Overplaatsverbod


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-01-2003 21:58

Beste mensen,

In de lijst van viswateren 2000-2002 die bij mijn vergunning zat, stond onder andere:

"Karper mag niet worden meegenomen"

Nu heb ik de nieuwe lijst 2003-2005 gekregen bij de nieuwe vergunning, en in die editie staat:

"Karper mag niet worden meegenomen, en beslist niet naar een andere vijver verplaatst worden!"

Ik ben het wel eens oneens geweest met mijn vereniging en haar regelment, maar dit vind ik klasse!

Ik weet niet of iets dergelijks ook al in jullie vergunning staat. Als dat niet zo is, kaart dat dan eens aan op een ledenvergadering ofzo. Het is namelijk bij de wet niet verboden om karper mee te nemen!

Met opgewekte groet, Sjoerd
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

19-01-2003 11:14

Sjoerd, bij ons op de vergunning staat nog nix, op het gebied van karper, behalve NACHTVISSEN VERBODEN. Maarja wat kan ik daar tegen doen, ik was in 2002 voor het eerst op die ledenvergadering geweest, van de 35 man die daar waren, bleek ik als jongste + enigste serieuse karpervisser. De witvissers van gemiddeld +/-35jaar.

MVG <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

_________________
Huisregel Forum

Topics waar informatie gevraagd wordt over betaalwateren. De beheerders van het Carpboard staan zeer kritisch tegenover betaalwateren en willen op geen enkele manier bijdragen aan het succes van deze wateren. Voor informatie kunt u terecht bij de organisatie waar u geboekt heeft.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2003-01-19 11:14 ]</font>
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

19-01-2003 11:28

Sjoerd Groot zei:

In de lijst van viswateren 2000-2002 die bij mijn vergunning zat, stond onder andere:
"Karper mag niet worden meegenomen"

Nu heb ik de nieuwe lijst 2003-2005 gekregen bij de nieuwe vergunning, en in die editie staat:

"Karper mag niet worden meegenomen, en beslist niet naar een andere vijver verplaatst worden!"


Beste Sjoerd,

ik heb de "lijst van viswateren" grondig gelezen, maar kan niks vinden...

In ons federatie-& verenigingsboekje staat wel bij recreatieplas De Heide dat gevangen karper onmiddellijk dient te worden terug gezet.Ik zal het hier nog over gaan hebben met het bestuur van HSV Heeerenveen, want ik vind dat dit moet gelden voor alle wateren.

_________________
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.hsvheerenveen.nl" target="_blank" class=bericht>http://www.hsvheerenveen.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2003-01-19 11:31 ]</font>
HansPeter van Ee

19-01-2003 13:01

Heren

Bij een verening waar ik lid van ben staat het al vier jaar in de vergunning.
Dit komt voort uit het feit dat er visoverzetters visten, er staat zelfs bij dat men vissers uit die gemeente goed in de gaten moet houden.
En terecht!!

met terechte groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-01-2003 15:03

Hopelijk is het jullie ook opgevallen dat in iedere 'lijst van viswateren 2003-2005' ook de specifiek op het karpervissen betrekking hebbende regels uit de Gedragscode van de KSN zijn opgenomen.
En tevens regel 18 uit de Algemene voorwaarden gebruik Grote Vergunning waar staat: 'Het is ten strengste verboden de gevangen vis te verkopen'. Dit vooral vanwege een toch nog behoorlijk aantal z.g. 'sportvissers' die door hun gevangen snoekbaars en snoek rechtstreeks aan restaurants verkopen
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

19-01-2003 23:17

Ja Aart dat van snoekbaarzen verkopen aan de handel is hier heel "gewoon".
De visafslag in Heeg schijnt een afnemer te zijn...ik hoorde dit laatst toen een vrouw van een visser haar verhaal deed over hij vissende echtgenoot. Ik heb duidelijk gemaakt dat het verboden is...ze zei dit niet te weten & vertelde dat iedereen in de buurt een deel van hun vangsten door verkochten...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-01-2003 23:23

Helaas niet alleen bij jullie Henri:)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-01-2003 23:51

Menno, zonder regels is het opleggen van boetes ook niet mogelijk:)
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-01-2003 00:04

Zeker Menno,

Ik zou ook liever zien dat dit soort praktijken bij wet verboden worden. Ik denk dat dit moeilijk gaat worden, omdat dan 'gewone' consumptievissers hun visje niet meer mee mogen nemen ( wat ik overigens niet erg zou vinden )

Wat hiermee in ieder geval bereikt wordt, is dat hier een statement wordt gemaakt tegen het overplaatsen van vis. Bovendien kan iemand die hierop betrapt wordt zijn vergunning kwijtraken. Of hij ook direct beboet kan worden weet ik niet. Als hij daarna nog doorgaat kan hij in ieder geval wel beboet worden.
Ik vind dat de weg naar echte straf in ieder geval te lang is.

Dan zit je er weer mee dat de pak-kans klein is en de boete waarschijnlijk niet al te hoog.

