WAT IS DE GOEDE MANIER VAN EEN KARPER LANDEN.


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-08-2007 10:17

Al eens afgevraagd wat het nut van de losse armen van een landingnet. Ja natuurlijk dat ding is anders niet te vervoeren (stomme vraag) of ligt het wat genuanceerder. Je staat versteld wat sommige voor halsbrekende toeren uithalen om de karper op hun mat te krijgen. Je kent het wel armen hoog in de lucht om de vis maar niet over de grond te laten slepen. Heb je dan ook nog een stel nat taluud van klei dan zie je de meest rare capriolen. Waarbij de karper al dan niet stuiterend de mat bereikt een spoor van schubben achterlatend.

Op KSN jeugdkampen leren we de jeugd het volgende. Ligt de vis rustig in je net maak je de armen een voor een los. Door de spanning van de arm te halen lukt dat vrij redelijk. Probeer het anders eens uit zonder vis aan de waterkant. Controleer dan of de vinnen langs zijn lichaam zitten. Vervolgens draai je de beide armen die tegen elkaar liggen om het net. Heb je ook nog je spoel van de molen los staan is het een stuk gemakkelijker je karper al dragend aan de armen veilig op je mat te krijgen. Vis je dan ook nog zonder weerhaak dan is het terugzetten helemaal een stuk sneller gebeurd. Weet uit eigen ervaring dat haken soms verrekt lastig los te maken zijn. Een tangentje zoeken vooral in het donker met een slaapdronken kop valt ook niet mee. Sla je in de tussen tijd je mat niet dicht is het risico aanwezig dat je in het donker naar je vis kan lopen zoeken. Blijf rustig denk na wat te doen alvorens aan de volgende handeling te beginnen.

Peter
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

19-08-2007 10:28

peter,

je hebt van ultimate speciale netten waarbij je de armen kan inschuiven. hierdoor word je net als ware een zak en kan je hem er zonder probleem uittillen. helaas is dit net uit de handel.

over de haken. het is het best om een haak te nemen met een zo klein mogelijke weerhaak. of zonder weerhaak want je houd toch altijd spanning op de lijn. ik heb zelf de korda widegape maat 6 en die heeft een ongelooflijk scherpe haakpunt en hele kleine weerhaak. en als je de haak er uit haalt op de zelfde manier dat hij er in ging fleoept hij er zo uit. en een tang moet je altijd in de buurt van je mat hebben. knijp hem gewoon aan de mat vast. net zo als de rolmaat en weger en foto toestel moet je dat voor het grijpen hebben. de vis moet zo snel mogelijk terug vind ik altijd.

wat ik bij sommige mensen zie is echt erg. voor de foto willen ze hun haar doen een andere broek aan wat dan ook.

richard
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-08-2007 11:28

Peter met alle respect voor jullie voorlichting wil ik toch een opmerking plaatsen.
Bij heel veel netten is het door het spreidblok een heidens karwij om de losse poten daaruit te krijgen.
Kan het wel simpel is het een prima en aan te raden manier om de vis op de mat te krijgen, moet je kracht gebruiken om de poten uit het spreidblok te halen is het beter om de steel omhoog te houden en de vis zo naar de mat te brengen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-08-2007 11:36

Steel recht omhoog steken zodat de zak keurig langs de armen afhangt. Daarbij kun je de armen rechts en links beetpakken. Moet wel een erg grote karper zijn als dit niet lukt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-08-2007 12:11

In het schepnet dat ik bezit zitten er halverwege de "zak" twee hengsels ingenaaid zodat je de vis met 1 hand op kunt tillen. Het probleem met een diep net en dan beide armen vasthouden is vaak dat de karper dan inderdaad de grond kan raken en je boven je macht moet tillen.

Dat net is overigens van Keenet, type mij onbekend. Erg sterk en licht van gewicht, maar momenteel is het al een jaar of 10 oud en vallen de gaten erin. Weet iemand of deze losse netten nog in de handel verkrijgbaar zijn?

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

19-08-2007 12:33

de poten uit je spreidblok halen is een goede oplossing, alleen dat gaat bij mij niet lukken.
ik moet 1 poot op de grond zetten en een aardig eind doorbuigen wil ik de 2de poot in het spreidblok krijgen.

wat ik dan soms doe is de stok eraf draaien zodat je alleen nog je net in handen hebt, dan kan je ook wel goed landen. zo'n ongecontroleerde stok die alle kanten opzwabberd is behoorlijk irritant tijdens het optillen van de vis
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

19-08-2007 12:47

Mijn advies is om veel vis te vangen.

Als je de armen van het net regelmatig in en uit elkaar zet, zul je zien dat het werkelijk net zo gemakkelijk gaat als het onthaken zelf.

