WAT IS DE GOEDE MANIER VAN EEN KARPER LANDEN.


Wouter van Boekel
Berichten: 68
Lid geworden op: 22-07-2006 09:07
Locatie: Langenboom
Contacteer:

20-08-2007 22:22

Ik heb deze manier om een vis te landen aan geleerd dankzij Peter (op een van de jeugdkampen van de ksn ). Ik spreek dus uit eigen ervaring dat het een hoop frustratie en beschadigingen scheelt als je een vis op deze manier land. Als ik nu iemand aan de waterkant (moeilijk) een vis zie landen dan probeer ik ze ervan te overtuigen dat het zo makkelijker en veiliger is. Ik heb ook al positief reacties terug gehad van mensen die m`n (Peter`s) advies opvolgden en zeggen dat het nu veel makkelijker gaat.

MvG,
Wouter van Boekel
Ksn gewoon doen !!!
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

20-08-2007 22:44

we weten het wel met z'n alle.

heeft een brasem/zeelt ook het recht op dezelfde behandeling?
Gebeurt vaak niet, mezelf mee gerekend!!
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-08-2007 23:48

Goh dat is nu leuk dat jet het zegt, ik zelf ga goed om met brasem.
grafkarpers zo goed mogelijk (onthaken zien ze vaak niet eens, zo snel zwemmen ze weer.
zeelt behandel ik net zoals karper goed dus
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-08-2007 08:11

Bij mij krijgt een brasem nog een betere behandeling. Ik onthaak ze namelijk altijd in het water. Haakje eruit, rechtsomkeert en weer zwemmen.
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

21-08-2007 08:45

Ahum, willen we wel even ontopic blijven, dames en heren???

Het gaat om de beste manier om een karper te landen :D :D :D
(Dat is wat voor mij :wink: )

Ik heb nog niemand gehoord over de netfloats en hoe die een handige hulp vormen bij de landing???

Komt u maar met de reacties, ik zeg even niets omdat ik helaas wat dit onderwerp aangaat, niets meer te leren heb... Ik land karpers met m'n ogen dicht...

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

21-08-2007 10:57

Johan Boersen schreef:we weten het wel met z'n alle.

heeft een brasem/zeelt ook het recht op dezelfde behandeling?
Gebeurt vaak niet, mezelf mee gerekend!!

brasem krijgt vaak nog 3een betere behandeling.
die wordt in het water onthaakt 8)
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

21-08-2007 11:31

Offtopic dan maar

Ik onthaak ook het liefst alle karpers in het water.
Als de karper naar mijn mening te klein is of geen spiegel, laat ik m net zoals die brasem gewoon weer zwemmen (zie ook verslag op Anne's topic Nieuw op het Water...)

Zelfs als het een dertiger is, onthaak ik hem in het net TENZIJ ik de haak er niet gemakkelijk uit krijg... Of dat de vis te onrustig is... Maar meestal laat de vis zich heel rustig onthaken als je maar rustig benaderd zodat ie niet schrikt. Hou er dan wel rekening mee dat ie met z'n kop kan slaan en doet ie dat, laat je gelijk de haak en/of onderlijn weer los!!! Nadat de vis onthaakt is in het net, doe ik hetzelfde als ik hierboven ergens al had beschreven...
Net losmaken/oprollen/vinnen goedleggen. Dan rustig optillen en ondersteunen op weg naar de mat (die dan officieel geen onthaakmat meer is).

Alleen hoef je nu niet bezorgd te zijn dat er ook nog lijn mee loopt naar de onthaakmat...

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

21-08-2007 11:55

Deze werkwijze in combinatie met een dichtgeknepen weerhaak komt aardig in de buurt, vind ik.

Ik ga het eens proberen, Jacob.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

21-08-2007 12:28

OK, probeer het eens uit.

