Betaalwater


Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

16-10-2007 00:53

Hallo, ff een vraagje over de betaalwater-houding hier.

(Vooraf, aan de moderators, als het not done is om er ook maar over te discussiëren, dan gooi hem maar op slot. Ik heb de search gebruikt maar kon niet vinden wat ik zocht).

Is me wel duidelijk dat iedereen hier zwaar tegen betaalwater is. Zal eerlijk zeggen dat het mij, ondanks bar slechte vangsten, ook nog niet heeft kunnen verleiden. Geeft toch een on-echt gevoel en ik zet liever stug door tot die ene mooie uit dat moeilijke water in het net komt. Zorgt toch voor een hoop meer adrenaline en voldoening dan makkelijk water vindt ik zelf.

Maar toch; Wat is de reden precies??
Papegaaienbekken wordt niemand vrolijk van maar als je zelf niet te zwaar drillt zul je hier toch niet aan bijdragen? Of heeft het te maken met eventueel gezeul met mooie vissen die bepaalde mensen wel op hun betaalwater willen hebben ? Of nog iets totaal anders ?

Misschien een beetje een fout topic maar ik ben wel nieuwsgierig.

Groet Danny
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

16-10-2007 01:42

Niet elk betaalwater is makkelijk :lol:

Ik vis 2 x per jaar op betaalwater heb er nog nooit een papegaai gevangen.

Mijn vrouwtje wil douchen en toileteren dat is mijn reden, anders had ik ook naar openbaar gegaan. Maar zonder mijn vrouwtje ga ik niet op vakantie.

Ik vis zef graag op st christophe. Dit is best een pittig water en heeft voldoening genoeg en alle vissen zijn daar gekweekt in zijn eigen kweekmeer 10 km verderop.Van de record vissen zijn opgroei foto's aanwezig.

Met Betaalwater vissende groet.

yuri.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

16-10-2007 10:22

Danny de voornaamste reden van dat betaalwateren hier niet besproken mogen worden (okal vind ik het zelf een beetje vergaan voor een openbaarforum wat ook nog het grootste karperforum van nederland is) is dat er een aantal wateren zijn waar kwa vis stand beheer niet goed met de vis word omgesprongen jet weet wel het venomeen 'gestole' vis.

Het is zeermoeilijk tot onmogelijk te bepaalen op welke wateren dit gebeurt daarom kan ik begrijpen dat ze dan beter alle bwateren verbieden om hier geen deel van te zijn.

Bijkomende nadelen vinden mensen dat er comersie uit de vis word gehaald en overbezetting , over dit soort argumenten zijn nog wel te discuseren maar dat er bepaalde wateren zijn waar groote vissen uit rivieren meren etc. worden gehaald om hun rondjes te zwemmen in een kleinputje is gewoon een feit.


gr.Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

16-10-2007 10:35

vind dat er een hoop bull shit over bestaat.....grote jongens zouden niet op betaalwateren vissen en komen vaak met domme en vage redenen.....vind het heel goed dat dit soort wateren bestaan,al is er wel een kanttekening bij in de form van hoe het bestand tot stand is gekomen.Mensen die simpelweg vissen stelen en overplaatsen naar hun betaalwater vind ik ook schofterig.

Een lac du der bijvoorbeeld...daar waren wild west pratijken aan de gang en hebben er een betalwater van gemaakt,maar het bestand was van oorsprong.Er zijn wel kleinere in gegooid later,maar dat gebeurde door de vele sterfgevallen en diefstal.

Als ik sommige mensen zie die wat op leeftijd zijn of wat slechter fysiek,begrijp ik het heel goed dat ze een graskantje en stijgertje willen heben.maar om nou pertinent een betaalwater negatief te omschrijven....gaat mij te ver.

Het lijkt wel of in de bekende/schrijvers wereld van quite af aan al een taboe heerst over betaalwateren,zijn ze bang dat collegas meteen erover schrijven ofzo?Tuurlijk respecteer ik ook hun mening.

Op du der (wat me vaste water was),heb ik toch aardig wat bekende gezien op de dagstekken,kan dat dan wel??? gaat het alleen erom dat je geen geld ervoor neer moet leggen? Begrijp ook heus wel dat wanneer je op een betaalwater zit,je afhankelijk bent van het weer en dat je niet zomaar kan verkassen,dat vind ik een hele goeie reden om er niet naar toe te gaan.
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Corne van Huigevoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 29-06-2004 12:30
Locatie: Tilburg

16-10-2007 12:03

Een betaalwater is een manier om veilig en met plezier een visje te vangen, ook de grote namen maken zich daar schuldig aan ( als je het zo mag zeggen)
Er zijn zelfs bepaalde beleids regels (onthaakmat e.d.) welke zelfs op alle wateren verplicht zouden moeten worden volgens mij.

papagaaibekken komen alleen voor als er mensen onvoorzichtig zijn.

