Karpervissen beschreven in de lokale pers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-09-2007 23:31

Mannen,
Het karpervissen wordt steeds populairder, dit zie ik o.a ook terug in de toename van artikelen over het karpervissen in de (lokale streek) dagbladen.
Heb de afgelopen jaar enkele artikelen onder ogen gekregen.
Een enkele prima verwoord, en een enkele echt om te huilen.
Zodanig om te huilen dat je je soms schaamt om tevens als karpervisser door het leven te gaan.

Waarom deze topic?

Via deze topic wil ik proberen mensen te behoeden als hun een interview afgenomen wordt voor imago schade aan de karpervisserij en voor enkele valkuilen
Eenmaal een artikel geplaats, is er namelijk geen weg terug!.

Zal proberen wat algemene tips te geven en hopenlijk kunnen anderen deze aanvullen of verbeteringen aangeven.
Tip 1:
Je hebt er recht op een artikel eerst zelf te lezen alvorens deze geplaats wordt.
Vraag hier nadrukkelijk om en geef aan dat je anders geen toestemming geeft.

Tip 2: Bekijk je artikel zorgvuldig na (ook op spelfouten), een journalist is vaak een leek, en benoemt de dingen vaak op een verkeerde (soms ronduit lachwekkende ) manier en weet zaken vaak verkeerd te interpreteren.

tip 3: Laat tevens een ander dit artikel lezen, bij voorbaat iemand die niks af weet van het karpervissen. En vraag hem om zijn eerste indruk v.h. artikel.

tip 4 ; Corrigeer zonodig en eis dat je correcties meegenomen wordt, zoniet..geen plaatsing.

tip 5: Wees jezelf bewust dat 90% van de mensen die het bericht lezen, niks afweten van het karpervissen an sich en dit wellicht maar een rare sport vinden. Geef ze daarom dan ook geen argumenten mee om de karpervisser mee om de oren te slaan. (vaak kunnen lezers reageren op een artikel, en ook dit wordt geplaats...je wilt toch niet publiekelijk aan de schandpaal genageld worden toch :D )

Algemene tips:
# Ga nooit zielig lopen doen dat je zoveel gecontroleerd wordt en dat je al zoveel bekeuringen hebt gehad.
Voorbeeld zielig doen: we hebben een bekeuring gekregen omdat we met drie hengels visten, waar je maar met twee hengels mag vissen (iedereen doet het...)
De lezer zal slechts denken, regels zijn regels..hiermee kweek je enkel onbegrip en zeker geen begrip.
# Afgeven op de politie en controlerende instanties in een artikel is zo'n beetje in mijn ogen wel het stomste wat je kunt doen.
De lezers hebben nu eenmaal meer begrip voor de politie en controlerende instanties dan voor die ene gekke sportvisser
# Probeer voor jezelf te bedenken hoe een leek dat niets afweet van het karpervissen er tegen aan kijkt na het lezen van het artikel.
voorbeeld: begrip vragen voor het vissen met beetmelders dichtbij de bebouwing gedurende de nacht is een kansloze zaak...niemand kan begrip opbrengen voor jou als je een ander overlast bezorgt.

De belangrijkste tip...

Houd je artikel ten alle tijden positief
en wees je bewust van eventuele imago schade welke je de karpervisserij kunt toebrengen door een slecht geschreven artikel.
Beter geen artikel dan een slecht artikel..hoe moeilijk het ook is.

p.s mocht iemand iets herkennen uit een artikel, benoem de auteur en artikel en krant uit respect voor je medevisser niet.
Het geheel is niet bedoeld om af te zeiken maar opbouwend bedoelt :wink:
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-09-2007 23:38

nog ff voor alle duidelijkheid... :wink:

p.s mocht iemand iets herkennen uit een artikel, benoem de auteur en artikel en krant uit respect voor je medevisser niet.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-09-2007 09:23

Gewoon geen intervieuw geven aan die malloten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2007 09:58

Maar dat bepalen wij toch niet Ruben?

Detail is dat de acties van de dierenbescherming op de jacht succesvol waren mede dankzij de onzinnige reacties van geinterviewde jagers.

Maar ja, om nou iedere karpervisser een cursus te laten volgen. In ieder geval, de manier waarop soms hier op het board gereageerd wordt geeft mijn geen goed gevoel dat karpervissers het beter zullen doen dan jagers.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-09-2007 10:14

Ruben, de verleiding is voor velen (begrijpelijk) soms te groot.

Kees, Tja.een cursus doen is mischien ook teveel van het goede :D
Wellicht kunnen we middels deze topic de ogen openen van een enkeling.

mvg
Hans
Jan Peter Teerling

06-09-2007 10:15

Gewoon geen intervieuw geven,hoe meer aandacht er voor het karperen komt,hoe sneller bergafwaarts het met de karpers gaat en haar leefomgeving.

