Karpervisser vs duikers.


Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

16-08-2007 16:13

Omdat ik een put ga bevissen waar redelijk veel geduikt wordt ben ik de afgelopen week veel aan het neuzen op de duiksite's. Wat mij opvalt is dat die duikers 90 % een grote hekel aan karpervissers hebben en aardig bevoorrecht zijn door de rote vissen onder ons. dat wil niet zeggen dat alle duikers ook lievertjes zijn.

Mijn vraag wat vinden jullie hiervan moeten we hier wat aan doen laat je ideeen en commentaar maar gaan.

Groetjes yuri
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

16-08-2007 16:25

Ook duikers hebben recht op hun hobby.
En je kunt het draaien of keren, zij waren eerder op dat water.

Er zijn meer wateren geschikt voor karpervissers dan voor het duiken.

Beetje rekening mee houden kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

16-08-2007 16:37

ik denk niet dat het erom gaat wie er eerder was maar om een harmonieuze samenwerking. ik kan bij voorbeeld begrijpen dat als je de putoversteekt met je lijnen dat ze er doorheen zwemmen, maar als je 10 a15 meter aan je eigen kantje ligt dat ze best die tien a 15 meter over kunnen slaan.

dit is maar een voorbeeld he
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

16-08-2007 17:30

Daar hebben ze dreggen maat 2/0 voor uitgevonden.



Gr :wink:
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

16-08-2007 19:55

toevalig vandaag voorpagina nieuws

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6903 ... _haak.html

dit is natuurlijk helemaal niet de bedoeling, als we rekeninghouden met elkaar moet het toch helemaal goedkomen!
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

16-08-2007 20:00

Wel mooi in het onderlippie gehaakt :lol: :lol: :lol:

Hier in de buurt is ook een water waar veel gedoken wordt. Naturlijk zijn de twee mooiste stekken op dit water, de plekken waar de duikers te water gaan. In deze periode mijd ik deze stekken dan ook maar. Later in het jaar als de duik activiteit weer afneemt, neem ik hierpas weer plaats. Duikers hebben vaak wel goede info betreffende bodemstructuur e.d. Je kunt er dus ook je voordeel mee doen.
Gebruikersavatar
pieter kocx
Berichten: 17
Lid geworden op: 12-12-2006 12:40
Locatie: tilburg

16-08-2007 20:49

hier is het leuke dat de verenneging hier bepaald of er gedoken mag worden, want als wij er teveel last van krijgen kunnen we daar over bellen en dan mag er binnen de kortse keren niet meer gedoken worden!!!
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

16-08-2007 20:53

weet niet of dit de beste oplossing is??
bekijk het eens andersom, ik ken geen water waar uitsluitend gedoken mag worden.
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-08-2007 21:41

In overleg is vaak veeeeeeeeeeeel mogelijk, neem eens de moeite die duikers te bezoeken tijdens hun duiksessie.
Vaak zijn het gewoon aardige mensen die ook water nodig hebben voor hun hobby en vooral onder water schijnt het 1 en ander rond te hobbelen waar menig visser geen weet van heeft.

Kortom, voor koffie en een kaakie word je overladen met info.

En nog wel op een water waar uitsluitend gedoken mag worden..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jan Coolen
Berichten: 235
Lid geworden op: 08-08-2005 17:45

15-01-2008 14:47

pieter kocx schreef:hier is het leuke dat de verenneging hier bepaald of er gedoken mag worden, want als wij er teveel last van krijgen kunnen we daar over bellen en dan mag er binnen de kortse keren niet meer gedoken worden!!!


In de praktijk werkt dat niet, ben er al verschillende keren s nachts uitgemoeten doordat er een duiker in me lijn zat. Sommige duikers zijn heel schappelijk andere niet, maar dat heb je met vissers ook.
Gebruikersavatar
Rob Blok
Berichten: 107
Lid geworden op: 22-12-2007 12:09
Locatie: Bangkok (Nothaburi)
Contacteer:

15-01-2008 15:03

Ik ben een duiker, niet in Nederland overigens. Ik heb er een beetje duaal gevoel over. Aan de ene kant zie ik dat karpervissers willen vissen en aan de andere kant begrijp ik de duikers.