Denk eraan als de vis te onrustig is, of je hebt geen vertrouwen, gewoon de normale procedure!!! Je moet niet het risico lopen dat de vis 'm peert en je weer opnieuw moet drillen, dus ook altijd zorgen dat de lijn vrijloopt!!! Maar dat moet ie ook als je m naar het land brengt...

Zelfs met weerhaak/microbarb is het vaak heel goed te doen.
Als het muurvast zit, zul je de vis alsnog naar het land moeten brengen, ga niet tegen beter weten in door blijven prutsen!!!

Je moet ook handigheid krijgen in het vasthouden van je hengel én het net op zo'n manier dat de vis er niet uitzwemt... Vandaar ook mijn opmerking over netfloats... Je zult (de kop van) de vis in de regel rustig naar boven moeten trekken aan de onderlijn totdat je goed met je vingers in z'n bek kan voelen!!! Je kunt het een paar keer proberen, lukt het niet, heeft de vis pech en gaat ie gewoon de kant op.

Nogmaals ik doe het alleen wanneer het kan. Voor alles mag de vis NERGENS risico mee lopen!!! Ik zou het niet aanbevelen als je weinig ervaring met karpers en/of onthaken hebt...

Het belangrijkste is dat je de haak meteen tussen je vingers pakt en niet meer blootstelt aan vis of net!!! Gelijk de montage er vandaan houden en in het water gooien...

Ik persoonlijk vind het altijd prachtig als ik een schubje (soms dikke schub) weer kan laten zwemmen zonder dat ie op het land is geweest.
Maar ja, ik hoef mezelf ook niet meer te bewijzen met foto's, hoewel het me niet altijd (door de statistici) in dank wordt afgenomen dat ik gewichten schat, maar die hou ik altijd zeer laag aan. Als de vis 25 pond is, zeg ik dat het een lage 20-er is en zit ik altijd goed, enzovoort.

Alleen heel veel vis vangen en dan komt de handigheid vanzelf wel.

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

21-08-2007 19:02

Peter

Het magazine: Karper nr. 42, pagina 37.
Is dit de juiste manier van een karper naar de mat brengen ?

met vis-vriendelijke groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-08-2007 19:27

Hans-Peter,

Magazine Karper lees en bekijk de plaatjes al lang niet meer. Sprak me niet meer aan om bepaalde rede. Kan je dus geen reactie geven betreffende je vraag. Als het boeiend en verhelderend is barst dan maar los op de jou vertrouwde wijze.

Peter
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

21-08-2007 19:45

Peter

Helaas, ik laat dit 'heilige huisje' staan.
Misschien dat iemand anders er wat over weet te vertellen.

met on-wetende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-08-2007 12:44

Goed te horen dat er landingsnetten zijn met hengsels. Voor een ieder die toch moet aan een nieuw net (hoeft niet de rede te zijn) weer een van de mogelijkheden om een stukje veiliger om te gaan met je gevangen karper.

Peter
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

25-08-2007 13:30

Het is een mooie uitvinding, ja. Ook met de oude netten kun je de vis veilig vervoeren, als je maar goed van te voren alles klaar hebt liggen.

Dus de mat opengevouwen, emmer water ernaast (altijd) en geen rotzooi in het te lopen pad laten slingeren... Het is mij nooit overkomen (zo'n sukkel ben 'k ook weer niet), maar het zal me niks verbazen als er van die Hilliebillies zijn die over boomwortels, hun eigen voeten, hun lege bierflesjes, hun tentharingen, noem maar op, struikelen. En dat is lekker voor de vis...

Dus de route van te voren bepalen. Zo kort mogelijk houden. Ga niet 20-30 of meer meters met een vis zeulen!!! En zorgen dat er geen obstakels op de grond zijn. Ook opletten dat je de vis niet langs bomen of takken draagt, zonder hem goed vast te houden... Ik las dat sommige het hele net afschroeven en hem dan zo hoog mogelijk optillen...

