Europese vergunningen in eigen taal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

04-10-2007 19:21

Ik heb laatst met iemand gesproken over het volgende idee. Mogelijk dat mensen op dit forum het idee kunnen/willen ondersteunen en ook weten hoe we dit verder aan zouden moeten pakken.

Tegenwoordig wordt er veel gedaan onder Europese vlag. Grenzen worden opengesteld en wij (karpervissers) trekken ook steeds vaker en steeds verder Europa in om onze zevenvinnige vriend(in) aan de soms schaarse schubben te komen.

Het zou zo makkelijk zijn als je dan ergens in je eigen taal de regels kon nalezen van een bepaald land. Frankrijk, Italië, Duitsland noem maar op elk land houdt er zijn eigen (vis)regels op na die voor ons niet altijd duidelijk (laat staan leesbaar) zijn. We willen ons heel vaak wel aan de regels houden, maar wees eerlijk. Alleen in Frankrijk is het al haast onmogelijk om elke keer opnieuw van elk departement te snappen wat mag en wat niet. Bootvergunningen, zegels, identiteitskaarten.... en nog veel meer.

Onze overheid zou eigenlijk de plicht moeten hebben om in samenwerking met andere Europese landen een reglement uit te geven in de eigen taal waarin je de visserij-regels van de Europese landen kunt terugvinden. Met zo'n brochure kun je ook nooit meer zeggen dat je niet op de hoogte van de betreffende regels ter plaatse en dat maakt de discussie rond controles (in elk geval voor de controleurs) ook een stuk makkelijker.

Wie kan hier verder mee?
Waar kunnen we aankloppen om dit idee verder te laten uitwerken?
Welke staatssecretaris is hier van?

De KSN de NVVS of andere visserij instanties (en ook de buitenlandse equivalenten zoals het VBK) hebben wat mij betreft hier ook een verantwoordelijkheid in.
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Gebruikersavatar
Danny Loch
Berichten: 148
Lid geworden op: 14-01-2006 11:39
Locatie: Bergen op Zoom

04-10-2007 19:39

Naar mijn weten, is dit punt naar voren gekomen vorig jaar op de VBK jaar meting. Hoe het verder in zn werk is gegaan durf ik niet te zeggen.

M.v.g Danny Loch
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-10-2007 19:48

Beste Peter,

Leuk plan, paar kanttekeningen maar.

NVVS bestaat al een poosje niet meer.

En waarom heeft de KSN hierin een verantwoordelijkheid ?

Maak mij eens duidelijk waarom 1300 KSN - leden de kosten en/of vrije tijd voor het gemak van die andere 198700 karpervissers ( waarvan jij er dus 1 van bent ! ) zou moeten dragen ?

Lekker makkelijk altijd maar om een plan te lanceren en er meteen aan toe te voegen dat een ander ( waar men, let wel NIET eens LID van is. ! ) daar maar een deel van haar verantwoordelijkheid in moet nemen.

Statuten van de KSN al eens gelezen ? Artikel 3 DOEL kan ik je van harte aanbevelen.

klein stukje dan : het beschermen en behartigen van de belangen van de karpervisserij en in het bijzonder van de bij de vereniging aangesloten leden.

http://www.karperstudiegroep.nl/aanmeldformulier.html

Welkom :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2007 20:03

Sportvisserij Nederland zou er goed aan doen om de vergunningen in een taal die voor de Oost Europeaan helder is uit te geven, met inlage over de regels en gebruiken in dit land.

Andersom, hmmm. Als je weet hoeveel werk het boekje van Aart was over het vissen in Frankrijk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-10-2007 20:28

Het is niet zo simpel dat iedere landelijke overheid de regels qua visseij bepaalt. Per land is het al onmogelijk om overal dezelfde regels / vergunningvoorwaarden te realiseren, laat staan Europees.
Enkele voorbeelden:
- in de Nederlandse Visserijwet staan een aantal bepalingen, daarnaast is het aan de visrechthebbenden (HSV-en (en dat zijn er al meer dan 1000) en Federaties) om de verdere vergunningvoorwaarden voor de door hen gepachte wateren te bepalen.
- in Frankrijk zijn naast de bepalingen in de Franse Visserijwet de meer dan 90 departementale Visfederaties en ruim 3000 HSV-en degenen die de verdere vergunningvoorwaarden bepalen t.a.v. de door hen gepachte wateren. Soms moet daarvoor ook nog eerst toestemming van de Prefectuur (te vergelijken met ons provincie bestuur) worden verkregen.

