Zijn de vissen passief in de winter?


Plaats reactie
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 12:24

Na een discussie uitwisselen van meningen en ervaringen ben ik op het volgende gekomen...

Er wordt vaak genoeg geschreven dat de vis in de winter passief is weinig eet en dus weinig verteerd...natuurlijk zal door de watertemperatuur zn hele spijsverteringssysteem langzamer draaien (logisch dat dat bijna stil ligt als er niet gevoerd wordt in de winter...) maar ik denk ook dat als je de vis constant blijft voeren dat zn spijsverteringssysteem ook gewoon blijft draaien en dus actief blijft! en dus "net zo goed" blijft vangen...

Hoe denken jullie hierover?....
Harald Bremmer

20-09-2007 13:42

met enige aanpassingen in je aas klopt dit voor de meeste wateren wel. Volgedumpte circuit wateren kunnen eerder stil vallen. En sommige wateren houden er gewoon standaard mee op. Maar op veel wateren kun je ze op de juiste stekken heel goed vangen. Ik heb nu al weer zin in de winter :D

moi
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 14:00

De enzymen werken eenvoudigweg niet bij temperaturen onder 5 °C. De spijsvertering kan dus niet blijven draaien zoals je zegt.

Hoe het verder precies werkt is de vraag. Geen idee, alles dat ik probeerde kwam erop neer dat karper voor het grootste deel van de tijd inderdaad passief is. Ze nemen soms wel wat voedsel op en soms verplaatsen ze zich. Dit is echter incidenteel. Wellicht is het in de winter meer reflex dan voedselbehoefte.

Dat je minder goed vangt is allang bewezen. Raadsel is dat je desondanks nog wel eens wat kunt vangen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

20-09-2007 14:37

Mischien werkt het enzym dan toch en hebben de geleerden het verkeerd.
Of er is een ander enzym die wel werkt bij lagere tempareturen?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 14:43

De karper heeft geen maag. De constatering of enzymen al of niet werken lijkt dus niet zo van belang. Een volle maag zal het beest niet krijgen. Al of niet eten is dus meer een reflex uit een instinctmatige drang. Die reflex neemt af, maar stopt niet geheel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
peter andrae

20-09-2007 14:44

Ik hou het erop dat als ze weten dat er wat te vinden is ze gewoon blijven eten daar heb ik te vaak en te goed voor gevangen in de winter.

Zaak is dat er regelmatig voer in moet om de vissen actief te houden ook dat doen we in de winter periode en met niet tegenvallende resultaten mag ik zeggen.


Harald dat circuit wateren stil vallen ben ik niet met je eens ook hier is het tegendeel allang bewezen waarom omdat de vissen veel actiever zijn dan hun soortgenoten op wateren waar niets ingaat als je zegt overdaad schaad dan ben ik het helemaal met je eens,misschien dat wij daarom de druk beviste plekken mijden op zo een circuit water :wink: belangrijk is gewoon dat je de spots vind waar zij zich ophouden in de winter en dan kun je er gerust wat inschieten.

Je bollie zul je idd iets moeten aanpassen maar als je zelf bollie,s draait dan is dat geen probleem lijkt mij.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-09-2007 14:44

[quote="Kees Ouwehand"]De enzymen werken eenvoudigweg niet bij temperaturen onder 5 °C. De spijsvertering kan dus niet blijven draaien zoals je zegt. zei kees klopt daarom is het ook belangrijk om door te voeren dan stoppen de enzymen niet zo snel als je dan een week stopt met voeren is het ook meteen afgelopen met de aanbeten :cry:
gr harald ps dan heb ik wel over moeilijke wateren en geen circuit wateren daar hebben er altijd wel een paar honger vb 2 jaar geleden op de bosbaan instand 8 uur vissen 42 stuks op 28 dec gr harald en de rest ving geen reed :lol:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
peter andrae

20-09-2007 14:53

Klein voorbeeldje jaren geleden beviste ik een veenplas met regelmaat in de winter de vangsten waren om te janken ik begreep er niets van ik voerde de vissen toch met regelmaat aan,het heeft ook een tijdje geduurd voor het lampje ging branden :oops: hihi,de vissen hadden hun overwinter gebied gekozen in een stil gedeelte van het water.