NIET DOEN: de vis kan dan in het net gaan klapperen (met gebroken vinnen als gevolg!) terwijl je ermee loopt! De vis kan dan tegen je benen aan slaan of tegen de bomen etc. als die dicht langs het pad staan...
Je hebt zo iig geen controle over de vis!!!

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

29-08-2007 20:40

mijn net kan niet uit het spreidblok.. dan moet ik eerst heel de steel er af schroeven en is nogal veel werk en dat zal niet zo goed zijn voor de karper...

moet ik dan gewoon zoals al eerder gezegd is de steel omhoog houden en bij het spreidblok en het net vastpakken? of wat is dan de beste manier ?

en over de weerhaak... de meeste vissen nu met weerhaak maar heb er soms nogal last van.. ga nu zonder weerhaak proberen iemand nog tips.. of waarom moeten jullie een weerhaak hebben?
Wouter van Boekel
Berichten: 68
Lid geworden op: 22-07-2006 09:07
Locatie: Langenboom
Contacteer:

30-08-2007 07:27

Roel ik viste al een tijdje met micro weerhaakjes maar ben nu overgestapt op totaal weerhaakloze haken. Ik heb er nog geen vis op gelost zelfs niet op kamp. Peter heeft mij op kamp ervan overtuigd dat weerhaakloos beter was. `s maandags meteen naar de hengelsportzaak aldaar en weerhaakloze haken gekocht. ik heb er alleen maar voordeel mee, want de vis onthaakte zich zelf of was zeer makkelijk te onthaken.
Ksn gewoon doen !!!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

30-08-2007 10:57

pj otte schreef:Op KSN jeugdkampen leren we de jeugd het volgende. Ligt de vis rustig in je net maak je de armen een voor een los. Door de spanning van de arm te halen lukt dat vrij redelijk. Probeer het anders eens uit zonder vis aan de waterkant. Controleer dan of de vinnen langs zijn lichaam zitten. Vervolgens draai je de beide armen die tegen elkaar liggen om het net. Heb je ook nog je spoel van de molen los staan is het een stuk gemakkelijker je karper al dragend aan de armen veilig op je mat te krijgen.


Inderdaad de beste manier om een karper te landen, maar niet altijd! Denk hierbij aan stekken met veel stenen of andere obstakels aan de kant, zeker met een fikse wind op de kant. Als je dan je net uit elkaar haalt slaat de vis zeker weten een paar keer tegen de stenen. Dan is het dus kwestie om de vis zo snel mogelijk uit de gevarenzone te tillen.

Altijd nadenken dus, en niet klakkeloos een bepaalde methode/techniek hanteren. Maar dat geldt voor alles bij het vissen :wink:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-08-2007 11:32

Zeker Martijn, ik kan die methode bij het landen vanaf een rivierkrib moeilijk toepassen, die vis moet er snel uit voordat de golfslag hem tegen het basalt beukt.

En Ruben, jij gebruikt geen mat bij je riviervisserij?
Ga je snel schamen!

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

30-08-2007 18:49

Wouter van Boekel schreef:Roel ik viste al een tijdje met micro weerhaakjes maar ben nu overgestapt op totaal weerhaakloze haken. Ik heb er nog geen vis op gelost zelfs niet op kamp. Peter heeft mij op kamp ervan overtuigd dat weerhaakloos beter was. `s maandags meteen naar de hengelsportzaak aldaar en weerhaakloze haken gekocht. ik heb er alleen maar voordeel mee, want de vis onthaakte zich zelf of was zeer makkelijk te onthaken.


Oke bedankt wouter:D hopen dat ik er dan ook geen 1 op los.. heb ze nu van owner misschien ga ik ook nog wel is kijken naar die van korda.. eerst ff deze proberen..

Heb trouwens woensdag nog een losser op haak gehad met weerhaak van pb!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

31-08-2007 21:33

Roel van Haandel schreef:Oke bedankt wouter:D hopen dat ik er dan ook geen 1 op los.. heb ze nu van owner misschien ga ik ook nog wel is kijken naar die van korda.. eerst ff deze proberen..

