2 dagen vangen en dan is het voorbij


Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

21-10-2007 13:55

Ik zit eigenlijk met een rare vraag. Op mijn thuis water word het de laatste tijd een rare boel. Zoals vele onder ons doen is het 2 3 dagen voor voeren en dan vissen. De eerste avond vang ik dan een paar vissen. De tweede avond soms ook nog wel en dan is het voorbij! terwijl ik gewoon rustig blijf door voeren. Verkas ik nu weer 500 meter en doe het zelfde verhaaltje weer.
Dan gaan we weer 2 dagen vangen BOEM stil. Ik blijf me hier over verbazen.
Ik heb al verschillende voer methodes geprobeerd. Verspreid voeren, compact voeren ,veel voeren ,weinig voeren. Ook instant heb ik geprobeerd alleen dat is geen succes. Ik voer met duivenvoer en boilies gemiddeld is dat een kilo per hengel. En daar strooi ik dan pakweg 100 boilies over heen over beide stekken. Wat doe ik hier verkeerd. Verzadig ik de vissen te snel door met duivenvoer te voeren. Of heb ik hier te maken met stekdressuur? Ik blijf het een raar geval vinden.
vr gr peter
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

21-10-2007 14:39

dressuur?
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

21-10-2007 14:41

Ik zou het duivenvoer eens achter wegen laten, dan weet je het zo. Kijken of dat verschil maakt, denk dat je er dan zelf het rapste achter bent Peter. Of na je aanbeten als je bij voert, het duivenvoer totaal weg laten...Vlekkie
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

21-10-2007 15:04

Peter,

Is deze kennis een voordeel of een nadeel?
Je weet wanneer je vis gaat vangen en wanneer niet, maak daar gebruik van.

500 meter verder is zo erg dan nog niet.
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

21-10-2007 15:07

Peter als je nou eens wat langer gaat voeren ? :wink:


weekend dresuur ?
KSN
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

21-10-2007 15:08

:D Ja zo kan je het ook bekijken, maar dan kom je het wel nooit te weten. Ik zou zelf eerst de andere optie proberen en de 2e optie kan je altijd later nog toepassen.....Vlekkie
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

21-10-2007 15:13

mario van de westerlo schreef::D Ja zo kan je het ook bekijken, maar dan kom je het wel nooit te weten. Ik zou zelf eerst de andere optie proberen en de 2e optie kan je altijd later nog toepassen.....Vlekkie


Daar heb je weer een punt mario !
KSN
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

21-10-2007 16:06

Ik laat het duivenvoer eens achterwege. Maar mijn bedoeling was om een stek te onderhouden voor de winter. Maar dat heeft op deze manier totaal geen zin dus.
vr gr peter
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

21-10-2007 16:10

Gerard Brondijk schreef:Peter als je nou eens wat langer gaat voeren ? :wink:


weekend dresuur ?


Wat is wat langer. Ik kan natuurlijk gewoon blijven verplaatsen en dan een andere stek lang blijven onderhouden door te blijven voeren. Weekend dressur kent het water niet. Er vissen maar 4 man op dit water. Wel wat snoek vissers maar eigenlijk zijn wij de enigste 2 die hier wekelijks vissen.

Gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

21-10-2007 16:47

Peter,

Wil je een winterstek opbouwen dan moet je regelmatig voeren en er niet op vissen.