Het is gewoon de beste manier om het net op te rollen en de vis direct te ondersteunen, want een vis die ruimte krijgt, heeft de neiging alsnog in het net te gaan klapperen en kan zich bijvoorbeeld onder het lopen, bezeren aan je been of aan een boompje of struik waar je net langsheen loopt.

Voorts nog een tip (de vissers die mij kennen, weten dat ik serieus ben) :

Neem altijd 2 netten: ik heb in principe een bootnet en een gewoon net.
Ik zorg altijd dat het bootnet op de boot blijft liggen...

Waarom? Omdat ik het niet zelden meemaak dat 2 hengels tegelijk aflopen of zeer kort achter elkaar. En om je tweede vis te drillen en pas op het eind van de dril erachter komen dat je net nog in 2 delen verspreid ligt, werkt ook niet cholesterolverlagend...

Hé, waarom klinkt dit weer allemaal zo op(net)schepperig? Ik bedoel het niet zo, het is gewoon de praktijk. Kom op. De meeste van jullie hebben toch 2 netten paraat? Volgens mij zit ik inderdaad op een andere planeet...

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-08-2007 13:01

Ne begrijp ik ook waarom de Belgen over een schep zak spreken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

19-08-2007 13:40

Je kunt gewoon een van die zilvere dingetjes van je schepnet verwijderen die in het sprijdblok gaan. Kan je gewoon met een tangetje eraf draaien (wel met tape afplakken anders gaat het scheuren). Dan gaat het tien keer makkelijker. Je hebt ook wel van die slimme mensen die denken dat je het schepnet gewoon op kan tillen aan de steel met de karper erin pats weg schepnet. Toch wel komisch om te zien. :lol:
vr gr peter
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

19-08-2007 13:46

hengelsport osdorp schuifnet kopen....of een oude balcombe...
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

19-08-2007 13:53

Douwe Bijlsma schreef:Ne begrijp ik ook waarom de Belgen over een schep zak spreken.


Was het geen schop zak?

Douwe, één ding is zeker wij gebruiken het landingsnet zoals hierboven omschreven. Zou je dit in België ook een landingsnet noemen, dan wil je niet weten hoe bloederig de luchthavens daar zijn... :o

Met schep zak richt je niet zoveel schade aan...
:o
Hoewel???

Het klinkt ineens als een lichamelijke afwijking...
En als je het weer zo bekijkt, kan het nooit een schop zak zijn!

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

19-08-2007 13:58

kees mischien dat sielhorst in culemborg van die netten voor je kan bestellen. als de netten nog gemaakt worden zal je een los net ook wel kunnen krijgen. sielhorst heeft vaak van die dingen. ook dingen die er uit gaan heeft hij nog lange tijd liggen. en vaak kan hij het bestellen voor je.

veel succes met je zoektocht. als ik er toevallig ergens een tegen kom geef ik het aan je door.

richard
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

19-08-2007 14:21

richard huiveneers schreef:kees mischien dat sielhorst in culemborg van die netten voor je kan bestellen.


Neem aan dat Sielhorst op het moment wel
andere dingen aan zijn hoofd heeft...
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

19-08-2007 14:50

Kees Verheij schreef:Weet iemand of deze losse netten nog in de handel verkrijgbaar zijn?


Geen idee, Kees. Ik heb wel onlangs een net van ProLogic gekocht met vergelijkbare feature: drie hengsels halverwege de netzak (en een steel die uit elkaar kan, zodat je met de korte versie ook vanuit een bootje kunt 'landen'). Die hengsels zijn onwaarschijnlijk handig en niet alleen goed voor de rug van de karper, ook voor de mijne!

Maar ik begrijp dat je een nieuw net op bestaand materiaal wilt.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

19-08-2007 16:24

mark ik heb het over theo sielhorst. met zijn winkel aan de tulpstraat. hij is er gewoon nog hoor. jij hebt het over zijn broer co sielhorst de hengelbouwer.

of theo moet weer op vakantie zijn maar dat zal wel niet hij is net terug.

richard
mijn droom is uitgekomen
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

19-08-2007 16:26

Ik heb het zelde net Bert.
In het begin even wennen omdat de steel erg licht is tegen over een nat net.

Maar net terug uit frankrijk en heb er leuke vissen mee geland.
Heb ook de handvaten in het net gebruikt om de vis naar de mat te tillen.
Bij de eerste vis was het even klungelen...
Daarna ging het perfekt.
Geen spijt van de aankoop en zeer makkelijk mee te nemen door het uitmekaar kunnen halen van de steel.

Ik vind het een aanrader voor de karper visser.