Je ziet overal dat criminaliteit waarbij de pak-kans klein is, de opbrengst groot is en de straf laag is enorm kan groeien. Wat dus moet gebeuren is deze 3 factoren veranderen.

Natuurlijk zal niemand het leuk vinden dat er karper gestolen wordt, maar ik ben bang dat de heren wetgevers het niet zo ernstig zullen vinden als wij.

Bovendien speelt de laatste tijd juist de discussie ( hoewel het hier om georganiseerde criminaliteit gaat ) dat de politie nu maar eens 'echte' boeven moet gaan vangen, en ik ben bang dat de doorsnee Nederlander karperdieven niet als 'echte boef' beschouwt.

Met zwevende groet,

Sjoerd
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

20-01-2003 17:30

Een paspoort voor karpervissers.


Tijdens de karperdag van Carpclub 25 werden mij een aantal rare verhalen verteld, waar ik toch wel
van schok. Het volgende, in een dorp 5 km verder op zitten karpervissers in hun tent met een geladen pistool, de grotere vissen die er zwemmen komen alle uit de Zuid-Willemsvaart, in een dorp aan de overkant van het kanaal zitten ook al grote vissen uit ons kanaal.
De volgen mij oudste vis van Nederland, Hij, is weer verplaatst, en sterk in gewicht achter uitgegaan.
Is dit een droom of is dit echt waar.
Daarom moet er nu! een karperpaspoort komen, dit moet landelijk geregistreerd staan, ik denk aan de volgende instanties. De O.V.B. als de gene die de vergunningen uitgeeft. De N.V.V.S. als overkoepelend orgaan van de verenigingen, de K.S.N als belangen behartiger. De vereniging die verplaatste vis in zijn vijver heeft, moet de verplichting op zich nemen om de vis weer in oorspronkelijk water terug te zetten, en de kosten verhalen op de visser.
Bij misdraging wordt het paspoort gelijk ingenomen, en zijn we in mijn ogen dit uitschot kwijt.
Een mogelijk is misschien ook, om dit aan instanties in het buitenland door te geven, dan kan men daar ook niet vissen.
Ik stel voor dat er tijdens de beurs in Zwolle op verschillende plaatsen bussen komen staan waarin we protesteren tegen deze praktijken. Een standaard brief is snel gemaakt, we kunnen deze overhandigen aan de verschillende instanties. Zo dat men weet hoe wij er als karpervissers over denken. Ik denk dat mensen als Klaas v d Herik, en Aart Lokhorst ook nog wel ideeën hebben voor het geval dat ik iets te hart van stapel loop. Mensen er moet nu iets gebeuren.

Positieven reacties zijn welkom.

Peter Otte
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-01-2003 17:59

Duurdere vergunningen (mag zelfs tot 125 euro voor mij), legaal landelijk nachtvissen, MEER en BETERE controle, bij overtredingen intrekken vergunning en zwarte lijst voor minstens 3 jaar.

Als in België het nachtvissen uit de criminaliteit wordt gehaald, mag er gerust een nultolerantie komen. Zolang dit niet zo is, verdwijn ik in het groen...

Hét probleem is, dat als wij zelf geen zwaardere regels opleggen, de overheid dat wel zal doen. En die doen pas iets als het te laat is, met als gevolg: échte nultolerantie waarbij afschaffingen van dit en dat je rond de oren vliegen...

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2003-01-20 18:01 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2003 22:43

Peter, een tijdje geleden is er ook al op dit board uitgebreid gediscussieerd over zoiets als een karperpaspoort. Helaas zal dit in ieder geval nog geruime tijd gaan duren. En jouw NU kun je wel vergeten. Het gaat mij te ver om dit hier allemaal uit te leggen. Trouwens, de OVB geeft geen vergunningen uit, alleen de sportvisakte en de grote visakte.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-01-2003 13:45

Beste Klaas,

Ik zit pas 1 week op dit board, daar door wist niet dat deze discussie al gevoerd was.

Peter Otte
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-01-2003 16:26

Peter,

Valt niet mee he zo'n board.?

Moet je op Carp maar eens met Mark of Meester Kwint praten.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-01-2003 17:11

Hoi klaas,
Valt zeker niet mee, maar hopenlijk leer ik snel. Ik heb aan jullie alle, een goede leermeester.
tot in Zwolle.
Peter
Gast

08-02-2003 08:22

duurdere vergunningen helpt niks, betere controlles is het enige wat helpt .
dat staat ook in dat stukje over engeland waar die gasten gepakt zyn.
maar daarin tegen zyn zy de eerste die echt gepakt worden en hoelang bestaat dat team al
zolang dit onderwerp niet in de belangstelling van de politiek staat zal er niks veranderen, alleen de nachtvisstekken worden kleiner door overlast langs de waterkant.
daar hebben de booboos wel tyd voor!!!!!
dus zolang dit niet strafbaar in de wet is en je er geld aan kunt verdienen zal dit blyven gebeuren en duurdere vergunningen is leuk voor de schatkist maar je helpt de vissen er niet mee!!!!!!!
Plaats reactie