Wintervissen op een rivier


Plaats reactie
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

31-01-2002 11:41

Sinds een 5 maanden woon ik vlak bij de Hollandse IJssel. Er zit zeker(grote) karper. Wie heeft er ervaring op een rivier in de winter? Zijn er typische winterstekken zoals op plassen en kanalen op de rivier. kortom wie weet er iets zinnigs over het gedrag van de vis op deze rivier (je mag me ook prive mailen)of rivieren in het algemeen(liggen ze ook in groepen?). Een bijkomstigheid is dat er ook nog eens een eb en vloed effect is. Bestaat de wintervisserij ook voornamelijk uit kantvisserij gezien de drukke scheepvaart?
Geef je reacties!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-01-2002 16:23

Hallo Arend,

Ik hoop dat je wat met mijn mailtje kan.?
Vond het wat veel om het hier allemaal nog eens over te doen.

Groeten Henk
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

07-02-2002 20:13

Henk, bedankt.

Inventieve aanpak , maar misschien wel situatie gebonden. Het gaat mij meer om het algemene gedrag van de vis op rivieren, en zeker druk bevaren rivieren. Het lijkt mij dat bv. jachthavens een pleisterplaats is. Ik heb van de zomer flink zitten blanken, laat staan dat ik nu het ga proberen.

Groeten, Arend
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-02-2002 21:14

Hallo Arend,
's Zomers zou ik nu juist niet in een jachthaven gaan zitten.
Veel te druk en omdat er geen waterverversing aanwezig is en door de warmte zal het zuurstofgehalte ook veel lager zijn dan in de rivier zelf.

's Winters vis ik vaak vast tegen de brugpeilers, dukdalven en aanlegsteigers, ook in jachthavens.

Het liefst daar waar de vissen even uit de stroming kunnen komen.
Ook niet 10 cm van de peilers of palen af, nee er vast tegenaan, want ze komen echt langs de obstakels ""schuiven"".

Vooral op de ingang van de jachthavens willen nog wel eens hele beste aanlegpalen staan en daar moet je nu vissen, en liever niet in de zomer.
Het risico dat je een vis verspeeld aan de obstakels is met de koudere watertemperatuur ook vele malen kleiner dan in de zomer, dan zijn de vissen veel sneller en sterker.

Groeten Henk
Plaats reactie