Heb trouwens woensdag nog een losser op haak gehad met weerhaak van pb!


Zonder weerhaak is gewoon perfect. Geen schade aan de vis, makkelijk onthaken, bij verspelen veel minder risico voor de vis en het aantal losschieters blijft gewoon even hoog. Niet gelijk stoppen als je eens een losser hebt tijdens je eerste sessies zonder weerhaak, want dit had ook met weerhaak gewoon kunnen gebeuren!

Bij het landen gaat bij mij altijd de steel recht omhoog de lucht in en dan in combinatie met een niet te diep net levert dit voor mij en de vis geen problemen op. Wat ik zelf heb ondervonden in de afgelopen jaren is dat een net met zeer fijne maas gewoon heel belangrijk is, al gaat het scheppen in het water dan maar flink zwaar, de vis beschadigd tenminste niet! In het verleden heb ik te vaak vinnen of ander soort ongein vast zien zitten in te grove netten. Helaas zijn zelfs nu op de markt maar een klein deel van de netten goed kwa maasgrootte naar mijn mening.

En voor iedereen die twijfelt verwijs ik voor een beetje extra vertrouwen altijd maar weer naar http://www.karperwereld.nl/artikel/weerhaak.htm

Gr,
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

01-09-2007 17:59

Koen Septer schreef:
Roel van Haandel schreef:Oke bedankt wouter:D hopen dat ik er dan ook geen 1 op los.. heb ze nu van owner misschien ga ik ook nog wel is kijken naar die van korda.. eerst ff deze proberen..

Heb trouwens woensdag nog een losser op haak gehad met weerhaak van pb!


Zonder weerhaak is gewoon perfect. Geen schade aan de vis, makkelijk onthaken, bij verspelen veel minder risico voor de vis en het aantal losschieters blijft gewoon even hoog. Niet gelijk stoppen als je eens een losser hebt tijdens je eerste sessies zonder weerhaak, want dit had ook met weerhaak gewoon kunnen gebeuren!

Bij het landen gaat bij mij altijd de steel recht omhoog de lucht in en dan in combinatie met een niet te diep net levert dit voor mij en de vis geen problemen op. Wat ik zelf heb ondervonden in de afgelopen jaren is dat een net met zeer fijne maas gewoon heel belangrijk is, al gaat het scheppen in het water dan maar flink zwaar, de vis beschadigd tenminste niet! In het verleden heb ik te vaak vinnen of ander soort ongein vast zien zitten in te grove netten. Helaas zijn zelfs nu op de markt maar een klein deel van de netten goed kwa maasgrootte naar mijn mening.

En voor iedereen die twijfelt verwijs ik voor een beetje extra vertrouwen altijd maar weer naar http://www.karperwereld.nl/artikel/weerhaak.htm

Gr,


hee koen,

super joh!!!! ben blij dat ik dit zo hoor! heb 1 vraagje over de haken zonder weerhaak.. ik heb nou deze gekocht:
-owner c-6BL
size/n 8
alleen ik hoor dat de meeste die van korda hebben welke is dan beter?

en wat bedoel je met de maas? ik doe ook altijd de steel recht omhoog dan het net goed pakken en natuurlijk naar de kaprer kijken of hij goed ligt.. en dan veilig naar de onthaakmat brengen!
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

06-10-2013 21:15

Een goede manier van terugzetten

Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

07-10-2013 00:17

Kees Verheij schreef:Zeker Martijn, ik kan die methode bij het landen vanaf een rivierkrib moeilijk toepassen, die vis moet er snel uit voordat de golfslag hem tegen het basalt beukt.

En Ruben, jij gebruikt geen mat bij je riviervisserij?
Ga je snel schamen!