Sportvisserij Nederland (v/h de NVVS) is geen visrechthebbende, kan dus ook geen vergunningvoorwaarden bepalen.

Wat Peter voorstelt is m.i. een utopie die onmogelijk gerealiseerd kan worden. Een eerste aanzet zou zijn om één vergunning per land te realiseren, maar daarvoor is absoluut geen meerderheid voor te vinden (noch hier, noch in welk ander land dan ook...).
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

04-10-2007 21:37

Mee eens Aart.

Bovendien kan de overheid hier niks mee omdat het vergunningstelsel zoals het nu is geregeld privaatrechtelijk is.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

05-10-2007 10:14

http://www.sportvisserijnederland.nl/ni ... taal=nl-NL

Goed idee! Het lijkt mij vrij eenvoudig om de regels te vertalen, nu nog op een website bij mekaar plakken en klaar is kees.

Alleen de vraag is, wie gaat dat doen? Svn heeft deze info dus al beschikbaar in meerdere talen. Wellicht andere nationale organisaties ook, maar hebben wij daar geen weet van.

P.S. Aart, Frank, lezen jullie wel goed? Volgens mij gaat het hier niet over een europees vergunningstelsel, maar slechts om de beschikbaarheid van de lokale regels in meerdere talen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-10-2007 12:06

Jeroen, er werd gevraagd naar regels per land! De informatie van Sportvisserij Nederland in de diverse talen m.b.t. de Vispas is ook absoluut geen complete landelijke informatie. Dat kan ook helemaal niet daar SVN alleen maar inzicht heeft in hetgeen in de Landelijke Lijst van Viswateren is opgenomen, maar niet in de regelgeving op de vele verenigingswateren die niet in die Landelijke lijst zijn ingebracht.
Nogmaals: met één landelijke vergunning zou dit te realiseren zijn, maar het is een utopie om te denken dat die er binnen afzienbare tijd zal komen.
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

05-10-2007 14:06

Peter van de Sande schreef:Ik heb laatst met iemand gesproken over het volgende idee. Mogelijk dat mensen op dit forum het idee kunnen/willen ondersteunen en ook weten hoe we dit verder aan zouden moeten pakken.

Tegenwoordig wordt er veel gedaan onder Europese vlag. Grenzen worden opengesteld en wij (karpervissers) trekken ook steeds vaker en steeds verder Europa in om onze zevenvinnige vriend(in) aan de soms schaarse schubben te komen.

Het zou zo makkelijk zijn als je dan ergens in je eigen taal de regels kon nalezen van een bepaald land. Frankrijk, Italië, Duitsland noem maar op elk land houdt er zijn eigen (vis)regels op na die voor ons niet altijd duidelijk (laat staan leesbaar) zijn. We willen ons heel vaak wel aan de regels houden, maar wees eerlijk. Alleen in Frankrijk is het al haast onmogelijk om elke keer opnieuw van elk departement te snappen wat mag en wat niet. Bootvergunningen, zegels, identiteitskaarten.... en nog veel meer.

Onze overheid zou eigenlijk de plicht moeten hebben om in samenwerking met andere Europese landen een reglement uit te geven in de eigen taal waarin je de visserij-regels van de Europese landen kunt terugvinden. Met zo'n brochure kun je ook nooit meer zeggen dat je niet op de hoogte van de betreffende regels ter plaatse en dat maakt de discussie rond controles (in elk geval voor de controleurs) ook een stuk makkelijker.

Wie kan hier verder mee?
Waar kunnen we aankloppen om dit idee verder te laten uitwerken?
Welke staatssecretaris is hier van?

De KSN de NVVS of andere visserij instanties (en ook de buitenlandse equivalenten zoals het VBK) hebben wat mij betreft hier ook een verantwoordelijkheid in.


HEY Aart........