Dit is absoluut niet inherent aan betaalwateren.

laten wij eerlijk zijn zonder betaalwateren zouden de bladen van nederland ( lees KARPERWERELD, KARPER EN SPIEGEL) een stuk duurder zijn, want zeg wel het zijn reclame inkomsten, die men mist als de bladen deze betaalwater reclame's zouden negeren.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-10-2007 12:26

Ja plus de redenering dat anders de bladen te duur worden.
Wat een drogredenering.

Ik maak er een baggertopic van, dit soort topics zijn zo wie zo al bagger omdat het alleen maar leidt tot voor en tegenstanders plus de al heel lang uitgekauwde meningen.

Wil je zo graag naar een BTW, ga je gang.
Wil je de huisregels veranderd zien, ga je gang.
Tot zolang gelden die regels.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

16-10-2007 13:20

Ik hoop dat er in de toekomst een soort van internationaal keurmerk zal
komen voor betaalwateren. Of een zwarte lijst of iets dergelijks...

Ook al ben ik zelf geen voorstander van betaalwateren en zal ik ook nooit zoveel
voldoening halen uit een, op een betaalwater gevangen vis, dan dat ik doe bij
een "vrij water karper". Toch kan ik best inkomen met een aantal pro-
betaalwater argumenten. Een dergelijk keurmerk kan er wel voor zorgen dat
de visser bewuster omgaat met het uitzoeken van een betaalwater, en dus
ook eerder voor een goed water zal kiezen.

Douwe, door dit soort discussies (waar blijkbaar behoefte aan is) de kop in te
drukken schiet je ook geen meter op.

Grs sebas
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

16-10-2007 13:30

Ook ik ben geen betaalwaterman, maar voor alles valt iets te zeggen.
Toen ik mijn eerste sessies naar FRance ging, was ik niet goed voor bereid en heeft veel geld en problemen gekost(had het ook niet willen missen). Ik kan mij voorstellen als onervaren visser, je het de eerste keer op zo'n water de boel eens aftast, om daarna het ruime sop te kiezen..
Als er een goed beleid is en geen gestolen vissen hoor je mij niet zuren..
Ik zou er alleen zelf geen voldoening uit halen..
Trouwens volgens mij is Raduta ook betaal water en komen er genoeg vissen oorspronkelijk uit de Donau, toch zijn hier ook publicaties over geweest door bekende vissers.. Er wordt vaak met 2 maten gemeten..
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

16-10-2007 14:18

Ok bedankt voor de reacties mensen. Mijn mening dat het geheel nogal overdreven is is versterkt ;). Gezeul met vissen enz is niet goed maar dat is naar mijn mening te wijten aan de persoon die dat doet, en niet aan 'betaalwater'.
K. van den Herik

16-10-2007 14:35

Danny,

De hetze tegen btw en na de eerste berichten in de media n.a.v. het gezeul met karper en daarbij kwamen ook wat berichten van wanbeheer. Dit was aanleiding voor de KSN om eens wat uit te diepen. De CBB heeft toen een enquête gehouden


Inleiding
De KarperStudiegroep Nederland (KSN) is een vereniging met een gestaag groeiende achterban die inmiddels duizenden actieve karpervissers in Europa beslaat. Belangrijke doelstellingen van de KSN zijn het beschermen en behartigen van de belangen van de karpervisserij en het bevorderen van (ecologisch) verantwoord karperbeheer: het ten gunste van de groei van karper en de variatie van karperbestanden benutten van de ecologische ruimte die wateren bieden, zonder dat kwetsbare en gewaardeerde ecosystemen en visgemeenschappen worden aangetast.
etc zie site ksn.

Uiteraard kon de KSN zelf geen conclusies verbinden, de aandachtige lezer wel.

Inmiddels zijn we jaren later en heerst het gevoel inzake de btw en bij velen nog steeds. Helaas zijn dit soort wateren niet meer uit te bannen. M.i. moet er dus een vinger aan de pols komen zeg maar. Dit kan alleen als dat hele btw gedoe uit het verdom hoekje getrapt wordt, zodat btw bezoekers hun ervaringen delen. Goeie, maar ZEKER ook slechte. Daar zou dan wat aan gedaan kunnen worden.

