Gratis Karperblad


Plaats reactie
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

30-08-2007 23:26

Misschien ook geen slecht idee om de mensen van het VBK hierbij te betrekken... Ook hier in België is er nood aan een degelijke opleiding voor de beginnende vissers... De oplage zal dan wel wat groter gaan worden vrees ik.

Op gebied van artikels zou ik het eerder gaan zoeken in het gebruik van veel foto's in plaats van tekst, een foto kan vaak meer duidelijk maken dan 100 woorden... In principe zouden de teksten kinderlijk eenvoudig moeten zijn zodat ook daadwerkelijk iedereen het verstaat.

Mvg

Peter
K. van den Herik

31-08-2007 06:19

(bewegende) beelden zeggen meer dan 1000 woorden, om mezelf maar te citeren Peter.

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

31-08-2007 16:53

Hey Piet, een heel mooi idee om te horen dit blad! Eigenlijk is zoiets hard nodig want hier in de buurt zie ik ook te vaak zaken die eigenlijk gewoon niet meer kunnen en wat VOORAL niet nodig hoeft te zijn!

Ik vraag mij zelf echter af of het niet handiger is om het blad minder vaak uit te geven, bijvoorbeeld 1x per jaar. De opzet en bedoeling van het blad lijkt mij hier beter voor te lenen, omdat het hier niet het laatste nieuws centraal staat. Ook lijkt mij een blad van bijvoorbeeld 60 pagina's meer dan voldoende per jaar aan informatie, omdat mijn mening is dat een blad als dit vooral basic moet zijn met niet teveel gedoe, anders sla je een grote groot vissers over. Veel vissers houden denk ik niet van lange verhalen, maar kijken liever plaatjes met bijschrift zoals ik dat maar noem.

Verspreiding via allerlei hengelsportwinkels lijkt mij zeker een goede optie, als ik naar mezelf kijk zie ik ook altijd dat ik even kijk of er nog een blad ligt dat mee genomen kan worden, al is het een reclameboekje.

Ik wil graag mijn steentje bijdragen bij de uitgave van zo'n blad, dus als er hulp nodig is geef maar een gil. Van hulp bij de het maken van een site, tot een artikel (over bijvoorbeeld het gebruik van een weerhaak ja of nee), het maakt mij niet uit.

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

31-08-2007 16:59

ik ben het zeker met koen eens.. ik wil daarbij ook zeker wel helpen.. misschien kunnen koen en ik samen wel een site ofzo oprichten... wie weet!! ;)
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

31-08-2007 18:31

Roel van Haandel schreef:ik ben het zeker met koen eens.. ik wil daarbij ook zeker wel helpen.. misschien kunnen koen en ik samen wel een site ofzo oprichten... wie weet!! ;)


Kijk als we zo blijven samen werken ! :wink:

Ps. ik ben net terug van een weekje zeilen En als ik zie hoeveel mensen willen helpen dat moet dit toch gewon een sucses worden ?
KSN
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

