winter boillie


Gebruikersavatar
Andre Melker
Berichten: 12
Lid geworden op: 01-07-2007 20:46
Locatie: regio Alkmaar

16-10-2007 13:04

mensen, wie kan mij een goede winter mix vertellen voor GROOT (meren) water.en moet dit dan een zoete zijn? :roll: :wink:
vissen is als lucht....ik kan niet zonder
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

16-10-2007 13:31

Een mix met Trouvit bevalt mij in de winter altyd goed 50%
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

16-10-2007 13:35

daar zijn de meningen verdeeld over..zou zelf niet aan een smaak gaan klooien. als het op een bepaald water met vissmaken altijd goed loopt, hoezo dan in de winter niet? je kan ook simpelweg de voerhoeveelheid aanpassen. 1 van de dingen die je wel aan kan passen is de soort en hoeveelheid flavour aangezien sommigen bij lage watertemperaturen slecht uitlekken.
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

16-10-2007 13:57

Gebruik een Ethyl Alcohol Flavour ( http://www.cipro.nl/cipro-flavours.html ) en let op de vet gehalte van je bol.
Olie's kunnen stollen met lage temperaturen pak dus een licht verteerbare bol.
Vismelen bijvoorbeeld de Lt, Vlt, en Pre digested vismelen.
Plantaardige olie's bijvoorbeeld Hennep Olie
Tarwegluten incombi met Tarwemeel.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

17-10-2007 12:27

Of gewoon 'The Ice' halen bij Jacco. To Tha Bone.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-10-2007 14:08

Als je je mix maakt tussen 21 december en 20 maart heb je een wintermix. 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

17-10-2007 18:39

Whahahaha da's een goeie.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Jan Peter Teerling

17-10-2007 20:35

@Kenny,
Olie=olie en zal bij lage temparaturen slecht uitlekken.

En waarom geen CAB (Calippo Artic Boilie) bij GBB bestellen.
Beetje hier om een mix vragen(wat een lef!) terwijl je ze ook freezers kunt kopen? :-?
peter andrae

17-10-2007 20:51

Kenny ware het niet dat flavours op ethyl basis erg vluchtig zijn en je er bij het koken veel van verliest je zou dan je bollie,s beter kunnen stomen,een andere oplossing is om hem in combinatie met een flavour op oliebasis te gebruiken.

Mijn mix bestaat uit vismeel en birdfood en nog wat ingridienten om een beetje grof/kruimelige bol te krijgen niet te hard.

De resultaten zijn prima dus daar verander ik niets meer aan.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

17-10-2007 23:13

[birdfood mix met een peach flavour werkt zeer goed in de winter en een goede tip voor de winter gebruik 30 gram op druivensuiker op 1 kg droge mix en laat die olie lekker weg gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-10-2007 23:20

Jan Peter Teerling schreef:@Kenny,
Olie=olie en zal bij lage temparaturen slecht uitlekken.

En waarom geen CAB (Calippo Artic Boilie) bij GBB bestellen.
Beetje hier om een mix vragen(wat een lef!) terwijl je ze ook freezers kunt kopen? :-?


Ben ik het niet met je eens, in mijn ogen stollen visolie's sneller door de aanwezige eiwitten.
daardoor slechte lekage.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
K. van den Herik

18-10-2007 09:48

olie is olie? olie dom misschien?

Neme pinda olie 1 waterglas en neme maiskiem olie 1 water glas. Zette deze in ener koelkast.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetzuur



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-10-2007 10:38

Nou, oliedom?

Niet duidelijk wellicht. Link verwijst naar vetzuren. De meeste vetzuren zijn slecht oplosbaar in water. Ze breken wel redelijk snel af.

Iets duidelijker graag klaas voor deze scheikundige.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

18-10-2007 11:30

Kees,

voor deze houtje touwtje visser is redelijk makkelijk na te gaan dat pindaolie in warm water aardig is, maar bij 8 graden ergens stolt, terwijl kokosolie bij 24 al dik wordt.
Dus is olie geen olie, neem je daarnaast nog verzadigde en onverzadigd spul heb je een wereld van verschil.