BTW zijn een aardige paraplu, zelf zie ik een duidelijk verschil tussen bijv. Beaumont de lomagne en een reenbow.


Tja welke waarde iemand aan zijn vangst toekent moet iedereen lekker zelf weten.

Ik vis liever Beaumont dan bijv een bosbaan. Terwijl de laatste een verenigingswater is.



MVG

Klaas
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

16-10-2007 14:37

Helemaal mee eens
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

16-10-2007 14:58

K. van den Herik schreef: Dit kan alleen als dat hele btw gedoe uit het verdom hoekje getrapt wordt, zodat btw bezoekers hun ervaringen delen. Goeie, maar ZEKER ook slechte.


Ben ik met je eens. Iedereen die nu getuige is van wanpraktijken op btw zal zijn mond wel houden. Wanneer iedereen zijn oogkleppen afzet kun je er ook normaal over praten idd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-10-2007 17:07

De regel is altijd gehanteerd volgens de oorspronkelijke bedoeling. Vragen om info over een betaalwater zijn niet toegestaan. Dit zijn vragen omtrent een specifiek betaalwater. Stek info, welk aas etc. Discussies over het fenomeen betaalwater worden niet uit de weg gegaan en er zijn er al talloze geweest.

De aanhef van dit topic is mij niet geheel duidelijk. Als de kern van de vraag is waarom deze huisregel bestaat, dan kom je op het board weinig verder. Overigens staat de uitleg grotendeels al in de regel zelf.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

16-10-2007 17:16

Kees Ouwehand schreef:De aanhef van dit topic is mij niet geheel duidelijk. Als de kern van de vraag is waarom deze huisregel bestaat, dan kom je op het board weinig verder. Overigens staat de uitleg grotendeels al in de regel zelf.

Groet, Kees


Je bedoelt als in, dat in de huisregels staat dat jullie kritisch tegenover betaalwateren staan en daarom de huisregels omtrent btw zijn opgesteld?
Dat is niet echt mijn vraag. Mijn vraag is puur waarom veel mensen er zo op tegen zijn. Ik ben simpelweg benieuwd naar een ieder z'n mening.

Als er mensen zijn die er zo op tegen zijn, moet er toch wel iemand zijn die me kan vertellen waarom dat is ;)

Groet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-10-2007 17:19

Kom ik toch weer terug met mijn onduidelijkheid. Dé redactie of de forumleden? Voor de eerste moet je bij dé redactie zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-10-2007 18:04

Zucht, nog maar een keer!!!!!

Sta kritisch tegen over BTW om dat er bij vele beheerders te weinig kennis van zaken is om te komen tot een fatsoenlijk visstandbeheer. Daarbij komt dat de druk van uit de karpervissers dermate groot is om tot een goedbeheer te komen.

Heb het dan nog niet of het mij nu wel of niet een bevredigend gevoel geeft op een van te voren vast gestelde plaats te moeten vissen. De vissen zullen maar net andere kant van het water zwemmen. Juist dat pionieren is voor mij een van de uitdagingen die het karpervissen zo aantrekkelijk maakt.

Is het dan ook nog een water van een paar ha, ga is liever mijn hond uit laten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

16-10-2007 18:34

pj otte schreef:Zucht, nog maar een keer!!!!!

Sta kritisch tegen over BTW om dat............
Groet,
Peter


Kijk, dit zijn de reacties die ik zocht.

Kees Ouwehand schreef:Kom ik toch weer terug met mijn onduidelijkheid. Dé redactie of de forumleden? Voor de eerste moet je bij dé redactie zijn.

Groet, Kees


Iedereen zie zich geroepen voelt zijn mening te geven.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-10-2007 19:53

Dan is het duidelijk. Ik denk dat Douwe net zoals ik een beetje moe wordt van deze discussie.

Anderen maar eens aan het woord.

Mijn argumenten vind je trouwens terug op de KSN site in de betaalwater enquette. Geen reden gezien hier een positieve aanvulling op te geven. Zijn ook niet aangedragen door voorstanders.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

16-10-2007 20:13

Kees Ouwehand schreef:Dan is het duidelijk. Ik denk dat Douwe net zoals ik een beetje moe wordt van deze discussie.


Ja goed, kan ik me wel voorstellen zeker als je moderator bent. Maar feit is dat er natuurlijk altijd 'nieuwe' karpervissers zijn die niet op de hoogte zijn.
Het feit dat het eigenlijk geen discussie maar een vraag was, en Douwe niet per se aan dit topic hoeft deel te nemen, daar gelaten.

