nacht seizoen weer dicht


K. van den Herik

01-09-2007 07:41

Ik heb er ook helemaal niet bij stil gestaan dat het "nachtvisseizoen" al weer ten einde is. Ik word gewoon een beetje misselijk als ik me moet houden aan een avondklok. Ik mag toch ook midden in de nacht een eindje gaan fietsen als ik daar zin in heb? We leven immers niet in oorlogstijd.


Wat een ongelofelijke dooddoenerij en napraterij. Als iedereen 3% van zijn vistijd opoffert en eens VOOR zijn visserij doet, is er helemaal geen probleem meer.

En dat fietsen mag best, mits je spul, lees licht enzo, in orde is. Kut regels ook...

blablablabla..

welterusten

Afbeelding
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

01-09-2007 10:24

Klaas,

Over mierenneuken gesproken.....

Regio Utrecht?

aju,

Frank
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

01-09-2007 11:21

Ik kan hier gewoon doorvissen, ik heb al een aantal keer controle gehad een paar keer van de politie en een paar keer van een controleur.

Ze maken er niet zo'n probleem van

en bovendien slaap ik in deze tijd van het jaar onder de plu en als het niet regend zelfs zonder .....

Observeren op zijn best !!!
KSN
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

01-09-2007 12:24

wat kan het je kosten als je gepakt wordt door controleur/politie tijdens het nachtvissen in de komende tijd?
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

01-09-2007 12:41

wat ik niet snap : Als ze ergens rommel vinden staan ze op hun achterste poten omdat de karpervisser dan de schuld krijgt en zo de hele tak van hengelsport in een kwaad daglicht wordt gesteld, maar als het wettelijke nachtvisseizoen is afgelopen gaat iedereen vrolijk door en trekt zich van de regels niets aan.

Nee daar krijgt de karpervisserij een goede naam van als er weer eens een aantal wegens illegaal nachtvissen zijn beboet, en maar klagen en maar klagen als ze die boete hebben gevangen.......

met verwarde groet Toine.
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

01-09-2007 13:00

Wat is eigenlijk de reden of achterliggende gedachte voor deze vage (niet)nachtvisregel? CDA regeltje over hoe nu verder de burgertjes te pesten en onder de duim te houden??? :roll:

en btw, ik ga zeker nog een nachtje zitten! (en ik rijd ook wel eens te hard :oops: )
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-09-2007 13:13

Beste Harm, sinds 1985 is in de Visserijwet bepaald dat je wettelijk de 3 zomermaanden mag nachtvissen. Daarvoor mocht er helemaal niet 's nachts worden gevist. Iedere visrechthebbende (HSV of Federatie) kan ontheffing aanvragen bij LNV om te bewerkstelligen dat in haar water(en) het hele jaar door gevist mag worden. En mits natuurbelangen of belangen van beroepsvissers zich niet daartegen verzetten wordt die ontheffing normaliter ook door LNV verleend.
Die 3 maanden periode is destijds tot stand gekomen als uiterste haalbare periode gezien de weerstand destijds van beroepsvissers en natuurbeheerders tegen de nachtvisserij.
Is destijds door de 2e en 1e Kamer zo aangenomen, heeft dus niks met een regeltje van welke politieke partij dan ook te maken.
Gebruikersavatar
Rene Reijntjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 14-07-2007 02:08
Locatie: Hoogeveen

01-09-2007 13:25

Michiel de Vries schreef:wat kan het je kosten als je gepakt wordt door controleur/politie tijdens het nachtvissen in de komende tijd?



Per 1 januari 2006 zijn de hoogte van de boetes aangepast en aanzienlijk opgeschroefd. Regelmatig krijgen wij ook vragen binnen hoe het nu zit met de hoogte van de boete voor het vissen met meer dan 2 hengels.

De grote vergunning samen met de sportvisakte, geven je het recht om in de daarvoor toegestane wateren te vissen met maximaal twee hengels. Door te gaan vissen met meer dan twee hengels, zijn deze twee vergunningen niet meer rechtsgeldig. Voor het vissen met meer dan twee hengels heb je namelijk een speciale beroepsvergunning nodig. Aangezien er met meer dan 2 hengels wordt gevist, is de grote vergunning én de visakte niet meer rechtsgeldig: hiervoor krijg je dus een boete van € 50,-. Daarnaast heb je geen vergunning om met meer dan twee hengels te vissen (de speciale beroepsvergunning) en daarom krijg je daar ook nog een boete voor van € 110,-.

De reden voor deze boete constructie geven is eigenlijk heel eenvoudig. Het huidige "boetesysteem" heeft geen aparte boete voor het vissen met meer dan 2 hengels en daarom word de bovenstaande constructie gehanteerd.