01-09-2007 12:51

Hai Piet en alle anderen,
Vanaf mijn stoel maar eens een reactie van de "kleinste" groothandel van Nederland (All Carp Products).
De reden dat ik nu pas reageer (zag van Piet al verscheidene keren een oproep doen naar mensen uit de branche) is dat ik nu net pas de topic tegenkom.
Allereerst Piet, ik denk dat jouw kreet om hulp voor de beginner (en de onbewust fouten makende gevorderde) zeker een noodzaak is. Mijn dank dat je dit punt aansnijd en je naam hieraan wil verbinden.
Komt er sowiezo een eerste probleem om de hoek kijken; alle merken hebben een visie over hun producten en dat deze producten goed zijn. Er is geen firma die producten op de markt zet waarvan ze weten dat deze slecht zijn (voor de vis), al zal er aan de gebruikersuitleg/gebruiksvriendelijkheid nog vaak wat aan te passen zijn.
Wie bepaald er dan wat er goed en fout is? Zeker als ik zie hoe wij in Nederland soms met onze con-colega's omgaan in de bladen. Een groothandel die hele "save" producten in zijn pakket heeft word om deze producten niet geroemd maar afgezeken op een heel ander punt (gewoon een algemeen statement waar ik steeds meer groothandelaren maar ook privé personen over hoor). De "partijdigheid" van de bladen (zo algemeen mogelijk omschreven om niemand nu op de tenen te staan).
Heeft niet iedere firma een loodclip?
Dus, om een heel lang verhaal weer heel kort te maken, wie gaat er bepalen welke systemen er goed zijn? In de ogen van wie?
Gaat het puur een "boekje" worden met uileg van de "basis systemen" dan denk ik dat een éénmalige uitgave (eventueel jaarlijks gedrukt en aangepast naar de tand des tijds) ruimschoots voldoende is indien de oplage maar groot genoeg is.
In dit geval zal het weer veel moeilijker worden om er adverteerders voor te vinden.
Gaan we de clips benoemen aan de hand van het geinvesteerde bedrag van de adverteerder dan moet je je weer afvragen wat de waarde van het artikel is.
Feit is, ik wil je graag mijn medewerking aanbieden, indien mogelijk financieel, commercieel, tijd en/of artikelen.
Ik vind het een goede en moedige aktie van je, al denk ik dat er eerst nog behoorlijk over gebrainstormt moet worden hoe één en ander kan/moet worden opgezet.
Met gewaardeerde groet,
Edwin Wouters
All Carp Products
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

01-09-2007 13:05

Edwin het gaat toch niet om welke clip goedd is maar hoe je het moet gebruiken!! want iedereen vind z'n eigenste clip het beste
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

01-09-2007 14:42

Roel,

Als jij de bladen leest denk ik dat het hier wel om gaat, ooit is er een product van Edwin als onveilig betiteld,dit is later wel weer gerectificeerd.
Dit is slechts 1 voorbeeld, zo zijn er meer. Dus dan komt de vraag wat is objectief ?
Daarom denk ik ook wil je dit op de markt brengen het gereliseerd moet worden door een onafhankelijk instituut cq personen.
verder iets brengen zonder marktonderzoek hoe de betreffende groep te bereiken is zinloos misschien blijkt wel wat Klaas van de Herik al aangaf bewegende beelden zeggen meer.
Ik weet het niet, maar een beginnende karpervisser gaat vissen en probeert een karper te vangen,wat ik wel weet is dat ze vaak maar een paar uur gaan.
Voor hun is 40 pagina,s vol "simpel" geschreven tekst over veilig gebruik denk ik nog teveel van het goede.

Misschien is het beter om met sportvisserij nederland te overleggen om de visvergunning 1 euro duurder te maken zodat zij dit kunnen uitgeven,in bijvoorbeeld het visblad.

Voordeel zij zijn onafhankelijk verspreiding rechtstreeks naar consument, dit kan dan mooi met een denktank (KSN,groothandels,biologen enz.)

Let wel ik vind het initiatief heel goed maar breid het uit zodat het ook werkelijk resultaat heeft.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-09-2007 15:33

Edwin
Grote klasse! Ik zal nooit toestaan als redacteur dat er bedrijven worden voorgetrokken. Het gaat puur om de basis in de artikelen. Namen van producten zijn niet nodig dat mogen de groothandels en merken in hun advertenties doen. De meeste weten dat ik zelf niet overdadig reklame maak in mijn normale artikelen. Het is zelf zo dat ik altijd schrijf meerdere producten te gebruiken. Neem nu mijn favoriete haak en dat is algemeen bekend (via lezingen en artikelen) is een Korda Longshank X. Mijn favoriete hengels zijn van Free Spirit en zo kan ik nog wel even doorgaan. Geen enkele karpervisser gebruikt alleen maar artikelen van één merk.

Hans als je doelt op een artikel van mij dan is het niet de waarheid die je schrijft. Ik vind het gebruik van dat product in combinatie met een te lange onderlijn nog steeds onveilig. Volgens mij draait de haak veel te snel en zal dus diep prikken. Daarintegen is het met een kort rigje een heel goed systeem. Dat ligt dus puur aan de beschrijving en die schiet zoals je weet ook bij onze producten te kort. Het is wel zo dat hetgene wat ik schreef over de lompheid niet terecht was (en dat heb ik gerectificeerd want een fout maken kan iedereen) omdat ik alleen maar de grote versie had gezien. Edwin en ik hebben dat als collega's onder elkaar uitgesproken. Ik weet zeker dat als ik iets test dat ik onafhankelijk ben in mijn bevindingen. Verder vind ik dat dat bedrijf met zijn loodclip vooruitstrevend is op het gebied van veiligheid (heb ik ook geschreven).