Daar kan je niet tegen voeren die vissen blijven doen wat ze al jaren doen.

Op een ander water wat wel druk word bevist is het al niet anders viel mij op de vissen kiezen voor de rust boven het constanten voer wat er lag daarmee niet gezegd dat dit soort stekken die druk worden bevist stil vallen nee maar het staat in geen verhouding met elkaar op A vangen wij gewoon veel beter.

Vind dat juist een van de leukste dingen met vissen je moet dit soort dingen even aan de weet komen maar dan heb je ook wat :wink: .
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-09-2007 15:06

[klopt peter je moet in de winter vooral vissen waar ze liggen dat is het aller belangrijkst gr harald ps en een licht verteerbare boilie is ook niet onbelangrijk
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 15:08

Haha, jullie zitten maar met die spijsverteringe en de bijbehorende enzymen. Die houd je echt niet aan de gang. Heb je kennelijk ook niet nodig om te vangen.

Het is wat Peter ongeveer zegt. Karper is een gewoontedier. Als zijn instinct hem dwingt tot het opnemen van voedsel, dan doet hij dat. Een werkende spijsvertering of niet.

Een lichtverterende boilie is dezelfde onzin. Beest breekt geen voedingsstoffen af. Toevallig is wel een ondanks het koude water aantrekkelijk blijvend aas van belang om de reflex op te wekken. Dat zou je enigzins in samenhang met lichtverterend kunnen zien. Een boilie die sneller afbreekt geeft meer signaal.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-09-2007 15:18

[

Een lichtverterende boilie is dezelfde onzin. zei onze vriend kees nou daar ben ik het niet mee eens veel sucses toegewenst met een vette vismeel bol ik denk dat je tegen veel blanks aanloopt heb een jaar of 10 geleden ook die fout gemaakt gr harald doe mij maar birdfood in de winter en laat die vismeel maar thuis gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 15:22

Komt weer neer op lezen. Achter deze zin stond nog een zin.

"Dat zou je enigzins in samenhang met lichtverterend kunnen zien. Een boilie die sneller afbreekt geeft meer signaal."

Ik ga in de winter beslist niet met een glazen stuiter vissen, Harald!

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-09-2007 15:52

ja niet goed gelezen ben iets te snel met mijn oordeel geweest gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 16:01

Is oké Harald.

Mijn suggestie is slechts wat meer het oproepen van de reflex te beschouwen bij het koude water, dan ons te verliezen in beschouwingen over iets ingewikkelds als de spijsvertering van een koudbloedige vis. Uiteindelijk wordt het dan gewoon natuurkunde. Dat is al moeilijk zat.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 16:38

mooie duscussie heren even weg geweest en genoeg response!

idd denk dus ook dat het vooral gaat om de gewenning ze zijn gewend om met regelmaat te azen in de zomer/ najaar maanden. Hou je dit de winter aan op de hotspots dan zullen ze blijven eten dat is wat ik denk...vis je met boilies dan zul je voor 'n bol kunnen kiezen waarbij je door het gebruik van appetizers eetlust opwekt en en producten gebruikt die juist een laxerend effect hebben...dus opnemen en willen opnemen en uitschijten etc.

Natuurlijk is sweetcorn een goed voorbeeld van een prima winteraas maar hoe zit het nou met de voedingswaarde is die zo hoog dat je ervoor kiest om er niet mee te vissen? of kies je voor de bol omdat deze selectiever is?