Als duiker kan je natuurlijk die lijnen onderwater bijna niet zien en is het natuurlijk reuze vervelend als zoiets achter je tank blijft hangen of ergens anders waar je lastig bijkomt.

Als je vrij ver werpt en je lijn ligt strak in het water dan werp je een redelijke blokade op. (als de lijn goed zichtbaar is kan je er over of onder zwemmen) Als de visser dichtbij vist is dit al een stuk minder.

En ja als duiker weet je natuurlijik veel meer over de bodemstructuur als de gemiddelde visser.

Moeilijk allemaal, maar komt het zo vaak voor dan dat er een duiker door je lijn zwemt ?
mai pen rai
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-01-2008 16:55

Er zijn genoeg bekende plassen waar ook veel duikers komen. De meeste duikers zullen wel in een bepaald gebied blijven hangen... Op sommige plassen is het vaak zelfs afgezet met boeien. Maar dat neemt niet weg dat je vaak duikers hebt die voor avontuur gaan en kiezen er idd voor om langs de oever te zwemmen. Als je een beetje oplet zie je ze aankomen, (bellen) maarja je staat uiteraard niet altijd op de uitkijk... Als duiker zie je onderwater die vislijnen erg moeilijk en je zwemt er dus vrij makkelijk door (soms dus per ongeluk) Ook kan je onderwater je moeilijk oriënteren dus denk je van de visser af te zwemmen zwem je er juist naar toe! (niet iedereen gebruikt zijn kompas, bij een duik)

Maar je hebt ze er zeker tussen die het niks kunnen schelen, die denken dat zij net zoveel recht hebben op het water. En dat is ook zo. Ik denk dat je dan ook niet moet gaan roepen dat ze er niet mogen duiken of dat ze weg moeten wezen ect... want dan hebben ze helemaal maling aan je! Reken er maar niet op, dat je een duiker kan binnen drillen hoor :lol:

Zoals Jan al zei je hebt schappelijke en vervelende, maar waar heb je dat niet!

Groetjes
Alex
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

15-01-2008 17:26

Zoals eerder gezegd heeft iedereen recht op zijn hobby.
Ik beleef dan ook veel plezier aan het duiken. Ik kan je
uit ervaring vertellen dat je een vislijn echt niet ziet, en
me het ook geen pretje lijkt om "gedrild" onder water te
worden. Een haak kan dan ook flinke schade aanbrengen
aan een duikpak! Ik gok niet dat dan ook een duiker
bewust de intentie zal hebben om door jou lijnen te
zwemmen. Beetje geven en nemen kan best, een duik
stek is niet voor niets een duikstek. Er zijn altijd nog
meer wateren met dikke vis dan plezierige duikstekken!
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

15-01-2008 21:16

Zou het geen goed idee zijn waar kans is op (veel) duikers om dan vooral met toplood te gaan werken. Zo veel mogelijk je lijn over de bodem laten lopen zou er al voor kunnen zorgen dat er weinig duikers je lijn oppikken. Behalve als het een grillig bodemverloop is natuurlijk.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

15-01-2008 21:25

of juist zoveel mogelijk lijn over het water te laten lopen.
met de boei vis methode :wink:
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

15-01-2008 22:38

Ik heb ook wel eens op een water gevist waar ze kwamen duiken maar ik zag ze ons aan kijken en ze komen heel vrolijk steeds dichter bij dus ik zeg daar licht een hengel maar net doen of ze doof zijn. Dus ik haal de hengel eruit en ze zwemmen de andere kant op. Dus ik gooi die hengel weer in en binnen 5 min waren ze weer terug.
Ik denk dus dat je maar beter je lijnen eruit kan halen want zoon moeite is het niet.