Als mensen twijfelen aan mijn objectiviteit dan vind ik dat jammer maar het project moet doorgaan. Ik hoef dit niet te realiseren een ander is ook goed als het maar gebeurd.
Piet
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

01-09-2007 17:53

oke hans ik begreep het verkeerd..

maar dat bedoel ik piet die rig moet korter zijn.. en met dat lood moet hij langer zijn.. soms zie ik door het bos de bomen niet meer hooor!
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

01-09-2007 18:02

piet,

ik ben net terug van vakantie en zag dit topic als eerste. Ik vind het echt een top idee. Veel jonge karpervissers weten niet veel over de veiligheid van de karper. Visbladen kunnen ze niet kopen dus ze worden niet goed geinformeerd over de veiligheid van de vis.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-09-2007 18:16

[quote="Roel van Haandel"]oke hans ik begreep het verkeerd..

maar dat bedoel ik piet die rig moet korter zijn.. en met dat lood moet hij langer zijn.. soms zie ik door het bos de bomen niet meer hooor![/quote]
daarom moet er info komen :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-09-2007 18:18

Mannen, als jullie reageren op iemand zijn posting.
Zouden jullie dan svp de voornaam en achternaam mee willen nemen en niet enkel de voornaam? (of i.i.g de eerste letter van de achternaam).
Er wordt namelijk al zo slecht gelezen... :wink:
Dank u wel
Hans B.

voorbeeld
Hans W.
Hans B.
enz.
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

01-09-2007 18:31

Hans B. okee.. ja klopt daarom vind het zeker wel nodig dat zo'n blad komt!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-09-2007 19:51

Ok Roel,
Maar als je verstandig bent en nu al specifieke vragen hebt, schroom dan niet om hiervoor een aparte topic aan te maken en daar je vraag te stellen.
Voordat het karperblad er komt, zijn we zomaar alweer een poosje verder.
En in die tussenliggende periode willen we de karpers natuurlijk ook heel houden he :wink:
Er zijn hier genoeg mannen met de benodigde expertise die jou eventuele vragen kunnen beantwoorden.
gr
Hans B.
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

01-09-2007 19:57

Hee Hans B.

ik heb gelukkig al heel veel geleerd over de bescherming van de karper en houd er erg veel rekening mee.. nou was alleen dat mijn enigste vraag nog.. ik zal hier wel een topic over maken..!

Bedankt Hans B. :)
K. van den Herik

02-09-2007 09:33

Piet,

Zo'n uitgave is precies de roos waar ik op mikte met het http://www.sbbk.net.

Wat je zegt: wie het dan doet is dan minder belangrijk dan dat het het gebeurt.