Alsnog bedankt voor jullie reacties, leuke discussie...
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-09-2007 17:10

er is een ingredient wat ik altijd in mijn boilies stop in de winter en dat is druivensuiker voor de energie gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

20-09-2007 17:22

als water diep genoeg is, komt het ook bijna niet geheel onder de 5 graden celsius... dus dan blijft ie actief....
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-09-2007 18:01

Laten we er even van uitgaan dat de enzymen niet geheel stoppen met werken maar slechts op een heel laag pitje komen te staan.

Beneden de 5 graden is het water afgelopen "winter" trouwens nauwelijks geweest.

Als die enzymen zo traag werken, kan ik me zo voorstellen dat een vette vismeelbol een stuk moeilijker verteerbaar is dan een balletje op basis van vogelvoer.

Het is idd waarschijnlijk dat de vis puur uit gewoonte op zoek gaat naar voedsel om zich daarna weer terug te trekken naar zijn veilige winterverblijfplaats.

Ik verwacht ook niet dat alle vissen 's winters azen, ik denk dat een aantal ook gewoon apatisch op de winterverblijfplaats net zo lang blijven liggen tot de watertemperatuur of (zon)lichtintensiteit ze trigger'd weer eens wat te gaan zwemmen.

Of die winterverblijfplaatsen per definitie ook de stekken zijn waar je ze het beste kan belagen is ook maar de vraag, het is goed mogelijk dat dit slechts een holding area is en geen feeding area.

Een hoop suggestief denkwerk dus met helaas weinig aanknopingspunten. (daarom vang ik nooit wat 's winters :oops: )

Gewoon meerdere stekken proberen met een lichtverteerbare boilie tot je ze gevonden hebt lijkt me de beste aanpak.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

20-09-2007 19:59

Misschien toch tijd om wat dieper op de feitjes in te gaan.

Wat weten we wel, niet of misschien

Wel dat indien de vis geen voeding meer binnenkrijgt in winter dat het spijsverteringskanaal aanzienlijk verkleint en de doorbloeding daardoor aanzienlijk afneemt. Vis doet dit om energie te besparen. De spijsvertering op zich kost veel energie, vissen hebben dan als een soort bescherming, en verkleinen van de "organen" waardoor ze de winterreserve (energie) minder hoeven aan te spreken.

Dit is volgens mij DE reden waarom je een eenmaal stilgevallen water in de winter bijna niet weer op kunt starten!

Dit moeten we dus ten alle tijde voorkomen, dus tijdig beginnen te voeren! Maar dan wat voeren we onze vriend karper???

Dat dit lastig is dat is wel zeker!!

Er wordt vaak gesproken over enzymwerking. Toch wordt dit volgens mij wel vaak in hele algemene begrippen gebruikt. Je hebt o.a. vet, eiwit en koolhydraat splitsende enzymen. Dit zijn allemaal verschillende soorten worden deze ook allen bij dezelfde temperatuur (de regelmatig genoemde 5 graden) inactief?? Is de lichaamtemperatuur van de karper altijd hetzelfde als de watertemperatuur?? En zo zijn er nog meer vragen waar we met behulp van mogelijkheden antwoorden wel een stapje verder komen. Zelf weet ik deze antwoorden lang niet allemaal helaas, maar geloof vast dat hier meer over te vinden is.

Nu nog weer even verder over het te kiezen aas in de winter. Omdat de opname in de winter bijna zeker in ieder geval af zal nemen (met uitzondering van overbezette wateren) Zullen we het spijsverteringskanaal wel op gang moeten houden en dat vezeltjes, licht laxerende stoffen hier een rol in kunnen spelen, ik denk zelf van wel! Maar let op weet wat je doet, overdaad kan ook zeker schaden.

Verder vind ik een belangrijke, probeer richting de winter al langzaam over te schakelen richting je winter aas. Dus niet in september/oktober volop met een bijvoorbeeld een vismeel bol vissen en dan in november nog willen starten met een koolhydraatbol!! gewenning van aas is niet een kwestie van dagen, laat ze hier langer aan wennen. Dit werpt bijna altijd zijn vruchten af! zeker als je blijft voeren. Instant vissend kan dit weer anders liggen.