De binnenvisserij uitoefenen zonder een geldige sportvisakte te kunnen tonen met:
Een of twee hengels: € 50,- (was € 30,-)

De binnenvisserij uitoefenen zonder geldige grote visakte te kunnen tonen met:
Meer dan 2 hengels: € 110,- (was € 55,-)
Andere toegestane vistuigen: € 121,-

De binnenvisserij uitoefenen of plegen uit te oefenen en niet op eerste vordering van een opsporingsambtenaar ter inzage afgeven: de sportvisakte en/of de vergunning (bij één of twee hengel(s)): € 50,- (was € 30,-)
De sportvisakte, de grote visakte en/of de vergunning (bij 2 of meer hengel(s)): € 110,- (was € 55,-)
De sportvisakte, de grote visakte en/of de vergunning (bij andere toegestane vistuigen) € 121,-


Vissen tijdens de door de minister van landbouw, Natuurbeheer en Visserij vastgestelde periode, in een door hem aangewezen water: € 50,- (was € 30,-)
Vissen tussen 2 uur na zonsondergang en 1 uur voor zonsopgang (daar waar dat verboden is): € 50,- (was € 30,-)

Illegaal kamperen aan de waterkant € 75,-

Vissen in de Neder-Rijn, de maas, de Lek of de Overijsselsche Vecht binnen een afstand van 75 meter stroomafwaarts van een stuw, in een bij een stuw aangebrachte vispassage of binnen een straal van 25 meter voor de bovenmond van deze vispassage € 60,-

Een vistuig voorhanden hebben op of in de nabijheid van enig binnenwater terwijl het gebruik van dat vistuig in het betrokken water op dat moment verboden is: € 30,-


Het voorhanden hebben op of in de nabijheid van enig binnenwater, terwijl met niet bevoegd (akte) of gerechtigd (vergunning) is in dat water te vissen, van:
Een of twee hengels: € 50,- (was € 30,-)
Meer dan twee hengels: € 110,- (was € 55,-)
Een ander toegestaan vistuig: € 121,-
Een niet toegestaan vistuig: * * *


*** = Schikkingsvoorstel Officier van Justitie


-------------------------------------------------------------------------------------


Dus vour jouw Michiel zou je Boete ongeveer komen op zo'n *lullige* 50,- Euries...en met Tentje krijg je er nog fijntjes 75,- Euries eroverheen....

Gelukkig voor de Karpervissers hier in Drenthe en Groningen hebben wij een Vrijstelling voor dat onzinnige Nachtvis-verbod...

met vriendelijke groet !

René Reijntjes
===="Fishing is an excuse for being There"====
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-09-2007 16:18

Rene jij baseert je op oude gegevens, hieronder de nieuwe gegevens.

Boetebedragen 2007 overtredingen sportvisserijregels bekend:

Als sportvisser krijg je te maken met een aantal wetten en regels, bijvoorbeeld op het gebied van vereiste visdocumenten. Maar ook op het gebied van gesloten tijd aas- en vissoorten, minimummaten vissoorten en beschermde vissen. Indien je je op of aan het water niet aan de regels houdt, kan dat een boete opleveren. De boetes voor 2007 zijn inmiddels vastgelegd.

De binnenvisserij uitoefenen zonder schriftelijke toestemming van de rechthebbende op het visrecht van dat water, met

* Één of twee hengels à € 75,-
* Één peur à € 110,-
* Meer dan twee hengels à € 160,-
* 2 of meer peuren of met andere toegestane vistuigen à € 160,-

De binnenvisserij uitoefenen of plegen uit te oefenen en niet op eerste vordering van een opsporingsambtenaar ter inzage afgeven

* Een geldige akte en/of schriftelijke toestemming (bij vistuigen, anders dan één of meer hengels of peuren) à € 50,-
* Een schriftelijke toestemming (bij één of meer hengels of peuren) à € 50,-
Gesloten tijden (visserij)

Vissen in de periode van 1 april tot en met 31 mei met

* Een hengel geaasd met in die periode verboden aas à € 50,-
* Een staand net à € 150,-
* Een hengel in een voor die tijd gesloten water à € 50,-
* Nachtvissen à € 50,-
* Vissen met levend aas à € 75,-
* Illegaal kamperen à € 75,-
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rene Reijntjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 14-07-2007 02:08
Locatie: Hoogeveen

01-09-2007 16:36

Douwe je hebt volkomen gelijk..!

Ik had per ongeluk de gegevens van 2006 overgenomen ipv. 2007.

Bedankt voor de correctie !
(om misverstanden op het forum te voorkomen)


Met vriendelijke dank !

René Reijntjes
Laatst gewijzigd door Rene Reijntjes op 01-09-2007 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
===="Fishing is an excuse for being There"====
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

01-09-2007 16:38

Iedereen weet best waar en wanneer hij wel of niet mag nachtvissen!

Als ze dan een bekeuring krijgen is het oppeens een ander verhaal dan gaan ze in beroep.

als je dan een boete krijgt betaal hem gewoon! politie en justitie hebben jammer genoeg wel wat beters te doen.
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

03-09-2007 00:24

ik vis door tot diep in november en ook snachts. doe alleen niet moelijk als ik een prent krijg op een water waar dat op dat moment verboden is want ik weet dat het niet mag. sommige wateren gaan in het najaar goed lopen en aangezien ik overdag niet vaak in de gelegenheid ben om te vissen zal ik het zeker niet nalaten ze dan snachts te belagen. ken zat typische oktober wateren waar je ze in het reguliere nachtvisseizoen amper aan de schubben komt en in het najaar dus juist wel. en dan ben ik daar ook te vinden. volgt er een prent, jammer dan. ingecalculeerd risico...
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...