Je kunt naast het bevissen van een voerplek ook instant vissen in de winter.
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

21-10-2007 19:41

Ik hou er totaal niet van meer dan 2 nachten per week week op dezelfde stek te vissen, laat staan achter elkaar. Tussen de 2 nachten dat ik op de stek vis, moeten minstens 2 nachten zitten dat ik niet vis, maar wel voer.
Wil je langezr plezier hebben van je voerstek moet je dit wel doen, anders is de pret al snel gedaan. Ik vis 4 tot 5 nachten per week, en daarom voer ik ook altijd minstens 2 stekken aan. Zodat ik toch zoveel kan gaan vissen als ik wil, maar toch elke stek niet zal overvissen...

mvg
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

21-10-2007 22:45

Hoi Peter,
Je zegt zelf al iets over stekdressuur en zo mag je het misschien ook wel noemen. Ik denk dat de vissen die jij op de eerste dag na de twee voerbeurten vangt simpelweg -min of meer- juist die vissen zijn die de afgelopen voerdagen lekker hebben zitten vreten. Op het moment dat jij daar aan het vissen en aan het vangen bent, zal er geen andere karper meer iets 'opbouwen' qua vertrouwen, integendeel. Alleen de karpers die de afgelopen voerdagen hebben kunnen vreten zijn gemakkelijker vangbaar en dat zal altijd maar een deel van het hele bestand zijn. Dat verklaard ook dat je op een stek even verderop de hele grap kan herhalen...nieuwe stek, nieuw voer, geen lijnen, vertrouwen. Meer zou ik er niet achter zoeken en ik denk evenals Bas dat het juist mooi is om dit te weten en deze manier van vissen (voeren, vissen, volgende stek) tot in de puntjes perfectioneren.

Langer voeren zal -denk ik- niet veel uitmaken. Hoe dan ook: zodra je er gaat vissen is het afgelopen met het volle vertrouwen dat tijdens de voerdagen hadden.

Zoals Bas ook al aangeeft, wil je echt 1 of meer stekken voor de winter wil opzetten is het echt belangrijk om op die stekken gewoon niet te vissen en alleen maar te voeren. Dat hoeft niet eens veel te zijn dan en ook niet iedere dag.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

21-10-2007 23:14

Het is ook geen straf om te verplaatsen. integendeel ik gebruik dit ook in mijn voordeel. Maar het rare is dus dat er bijna niet gevist word en dat de vissen dan meteen zoveel argwaan hebben. Dat vind ik vreemd. zomers zwemmen er groepen van 10 bij elkaar. Zomers heb je dan wel avonden van 4 5 vissen. Maar daarna is het gewoon dood stil. Ook zijn het niet dezelfde vissen ik hou dit bij in een log boek van maat en gewicht maar geen 1 is de zelfde. Zou de hele groep dan bij elkaar zwemmen of zouden er kleine groepjes van een paar vissen voorbij zwemmen dat vraag ik me dus ook af?


Gr peter
vr gr peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-10-2007 01:22

Peter je hebt een groot voordeel, ongeacht wat ze hier op het forum ook zeggen de vissen geven je zelf het antwoord.

Voer meerdere plekken aan en verkas na één dag zo kun je het heel lang volhouden.

Voer ook een paar plekken aan zonder er op te vissen dat is dan voor moeilijker tijden.

Langer voorvoeren heeft ook in mijn optiek weinig zin.
Vissen is een hobby, geen religie!
Edwin Gieske
Berichten: 27
Lid geworden op: 25-05-2006 13:54

22-10-2007 13:02

Wat je ook kan proberen : als het stil valt met een andere boilie verder vissen dan waar je mee voert en vist !
Al kan je nog zo goed zwemmen je wordt nooit een vis ! ! !
peter andrae

22-10-2007 13:24

Nee Edwin daar doorbreek je niets mee als het bij Peter stil valt zal hij naar de volgende aangevoerde stek moeten verkassen,totdat het daar ook stil valt het is gewoon een kwestie van mobieler vissen.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

22-10-2007 13:55

Ik maak nu gewoon 3 kleine stekken aan en vis de gewoon wekelijks af. Het is uiteraard een groot voordeel want vangst is bijna gegarandeerd. vangt stek 1 niet dan verkassen we naar 2 enz. In ieder geval bedankt voor de reacties.


Vr gr peter
vr gr peter
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

22-10-2007 16:40

Zo verdrievoudig je je probleem.