Groetjes Marcel.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

19-08-2007 16:29

:lol: :D 8)
ff v==
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-08-2007 20:40

Wie kan zich er in vinden dat het nog wel eens mis gaat (bij anderen). De steel omhoog zal ongetwijfeld goed gaan bij een gelijk niveau water en kant. Moet je omhoog blijft het schipperen zeker met wat grotere vissen. Ook speelt de diepte van je net hier in een rol. Wil je een nieuw landingsnet kopen weet dat het proto type van het KSN landingsnet in een vergevorderd stadium is. Mogelijk lost die een aantal punten op die voor verbetering vatbaar zijn ter eren van onze hobbyvriend. Want dat is en blijft het uitgangspunt van je visserij, toch?
Peter
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

19-08-2007 21:08

Ik laat altijd de vis in het net ,draai het net een kwart slag,de steel onder de linkeroksel en de linkerhand op het spreiblok dan duw je een arm van het net tegen de grond en met je rechterhand kun je nu makkelijk de andere arm uit het spreidblok halen.

gr Gerrit
Martin Brandt
Berichten: 45
Lid geworden op: 18-10-2006 15:06

19-08-2007 21:13

Kees Verheij schreef:In het schepnet dat ik bezit zitten er halverwege de "zak" twee hengsels ingenaaid zodat je de vis met 1 hand op kunt tillen. Weet iemand of deze losse netten nog in de handel verkrijgbaar zijn?


Kees,
Ik heb een jaar of 3 geleden dit net uit Engeland laten overkomen, zag ze nu niet meer op hun site staan. Weet wel dat Fox ook een zo'n net heeft, deze bezit mijn vismaat.
http://www.foxint.com/catalogues-produc ... section=43
Op zich is het net van Fox net iets handiger het is namelijk ondieper.

Groeten,
Martin
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

19-08-2007 21:33

Wat me al jaren opvalt is dat de kwaliteit van de schepnetten niet meegaat met de kwaliteit van onthaakmatten,vaak gaan de netten nog net een paar seizoenen mee en scheuren vaak uit of er komen gaten in die je niet goed meer kan repareren waardoor het weer extra opletten is als je een vis uit het water tilt omdat er vinnen doorsteken.

mijn manier om een vis uit het water tillen is de volgende:armen van het net inklappen vinnen checken plat tegen lichaam,net oprollen en zo breed mogelijk er uit tillen en de mad zo dichtbij mogelijk!Wat ik bij grote vissen vaak doe is mijn weegzak(fox)onder de vis leggen met net en al dit gaat nog het beste.

Ze zouden eens een net van hetzelfde materiaal moeten maken als van bewaarzakken supperfijn en oerdegelijke stof en zeer visvriendelijk.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-08-2007 12:34

Caroline de Mooij schreef:Ze zouden eens een net van hetzelfde materiaal moeten maken als van bewaarzakken supperfijn en oerdegelijke stof en zeer visvriendelijk.


Nou dat is wel een idee natuurlijk maar maakt het scheppen bijna onmogelijk, dit door de vele water druk wat door de zeer fijne mazen moet.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

20-08-2007 19:51

Ik weet zeker dat het mogelijk is om een landingsnet te produceren met materiaal zoals van een bewaarzak,er moeten wel genoeg kleine gaatjes in en je zou bijvoorbeeld alleen het onderstedeel van dit materiaal kunnen maken waar de vis in ligt,zo heb je geen last meer van waterdruk lijkt me.

Er bestaan immers ook van die bamboe netjes voor de vijver met een wit netje en als je daar mee door je vijver roert heb je totaal geen last van waterdruk.
Jasper Veerbeek
Berichten: 46
Lid geworden op: 20-03-2007 18:46
Locatie: De Heurne/ in de Achterhoek

20-08-2007 20:14

Maar die goedkope netten, die zijn vaak nogal grof lijkt me niet echt goed voor een karper.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

20-08-2007 20:35

Peter

Prijzenswaardig dat de KSN bezig is met het welzijn van de karper.
Het Landen van een karper is voor een ieder wel te doen.

Maar dan komen de problemen.
De vis 'moet' naar de mat, en eventueel gezakt en gewogen worden.
Een ieder die een onthaakmat bezit, zou dan moeten weten hoe te handelen.

De onthaakmat is er niet voor niets.
Dit reeds behoorlijk ingeburgerde vis-attribuut is er toch in verband met de kwetsbaarheid van de vis?

Als men dit begrijpt, dan ga ik(...) er vanuit dat de vis in 'ongeschonden staat' wordt terug-gezet, in het water waar deze is uit-gezet.

met uit-gewaaide groet

HPE

p.s Frank van A. moest kiezen tussen jouw koffie of zelf vissen...
It ain't no fun, to be the hunted one!!!