om je afdrachten terug te krijgen moeten wezen. Vanwege tal van aanpassingen aan het computer systeem is het terug betalen van dubbele afdrachten helaas een stuk later geworden. Daarbij komt dat niet alle federaties zoals FZWN er dit jaar mee akkoord gingen wat hun deel van de afdrachten aangaat. Is voor hun zeker geen onwil. In de gesprekken die ik met hun had kwam dit duidelijk naar voren. Automatiseren is en blijft in deze situatie zoals die er ligt een moeilijk punt zo is mijn overtuiging.

Het probleem van de dubbele afdrachten ligt dus niet alleen bij SVN maar zeker op dit moment bij de HSV. Zij hoeven de dubbelen afdrachten van hun leden die daar voor in aanmerking komen ook niet aan SVN af te dragen. Zijn de HSV die er financieel dit jaar zeker niet op achter uitgaan als zij hun verplichtingen naar leden niet na komen.

Peter
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

31-10-2007 18:31

Geldklopperij.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-10-2007 19:13

Rene,

Hoe lang ben je al lid van die andere 5 HSV??
Daar al de vraag neergelegd of je bij hun je geld terug krijgt.

Geldklopperij is weer een van klets meningen die niet op feiten gebaseerd zijn. In het verleden kregen we niets terug. Zijn juist de HSV, federaties en daarmee Sportvisserij Nederland die het mogelijk maken dubbele afdrachten terug te krijgen. Daar er in het verleden geen systeem was die het mogelijk maakte terug betalingen te doen mogen we blij zijn dat het nu met wellis waar met horten en stoten van de grond komt. Elke aangesloten HSV kan in het systeem kijken welke leden hoofdlid zijn bij een andere HSV. Dat kan enkel na een bepaalde periode in 2008. Leden die vandaag lid zijn bij HSV (A) zijn dat in 2008 bij HSV (B). Voor 2008 geld dan ook in mijn beleving dat HSV in het voorjaar overgaan tot terug betalingen aan hun subleden. Ben je met je contributie betalingen voor 2008 te laat ligt er al weer een probleem voor je. Is dan ook in veel gevallen de schuld van de visser zelf. Betalingen voor 2008 hadden voor 15 oktober al binnen moeten zijn bij je penningmeester.

Als secretaris van een HSV heb ik in 2007 genoeg gekke dingen meegemaakt om alleen Sportvisserij Nederland hier van de schuld te geven.

Peter
Plaats reactie