MVG

Klaas
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

02-09-2007 11:22

Piet V, Hans W en de andere natuurlijk, ik bedoelde niets en niemand persoonlijk. Zoals Piet al aangaf hebben wij onderling e.e.a. besproken en elkaar op basis van wederzijds respect de hand geschud.
Wat ik wel bedoel is wie bepaald of iets veilig is en welk systeem de voorkeur heeft? Dit is op basis van persoonlijk inzicht. Wiens inzicht?
Er zijn (om maar even bij de loodclip te blijven, clips waar de wartel vrij makkelijk los komt, clips waar je de wartel zo strak in moet trekken dat je je afvraagt of hij er ooit weer uit komt, clips waarbij je de wartel middels een pinnetje verankerd, clips die om de wartel heen sluiten waardoor de wartel "verankerd" blijft, metalen clips die met het lood SAMEN van de lijn komen. Kortom, wie bepaald wat de voorkeur heeft (en dan heb ik het nog niet eens over de situatie die je keuze wel weer eens totaal kan veranderen).
Om Piet zijn regeltje aan te halen, hij is van mening dat één van mijn producten met een lange onderlijn te agresief draait. Misschien, dit is niet het moment van een discussie, maar wat is dan weer te lang.
Op een talud gevist maakt het niet uit hoe dik een vis is, hij kan met zijn bek het lood bijna kussen, maar op een vlakke bodem maakt de vorm (is mijn visie en ja, wie ben ik?) zeker uit. Lange, slanke vissen kunnen makkelijker met hun bek naar het aas, terwijl, tonnetje ronde vissen hier hoger boven blijven met hun bek. Dus nu kan een korte onderlijn weer snel te kort zijn.
Wat ik dus bedoel is dat het heel moeilijk is om een uitleg te geven naar (o.a. de jeugd waardoor je niet te langdradig moet worden en te diep op de materie in moet gaan) je publiek wat én interresant is voor de adverteerder én toch algemeen genoeg voor de lezer.
Het word snel te algemeen waardoor eventuele adverteerders afhaken, of te technisch waardoor je BEOOGDE publiek weer afhaakt.
Al blijf ik erbij dat ik er zeker de noodzaak van zie, blij ben dat Piet zich hiervoor opwerpt (en ik dus zijn onafhankelijkheid vertrouw) maar denk dat in de algemeenheid van deze uitgave ééns per jaar voldoende en zeker haalbaar moet zijn.
groet,
edwin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-09-2007 11:45

Edwin heeft zeker een punt. In de tientallen jaren dat ik het karperviswereldje volg heb ik vele stokpaardjes bereden zien worden. Hier op het forum zie je daar ook met regelmaat de vruchten van. Men is nogal geneigd elkaar na te praten. De veiligheid van iets hangt samen met het gebruik en de omstandigheden waarbinnen iets gebruikt wordt. Een terughoudende benadering met betrekking tot het afroepen van een onveiligheid schept weinig duidelijkheid voor de beginnende karpervisser. Een duidelijker benadering is echter al snel geneigd tot clichés.

Overigens heeft de SBBK al een DVD in de maak en zullen we snel genoeg kunnen ervaren wat dit bijdraagt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

02-09-2007 16:26

Edwin
Iedere clip heeft zijn specifieke eigenschappen die goed werken in bepaalde situaties. Wat ik al schreef moet een ervaren visser altijd met meerdere producten werken om iedere situatie de baas te zijn. Inderdaad is het moeilijk te bepalen wat te lang is dat ben ik helemaal met je eens. Daar komt nog eens bij dat iedere vis een eigen manier van aasopname heeft dus dat maakt het nog ingewikkelder. Ik denk dat je goed moet kijken waar je een vis haakt en daar een beetje een conclusie uit trekken. Is de prik te agressief dan maak je bij de volgende inworp de rig iets korter. Je moet in ieder geval dan niet doorgaan met diezelfde lengte want de kans is groot dat het opnieuw gebeurd. anticiperen is een belangrijk onderdeel van het karpervissen. Ed als ik naar mijn eigen visserij kijk (vaak vissend op harde ondergronden) zou ik de made nooit inzetten met onderlijnen die langer zijn dan 15 cm. Deze lengte onderlijn is in dat soort omstandigheden goed genoeg voor kleine en grote vissen. Zelf prevereer ik liever een wat kortere rig (10 cm) met een kortere extension dit in combinatie met een longshankhaakje. Dat is mijn lievelings rig.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

02-09-2007 20:15

Joow Piet en Edwin het is goed zo, nu weer verder met het echte onderwerp. Dat is wel even een stuk belangrijker als dat andere gedoe.
Dus Piet, let's roll! 1 groothandel wil al helpen wie volgt?
Hoe zit dat eigenlijk met Spro Piet?
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-09-2007 21:31

K. van den Herik schreef:Piet,

Zo'n uitgave is precies de roos waar ik op mikte met het http://www.sbbk.net.

Wat je zegt: wie het dan doet is dan minder belangrijk dan dat het het gebeurt.