Nog 1tje wat verteerd karper uberhaubt het makkelijkst? eiwitten, koolhydraten of vetten? en in hoeverre splits je dit dan bijvoorbeeld ook nog weer op naar plantaardige, vlees of van vis afkomstige eiwitten! En wel of niet voorverteerde eiwitten? enkelvoudige of meervoudige koolhydraten etc etc.
Over het algemeen kun je stellen dat enkelvoudige koolhydraten en voorverteerde eiwitten makkelijker te verteren zijn de tegenhangers hiervan. Is dit altijd beter? Energiebehoefte van de vis kan hierin ook een belangrijke rol spelen denk ik. Stel de behoefte is nihil, tja kun je dan niet beter gewoon een bol maken met veel vezel en slecht opneembare bestanddelen?? deze schijt hij dan net zo snel weer uit en vreet de volgende dag (uit gewenning/reactie) vrolijk verder.

Nou ja kortom nog genoeg stof te bespreken! Heb een aanzetje gegeven zou het leuk vinden als hier reactie op volgt.

Mvg Ulco,
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 20:07

Stel de behoefte is nihil, tja kun je dan niet beter gewoon een bol maken met veel vezel en slecht opneembare bestanddelen?? deze schijt hij dan net zo snel weer uit en vreet de volgende dag (uit gewenning/reactie) vrolijk verder.


of dit zo is, denk zelf van niet,...veel vezels zal een verzadigd gevoel geven en zal hij dus minder snel opzoek gaan naar voedsel...denk eerder met snelle koolhydraten...als wij die namelijk eten (denk aan een avondje chinezen) dan hebben we na n uur ook were honger!...stijging van de glucose spiegel...is dit bij de vis hetzelfde...dat is voor mij dan ook were n vraag?

groeten,...ruben
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

20-09-2007 20:13

Veel vezels was misschien wat kort door de bocht. Kan een karper zich verzadigd voelen? dat vraag ik me soms af. In afwachting van meer antwoorden :-)

Groeten Ulco,
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 20:21

Ulco,

Je hebt verschillende enzymen, maar de activiteit van al die enzymen neemt af bij afnemende temperatuur en komt nagenoeg stil te liggen beneden 5 °C. Je kunt ook even aannemen dat de karper nagenoeg dezelfde temperatuur heeft als het water waarin hij zich bevind. Er is nauwelijks verbranding. Rest slechts of wij de temperatuur meten waar de karper zich bevind. Al die imformatie levert je feitelijk niks op.

Gokken op de spijsvertering blijft gokken. Als de enzymen nagenoeg stil liggen, dan wordt er weinig verteerd. Het vermalen voedsel komt er nagenoeg intakt weer uit. Inderdaad kun je beter een vezelrijk aasje gebruiken met het oog op de doorgang. Laxeren zou ik niet aan beginnen. Je weet trouwens niet eens of het laxeermiddel bij lage temperatuur actief is. Slecht verterende bestanddelen hebben een geringe aantrekkingskracht. Je moet dus wel goed verterende bestanddelen kiezen. In orde, zolang je maar geen verwachtingen van de omzetting naar voeding hebt.

Honger of verzadigings gevoel is iets menselijks.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
ruben mols
Berichten: 100
Lid geworden op: 21-09-2004 14:34
Locatie: Bij Nijmegen

20-09-2007 20:29

oke dat is interresante informatie...ik heb geleerd niet zomaar klakkeloos alles te geloven en dus over te nemen van iemand anders dus zal ik mezelf er toch meer in gaan verdiepen en mijn bevindingen op dit gebied toch mede delen...superdat jullie er ook mee bezig zijn...

De winter staat voor de deur nietwaar ;-)
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

27-09-2007 18:49

vezels koffie en zwaren shag is dus de truck:P
mvg Leon
Plaats reactie