Heb je nog olie uit zaadjes en van dierlijke en/of vis en niet te vergeten fruit.

Olie is olie. Wat iedereen wil.

O ja vond de vrijkomende energie verwijzing ook wel aardig.


MVG

Klaas


1tje dan:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-10-2007 11:39

Klopt Klaas, maar stolt het niet dan zijn er nog viscositeitsverschillen. Olie is olie, maar het is een reeks van verbindingen met allemaal verschillende eigenschappen. Nog gecompliceerder wordt het als je bedenkt dat olie niet een enkelvoudige stof is maar vaak bestaat uit een reeks van verschillende stoffen. Er is dus geen zinnig woord over te zeggen. Inderdaad gewoon proberen met een bakje water.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

18-10-2007 14:05

Mijn verwijzing had betrekking op het gegeven dat de meest gangbare oilën gebruikt in boilie's allemaal slecht uit zullen lekken in water met winterse temparaturen/omstandigheden.

Plantaardig of dierlijk,het blijft slecht uitlekken.

Je hoeft gelukkig geen chemicus te zijn om te bedenken Kees aanhaald.
Inderdaad gewoon proberen met een bakje water.

Maar toch bedankt voor je nuttige input Klaas,vooral die lijnzaadolie was ik zelf nooit opgekomen :-?
K. van den Herik

18-10-2007 14:32

hydrofoob dus? Alleen sommige meer dan andere
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

18-10-2007 14:36

Kees / Mannen,

Gewoon in een bakje water testen? Om te kijken of het bij lage temperaturen viskeuzer wordt of stolt?

Dat is toch onzin? We gaan de olie het toch niet op de stek in het water gieten? :-) :-)

Beter zou zijn om van één en dezelfde mix een paar verschillende partijtjes boilies te maken met in elke partijtje een andere olie en/of concentratie olie. Boilies maken zoals je dat altijd doet (dus incl. drogen / uitharden etc.) en daarna van elke partij een paar in een apart glas met koud water gooien en voor een paar uur weer terug in de koelkast zetten. Maar bespaar je de moeite, want je ziet helemaal niets van de olie, hooguit een heeeel klein beetje van wat nog aan de buitenklant van de boilie zat.

Door de zeer gesloten structuur van boilies (de volledig ronde en geen gesneden halfjes!!) komt er, zeker bij lage temperaturen, heel erg weinig olie naar buiten.

Ik vraag me ook af wat we met olie als attractor (nogmaals als attractor) denken te bereiken? Oké bij hoge watertemperaturen in de zomer komt olie langzaam en als piepkleine druppeltjes uit de boilie en stijgt vertikaal naar de oppervlakte, maar olie is helemaal niet wateroplosbaar, dus blijven altijd piepkleine druppeltjes. De verspreiding in water is dus ook maar heel erg minimaal. In tegenstelling tot een wel wateroplosbare attractor die zich in een veel en veel grotere waterkolom zal verspreiden. Zoals we weten ruikt een vis helemaal niet, maar detecteerd door signalen zoals proeven. Als iets niet in water oplost zal dat ook niet of minimaal gedetecteerd kunnen worden. Dus wij ruiken mmmm visolie, maar de vis detecteerd (bijna) niets…

Ik heb jaren geleden meerdere praktijktesten gedaan met boilies (allemaal van dezelfde mix) met verschillende oliesoorten en ik kon geen enkel duidelijk verschil ontdekken. De vangsten over meerdere sessies en door elkaar gevist, dan links, dan recht etc. gaven geen duidelijke verschillen. Ja, bij boilies met een wateroplosbare attractor wel, heel duidelijk zelfs.

Voor mij is de functie van olie in een boilie alleen:

1) Betere draaibaarheid
2) Als vet dus energiebron, bijv. bij boilies met veel vismeel (= compensatie van de eiwitten)

Wat vinden de anderen?

Vr.Gr.

Jan
Jan Peter Teerling

18-10-2007 15:06

Duidelijk verhaal Jan.Het uitlekken is echter wel te bevorderen door een boilie te draaien met groffe ingrediënten.Vogelvoer,hennepzaad,gemalen tijgernoot ed.Ook kunnen oliën nuttig zijn als vitaminenbron etc.