MVG

Klaas


Piet,
SBBK is nu al een aantal keren gepasseerd, waarom reageer je daar niet op?
SBBK is in ieder geval in naam onafhankelijk, wat wel eens een heel belangrijk voordeel kan zijn ...toch?.
Met de dvd zitten ze al reeds op het paard, zou haast zeggen, klim erachter op.
Ben niet betrokken bij het SBBK gebeuren (behoudens dat ik lid ben van de ksn), maar naar mijn inzicht is het SBBK het ideale uithangsbord voor dit doel. (Behoudens dat we dankbaar een subsidie hebben mogen ontvangen voor de activiteiten van carp club zoetermeer)
mvg
Hans Brinkel
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

03-09-2007 00:28

Hai Piet,
zoals ik al aangaf was dit een voorbeeld over de verschillende zienswijzen en niet iets waar ik een discussie over wilde aangaan. Dat is hier niet het onderwerp. Daarom schrijf ik juist iedere keer over een clip. Ik heb alleen dat puntje aangehaald omdat dat weergeeft hoe diep je al de materie moet gaan benaderen als je adverteerders mee wil krijgen. Je bent dan al weer aan het schrijven voor de "gevorderden".
Hoe een product voor verschillende wateren en voor verschillende vis (rassen) op verschillende manieren ingezet kan(moet) worden.
De "beginnend" , onwetende (recreant) zit hier helemaal niet op te wachten. Die wil gewoon een handleiding over hoe verschillende producten op en bij elkaar passen. Waarom veiligheid voor de vis belangrijk is terwijl dit weinig extra's hoeft te kosten. Hoe hij zelf een eenvoudig onderlijntje knoopt. Hoe je inline lood het beste toepast, wat er bij een clip hoort te worden gemonteerd. Wat een voorslag is en waar je rekening mee moet houden indien je een voorslag monteert.
Eigenlijk wil hij vaak alleen maar weten hoe hij zo "eenvoudig" mogelijk net zo veel en net zo groot vangt als die mensen in die bladen zonder zich er veel in te verdiepen.
De jongeren die naar de jeugdkampen gaan zijn vaak al "veel" verder. Die willen meer leren. Het hoe er waarom. Het is daarom extra schokkend om van jou te horen dat jouw ervaring is dat deze jongens vaak grove fouten maken door onwetendheid. Maar "we" hadden ze dit al veel eerder moeten bijbrengen. Toen ze begonnen. Toen ze de winkel instapten voor hun eerste hengel. Hun eerste zakje boilies.
De winkelier heeft hier de tijd niet voor zoals wij beide weten. Zeker als hij het druk heeft. Dus als hij zijn klanten hier een gratis boekje kan overhandigen met het hoe, wat en waar is iedereen blij. De klant die leert hoe hij zijn gekochte producten moet gebruiken en de winkelier die een klant heeft die tevreden is OMDAT hij weet hoe hij het gekochte moet gebruiken.
Ik denk dus ook dat voor deze groep de uitgave (of dvd) moet zijn. Gratis, zodat ze niet hoeven te kiezen tussen een rolletje green hornet of een blad. Want je weet wat ze dan kiezen.
Maar omdat het zo een algemene handleiding gaat worden denk ik dus dat het moeilijker is om adverteerders te vinden.
Het is daarom misschien helemaal niet zo een gek idee om de uitgave door de winkeliers te laten kopen (voor heel weinig) met een open ruimte waarop hij zijn bedrijfsstempel kan zetten. Maakt hij ook reclame binnen zijn eigen clientele. (natuurlijk naast de adverteerders die je al gevonden hebt).
Met mee denkende groet,

edwin
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

03-09-2007 07:59

Dat is met onze DVD hetzelfde idee om de winkeliers erbij te betrekken.
Anders is het gratis weggeven gewoonweg niet mogelijk :wink:
Laatst gewijzigd door Jeroen Neef op 03-09-2007 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

03-09-2007 09:56

jeroen,
hoe kom ik aan extra informatie over deze dvd?
Wie heeft deze dvd gemaakt/bedacht?
Welke producten zijn er gebruikt? welke reden? wat is de doelstelling van de dvd? Door wie is deze bekostigd?
Als dit allemaal al gemaakt is om de beginnend (lees; onkundige) visser op het juiste been te zetten dan vraag ik me af of dat blad wel een toegevoegde waarde heeft. Het wiel hoeft niet 2x uitgevonden te worden toch?
Met nieuwsgierige groet,

edwin