Hoe goed je tips ook bedoeld zullen zijn Hans,de geintervieuwden zullen in dit geval voor 99,9% bestaan uit randdebielen ergens aan een volgepropt stadsvijvertje en zullen graag een reactie geven,en weer een stoelpoot onder onze hobby wegzagen.
Gebruikersavatar
Patricia Bos
Berichten: 412
Lid geworden op: 06-01-2005 17:14
Locatie: Assen

06-09-2007 10:19

Goed topic Hans!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-09-2007 10:19

Jan-Peter
Tja...nou wilde ik dus bewust niet generaliseren :wink:
Lees het vanavond allemaal wel weer
gr
Hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2007 11:06

Het is goed dat zoveel mogelijk karpervissers zich hiervan bewust zijn.

Daarom wijs ik ook terug naar het verbod op de jacht als voorbeeld. Een goede demonstratie over hoe het niet moet, maar helaas voor velen hier niet meer voor het netvlies te halen.

Tja, randdebielen. Kans is dat je straks zelf die randdebiel bent. De randdebielen hebben in elk geval gemeen dat ze allen denken dat de wereld bestaat uit randdebielen. Afgezien van zichzelf.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

06-09-2007 11:29

Komende uit jouw mond Kees,zullen we dat maar aannemen als compliment.Zelfkennis siert de mens is het niet?/It takes one to know one?

Laatste tijd wel eens een (plaatselijke)krant gelezen,of een journaal gekeken Kees?

De wereld bestaat voor een groot deel uit randdebielen,het aantal onder de karpervissers is evident,zo niet groter.

Struisvogelpolitiek is niet aan mij besteed.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

06-09-2007 12:26

Het ligt natuurlijk ook aan de intenties van een journalist,
wat wilt hij er mee.
ls hij erop uit is om het karperen in een slecht daglicht te zetten,of om een leuk artikel te schrijven.

Voor beide zijn er genoeg vissers die wel een verhaal te vertellen hebben.

Laatst was er toch een topic over jonge gasten die even lieten zien wat voor effect een beetmelder had in een woonwijk?
Daarbij laten vertellen dat ze het wel kicken vinden.
met daarbij wat negatieve reactie s van de buurt en de teneur is gezet.

Zet daar tegenover een uitzending van SN met Stoop en Kraal en je hebt een artikel waarbij je spontaan de vlekken in je onderbroek zitten .

Alleen voor een buitenstaander heeft deze vorm van journalistiek totaal geen zin of het moet negatief zijn, want men is nauwelijks geintereseerd.
groet Henk
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

06-09-2007 12:46

Kees

Waar val jij dan onder ?

Hans

Waarom nou het karper-vissen blijven promoten ?

met vliegen-vangende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2007 12:48

Voel je je dan aangesproken Jan Peter.

Antwoord is dat ik nieuws in kranten en op TV elke dag volg en daarnaast mij ook verdiep in de achtergronden. Ik ben zeer beslist niet van mening dat de rest van de wereld uit randdebielen bestaat.

Ben het met je eens Henk. Uitlokking is een groot risico. Zit in de manier van vraagstelling, etc.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-09-2007 19:25

Henk
Dat was inderdaad ook zo'n dieptepunt.
de intenties van een journalist is dus 1 van de valkuilen

Hans-Peter van Ee

Als een redactie van een streekblad een artikel wil over het karpervissen, vinden ze genoeg lieden aan de waterkant die wel eens in de krant willen staan.

Wat mij persoonlijk betreft hoef je het karpervissen op deze manier ook absoluut niet te promoten. :wink:
Maar het is een feit dat er blijkbaar interesse bestaat naar achtergrondinformatie bij de dagbladen omtrent die rare gasten die s'nachts aan de waterkant verblijven. Meer en meer lees ik artikelen hieromtrent in de streekbladen.
Tja, dan maar liever een goed artikel dan eentje die afbreuk doet aan het karpervissen. :wink: ...toch?
HB
Gebruikersavatar
dennis van den hoven
Berichten: 187
Lid geworden op: 31-10-2005 20:54
Locatie: waddinxveen

06-09-2007 21:14

Goed werk Hans.Toch denk ik dat we nu ook een periode ingaan dat alleen de serieuze vissers aan het water overblijven , wegens beeindiging wettelijke nachtvis periode.Jammer genoeg is het karpervissen zo populair aan het worden dat grote vissen status is geworden en het materiaal ook een soort status is geworden.De commercie speelt hier ook een grote rol in.Zo creer je ook mensen die graag op de voorgrond willen staan.

Goeie zaak om dit aan te kaarten Hans.Wellicht iets voor de KSN om een cursus mediatraining op te zetten? :D

Gr.Dennis
karpervissen=wachten op iemand die je nooit eerder gezien heb
Plaats reactie