Gr Gerrit
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

22-10-2007 17:43

Gerrit, waar heb jij het nu weer over?
Lees de openingspost eerst man. Of reageer niet?

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

23-10-2007 02:00

Zie je het niet Chris? In grote lijnen vist ie nog steeds hetzelfde maar dan op drie plekken.
Voor lange termijn resultaat zul je ook lange termijn campagne moeten voeren.
Oftewel geduld is een schone zaak.
Als en vis twee keer eet en hij wordt een keer gehaakt zal hij iets sneller zijn conclusies trekken dan na een 10-20 maal gratis eten.
Als ik een keer in de week bekeuring krijg voor het vissen met drie hengels zal ik er eerder mee stoppen dan als ik er maar een per jaar krijg.
Niet iedereen heeft tijd of financien om over een wat langere tijd met voer te experimentern vooral niet als het om drie stekken gaat.
Maar als er toch op drie stekken gevoerd wordt laat er dan eens een een paar weken met rust.
Verder ben ik me er van bewust dat er behalve voeren er nog een honderd tal andere factoren meespelen of je ergens vangt of niet.

gr Gerrit
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

23-10-2007 02:20

Meerdere plekken aanvoeren en verkassen?
Waar heb ik dit meer gehoord?

Weet 't weer, bij Penvissen!
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

23-10-2007 08:22

Maak van je zwakte je sterkte, Peter.

Als je van tevoren al weet dat je na 2 dagen op een andere plek beter vangt, probeer zo mobiel mogelijk te zijn en verkas! Ik raad ook aan wat anderen tegen je hebben gezegd, voer diverse stekken aan en vis deze 1 voor 1 af.

Ik ken een water waar ik niks anders doe. Met leuke resultaten. Is eigenlijk hetzelfde als wat jij omschreef.
Arjen Lans

23-10-2007 08:44

Het is jammer dat hij (bijna) niet meer vist, maar Evert Aalten zou een big smile op zijn gezicht hebben na het lezen van dit topic. Je bent gewoon goed aan het afromen. Kun je ook aangeven of je gemiddelde gewicht op een hoger niveau ligt dan je medevissers? Zo niet, dan zou ik het duivenvoer achterwege laten en alleen met boilies voeren.

Ik vis niet anders meer. Zelfs in Frankrijk. Daar voer ik steeds meerdere stekken aan die ik om en om afvis, zelfs 2 keer per dag. Eerst voeren, 's avonds opzetten op stek 1, volgende ochtend om 10.00uur naar stek 2. 's avonds eerst voeren en naar stek 3, volgende ochtend naar stek 4, enz.

Best vermoeiend om 8 dagen vol te houden, maar je rijdt meestal wel met een big smile terug.
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

23-10-2007 11:10

In het begin wou ik gewoon uitproberen of het mogelijk was om op een stek langer door te vissen. Langer voeren en dan pas na een week of 2 erop vissen en dan gewoon een paar keer door vissen. Dit was gewoon uit nieuwsgierigheid kijken of ik meerdere vissen op meerdere dagen kon pakken. Ik gebruik dit nu zeker in mijn voordeel gister was het weer zover andere stek 2 dagen voor gevoerd toch weer 2 gepakt. En dat van 18:00 tot 23:00. Van de mede karper vissers weet ik dat er bijna niet boven de 20 pond word gescored op dit water. De afgelopen 3 sessies zaten er drie ruim boven de 20 pond. Dus het gemiddelde gewicht stijgt bij mij absoluut.

@ mourad

Ik voer 3 stekken aan per week en vis per week 1 van deze stekken af gewoon afhankelijk waar de wind op staat. Na advies leg ik nu ook een vierde stek aan die ik helemaal niet meer bevis tot dat het winter is. :wink:

@pook

ik maak van mijn probleem een voordeel. Het is trouwens nooit een probleem geweest. Ik vond het gewoon vreemd.


Gr peter
vr gr peter