Gr remco
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

15-01-2008 23:02

Ik sprak laatst toevallig een duiker die zelf karpervisser was. Hij werd nieuwsgierig in het duiken nadat ie er 1 had gesproken. Een betere manier om je water te verkennen bestaat niet! (redelijk helder water is wel handig trouwens)

Maar hij merkte ook wel dat het nogal overdreven was om te gaan lopen schreeuwen naar die duikers die over je stek heen zwemmen want die vissen zitten er met 2 seconden weer, en de karpers ook, als die duikers hele zomers door die plas heen zwemmen trekken die karpers zich er op den duur echt niet veel meer van aan. Ook zei hij dat veel vissen en ook karpers juist uit nieuwsgierigheid rond om die duikers zwommen en zo nemen ze zelfs vissen mee naar je stek :lol:

Je hebt er niks aan om ruzie met ze te maken ze snijden je zo de lijn door en achter ze aanzwemmen doe je toch niet, ze hebben niks te vrezen voor een roodaanlopende karpervisser.

Heb zelf geen directe ervaring met duikers in de lijn maar denk dat je ze gewoon maar als lijnzwemmers op moet vatten :lol: Hoe vervelend het ook is om voor ze uit je nest te moeten... Ik zou gewoon een goede slider plaatsen en ook eentje niet ver van de kant om al je lijn over de bodem te hebben maar wel dmv een licht loodje die makkelijk opgetild wordt. Een zwaar toplood kan ook maar die nemen wel alle obstakels mee over de bodem.
simon bregman
Berichten: 63
Lid geworden op: 25-11-2006 12:14

20-01-2008 18:38

kheb wel eens verhalen gehoord van mensen, dat duikers hun lijn hadden doorgsneden, ik heb hier zelf nog nooit mee te maken gehad, maar op zo'n moment zou ik wel erg pissig worden.
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

20-01-2008 19:17

Ik zou wel eens iemand in de maling willen nemen door ze lijn mee te nemen maar afsnijden gaat echt te ver.

en duiken is de beste manier om de bodemverloop te onderzoeken.
misschien moeten karpervissers masaal gaan duiken, weet je zelf hoe het is voor duiker en je hebt er veel voordelen van.

mvg john
frank de beer
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-10-2007 21:20
Locatie: harderwijk

20-01-2008 19:19

Ik heb vorig jaar met duikers te maken gehad.
Een aantal keer door gesneden lijnen gehad.
Duikers hebben mij verteld dat karpers zeer moeilijk te benaderen zijn onder water.
Aju.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

20-01-2008 19:52

Duikers hebben mij ook verteld dat elke lijn onderwater zichtbaar word.
Dus duur fluocarbon was net zo zichtbaar onder water als welke andere lijn dan ook.

Dit kwam doordat stof deeltjes die in het water dwarrelden zich op de lijn ging afzetten waardoor de lijn zichtbaar werd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2008 19:53

Bij de mij bekende wateren gaat het om plekken van het water waar gedoken wordt. Dit wordt ook wel aangegeven met boeien. Rekening daarmee houden betekent dat je niet in de nabijheid van die plekken vist. Is wel eens lastig, want net als ons nemen ze de grenzen wel eens wat ruimer. Maar in delen waar nooit gedoken wordt komen ze niet. Daar kun je vissen wat je wilt. Nou ja, als er geen zwemmers, surfers, etc. zijn...

Ik heb ook wel eens "problemen" gehad hoor. Maar dan zat ik ook wat dicht op het gebied waar gedoken werd.

Overigens is het vanwege de luchtbellen niet zo moeilijk een duiker te traceren. Dat is dus geen karper die de bodem omwroet. :D

Een goede visser heeft een bloedhekel aan nat worden, die gaat dus niet duiken. :lol:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

20-01-2008 20:32

ruben,

als ik je goed begrijp kan je net zo goed als met een knal roze lijn gaan zitten vissen, de karper zien het tog wel.

als dit klopt hebben fabrikanten altijd zakken gevult met spullen die tog neit werkte.

en kees, als een karper is lekker spartelt voor de kant, en ik wordt nat, heb ik daar geen moeite mee, net als een klein buitje tijdens het vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2008 20:41

John,

Zo maar een oude " wijsheid". Veel visserslui zijn verdronken omdat ze niet zwemmen konden. Als je zo een opmerking met lachbekje ook al serieus neemt, mag ik wel oppassen. :roll:

Feit is dat je mij niet ziet duiken. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

20-01-2008 22:32

Dat heb je goed johan.

Lijkt me ook geen lariekoek verhaal,maar gewoon erg logich.