Voor attractie voeg ik liever wat wateroplosbare ingrediënten toe,ook deze in een mix met de nodige groffe grondstoffen om het uitlekken te bevorderen.
K. van den Herik

18-10-2007 15:13

Wat ik gek vind en pas achter kwam na wat artikelen door anderen, dat olie oplosbaar(der) te maken niet of op zijn minst minder werkt.

Zo ook bepaalde spullen waar Jacco mee werkt, werkt met een buiten watertemp van 5 of 6 graden zeker wel. Je kon exact zien hoelang het duurde, voordat de pomp het water rond pompte.

Toevallig ook het zelfde product met lagere vet / olie percentages werkte niet. De trigger is/was naar mijn ebscheiden mening de olie. Enne, naar een kleine omzwerving hoeft iets anders van mij niet meer. Scheelt teveel vis.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-10-2007 15:19

Jan,

Beweerde ik dat je de olie in een bakje water moest gieten?

Het beoogde effect is dat er stoffen uitlekken en in het water terecht komen. Ik dacht dus meer in termen van uitlekken en oplosbaarheid van bepaalde componenten. Dus uit dé boilie.

Anderzins is het trouwens ook niet eens zo een geen gek idee om de olie eens in een bakje water te gooien en te checken wat er gebeurd. Olie kan wateroplosbare bestanddelen bevatten die vrij kunnen komen.

Geeft alleen maar meer info.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 18-10-2007 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

18-10-2007 15:21

Klaas,

Precies zien wanneer de pomp........... ????

Verklaar je nader want ik snap niet wat je met dit verhaal in de posting van een lagetemperatuur test in een koelkast bedoeld....

Vr.Gr.


Jan

ps: tijdje niet gesproken, alles oké?
K. van den Herik

18-10-2007 15:28

moet ff in 2 en.

Bij Jacco in de vijver. We eigenlijk ik, want het mocht eigenlijk niet, gooide een aasje in de plomp. De vissen lagen doodstil (februari 05). Op een gegeven ogenblik kwamen in ene de beestjes in actie en zwommen een rondje, richting wateruitlaat, en later vonden ze de aasjes. Bleek later een aardig test of je bol goed was.

Na mijn kat, wat die niet vrat ving ook niet, de beste test tot nu gebleken.

MVG

Klaas
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

18-10-2007 15:39

Kees,

Oké, verkeerd gelezen / begrepen, sorry.

Van de meeste oliesoorten zal zeker een deel water oplosbaar zijn, maar bij de olieen waar wij het over hebben moet je denken in mg / l, dus zeer kleine, nauwelijks te traceren percentages. Maak overigens niet de vergissing met emulgeren met behulp van bijv. surfactants (er zijn ook consumeerbare emulgatoren zoals een ei natuurlijk)! Maar ook dat is niet niet oplossen in water....

Neemt niet weg dat de olie als voedingsbron wel interessant kan zijn, maar als niet wateroplosbare attractor, nee vind ik helemaal niet effectief.

Vr.Gr.

Jan
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

18-10-2007 16:06

Jan Peter,

Ja, ja, grove bestanddelen en een veel opener structuur werken zeker positief in het uitlekken van slecht (flavours op basis glycerol) of helemaal niet wateroplosbare componenten, maar iets wat nog veel beter werkt is door de gesloten buitenmantel van een boilie meer open te maken. Juist, doorsnijden of in stukken snijden. Daarom denk ik ook dat halve boilies het vaak zo goed doen. Kunnen gewoon veel beter en vooral veel sneller componenten uitlekken.

Probeer ook maar eens een partijtje gewonen boilies met bijv. 10 ml. flavour X te maken en exact een zelfde partij met 5 ml. van dezelfde flavour, maar dan in halve boilies of stukken gesneden. Vooral instant vergelijken! Is niets nieuws hoor en er is ook al vaak over geschreven. Velen lopen toch weg met de karperbijbel "De dunne lijn"? Ook Luc schrijft er een heel stuk over! Maar wie gebruikt het? 1 op de ... heel er weinig vrees ik!? (niet gelijk gaan schieten allemaal!! :-))

Vr.Gr.


Jan