Groet,
Kees


De riviervissers hebben met heel andere dingen te maken. Door de harde stroming en keien is het landen van een vis soms al lastig genoeg, vis die je moeilijk dichterbij krijgt, netten (en vis) die tegen de krib worden gedrukt of zelfs wegspoelen etc. Ik heb zelf vaak twee netten mee, een fijn mazig net van shimano dat ik op binnenwater ook gebruik en een erg oud ultimate net dat lekker grof is en daardoor ook makkelijker te gebruiken is in de stroming. Het laatste gebruik ik zoveel mogelijk, maar voorspellen waar je de vis kan landen is onmogelijk. Vanuit het water wordt de vis getild met montage en al, zoveel mogelijk rekening houdende met de vinnen van de vis, direct op de onthaakmat en daarmee verder over de stenen heen getild. Uit elkaar halen van t net lukt bijna niet in deze omstandigheden ;)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-10-2013 15:41

Vele volgen de plaatjes uit de mag's en Dvd's en volgen klakkeloos de hype (safety clips.., die zijn toch safe!? Netje oprollen is toch gewoon rollen!?)...

'K zag afgelopen weekend bij een stel het net uit het spreidblok gaan, vervolgens de lijn in het net aan vis en vissers kant strak gerold worden, waarna de vis zonder omkijken opgetild werd en de visser op de keien uit balans werd getrokken. Op de vraag of de heer op de vinnetjes en de strakke lijn naar de vis z'n bek en de hengel van z'n maat wilde letten werd gelukkig gehoor gegeven. Aan 't vreemd gekrulde borstvinnetje kon ik concluderen dat een eerdere vanger waarschijnlijk geen oplettende of toelichtende partij in de buurt heeft gehad!

Zolang deze grote jongen met z'n lange armen en een niet absurd diep net het op de 'oude manier' goed kan afhandelen, dan zal ik dat blijven doen. Twee schepnetten heb ik zeker, zelfs drie. En een tweede net heb ik ook bij me wanneer ik met een boot vis. Maar als ik met trolley moet gaan crossen wegens overmatig veel visgerei, dus nog meer spul als dat ik al mee neem (ben aan 't minderen) mag iemand mij een pistool aanreiken. Ik zou zeggen; Trek maar n nummertje.., en dat wordt 'n lange zit :wink: .

Tip voor wie in de toekomst een netje gaat aanschaffen;

Zo'n wat grofmaziger net is zeker handig bij stromend water (heb 'r een liggen) en bij gebruik van groot, zwaar lood is er geen probleem. Maar tijdens omstandigheden waar het gros meet te maken krijgt en bij gebruik van toplood of licht lood is het een stuk minder prettig. Simpelweg omdat die kleine zaken er doorheen vallen en misschien blijven haken of het zooitje in de war helpen. En dan heb ik het niet eens over die rugvin straal!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-10-2013 16:10

Ik heb nog niemand gehoord over de netfloats en hoe die een handige hulp vormen bij de landing??? komt u maar met de reacties, ik zeg even niets omdat ik helaas wat dit onderwerp aangaat, niets meer te leren heb... Ik land karpers met m'n ogen dicht...


'N netfloatje vindt ik zelf handig met wat water onder de kant/boot (dag net) en levert wat meer opwaartse druk om het gewicht van 't natte net op te heffen tijdens het scheppen (of evt. laten drijven erna). Een ander zal het gebruiken als kunstmatig vrouwelijk geslachtsdeel tijdens het lange eenzame wachten. U, de kenner, zegt 't maar :D !?

Wat betreft het met je ogen dicht landen; Aan je fotootje te zien ben je misschien familie van Stevie Wonder en ben je dus aardig getraind blind te landen. Is niet helemaal fair dus! Maar mij gaat dat blind landen in m'n dromen meestal wel aardig af.., of zonder hoofdlampje in de nacht. Moet ik niet met een dwaas aan 't vissen zijn die z'n lul nog niet kan vinden zonder hoofdlamp :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).