Niet iets voor jouw? Engelse, duitse boekjes "nachtvissen in!??" :P
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

05-10-2007 21:01

@ Michel Hollaar,

Michel, je hebt in een aantal dingen gelijk.
1. Ik ben geen lid van de KSN en heb daar een goede reden voor. Die ga ik hier niet op het board vermelden, maar je mag me daar persoonlijk best eens naar vragen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik me niet inzet voor de karpervisserij. Ik ben namelijk al meerdere jaren actief als penningmeester van de Karpercommissie van HSV St Petrus in Weert. Organiseer dia-avonden en lezingen waarvoor ik gastprekers uit binnen en buitenland uitnodig. Verder maak ik deel uit van de VBC (visstand beheer commissie) van diezelfde vereniging en ik ben iemand die ook regelmatig aan het water te vinden is wanneer er opruimacties of andere acties (zoals afvissingen of visserijkundige onderzoeken) gehouden worden. Allemaal als vrijwilliger, zonder enige verdienste. Ik wil daarmee niet de KSN en hun activiteiten afvallen want dat is een prima club mensen met goede doelstellingen en acties. Ik zoek het alleen liever in mijn eigen omgeving en in mijn eigen acties. Ben eens eerlijk en vertel eens hoeveel KSN-ers écht tijd en moeite investeren in plaats van zich te verschuilen achter het lidmaatschap van de KSN? Nogmaals geen aanval, maar wél kritisch. Dat mag toch?

2. Het is inderdaad lekker makkelijk om anderen bij een plan te betrekken, zeker als die anderen met enige regelmaat roepen dat dankzij hen de karpervisserij in een goed daglicht blijft staan. Juist daarom zou het goed zijn als de georganiseerde en statutair vastgelegde organisaties, stichtingen en verenigingen hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid zouden willen nemen in de richting van de overheid.

Ten slotte in algemene zin:

Het gaat mij inderdaad niet over één Europees vergunningstelsel of zelfs maar één vergunningstelsel per land. Het gaat mij om de beschikbaarheid van de lokale regels in mijn taal. Daarnaast kan ik me voorstellen dat anderstaligen (Engelsen, Fransen, Duitsers, Polen et cetera) hier ook behoefte aan hebben in hun eigen taal.

Een plan lanceren op dit board is zeker niet makkelijk. Ik heb al veel mensen een (al dan niet zo bedoelde) veeg uit de pan zien krijgen of worden afgekraakt. Ik ga dat niet uit de weg en kan ook zeker wel met kritiek omgaan. Toch daag ik de lezers van deze topic uit om met een positieve en reële bijdrage te reageren. Afkraken is simpel en voegt niets toe.
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-10-2007 21:33

Hoi Peter, je weet dat ik altijd een positieve instelling heb, maar dat even terzijde. Het probleem is echter dat het werkelijk barst van de regionale / lokale regels. Honderden Nederlandse HSV-en brengen niet al hun wateren in de Federatieve of Landelijke lijst omdat ze simpelweg alleen eigen leden daar willen laten vissen, in FRankrijk betreft dat globaal zo'n 1500 HSV-en. Visrechthebbenden met deze instelling zie ik dus ook niet hun vergunningvoorwaarden in allerlei talen ter beschikking stellen...
Gezien de kosten en bij sommigen ook hun afkeer van buitenlanders heb ik weinig hoop dat b.v. de meeste Franse departementale Visfederaties ooit hun vergunningvoorwaarden in een aantal Europese talen zal gaan uitgeven. En vergis je s.v.p. niet in de kosten in beperkte oplagen in andere talen.
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

05-10-2007 21:41

Hoi Aart, ik trek jouw positieve instelling ook absoluut niet in twijfel. Je realiteitsgehalte evenmin. Als jij zegt dat het zo goed als onmogelijk is om dit idee verder uit te werken geloof ik je direct. In dat geval kan het plan de prullenbak in. Ik weet hoeveel tijd en moeite je altijd geïnvesteerd hebt in je boekjes over het nachtvissen. Respect!

Indien er anderen zijn die tóch nog heil zien in het uitwerken van dit plan wil ik graag ook mijn steentje bijdragen. Ben nooit te beroerd om er tijd in te steken als ik er het nut van inzie. Maar misschien heeft Aart gelijk en is het onmogelijk.
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Plaats reactie