Helaas is de enquete op het moment offline. Probeer hem er over een uurtje wel ff weer te krijgen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-10-2007 20:34

Goed on-topic,
er is veel over geschreven, als je de reactie van Klaas bekijkt denk ik dat je eind op weg bent. Wegdenken kun je niet meer, ook de tegenstanders niet. Doodzwijgen kan maar lost het probleem niet op ;-)
Als Douwe zegt gaan we weer, dan heeft die gelijk. Met de zoekfunctie kom je een eind, de wijze van invulling vindt ik minder geslaagd maar dit terzijde.

Voor mij is het simpel, afhankelijk van de sessie en wijze van invulling bepaal ik mijn keuze. Dit zal de ene keer een betaalwater zijn, de andere en meeste keren tot op heden een openbaar water zoals orient, de saone of iets in die geest. Dat er slechte btw zijn tussen iets betere zal zeker een feit zijn, dat de biomassa per hectare niet conform de maatstaven is, mee eens, bij de meeste verenigingswateren en openbare wateren niet veel anders trouwens, soms nog slechter.

Een ieder maakt keuzes in zijn leven, veroordelen is simpel. Openstaan voor de opinie en proberen de ander te begrijpen is vaak lastig. Mensen worden snel gekleineerd, uitgemaakt voor beginners of voor rotte vis waarin er reacties zijn die op het randje belanceren. Vaak wordt het direct gegooid om grote van vissen, bij menigeen zal dit zo zijn heb geen idee. Heb op een betaalwater gevist waar twee grotere vissen op zaten en dan met een max gewicht van rond de 16 kg, de rest zat er ruim onder, niet de gewichten waar vaak over wordt gesproken. Ik probeer een water te kiezen waarin voor mijn beleving een redelijk uitgebelanceerd bestand zit en waar voor zover bekend geen gestolen vissen hun rondjes zwemmen.

Dus kort samevattend een item die niet 1,2.3 is uitgekauwd en waar veel reacties uit voortvloeien. Aan jou de keuze.

met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

17-10-2007 10:04

Zie komende De Karper (hoop ik) voor mijn bescheiden mening.

Misschien toch eens tijd om alles onder een nieuw klein lampje te houden.

Ow Ik vind een btw te duur. :lol:

En 1 belangrijk dingetje wil ik wel kwijt : GEEN water onttrekken uit een normale vergunning.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

17-10-2007 10:12

Klaas,
je bedoelt de KSN karper?
wordt het lastig voor een aantal mensen die benieuwd zijn om het te lezen. Verder kan ik me best vinden in je laatste zin alleen ben ik bang dat je dit niet altijd kunt voorkomen.

We hebben het daar wel eens over gehad geloof een tijd geleden.
Mijn oom heeft een domein gekocht eind 90 met een plas water. Locals konden daar vissen met vergunning daar dit deel v/h domein niet werd gebruikt door de vorige eigenaar. Mijn oom heeft dit deel ook afgesloten daar het zijn grond betreft. Op visgebied gebeurt er niets meer met het water, heeft nu andere doeleinden gekregen.

Tsja is ook ontrekken aan maar je kan er verdomd weinig tegen doen.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

17-10-2007 10:23

Klopt Peter,

2 keer.

Salgou (de helft ) sluiten en er laten vissen voor eur 500 per week is toch iets anders.

BTW (:lol: )nog steeds min of meer actueel.

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... nquete.pdf

MVG

Klaas
K. van den Herik

17-10-2007 12:20

1e. Topics waar informatie gevraagd wordt over betaalwateren of waar reclame gemaakt wordt voor betaalwateren. De beheerders van het Carpboard staan zeer kritisch tegenover betaalwateren en willen op geen enkele manier bijdragen aan het succes van deze wateren.


Hallo boarders, ik vraag geen informatie over btw en. Reclame maak ik zeker niet. Dus ik houd me gewoon aan de regels.

Mijn idee is nog steeds zoals meesterlijk verwoord door Joris en 1 op 1 over genomen in de btw enquête:

NEE, tenzij....

Iedereen moet gewoon doen en laten wat ie zelf wil. Neem alleen in acht dat je een ander geen geen overlast (mede) bezorgt. (lees mens, natuur en of dier)



MVG

Klaas


PS Als iedereen dat zou doen dan:


Afbeelding

v
v
v
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

17-10-2007 12:23

Krijg toch allemaal de klere, val van mijn part allemaal dood.
Vis nooit een BTW, dat is toch niks, al dat gekloot.
Heb ik dan niks meer om over te zetten, lekker slepen met Frans vlees.

Ofzoiets...
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl